Stariji za volanom: Šta kaže zakon i koliko se kontrolišu?

Nakon prevrtanja autobusa u Sremskoj Mitrovici, u kom je poginulo troje, a više od 80 osoba je povređeno, 021.rs je istražio kako izgleda obnavljanje vozačke dozvole za starije građane i koliko su kontrole rigorozne.
Stariji za volanom: Šta kaže zakon i koliko se kontrolišu?
Foto: 021.rs
Dragan Mišković je i sam jedan od starijih vozača. On je vozač autobusa i kaže da ni njemu, kao ni brojnim njegovim kolegama godine ne predstavljaju problem da svoj posao rade valjano. 
 
Objašnjava da ima svest o odgovornosti svog posla i da mu uvek pristupa sa svešću da je za njega sposoban. 
 
"Kad bih se osećao da nisam siguran, ja ne bih ni seo za volan. Neću da stavljam glavu u torbu, ni svoju, ni tuđu", ističe Mišković. 
On dodaje i da godine svakako mogu biti faktor, ali da su najveći problem i najčešći uzrok nesreća zapravo autobusi. 
 
"Svuda ima starijih vozača, ali ovde je lošije nego napolju, pre svega jer su autobusi stariji i manje ispravni", dodaje vozač za 021.rs i kaže da su u ovoj oblasti češći propusti nego u pogledu pregleda vozača. 
 
Šta kaže zakon?
 
Nakon što vozač napuni 65 godina, dužina trajanja vozačke dozvole se smanjuje na pet godina, umesto standardnih deset godina. 
 
Ovo pravilo važi i ako vozač ima između 55 i 65 godina, te se nikome u ovim godinama ne izdaje dozvola na čitavih deset godina već samo do njihove 65. godine. 
Pored toga, proces obnavljanja dozvole nakon 65. godine nešto je komplikovaniji nego redovna kontrola, barem za "obične" vozače. Naime, svi ljudi stariji od 65 godina prolaze kontrole koje inače moraju da prolaze samo profesionalni vozači. 
 
Te kontrole podrazumevaju zdravstvene, motoričke, psihološke i bezbednosne kontrole. Za profesionalne vozače, razlike u kontrolama nema bez obzira na godine. 
 
Primarijus doktorka Maja Radanović, specijalistkinja medicine rada i šefica Odeljenja preventive Službe zdravstvene zaštite radnika u Novom Sadu, za 021.rs navodi da se pregledi starijih vozača po obimu i sadržini ne razlikuju od onih koji važe za mlađe.
 
"Kriterijumi za vozače nisu vezani za godine starosti već za psihofizičko stanje vozača i prisustvo određenih bolesti koje mogu uticati na bezbedno upravljanje vozilom", objašnjava doktorka Radanović.
 
Ona dodaje da svakog vozača pregleda komisija od četiri stručnjaka – psiholog, psihijatar, oftalmolog i specijalista medicine rada – i da svaki član komisije ima pravo da odluči da kandidat ne ispunjava uslove.
A da li je struka zadovoljna zakonom?
 
Nakon analize evropskih praksi u ovom polju, 021.rs se obratio Agenciji za bezbednost saobraćaja sa upitima o tome da li je uvođenje gornje starosne granice za profesionalne vozače razmatrano tokom njihovog rada.
 
Milan Ilić, savetnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja, poručuje da se nisu vodile rasprave na ovu temu i naglašava da je trenutni sistem "u skladu sa svim evropskim propisima".
 
On dodaje da angažovanje starijih vozača pokazuje da ovde manjka mladih na tržištu, ali da svako njihovo angažovanje podrazumeva i "obaveznu kontrolu sposobnosti". 
 
Objašnjava i da problem možda postoji, ali da on nije vezan za same propise već za njihovo poštovanje od strane poslodavaca. 
 
"Važno je i da se proveri da li preduzeća koja zapošljavaju vozače poštuju sve propisane procedure i pravilnike o proveri psihofizičkih sposobnosti", ističe Ilić za 021.rs. 
 
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, tvrdi da najveći problem nisu stariji vozači, te nepoštovanje propisa, ali on misli da je zapravo najveći problem što se "već 16 godina ne poštuje zakon koji je tada uveden, o vezivanju pojaseva u autobusima, a ne godine vozača". 
 
"Hajde da se pitamo: zašto 16 godina nakon što je to uvedeno, gotovo niko ne vezuje pojas u autobusu, pa čak mnogi ni ne znaju da on postoji? Da je bar polovina putnika imala pojas, ne bi bilo toliko poginulih ni teških povreda", naglašava Okanović. 
 
Okanović misli da trenutni propisi nisu sjajni
 
"Sama starost nije problem ako osoba ima uredno lekarsko uverenje. Ako je neko zdravstveno sposoban, broj godina je nebitan. Problem nastaje ako lekarski pregledi nisu savesno sprovedeni. Postoje ozbiljne indicije da se u praksi često izdaju uverenja i onima koji realno ne ispunjavaju uslove, jer lekari ne žele da budu ti koji će nekoga ostaviti bez posla", objašnjava Damir Okanović za 021.rs. 
 
Okanović nudi i rešenje te ističe da češće testiranje može biti prosto i efikasno rešenje. 
 
"Umesto starosnih ograničenja, koji se mogu smatrati kršenjem ljudskih prava, trebalo bi uvesti češće i detaljnije lekarske preglede – na primer, testiranje na sleep apneu, koja može dovesti do toga da vozač zaspi za volanom, trenutno ne postoji. To može biti ozbiljan problem, a koliko znam, naši doktori ovo uopšte ne kontrolišu", predlaže Okanović.
 
