Ilon Mask šalje civile u orbitu, misija će trajati tri dana

SpaceX će sutra lansirati četvoro ljudi u trodnevnu privatnu misiju u Zemljinoj orbiti, prvu s isključivo civilima.
Kompanija Ilona Maska time ulazi u borbu za svoj deo kolača u svemirskom turizmu.

Misija "Inspiration4" zaokružuje leto u kojem su milijarderi Ričard Brenson i Džef Bezos poleteli u svemir letelicama kompanija "Virgin Galactic" i "Blue Origin" u samo nekoliko dana razmaka u julu.

Sutrašnji let SpaceX-a unajmio je američki milijarder Džared Ajzakman, 38-godišnji osnivač i glavni direktor kompanije za obradu plaćanja, Shift4 Payment, ujedno i iskusan pilot. Tačan iznos koji je platio SpaceX-u nije objavljen, ali reč je o desetinama miliona dolara.

Misija je daleko ambicioznija od nekoliko minuta u bestežinskom stanju koliko mogu kupiti klijenti Virgin Galactica i Blue Origina. SpaceX-ova letelica "Crew Dragon" leteće dalje od orbite Međunarodne svemirske stanice (ISS).

"Nije da nema rizika. Vozite se raketom brzinom od 28.000 kilometara na sat oko Zemlje. U takvim uvslovima postoje rizici", rekao je Ajzakman u epizodi Netfliksovog dokumentarca o toj misiji.

SpaceX je već deset puta dopremio astronaute na ISS za NASA-u, ali ovo će biti prvi put da u svemir ne nosi profesionalne astronaute. Poletanje je predviđeno za sredu u dva sata ujutro po srednjeevropskom vremenu s lansirnog poligona 39A NASA-inog Kenedijevog centra na Floridi, odakle su bile lansirane misije Apolo na Mesec.

Uz Ajzakmana, koji je zapovednik misije, troje civila izabrano je za putovanje procesom koji je počeo oglasima na Super Boulu u februaru. Svaki član posade odabran je tako da predstavlja jedan stub misije.

Najmlađa, Hejli Arkenoks, preživela je rak kostiju kao dete. Biće prva osoba s protezom u svemiru. Ta 29-godišnjakinja odabrana je jer radi kao pomoćnica lekara u Bolnici svetog Jude u Memfisu, a drugi putnik je njen donator čime je sebi osigurao mesto. Kris Sembroski (42) je bivši veteran američkog ratnog vazduhoplovstva koji sada radi u avio-industriji.

Poslednje mesto predstavlja ponuđeno je Sijani Proktor, 51-godišnjoj profesorki geonauka koja je 2009. zamalo postala NASA-ina astronautkinja. Ona će biti četvrta Afroamerikanka u svemiru.

Cilj misije je da svemir postane dostupan više ljudi, iako su putovanja u svemir za sada moguća za privilegovanu nekolicinu.

"U celoj ljudskoj istoriji manje od 600 ljudi bilo je u svemiru. Ponosni smo na to što će naš let doprineti onima koji će putovati posle nas", zaključio je Ajzakman.

Nove fabrike "Tesle" gube milijarde dolara

Tesline nove fabrike u Nemačkoj i Teksasu gube milijarde dolara, rekao je izvršni direktor kompanije Ilon Mask, istakavši visoke troškove, skromnu proizvodnju i probleme u lancu nabavke.

Epl upozorava korisnike starijih ajfon modela

Korisnici ajfon modela koji su objavljeni pre marta 2016. godine, neće moći da koriste novi iOS 16, a iz kompanije Epl upozoravaju i na rizike po sigurnost ličnih podataka na tim uređajima.

Tviter testira znatno duže tvitove

Tviter isprobava novu funkciju koja omogućava korisnicima blogovanje u dužem formatu do čak 2.500 karaktera, koja se zove Tviter beleške (Twitter notes), javlja danas BBC.