Nova električna fiat panda - igračka bogatih ili dostupna i "običnom" građaninu?
Svečano najavljena proizvodnja od jeseni električnog modela fiat grande panda u Kragujevcu će nesumnjivo uticati na statistiku domaće industrijske proizvodnje.
Foto: Beta/AP (Darko Vojinović)
Kako piše Nova ekonomija, to je dobra vest za jednu od najstarijih kompanija u Srbiji, s obzirom na to da je Fiat u istoj fabrici ugasio proizvodnju 2022. godine, posle više godina postepenog smanjenja obima posla. I ovaj model, isto kao i ostala električna vozila, relativno je skup za džep prosečnog građanina Srbije, pa će se ovi automobili uglavnom izvoziti, verovatno u Evropsku uniju.
Iste godine, 2022. krenulo se sa novom idejom i pomenutom električnom "pandom" i novim ugovorom koji je bio je vredan ukupno 190 miliona evra, od čega je Srbija iz budžeta trebalo da izdvoji 48 miliona evra, a ostatak investitor.
Iako su subvencije odobrene odavno, Fijat Krajsler Automobils (FCA) Srbija je tek u novembru prošle godine dobila prvu tranšu subvencije vrednu 15,5 miliona evra za unapređenje lokalnog pogona u Kragujevcu.
Iako je Ministarstvo privrede u ugovoru potpisanom u aprilu prošle godine najavilo podsticaj od 48,04 miliona evra kragujevačkoj fabrici, postupak je u međuvremenu bio zamrznut. Komisija za kontrolu državne pomoći je tada izrekla upravnu meru zabrane dodele sredstava do donošenja odluke, odnosno naložila ministarstvu obustavljanje dodele državne pomoći dok se ne oceni usklađenost državne pomoći sa važećim propisima.
Resorno ministarstvo nije isplatilo sredstva privrednom društvu "FCA Srbija d.o.o. Kragujevac" do donošenja novog rešenja, navela je Komisija za kontrolu državne pomoći u odgovoru Novoj ekonomiji tada.
Prema najavama, prodaja ovog modela bi trebalo da bude subvencionisana u Srbiji i tada bi cena bila 18.000 evra, a bez subvencija 25.000 evra.
Ekonomski analitičar Bogdan Petrović za Novu ekonomiju kaže da su dve stavke nejasne - da li možemo da damo prema Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju subvencije samo za domaću proizvodnju i zašto subvencionišemo nešto što može da bude dostupno samo najbogatijima?
"Raniji Fijatovi modeli koji su se prodavali u Srbiji su takođe bili subvencionisani, pa je zato i prodaja išla dobro. Za ove subvencije sada najavljene prvo moramo da vidimo da li mogu uopšte, prema Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju, da se daju samo za ovaj model", kaže Petrović.
Na pitanje da li očekuje da će zaista kupci u Srbiji iskazati interesovanje, s obzirom na cenu i visinu prosečne plate, Petrović ukazuje na dva nedostatka.
"Električni automobili su pre svega igračka za bogate ljude kojima treba drugi automobil. Imaju problem sa dometom, a i nemate nikakvu infrastrukturu za punjenje tih automobila - znači da njih mogu da priušte samo ljudi koji imaju garažu i žive u zasebnoj kući", kaže Petrović.
Prema njegovom mišljenju, ovaj model može eventualno da se nada boljoj prođi u Evropskoj uniji, ali samo zbog novih carina koje će EU da uvede na kineska električna vozila, a "koja su daleko ispred u odnosu na evropska".
Industrijska proizvodnja i BDP
Prema najavama političara, cela privreda će osetiti koristi od "pande".
"Samo zahvaljujući kragujevačkoj fabrici imaćemo rast bruto domaćeg proizvoda sledeće godine od 0,5 odsto, što će doprineti povećanju plata svakom građaninu otprilike za dva odsto", rekao je predsednik Aleksandar Vučić.
