Internet i Srpska pravoslavna crkva: Patrijarh Porfirije stigao na Instagram, a mreže pune crkvenih poglavara

Spoj crkve i lajkova nije ništa neobično - verski lideri već godinama šeruju sadržaj na društvenim mrežama.

Patrijarh Porfirije, poglavar Srpske pravoslavne crkve (SPC) stoji na sredini sobe, okružen neobično krupnim ljudima. Levo od njega, u svečanoj beloj košulji, nalazi se Filip Filipović, kapiten vaterpolo reprezentacije, a odmah pored je i selektor Dejan Savić.

„Patrijarh Porfirije priredio je svečani prijem i ručak za vaterpolo reprezentaciju Srbije koja je osvojila zlatnu medalju na Olimpijskim igrama u Tokiju", piše ispod fotografije objavljene na patrijarhovom Instagram profilu.

A tu je i sve ostalo što ide uz objavu na Instagramu: Lokacija - Srpska patrijaršija, heštegovi - #patrijarhporfirije, #vaterpolo, #olimpijada i #zlatnamedalja.

Porfirije je u februaru je stupio na čelo SPC i odmah je o njemu počelo da se priča kao o „modernom patrijarhu".

Od nedavno je postao patrijarh sa Instagram nalogom.

„To govori da je patrijarh pre svega mlađi čovek, da razume te trendove, da želi što bliže da priđe narodu i na taj način predstavi crkvu u novom svetlu", kaže Željko Injac, verski analitičar.

Spoj crkve i lajkova nije ništa neobično - verski lideri već godinama šeruju sadržaj na društvenim mrežama.

Ono što im je takođe zajedničko - većina njih ne prati druge korisnike mreža.

Patrijarh i Instagram

Za samo tri dana Instagram života, profil patrijarha Porfirija ostvario je veoma dobar učinak.

Već ima više od 14.000 pratilaca i ta brojka stalno raste, a objavio je četiri fotografije, koje u proseku imaju oko 2.000 lajkova.

Ne prati nikoga.

„Patrijarh želi da ovim putem izađe u susret izrazitom interesovanju vernih, ali i celokupne domaće i inostrane javnosti, o njegovom radu, stavovima i mišljenjima", navodi se na sajtu Srpske pravoslavne crkve.

Među objavljenim fotografijama patrijarh ima deo besede sa obeležavanja slave Donjeg Milanovca, kao i šta je poručio crnogorskom premijeru Zdravku Krivokapiću.

„On jasno razume misiju crkve, što se odmah videlo, čim je postao patrijarh - pokazuje da je spreman da uđe u narod i da šeta potpuno normalno po Beogradu", kaže Injac.

Instagramom, dodaje, crkva želi da „približi patrijarha mladima, ali i generalno ljudima na internetu".

„Mislim da je to dobar potez i patrijarha i crkve, treba u tom pravcu ići", kaže.

Injac smatra i da je Instagram prilično „prijemčiv za crkvu".

„Vidim da je i dosta političara otišlo tamo, Tviter je suviše agresivan", navodi.

Patrijarh Porfirije na Tviteru nema nalog.

Inače, na društvenim mrežama je veoma popularna i fotografija patrijarha na Egzitu, a pažnju javnosti privukao je i u junu, čestitkom novom gradonačelniku Zagreba Tomislavu Tomaševiću posle izbora.

„Svojevremeno je veliki zagrebački pesnik Branimir Džoni Štulić pevao Kada Zagreb izranja iz sna, što me je potaklo da izrazim nadu, koja je, uostalom, i nada svih žitelja ovoga lepoga grada, da je pred nama novo jutro koje će promeniti sve", naveo je patrijarh u čestitki.

 

patrijarh Porfirije, crkva
Fonet/Marija Đoković

 

O crkvi i sredstvima komunikacije

Željko Injac, verski analitičar

Crkva je uvek imala moderan pristup vernicima.

Apostoli su se, na primer, služili savremenim sredstvima da bi došli do vernika.

Jedan od primera toga je Poslanica Korinćanima iz Novog zaveta.

I ne samo njima, već i drugim gradovima u Maloj Aziji, koji su bili nešto poput današnje Evropske unije - najbogatiji delovi Rimskog carstva.

To je tada bio savremeni način komunikacije.

