Nauka i NASA: Tinejdžer trećeg dana prakse otkrio novu planetu

Reč je o planeti udaljenoj 1.300 svetlosnih godina od Zemlje, a koja kruži oko dve zvezde - kao Tatuin.

Želite da impresionirate novog šefa? U tom slučaju bi bilo dobro da trećeg dana prakse u Nasi, na primer, pronađete novu planetu.

Upravo se to dogodilo sedamnaestogodišnjem Vulfu Kukijeru - proveravao je fotografije supersnažnog satelita i primetio nešto neobično.

Ispostavilo se da jer reč o novoj planeti, udaljenoj 1.300 svetlosnih godina od Zemlje.

Da biste shvatili koliko je to daleko - jedna svetlosna godina ima 9,5 biliona kilometara, a udaljenost Zemlje i Sunca iznosi nešto manje od 150.000.000 kilometara.

Volfov život se nakon toga vratio u normalu, a sada je za BBC Radio pričao o njegovom neverovatnom otkriću.

Kako kaže, po završetku škole prošlog leta dobio je dvomesečnu praksu u Nasinom Godard centru za svemirske letove.

Posao mu je bio da proverava podatke koje šalje Tranzitni satelit za istraživanje egzoplaneta (TESS) - svemirski teleskop koji traži planete koje se nalaze izvan našeg sunčevog sistema.

„Tražio sam planetu koja orbitira oko dve zvezde", objašnjava Vulf.

Da bi otkrio takvu planetu tražio je promene u osvetljenosti zvezda, a ta senka bi potencijalno značila da je planeta prolazi u blizini.

Posle samo tri dana prakse primetio je da nešto blokira svetlost dve zvezde koje se nalaze daleko od našeg sunčevog sistema.

„Pokazao sam mentoru, pogledali smo podatke i primetili dve promene svetlosti, pa smo počeli sa analizom da vidimo da li to zaista može biti planeta".

Onda su se u to umešali i drugi naučnici.

Detaljnim proverama utvrđeno je da je reč o planeti 6,9 puta većoj od Zemlje. Kako se zove? TOI 1338b.

Nije baš ime koje se lako pamti - Vulf kaže da nije imao uticaja na to.

„Nisam dobio priliku da joj dam ime. Brat je imao ideju da je nazovem Volftopija, ali mislim da je TOI 1338 b dovoljno".

Inače, Vulfova planeta nije obična planeta - kruži oko dve zvezde. Ljubiteljima Ratova zvezda se tu odmah sete Tatuina, doma Luka Skajvokera.

„Veoma mi se sviđa Tatuin, barem ono kako zvezde izgledaju na nebu. To znači da bi bio moguć dupli zalazak sunca", kaže Vulf.

Međutim, za razliku od Tatuina, ova planeta nije nastanjiva. Vulf objašnjava da je na njoj verovatno ekstremno toplo i da planeta verovatno nema čvrstu površinu.

A da li pronalazak znači da mu je jednog dana zagarantovan posao u Nasi?

„Ne znam ništa o tome kako Nasa zapošljava ljude, ali sigurno neće štetiti. Dobra je to stvar za CV", kaže on.

Kako navodi, iz Nase su mu rekli su „impresionirani" šta je postigao.

„Mentor me je veoma podržavao i bio je veoma uzbuđen. Mada mislim da je Nasa iznenađena količinom pažnje koju ovo dobija", ističe Vulf.

Za budućnost planira - svemir. Nakon srednje škole želi da upiše fakultet.

„Planiram da upišem fiziku i astrofiziku. Privlači me karijera u istraživanju svemira", ističe tinejdžer.

Međutim, sada se sve vratilo u normalu, iako je Vulf dobio nešto više pažnje u srednjoj školi.

„Dobio sam više čestitki u poslednja četiri dana nego za poslednjih nekoliko godina. Svi su veoma uzbuđeni. Neverovatno iskustvo", zaključuje Vulf.

Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

• barbara

17.01.2020 09:30
    psihijatrija
    sinak, sila je to !
  • Veki

16.01.2020 22:12
    Pred sumrak zivota, mene vise u Srbiji nista ne cudi. A mladom coveku zelim da ga zaposle u Nasi, to je sve jako zanimljivo!!!!*
  • saruman

16.01.2020 21:50
    Ovo ti je srbija. Kural ima milion komentara, a nova planeta nula.

Glasaću za vučića da ostane još 200 godina na vlasti