Astronauti gube koštanu masu u svemiru, ne oporave se potpuno ni nakon godinu dana

Astronauti gube koštanu masu u svemiru, koju mnogi ne mogu da vrate ni nakon godinu dana na Zemlji, upozoravaju naučnici.
Prethodna istraživanja pokazala su da astronauti gube između jedan i dva odsto gustine kostiju za svaki mesec u svemiru, pošto nedostatak gravitacije smanjuje pritisak na njihove noge.

Da bi saznali kako se astronauti oporavljaju nakon što im se noge vrate na tlo, nova studija skenirala je zglobove i članke 17 astronauta pre, tokom i nakon boravka na Međunarodnoj svemirskoj stanici (MSS).
"Ispostavilo se da je gustina kostiju koju su astronauti izgubili jednaka količini koju bi izgubili tokom nekoliko decenija na Zemlji", kaže koautor studije Stiven Bojd sa Univerziteta Kalgari i direktor Instituta za zdravlje kostiju i zglobova.

Naučnici su otkrili da se gustina potkolenice devet astronauta nije potpuno oporavila nakon godinu dana na Zemlji, prenosi "Sajens alert".
Astronauti koji su išli u najduže misije, koje su trajale od četiri do sedam meseci na MSS, najsporije su se oporavljali.

Bojd napominje da je to veliki problem za planirane buduće ljudske misije na Mars, u kojima bi astronauti mogli provesti i više godina u svemiru.

"Hoće li vremenom sve to nastaviti da se pogoršava? Ne znamo. Moguće je da nakon nekog vremena postignemo stabilno stanje ili je moguće da nastavimo da gubimo gustinu kostiju", navodi Bojd.

Prethodna studija iz 2020. godine predvidela je da će, tokom trogodišnjeg svemirskog leta na Mars, 33 odsto astronauta biti izloženo riziku od osteoporoze.

Naučnici opisuju bestežinsko stanje u svemiru kao najdrastičniju fizičku neaktivnost.

"Čak i uz dva sata bavljenja sportom dnevno, to je kao da ste ostali 22 sata prikovani za krevet. Posadi neće biti lako da kroči na tlo Marsa kada stigne", navode stručnjaci.

U nastojanju da objasne ove probleme astronauta, lekari upoređuju kosti tela sa Ajfelovim tornjem čija struktura gubi šipke koje je drže.

Astronauti, koji su uglavnom u formi i u četrdesetim godinama, nisu primećivali ​​drastičan gubitak koštane mase, objašnjavaju naučnici, ističući da je osteoporoza poznata kao "tiha bolest".