To se posle promenilo, počeli su progoni crkve, vekovi ropstva pod Turcima i Mongolima… To je gurnulo crkvu u drugi plan.

Crkva se tada borila za goli opstanak.

Ali naravno da su sva moderna sredstva komunikacije prihvatljiva i crkvi.

Nije to nešto što je van tradicije crkve, kao što se često misli u Srbiji.

Ljudi često misle da je tradicije samo ono što je ostalo od Turaka, pa prekrivaju televizor kad neko umre ili nešto slično.

SPC i društvene mreže

Na Instagramu od prošle godine postoji i zvaničan nalog beogradskog Hrama Svetog Save, koji je takođe veoma popularan.

Ima 1.400 pratilaca, 60 fotografija, ali nikoga ne prati.

A jedan od najpoznatijih naloga na društvenim mrežama već godinama ima Sava Janjić, iguman manastira Visoki Dečani na Kosovu.

Zbog aktivnosti na internetu Janjić je dobio i nadimke „sajber monah" i „sajber Sava".

„Ideja nije bila lična promocija, već promocija manastira - mnogi su tako čuli za Dečane i naše probleme, pa su ovde dolazili i brojni državnici", izjavio je Janjić 2020. godine u intervju za BBC na srpskom.

Tako je, na primer, okačio fotografiju sa Džozefom Bajdenom, predsednikom Sjedinjenih Država.

Nada se u tom tvitu da će „nova američka administracija imati razumevanja za nasleđe srpske crkve na Kosovu".

„Trudimo se da naše delovanje ne bude političko, da ne razdvaja ljude, već da prikažemo ovu svetinju kao mesto pomirenja, gde lepota i duhovnost treba da nas povežu u humanosti i razumevanju, a u našem radu uvek smo imali svesrdnu podršku našeg episkopa Teodosija", naveo je Janjić u intervjuu za BBC.

Janjić je prvo pisao preko sopstvenog Tviter naloga, koji je u međuvremenu ugasio, a sada tvituje preko zvaničnog naloga dečanskog manastira.

Manastir Visoki Dečani pritom ima dva naloga na Tviteru - jedan na engleskom, jedan na srpskom.

Inače, na društvenim mrežama je vrlo popularan i pokojni patrijarh Pavle, kojem su posvećeni brojni profili.

Patrijarh Pavle je na čelu SPC bio od 1990. do 2009. godine, nasledio ga je patrijarh Irinej, koji je preminuo 2020. od korona virusa.

Lajkovi i crkveni lideri

Upravo se fotografija pokojnog patrijarha Pavla našla na Instagram objavi beogradskog muftije Mustafe Jusufspahića, takođe veoma aktivnog na društvenim mrežama.

„Seme dobra za buduće generacije", naveo je Jusufspahić uz sliku njih dvojice.

„Nas dvojica bi često citirali i praktikovali ovu rečenicu - ako ne vidiš dobrog čoveka oko sebe ti budi prvi koji će dobar biti i seme dobra posejati."

Jevrejska opština Beograd za to vreme ima profil na Fejsbuku.

Kada je reč o regionu, profile na Instagramu i Tviteru u Hrvatskoj imaju i splitsko-makarska, zagrebačka, riječka i vrhbosanska nadbiskupija.

Naravno, na društvenim mrežama su veoma aktivni i neki od najvećih crkvenih lidera u svetu.

Papa Franja tako na Instagramu ima 8,2 miliona pratilaca i više od 1.100 objava.

Ruski patrijarh Kiril ima nešto više objava, ali daleko manje pratilaca - 158.000.

Ni jedan, ni drugi nikoga ne prate.


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

  • Forenzičar

    14.08.2021 17:12
    Mogu li se opela i krštenja direktno vršiti sa instagrama? Jel će svaka parohija da pokrije groblja internetom, i da li će to biti MTS?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije BBC - BBC

Zlatne vize: Šta predstavljaju i zašto su kontroverzne

Više od 60 zemalja nudi programe „zlatne vize” koji stranim ulagačima omogućavaju dobijanje prebivališta ili čak državljanstva po ubrzanom postupku. Za mnoge koji podnose zahtev to je prilika za početak novog života, ali problem ovakvih programa su korupcija i cene nekretnina.