Srpska privreda je u periodu od januara do maja 2024. godine zabeležila skroman rast u celini, kaže ekonomista Saša Đogović, koji smatra da će se ovo popraviti upravo zbog Stelantisa.
"Industrijska proizvodnja u Srbiji zabeležila je rast od dva odsto u odnosu na isti period prošle godine. Uprkos padu od 1,1 odsto u maju 2024. u odnosu na maj 2023. godine, ovo smanjenje se u velikoj meri pripisuje sezonskim faktorima, uključujući uskršnje i prvomajske praznike, što je dovelo do više neradnih dana. Očekuje se da će pad biti privremen, a industrijska proizvodnja će verovatno oživeti, posebno sa početkom proizvodnje električnih automobila u Kragujevcu", kaže Đogović.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Poreska uprava: Novi iznosi poreza na oružje za 2024. godinu
14.11.2024.•
1
Poreska uprava Srbije odredila je nove iznose poreza na oružje za 2024. godinu, nakon obrade podataka iz Ministrastva unutrašnjih poslova kojom su usklađeni dinarski iznosi za registrovano oružje.
Obrušavanje kosina u Grdeličkoj klisuri: Azvi tužen za milione evra jer nije platio radove
14.11.2024.•
9
Španska kompanija Azvi, koja je gradila deo auto-puta E75 u Caričinoj dolini, tužena je zbog neisplaćivanja novca za sanaciju kosina koje su se urušavale od Grdeličke klisure do tunela Predejane.
Bivši predsednik Fiskalnog saveta: Iz Srbije godišnje ode 40.000 ljudi, ovo su razlozi
14.11.2024.•
9
Oko 40.000 ljudi godišnje emigrira iz Srbije, zbog kvaliteta usluga i institucija, obrazovanja i zdravstva, kao i visine plata, ocenio je donedavni predsednik Fiskalnog saveta, akademik Pavle Petrović
Srbija će "rafale" plaćati sve do 2028: Ove i naredne dve godine daje 2,46 milijardi evra
13.11.2024.•
34
Za nabavku višenamenskih aviona rafal iz Francuske u ovoj i u naredne dve godine iz budžeta Srbije će, kako je predviđeno, biti isplaćeno oko 2,46 milijardi evra, prenosi Balkanska bezbednosna mreža.
Izazovno okruženje ili kriza u IT sektoru: Kakvo je stanje na tržištu u Srbiji?
13.11.2024.•
4
Loša kretanja na berzi dve svetske IT kompanije, Better Collective i Play Studios Europe navodno su dovela do otpuštanja velikog broja zaposlenih, kako u drugim zemljama, tako i u Srbiji.
Tabaković: Ispitati cene lekova, onaj koji koristim u jeftinoj apoteci u Novom Sadu skuplji 50 odsto
13.11.2024.•
16
Guvernerka Narodne banke Srbije Jorgovanka Tabaković izjavila je da ne očekuje veći rast cena, nego snižavanje onih koje su neopravdano povećane.
U SAD istraga o 1,4 miliona Hondinih vozila zbog problema sa motorom
12.11.2024.•
4
Američka Nacionalna služba za bezbednost saobraćaja (NHTSA) saopštila je da otvara istragu u vezi sa 1,4 miliona vozila kompanije Honda nakon izveštaja o ozbiljnim problemima sa motorima.
Nedostatak porudžbina u Nemačkoj sve veći problem za ekonomiju
11.11.2024.•
4
Nedostatak narudžbina u Nemačkoj ponovo se pogoršao i postaje sve veći problem za tamošnju privredu, zaključak je izveštaja Instituta za ekonomska istraživanja IFO iz Minhena.
Orban: Na Savetu za saradnju Srbije i Mađarske biće donete važne odluke
11.11.2024.•
18
Premijer Mađarske Viktor Orban kaže da će ove nedelje biti održan sastanak Saveta za saradnju Srbije i Mađarske u Budimpešti na kome će fokus biti na ekonomskim pitanjima i biti donete važne odluke.
