Prvi put otkrivena crna rupa koja usamljeno luta našom galaksijom

Mlečna staza bi trebalo da bude prožeta crnim rupama.
Prvi put otkrivena crna rupa koja usamljeno luta našom galaksijom
Naučnici procenjuju da bi u našoj galaksiji trebalo da bude između 10 miliona i milijardu crnih rupa zvezdane mase.
Postoji samo jedan problem - jako ih je teško izbrojati. One se mogu uočiti samo ako u svoje gravitaciono polje uhvate neki materijal; inače su nevidljive. Međutim, međunarodni tim naučnika uspeo je da prvi put otkrije usamljenu, mirnu crnu rupu koja je od nas udaljena nešto manje od 5.200 svetlosnih godina.
Uhvatili nešto nevidljivo

Kako su to uspeli? Pa, budući da trenutno nemamo tehnologiju za direktno ispitivanje crne rupe, moramo posmatrati kako ona utiče na prostor oko sebe. Budući da crne rupe imaju snažna gravitaciona polja, ona iskrivljuju i uvijaju svaku svetlost koja kroz njih prolazi.

Dakle, kada je nešto nevidljivo pojačalo svetlost udaljene zvezde, čineći je neobično svetlijom, astronomi su shvatili da ona verovatno prolazi kroz neko gravitacijsko polje. Taj fenomen naziva se gravitaciono mikrosočivo, a koristi se pri identifikaciji malih, mutnih objekata koje bi inače bilo skoro pa nemoguće uočiti našim teleskopima.

"Radi se prvom otkrivanju i merenju mase izolovane crne rupe zvezdane mase", napisao je tim astronoma na čelu s astronomom Kailašom Sahuom sa instituta "Space Telescope Science".

Gravitaciono polje crne rupe uzrokuje zakrivljenost prostor-vremena. Kada svetlost putuje kroz gravitaciono polje, ona sledi tu zakrivljenost, uzrokujući da se njen put "lomi", što povećava svetlost i delimično pomera prividni položaj udaljene zvezde.

"Ustanovili smo da to sočivo ne emituje svetlo koje se može detektovati, što, uz masu veću nego što je to moguće za belog patuljka ili neutronsku zvezdu, potvrđuje da se radi o crnoj rupi", navode naučnici.

Usamljeno luta svemirom

Drugog juna 2011. dva odvojena projekta "Optical Gravitation Lensing Experiment" (OGLE) i "Microlensing Observations in Astrophysics" (MOA) su nezavisno jedan od drugog zabeležila fenomen mikrosočiva.

Radilo se o neverovatnom događaju jer je fenomen MOA-11-191/OGLE-11-0462 trajao neobično dugo - oko 270 dana i pokazao veliko povećanje. To je zainteresovalo naučnike i odlučili su da sprovedu naknadna opažanja i analize. Posmatrali su to područje pomoću svemirskog teleskopa Habl u osam odvojenih navrata sve do 2017.

Naoružani tim podacima, Sahu i njegove kolege počeli su da analiziraju pristigle brojke i ustanovili da najviše odgovaraju opisu crne rupe. Čak su uspeli da izmere njenu veličinu i masu. Ustanovili su da je oko sedam puta masivnija od Sunca i da je njen horizont prečnika oko 42 kilometra.

Dakle, naučnici su uspeli da u svemiru uoče nevidljivi objekat prečnika nekoliko desetina kilometara koji je od nas udaljen više od 5.000 svetlosnih godina - što je zapravo neverovatno, piše Science Alert.

No, tu astronomi nisu stali sa svojim iznenađenjima. Uspeli su i da izračunaju koliko se brzo taj objekat kreće Mlečnim putem - 45 kilometara u sekundi. To znači da se ne radi o običnoj crnoj rupi, već o onoj koja juri svemirom, a koju je u svemirska prostranstva izbacila supernova; odnosno eksplozija same zvezde iz koje je i nastala.

Istraživanje pod nazivom "An Isolated Stellar-Mass Black Hole Detected Through Astrometric Microlensing" predato je za objavu u časopis "The Astrophysical Journal" i dostupno je na arXiv-u.

VIDEO: Epl se izvinio zbog kontroverzne reklame

Američka tehnološka korporacija Epl izvinila se zbog reklamnog video snimka za novi tablet "ajped pro" (iPad Pro) sa čipom M4, nakon što se suočila sa oštrim kritikama na društvenim mrežama.