Sunce je verovatno imalo prstenove

Pre nego što su se u našem Sunčevom sistemu formirali Zemlja i druge planete, Sunce je verovatno bilo okruženo divovskim prstenovima prašine sličnim onima oko Saturna, navode naučnici u novoj studiji.
Sunce je verovatno imalo prstenove

Ti su prstenovi možda odgovorni za to što naša planeta nije postala super-Zemlja, odnosno telo koje je otprilike dvostruko veće od Zemlje i do 10 puta masivnije.

Astronomi su do sada u našoj galaksiji otkrili takve super-Zemlje oko 30 odsto zvezda nalik na Sunce te se zapitali kako to da nje nema u našem Sunčevom sistemu, s obzirom na to da se očigledno radi o čestoj pojavi.

Astrofizičar Andre Izidoro sa Univerziteta Rice u Hjustonu i njegove kolege napravili su simulacije modela formiranja Sunčevog sistema. One su pokazale da su rano Sunce okruživale "izbočine" područja visokog pritiska plina i prašine. Ova područja visokog pritiska verovatno su nastala kada su se čestice, koje su se kretale prema Suncu zbog njegove snažne gravitacije, zagrevale i isparavale velike količine plina.

Simulacije pokazuju da su oko mladog Sunca verovatno postojala tri različita područja u kojima su čvrste čestice prelazile u plinovito stanje, nazvana "sublimacijske linije". U liniji najbližoj Suncu, ili najtoplijoj zoni, u plin se pretvarao čvrsti silikat. U srednjoj liniji u plin se pretvarao led, a u najdaljoj liniji ugljen-monoksid.

Čvrste čestice poput prašine su se u tom periodu sudarale s tim "izbočinama" i počele da se nakupljaju, pokazale su simulacije, te su tako počeli da se stvaraju prstenovi.

Da nije bilo ovih promena, Sunce bi brzo progutalo većinu čestica, ne ostavljajući dovoljno materijala za stvaranje planeta.

• Dejan

16.01.2022 09:16
    Protoplanetarni diskovi
    Cuj verovatno...uglavnom svaki masivni objekat, ili koncentracija dovoljne kolicine mase na jednom meste rezultira stvaranjem zvezde oko kojeg se moze formirati, izmedju ostalog i solarni sistem kao nas. Od njega nastaju planete i sve ostalo. U svakom slucaju pohvala zato sto objavljujete vest :) Da procitaju ljudi nesto pametno danas umesto N.Dj. i svakodnevne umrlice i dnevnopoliticke gluposti :)

Instagram menja izgled

Instagram dobija novo "vizuelno osveženje", a to će se odnositi na novi logo, font i raspored reklama preko celog ekrana.

WhatsApp testira novu funkciju

Ako odlučite da napustite WhatsApp grupu koja postaje sve bučnija ili irelevantnija, aplikacija će objaviti obaveštenje koje svako može da vidi u ćaskanju.

"Kjuriositi" na Marsu otkrio "vrata"

Nasin rover "Kjuriositi" snimio je veoma zanimljiv prizor na Marsu prošle nedelje – pravilnu pravougaonu pukotinu u stenama, koja neodoljivo podseća na vrata ili ulaz koji vodi u podzemlje.

Apple gasi proizvodnju iPoda

Apple je objavio da nakon dve decenije gasi proizvodnju iPoda, uređaja koji je promenio način slušanja muzike i pomogao da se završi vladavina CD-a.

Mask: Ukinuo bih Tviterovu zabranu Trampu

Ilon Mask je izjavio da će ukinuti trajnu zabranu korišćenja Tvitera koju je ta društvena mreža uvela bivšem predsedniku Donaldu Trampu ako se realizuje njegov plan da kupi tu kompaniju.