Kina može da proizvede više automobila nego što tržištu treba - i to je problem

Kineska automobilska industrija, jedna od najvećih i najdinamičnijih u svetu, trenutno se suočava sa ozbiljnim strukturnim problemom - viškom proizvodnih kapaciteta.
Kina može da proizvede više automobila nego što tržištu treba - i to je problem
Foto: Pixabay
Prema procenama stručnjaka, fabrike u Kini trenutno mogu da proizvedu i do dvostruko više vozila nego što domaće i međunarodno tržište mogu da apsorbuju.
 
Disproporcija između proizvodnje i potražnje
 
Najveći izazov primećen je u segmentu vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem (ICE). Dok globalni trendovi idu ka elektrifikaciji i smanjenju emisija, interesovanje kupaca za klasične automobile u Kini i inostranstvu sve više opada. Međutim, proizvodnja tih vozila ostaje na visokom nivou, jer fabrike i dalje rade punim kapacitetom kako bi opravdale prethodna ulaganja.
Ova disproporcija vodi ka rastu zaliha i agresivnim cenovnim ratovima na tržištu. Analitičari upozoravaju da bi dugoročno ovakav model mogao da naruši stabilnost celog sektora i izazove domino-efekat u pratećim industrijama - od čeličana i hemijske industrije, do sektora transporta i logistike.
Globalne posledice
 
Višak proizvedenih vozila sve češće se preusmerava na izvozna tržišta. Posebno je primetan porast izvoza u Evropu, Latinsku Ameriku i delove Azije, što stvara dodatni pritisak na lokalne proizvođače u tim regionima. 
 
U Sjedinjenim Američkim Državama i Evropskoj uniji već su pokrenute rasprave o mogućim carinama i regulatornim barijerama, kako bi se zaštitila domaća autoindustrija od preplavljivanja jeftinijim kineskim vozilima.
Reakcija kineske vlade
 
Vlada u Pekingu svesna je problema i najavila je set mera kojima bi se ublažio pritisak. Među njima se pominju:
 
- subvencije za modernizaciju pogona,
 
- olakšice za proizvođače koji ulažu u električna i hibridna vozila,
 
- moguće regulative koje bi ograničile prekomernu proizvodnju u pojedinim segmentima.
 
Međutim, ekonomski analitičari podsećaju da je pitanje da li će ove mere biti dovoljne, s obzirom na dubinu problema i činjenicu da je višak kapaciteta posledica višedecenijskog modela rasta zasnovanog na velikim investicijama u industrijsku infrastrukturu.
 
Budući izazovi i dileme
 
Stručnjaci upozoravaju da bi Kina, ukoliko ne pronađe održiv balans između proizvodnje i realne potražnje, mogla da se suoči sa ozbiljnim padom u auto-sektoru. 
 
To bi, pored gubitka radnih mesta i problema sa viškovima zaliha, moglo da ima i značajan uticaj na globalno tržište automobila, gde je Kina već godinama jedan od ključnih igrača.
 
Posebno zabrinjava podatak da je u nekim fabrikama iskorišćenost kapaciteta pala ispod 50 odsto, dok istovremeno raste broj novih pogona fokusiranih na električna vozila. 
 
Ako se trend nastavi, postoji rizik da i segment električnih vozila za nekoliko godina upadne u istu zamku - prekomerne proizvodnje bez dovoljne tražnje.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • Jakobsfield

    26.09.2025 10:23
    Tržište
    Kina je daleko od tržišne ekonomije. Subvencionisana proizvodnja je čisto pokazivanje mišića. Ja svakih nedelju-dve vidim neku novu kinesku marku automobila na putu. Ne mogu više ni da ih popamtim. Arapi kupuju ko poludeli. Videćemo...
  • Mirko

    26.09.2025 10:04
    Kina se odjavila
    U Kini ima toliko problema koji se drže pod tepihom i oni su već u spirali propasti. To će trajati, ali od sada će ići samo na dole.
  • Miro

    25.09.2025 17:42
    Kina ce da osiromasi ostatak sveta samo da bi bili jos bogatiji.
    Pokazali su da nista nisu bolji od Amerike.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

Postignut sporazum Misije MMF-a sa vlastima Srbije

Misija MMF-a saopštila je da je sa vlastima Srbije postigla sporazum u okviru druge revizije tekućeg nefinansijskog aranžmana (Instrument za koordinaciju politika-PCI), koji treba da odobri Izvršni odbor MMF-a.

NBS: Štednja u Srbiji nastavlja da raste

Narodna banka Srbije saopštila je da dinarska i devizna štednja u Srbiji nastavljaju da rastu i dostižu rekordne nivoe i tokom ove godine, uprkos pojačanim globalnim neizvesnostima.