Da li je gornja starosna granica rešenje - kako to radi Evropa?
 
Zakonska regulativa u Srbiji slična je brojnim sličnim evropskim primerima. Evropska unija predviđa opšti maksimum trajanja dozvole koji najčešće varira između 10 i 15 godina, kao i moguće skraćivanje od strane država, sa posebnim naglaskom da države upravo mogu skratiti važenje vozačke dozvole za starije vozače. 
 
Ipak, upečatljivo je da su te provere za starije u proseku uglavnom nešto češće nego u Srbiji, te se recimo u Velikoj Britaniji nakon što vozači napune 70 godina, dozvola mora obnoviti na svake tri godine. Upravo po ideji koju je Damir Okanović predložio za 021.rs.
 
Postoje i "ekstremniji" primeri poput Italije i Danske u kojima je zakon još restriktivniji. 
 
U Italiji za kategorije D, odnosno za sve autobuse, nakon navršene 60 godine, vozači gube pravo da voze autobuse. Za kamione se testovi između 65 i 68 godina rade jedanput godišnje, a nakon 68 napunjenih godina, ni kamioni više nisu opcija. A i u Italiji, poput Velike Britanije, vozači A i B kategorije stariji od 70 godina, dozvolu obnavljaju na tri godine, dok se nakon napunjenih 80 godina ovo radi na svake dve godine. 
 
I u Danskoj zakon je nešto stroži, ali takođe počinje da se primenjuje od sedamdesete godine. Sa 70 godina, vozači dozvolu mogu obnoviti na četiri godine, sa 71 godinom na tri godine, a sve nakon 72. rođendana do 80, dozvola se obnavlja na dve godine. Nakon navršenih 80 godina života, dozvola se u ovoj zemlji obnavlja svake godine. 
 
Šta biva ako vam se oduzme dozvola?
 
"U slučaju da komisija da neko ne ispunjava neki od uslova, vozač se odmah upoznaje s razlozima zbog kojih nije prošao pregled, a ima i pravo žalbe drugostepenom organu u Beogradu", kaže doktorka Maja Radanović.
 
Iako u praksi ne postoji zakonski propisana gornja granica godina za vozače, "svakom se pristupa individualno", ističe ona, "i odluka zavisi isključivo od zdravstvenog stanja, pregleda i uvida u medicinsku dokumentaciju", naglašava sagovornica za 021.rs. 
 
Ipak, iz Doma zdravlja su se na naše pitanje o procesu nakon oduzimanja dozvole fokusirali na pravni aspekt, a praksa, iskustva ali i zakoni pokazuju da psihološke pomoći za doskorašnje vozače nema. 
 
Odnosno, iako se odluka da se starijim vozačima oduzme dozvola donosi prvenstveno na medicinskim kriterijumima, za pojedinca ovo može biti i važna i dramatična promena u životu. 
 
Neke zemlje su obratile pažnju i na ovo te su pokušali da ovaj proces olakšaju. U nekim delovima Skandinavije i zapadne Evrope, stariji vozači koji više ne ispunjavaju uslove za vožnju upućuju se na razgovor sa psihologom ili savetnikom za mobilnost u nekim slučajevima. 
 
Na primer, upravo u Danskoj, lokalni centri za bezbednost u saobraćaju sarađuju sa organizacijama za stare i zdravstvenim ustanovama. Kada se donese odluka, odnosno procena da vozač više nije u stanju da vozi, nude mu se radionice o alternativnom prevozu, kao i razgovori sa stručnjacima koji pomažu da se ta odluka lakše prihvati. 
 
Ne moramo gledati tako daleko da nađemo pozitivne primere, ima ih i u komšiluku. Tako, najsevernija republika nekadašnje Jugoslavije, odnosno Slovenija, organizuje edukativne radionice prvenstveno za starije vozače gde se razgovara o njihovim navikama, strahovima i bezbednosti u saobraćaju, kako bi lakše razumeli eventualne odluke o prestanku vožnje. 
 
Na nivou Evropske unije ovi programi nisu obavezni, niti propisani ali su prepoznati kao primer dobre prakse. Evropska komisija u svojim smernicama navodi da je važno "učiniti prestanak vožnje temom o kojoj se može razgovarati", i podstiče zdravstvene radnike, porodice i lokalne zajednice da pruže podršku starijim vozačima u tom trenutku.
 
U našoj zemlji, vozači nisu naišli na takvo razumevanje, a vozač Dragan Mišković tvrdi da su reakcije zdravstvenih radnika često negative i kaže da, iako nije imao lično iskustvo ove vrste, čuo je da su ih kolege više puta imale.
 
"Čujem od kolega, one tamo, šta su, ne znam, sestre i ko već, kažu na primer, pa šta si ti došao, imaš 70 godina, i ti sad hoćeš da produžiš dozvolu? Ona mu kaže to. A čovek još nije ni počeo da popunjava one papire, nije ni prešao na pregled", zaključuje o situaciji u zdravstvu za 021.rs stariji vozač Mišković. 
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti

Uručena priznanja Novog Sada

Oktobarska nagrada i Novembarska povelja danas su uručene ovogodišnjim dobitnicima. Takođe, uručena je i Februarska nagrada Novog Sada za 2024. godinu.