Zašto nam izlaze reklame za stvari koje nismo guglali?

"Izašla mi je reklama za pastu koju koristi moja mama, a nikada o tom brendu nisam pričao, niti ga pretraživao."
Zašto nam izlaze reklame za stvari koje nismo guglali?
Foto: Pixabay
Već znamo da sve o čemu pričamo može brzo da se pojavi u vidu reklama koje nam iskaču po društvenim mrežama. Međutim, Robertu se dogodila još jezivija stvar. Nakon što je proveo nekoliko dana kod mame, vratio se kući i počele su da mu iskaču reklame paste za zube koju ona koristi. Nikada u razgovorima nije spomenuo taj brend, niti ga je pretraživao na internetu, piše Startit.
 
Robert je na Tviteru podelio svoju priču, i kao neko ko se bavi zaštitom privatnosti u tehnologiji objasnio šta se zapravo desilo. 
 
Na početku je rekao da nas aplikacije ne prisluškuju i da je to više puta opovrgnuta teorija zavere. Međutim, one uopšte i ne moraju da nas prisluškuju, s obzirom na to da im bez razmišljanja dajemo mnogo važnije informacije. 
 
Kao što znamo, aplikacije prikupljaju gomilu podataka sa naših telefona. Uz naš jedinstveni ID uređaja vezuju se naše lokacije, demografski podaci i slično. Oni koji te podatke skupljaju i čuvaju plaćaju da budu uvučeni baš u sve, kako bi znali kada smo koristili karticu s popustom u prodavnici. Tu su prilikom svake kupovine. 
 
Oni mogu da povežu naše kupovine u određenom supermarketu s našim Tviter nalogom, ukoliko smo obema kompanijama dali svoju mejl adresu, broj telefona i pristali na njihove uslove korišćenja, koje podrazumevaju takvu razmenu podataka.
 
Već smo pomenuli da aplikacije znaju našu lokaciju preko GPS-a. Ukoliko se različiti telefoni često nalaze na istoj lokaciji, algoritmi sami počinju da prepoznaju ko su ljudi s kojima smo u stalnom kontaktu i zapravo prave mrežu naših kontakata. Tako mogu da ukrštaju naša interesovanja s interesovanjima naših prijatelja, kolega, porodice, te će nam iskakati i oglasi zanovani na informacijama prikupljenim od ljudi koji nas okružuju. 
 
Tako će nam iskakati oglasi o stvarima koje nas ne interesuju, ali mogu podsvesno da nas nateraju da započnemo razgovor o njima s ljudima koje interesuju ti proizvodi. Dakle, imamo jedan sistem, jednu bazu, u kojoj se nalazimo svi i koja stvara sliku o nama, ne samo na osnovu nas, nego i na osnovu ljudi koji nas okružuju. 
 
Sve to neodoljivo podseća na priču koju je razotkrio Edvard Snouden, s jednom malom, ali ključnom razlikom - aplikacijama smo mi dozvolili da to čine. Svaki put kada prihvatimo uslove korišćenja, mi se odričemo dela svoje privatnosti. Svi ti delići se sklapaju i stvaraju kompletnu sliku o nama, u pokušaju da se sazna ko smo, odnosno šta nam treba i šta želimo. 
 
Zato Robert predlaže da blokiramo oglase na aplikacijama i da im onemogućimo praćenje, jer se ne radi samo o nama - naši podaci preoblikuju internet. 
 
Kako on kaže, internet nikada neće biti otkačeno mesto kako ga pamti iz mlađih dana, jer su velike kompanije došle da isisaju dolare iz njega, ali bi valjalo da im otežamo posao.
 
Međutim, ovde dolazimo do činjenice da bi većina između interneta koji plaća davanjem ličnih podataka i interneta koji treba da plati novcem, izabrala prvu opciju. 
  • Detelinarac

    07.06.2021 10:24
    "Zato Robert predlaže da blokiramo oglase na aplikacijama i da im onemogućimo praćenje,..." Jos da nam je objasnio kako bilo bi super....
  • /

    07.06.2021 09:49
    /
    e pa u srbiji nisu reklame za zubnu pastu vec oglasi dveri i svih ostalih fasista
  • Dugo sam sumnala

    07.06.2021 05:48
    Ka
    Kako ovde opisuju komentatori, jeste sve istina. Sad mi je jasno da se realno prisluškuje. Znam da su davno otvoreno pričali da Kina prisluškuje sve svoje građane na taj način. I da svaki put kada psujes ili se svadjas tebi se oduzimaju neki poeni. To je u Kini normalna stvar, tako da sad vidim pošto su mobilni tel pravljeni u Kini, ima logike da svakog prisluškuju i praktično prikupljaju podatke stanovnika čitavog sveta što predstavlja jako dobro špijunski sredstvo. Praktično nas sve drže u šaci.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Nauka i tehnologija