Otkrića iz prirode koja su najviše impresionirala naučnike u 2021. godini

Tokom protekle godine životinje svih vrsta i oblika iznenađivale su naučnike svojim zapanjujućim sposobnostima za koje niko ranije nije znao da postoje.
Otkrića iz prirode koja su najviše impresionirala naučnike u 2021. godini

Od majstora parkura, preko iznenađujućih menija pojedinih vrsta, do onih koje su sposobne da hodaju po donjoj površini vode, ovo su stvorenja za koja naučni časopis Sajens njuz tvrdi da su najviše impresionirala naučnike u 2021.

Obezglavljeni puževi koji se regenerišu

Zahvaljujući spektakularnoj sposobnosti da regenerišu celo telo, morski puževi vrste Elysia mogu da stvore celo novo telo samo iz glave. Za neke vrste se i ranije znalo da mogu da regenerišu čitavo telo, čak i iz nekoliko odsečenih delova, ali ovo je prvi put da su naučnici otkrili da neko biće koje ima srce i toliko složenu strukturu tela ima takvu sposobnost, prenosi Danas.

Veverice majstori parkura

Ljubitelji parkura ne moraju da gledaju dalje od drveća da bi pronašli inspiraciju – naučnici su utvrdili da vazdušne akrobacije koje veverice izvode čine ove male glodare majstorima veštine. Svi smo imali prilike da u prirodi vidimo neke od primera ludih stvari koje veverice rade skačući sa drveta na drvo, ali niko nije obraćao previše pažnje sve dok Natanijel Hant, biolog na Univerzitetu u Nebraski, Omaha, nije poželeo to da istraži. Da bi to postigao, on i njegove kolege su napravili veštačke prepreke u šumskom okruženju u predgrađu kampusa univerziteta Berkli u Kaliforniji.

Zatim je tim istraživača koristio kikiriki da namami veverice da trče i skaču u nizu akrobatskih testova. Otkrili su da, poput majstora parkura – sporta u kojem ljudi skaču, odskaču od površina i penju se po različitim preprekama – veverice mere savitljivost grana prilikom skakanja.

Stvorenja sa iznenađujućim menijem

Istražujući odnose predatora i plena, naučnici su ove godine otkrili da pojedine vrste jedu one za koje se nikada ne bi pomislilo. Na tipičnom meniju za večeru pauka nalaze se insekti, crvi ili čak manji gušteri i žabe. Ali neki od njih imaju više avanturistički ukus i mogu da pojedu zmije čak i do 30 puta veće od sebe. Najupečatljiviji primer je australijski pauk sa crvenim leđima. Ne uključujući noge, ženka ove vrste je veličine M&M bombonice. Ali, ona može da savlada veliki plen poput mlade australijske istočne smeđe zmije, koja je među najotrovnijim primercima na svetu.

Buba koja prkosi zakonima fizike

Sposobnost stenica gazivoda da hodaju po vodi je već dovoljno neverovatna, ali ono što bube veslari rade nadmašuje i to: one hodaju naopačke, držeći se za površinu vode sa donje strane. Pošto su veoma mali, insekti imaju sasvim drugačiji odnos sa mestom na kojem se susreću voda i vazduh nego veće životinje. Površinski napon omogućava insektima poput stenica gazivoda da se kreću po površini mirne vode. Ali, naučnici su otkrili da bube veslari mogu da se kreću sa donje strane površine voda kao da je u pitanju čvrsta staklena ploča. Tokom jednog istraživanja u junu ove godine po prvi put je detaljno dokumentovan ovakav neuobičajen način kretanja. Ovi insekti koriste mali mehur vazduha da prilepe svoj stomak na donju stranu površine vode, ali za sada ostaje misterija kako hodaju a da ne naruše površinski napon vode.

Veličanstveni karaoke šampion

Mužjak australijske ptice pevačice poznate pod nazivom veličanstvena lirorepa opravdava ovo ime svojim izuzetnim vokalnim sposobnostima, oponašajući gotovo svaki zvuk koji čuje u svom okruženju, čak i motorne testere. Ali, naučnici su sada po prvi put zabeležili da jedna ptica imitira oglašavanje i zvuke lepeta krila različitih vrsta ptica odjednom. Nije pouzdano utvrđeno šta je razlog tome, ali naučnici smatraju da je moguće da veličanstvena lirorepa ptica na taj način pokušava da kreira specifičan ekološki zvučni pejzaž povezan sa dolaskom predatora.

Polarni medvedi koji rukuju oružjem

S obzirom na to da je morž težak čak do 1.300 kilograma, ima ogromne kljove i praktično neprobojnu lobanju, gladnom polarnom medvedu je gotovo nemoguće da ga ubije. Ali, istraživači su otkrili da su neki polarni medvedi uspeli da pronađu rešenje za to – udaraju morža u glavu blokovima kamena ili leda.
  • Orko

02.01.2022 17:04
    Zamisli da te polarni medved prvo pogodi blokom leda? Strava.

02.01.2022 09:17