Otkriveni uzroci implozije podmornice Titan

Dve godine posle nesreće istraživački odbor američke Obalske straže objavio je izveštaj o uzrocima implozije turističke podmornice Titan.
Podmornica kompanije Oušngejt
PA

Nepoštovanje predviđenih bezbednosnih mera i neadekvatno održavanje podmornice Titan, glavni su uzročnici njene implozije 2023. godine usled koje je stradalo svih petoro članova posade, zaključak je istražnog odbora Obalske straže SAD.

Podmornica američke kompanije Oušngejt (OceanGate) je bila na turističkoj ekspediciji do olupina Titanika, birtanskog putničkog broda koji je potonuo 1912. godine kada je stradalo najmanje 1.500 ljudi.

Petoro ljudi je bilo u podmornici Titan kada je izgubila kontakt sa površinom u blizini obala Njufaundlenda, u Kanadi, sat i 45 minuta posle zarona u junu 2023.

Četiri dana kasnije pronađeno je pet velikih krhotina sa podmornice na oko 500 metara od olupine Titanika.

„Implozija je mogla da se spreči ", izjavio je Džejson Nojbauer, predsednik istražnog odbora američke Obalske straže.

„Potrebna je jača kontrola i jasne smernice kompanijama koje istražuju van postojećeg pravnog okvira“, dodao je.

Portparol za medije američke kompanije koja je upravljala turističkom podmornicom Titan i obustavila sve operacije posle nesreće, nije komentarisao ovaj izveštaj.

Dejvid Lohridž, britanski stručnjak za podmornice, koji je radio za kompaniju Ošngejt upozoravao je na propuste u izgradnji ovog plovila još 2018, posle čega je otpušten.

Svi na brodu bili su izloženi velikom pritisku vode što je rezultiralo „trenutnom smrću“ svih petoro.

Pritisak na nivou mora naziva se „jedna standardna atmosfera" što je približno 6,6 kilograma pritisaka na 39 kvadratnih metara.

On se povećava za jednu atmosferu na svakih 10 metara dubine.

Na dubini od 3.000 metara, otprilike gde se podmornica raspala, pritisak je oko 300 puta veći od pritiska na površini.

Izvršni direktor Stokton Raš, koji je među žrtvama, mogao je da ignoriše vitalne inspekcije, analize podataka i postupke preventivnog održavanja.

Izgled podmornice Titan pod vodom
BBC

Istražitelji su analizirali i tehnički aspekt podmornice, opisujući njen dizajn od ugljeničnih vlakana „neispravnim“.

Tvrde i da kompanija nije pratila problematične signale unutar vozila koji su se javljali poslednjih meseci uoči implozije.

Deo problema je bilo „i toksično radno okruženje Oušngejta koji je pretio otkazima kako bi odvratio zaposlene i izvođače radova od izražavanja zabrinutosti za bezbednost podmorinice".

Zaposlene su molili da privremeno odustanu od plata uz obećanje da će im sve biti isplaćeno.

„Ekonomsko stanje kompanije je bilo jako loše i kao rezultat toga, donosile su se odluke koje su ugrožavale njenu bezbednost“, rekao je jedan od bivših radnika istražiteljima.

Od sredine 2022. godine, generalni direktor Raš je ulagao lična sredstva kako bi kompanija nastavila sa radom zbog „nesigurnog finansijskog stanja“.

I domaći i međunarodni pravni okviri za podmorničke operacije bili su „nedovoljni da regulišu složenost modernih podmorničkih tehnologija i praksi“ kada je došlo do ove tragedije.

Da je Raš preživeo, istražitelji bi preporučili Ministarstvu pravde da razmotri da li da pokrene posebnu krivičnu istragu protiv njega, dodajući da je mogao krivično da odgovara.

Obalska straža izvlači olupine podmornice Titan u junu 2023.
Reuters

U izveštaju ima i 14 bezbednosnih preporuka kako bi se sprečili slični incidenti u budućnosti.

Jedna od njih je komunikacija između različitih organizacija i grupa uključenih u komeracijalnu industriju podmornica.

Tako bi Obalska straža SAD (USCG) trebalo da vrši „odgovarajući pravni nadzor“ nad podmornicama.

Postojećim podmornicama bi trebalo oduzeti oznaku ORV (koje ih identifikuje kao istraživački brod), a vlasnici bi trebalo da se registruju po novim zahtevima za putničke brodove.

Američka Obalska straža SAD bi trebalo da ima resurse za „pružanje terenske podrške brodovima novog dizajna“, jedna je od preporuka istražitelja.

Vlasnici podmornica bi takođe trebalo da obaveste Obalsku stražu pre nego što se upuste u ekspedicije između ostalog i da dostave plan putovanja i plan za reagovanje u vanrednim situacijama.

BBC na srpskom je od sada i na Jutjubu, pratite nas OVDE.

Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije BBC - BBC

Šta je Al Aksa i zašto je žarište sukoba

Izraelski krajnje desničarski ministar državne bezbednosti Itamar Ben-Gvir molio se na spornom svetom mestu u okupiranom istočnom Jerusalimu, kršeći decenijama star sporazum.