Belorusija postala zemlja partner BRIKS-a
11.11.2024.•
3
Belorusija je postala zemlja partner BRIKS-a, saopšteno je iz beloruskog Ministarstva spoljnih poslova.
Procenitelj Seneši: Lobi održava privid da nema krize na tržištu nekretnina da ne bi spuštali cene
11.11.2024.•
11
Iako je više od 10.000 stanova u Beogradu prazno i u njima niko ne živi, investitori ne popuštaju sa cenama, a glavni grad još liči na veliko gradilište.
Nezaposlenost u EU: Najmanja u Češkoj i Poljskoj, najveća u Španiji i Grčkoj
11.11.2024.•
0
Stopa nezaposlenosti u Evropskoj uniji u septembru iznosila je 5,9 procenata, manje za 0,2 procentna poena u odnosu na isti mesec prethodne godine, saopštila je služba za statistiku EU Evrostat.
Nekadašnji italijanski avio-prevoznik otpušta preostale zaposlene - oko 2.000 stjuardesa i pilota
11.11.2024.•
0
Nekadašnji italijanski nacionalni avio-prevoznik, Alitalija, započeo je procedure za kolektivno otpuštanje svojih preostalih 2.059 zaposlenih, rečeno je sindikatima iz te kompanije.
EU i dalje planira da do 2035. obustavi prodaju vozila sa emisijama ugljen-dioksida
10.11.2024.•
4
EU i dalje planira da obustavi prodaju novih vozila sa emisijama ugljen-diksida do 2035. i sledeće godine pooštri kriterijume za automobilske emisije CO2.
Nacionalni stadion, Moravski koridor: Šest najskupljih infrastrukturnih projekata u Srbiji
10.11.2024.•
11
Pritisak MMF-a urodio je plodom, jer je Vlada Srbije objavila "Revidiranu fiskalnu strategiju za 2025. godinu sa projekcijama za 2026. i 2027. godinu".
Ekonomista Kovačević: Kad Vučić pominje išta o zaradama, ja prosto zatvorim uši i ne slušam
09.11.2024.•
14
Prosečna plata od 1.150 evra u decembru 2026, koju je najavio Aleksandar Vučić, zvuči kao veliki skok. Ali ekonomista Milan Kovačević objašnjava zašto to nije baš onako kako predsednik Srbije kaže.
Kuća na Savskom vencu plaćena više od tri milona evra
09.11.2024.•
3
Ukupna vrednost tržišta nepokretnosti u Srbiji je u prvom polugodištu ove godine iznosila 3,4 milijarde evra, što je 3,9 odsto više u odnosu na prvo polugodište prošle godine, saopštio je RGZ.
"Srbijašume" objavile cene ogrevnog drveta
09.11.2024.•
3
JP "Srbijašume", koje u svom sastavu ima 17 šumskih gazdinstava u Srbiji, objavilo je cenovnik ogrevnog drveta.
Martinović: Povraćaj akcize na dizel za 2025. godinu biće isti, 50 dinara po litru
08.11.2024.•
1
Ministar poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Srbije Aleksandar Martinović najavio je danas da će povraćaj akcize na dizel sledeće godine biti isti kao i ove godine, 50 dinara po litru.
"Temu krši prava potrošača": EK o lažnim popustima i recenzijama i prodaji pod pritiskom
08.11.2024.•
9
Evropska komisija je danas saopštila da je utvrđeno da platforma za onlajn trgovinu Temu krši evropske zakone o zaštiti potrošača brojnim problematičnim praksama.
"Lideri u Evropi": Srbija na prvom mestu po porastu deviznog priliva od stranih turista
08.11.2024.•
7
Srbija je ostvarila najveći porast deviznog priliva od inostranih turista koji je u odnosu na predpandemijsku 2019. veći za 116,7 odsto, pokazao je novi kvartalni Izveštaj Evropske turističke komisije
Komentari 17
Fotinija
Ko je gledao shvatice poruku. P
Trt
Nemanja
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar