Najbrže rastuća crna rupa dnevno pojede masu celog našeg Sunca

Pokazalo se da jedna od najvećih poznatih crnih rupa u svemiru ima apetit koji odgovara njenoj veličini.
Prema najnovijim podacima, ovaj džin, koji je već sada oko 34 milijarde puta veći od naše zvezde, dnevno proždere ekvivalent mase celog Sunca. To ga čini najbrže rastućom crnom rupom u svemiru i svrstava ga u kategoriju ultramasivnih crnih rupa, piše "Science Alert".

"Masa ove crne rupe je oko 8.000 puta veća od crne rupe u središtu Mlečnog puta. Da bi crna rupa u središtu Mlečnog puta dostigla tu masu, morala bi da proguta dve trećine svih zvezda u našoj galaksiji", rekao je astronom Kristofer Onken sa Australijskog nacionalnog univerziteta.

Ova ultramasivna crna rupa otkrivena je 2018, a nalazi se u središtu galaksije SMSS J215728.21-360215.1 (kraće J2157), koja je od nas udaljena milijardama svetlosnih godina. Kada su je tek uočili, astronomi su procenili da je njena masa jednaka otprilike 20 milijardi solarnih masa, a njena stopa akumulacije (koliko materijala proždire) oko pola mase našeg Sunca dnevno.

Međutim, kasnije su naučnici dodatno analizirali podatke i otkrili nešto neverojatno - crna rupa J2157 (J2157*) mnogo je veća nego što su pre mislili. Poluprečnik njenog horizonta događaja iznosi oko 670 astronomskih jedinica (AU). To mnogima ne znači puno jer u svakodnevnom životu retko koristimo astronomske jedinice.

Međutim, njenu veličinu, odnosno daljinu možemo predočiti nekim elementima koji su nam ipak donekle poznati. Pluton, koji se nalazi iza Urana i Neptuna, prosečno je udaljen od Sunca 39,5 astronomskih jedinica. Stručnjaci smatraju da je heliopauza, granično područje Sunčevog sistema u kojem prestaje uticaj naše zvezde, udaljena od Sunca više od 100 AU. Dakle, horizont događaja J2157* je više od pet puta veći od celog našeg Sunčevog sistema.

Najstariji džin u svemiru

J2157* nije najveća crna rupa ikad otkrivena. Ultramasivna crna rupa koja je debela 40 milijardi solarnih masa nalazi se u srcu galaksije Holm 15A koja je od nas udaljena oko 700 miliona svetlosnih godina. Tu je i ultramasivna crna rupa udaljena od nas 10,4 milijarde svetlosnih godina koja napaja kvazar TON 618, a koja je teška 66 milijardi solarnih masa.

Ipak, J2157* zbog jednog razloga spada u posebnu kategoriju. Naime, ona pripada razdoblju kada je svemir bio na ispod 10 odsto trenutne starosti. Ne samo da ne znamo kako se formirala i rasla nego ne znamo ni kako je postala toliko masivna toliko brzo nakon Velikog praska.

"Radi se o najvećoj crnoj rupi koja dolazi iz ranog razdoblja našeg svemira. Da li je ova galaksija zapravo neko čudovište iz ranog svemira ili je crna rupa progutala neverovatnu količinu svog okruženja? Moraćemo da nastavimo sa istraživanjem ukoliko želimo odgovore", rekao je Onken.

Istraživanje pod nazivom "A thirty-four billion solar mass black hole in SMSS J2157–3602, the most luminous known quasar" objavljeno je u časopisu "Monthly Notices of the Royal Astronomical Society".
  • Dragan

08.07.2020 19:59
    Strucni komentar
    Ja cu to strucno komentarisati. Ali, prvo moram malo razmisliti....

Mask tužio Open AI i Sema Altmana

Ilon Mask tužio je kompaniju OpenAI i njenog izvršnog direktora Sema Altmana, tvrdeći da su napustili prvobitnu misiju startapa da razviju veštačku inteligenciju za dobrobit ljudi, a ne za profit.