Dolazak kineskog proizvođača automobila u Srbiju: Šansa koja bi morala da se iskoristi

Kinezi nevolje često doživljavaju kao priliku za dodatni iskorak i baš u susretu sa problemima iznalaze inovativna rešenja za duži rok.
Dolazak kineskog proizvođača automobila u Srbiju: Šansa koja bi morala da se iskoristi
Foto: Pixabay
U skladu sa optimističnim suočavanjem sa preprekama, kineski grafički znak za krizu je iz dva dela, a jedan od njih označava ništa drugo nego šansu. 
 
Od odlučnog prevazilaženja teškoća u autoindustriji donedavno najmnogoljudnije zemlje na svetu uskoro bi dobit mogla imati i Srbija.   
Ponor evropske autoindustrije 
 
Sa nedavnog boravka ekonomske delegacije Srbije u Pekingu stigla je vest da "Čeri", jedan od vodećih proizvođača automobila, planira da otvori fabriku u zemlji na brdovitom Balkanu. Vest je gotovo sve šokirala, naročito baš one najupućenije u autoindustriju. 
 
Razlog je kriza u celoj evropskoj automobilskoj industriji i uočljivi sunovrat prodaje novih vozila. Pad je zahvatio praktično sve evropske proizvođače, ponajviše one najveće, iz Nemačke. 
 
Tako "Folksvagen" planira da, istina, uz dobru nadoknadu, otpusti čak 35.000 radnika, dok se "Mercedes" već oslobodio 4.000 zaposlenih, a na adrese 40.000 radnika poslao je predlog za, uz obeštećenje, raskid radnog odnosa. U oba slučaja cilj je isti: sniziti troškove za pet milijardi evra godišnje. 
 
Teška vremena su zahvatila državu u kojoj je automobilska industrija glavna poluga ekonomije. Problemi se u sve oštrijem vidu ispoljavaju i kod dobavljača delova koji su decenijama važili za uzor u zapošljavanju. Naravno da je i industrija autodelova u Srbiji, tradicionalno vezana na nemačke proizvođače vozila, osetila poteškoće, pa su počela i manja otpuštanja. 
 
I onda je stigla vest iz Pekinga i to ne samo kao mogući pojas za spasavanje, već i kao najava uzleta srpske autoindustrije.   
Od domaćeg ka svetskom tržištu 
 
Stvar je u burnim događajima unutar svetske ekonomije, baš kao i na globalnoj političkoj sceni. Zahvatila je i kinesku automobilsku industriju koju već duže vreme opterećuje prevelika proizvodnja. 
 
Kako je pre tridesetak godina velika većina od 1,5 milijardi Kineza bila bez sopstvenog automobila, u Pekingu su ulagali velike napore da oforme domaću autoindustriju za snabdevanje lokalnog tržišta. Uspevali su, u početku sa prilično neudobnim vozilima za najsiromašnije, ali su domaće fabrike brzo shvatile da moraju da se razvijaju prelaskom na zahtevnija, složenija i skuplja vozila, ali i da osvajaju najrazvijenija tržišta na kojima se i kreiraju potrebe za sve novijim modelima. 
 
Ali kineski proizvođači su relativno dugo praktično celokupnu proizvodnju, zajedno sa dobavljačima, locirali na domaće tle, čime su postizali dva cilja: što masovnije zapošljavanje širom Kine i, zahvaljujući nižim zaradama, cenovnu konkurentnost, posebno u odnosu na brendove vodećih svetskih autofabrika. Potom su vozila izvozili širom sveta, uključujući SAD i Evropu. 
 
Ovakva poslovna politika, uklopljena u širi političko-socijalni plan o ubrzanom razvoju Kine i podizanju životnog standarda građana, dovela je do zadovoljavanja domaćih kupaca, pa je među autokompanijama počela borba za održanje pozicije. Oštra domaća konkurencija inicirala je sve uočljiviji pad cena vozila kineskih proizvođača na lokalnom tržištu, pa profit od domaće prodaje postaje sve manji.   
Lokalizacija proizvodnje 
 
Vodeći kineski proizvođač "BYD" je prvi odlučio da počne da gradi proizvodne pogone i izvan Kine, a sada istim putem kreću i drugi, uključujući i najvećeg rivala "Čeri". Proces potpomaže i strategija Evropske unije da carinama i vancarinskim merama otežava uvoz automobila. 
 
Time Brisel ne zabranjuje prodaju vozila proizvođača izvan Evropske unije, ali, praktično, iznuđuje da strana firma lokalizuje proizvodnju automobila. Ubuduće će biti sve manje automobila uvezenih u Uniju, već će vlasnici morati u nekoj evropskoj državi organizovati proizvodnju. 
 
Svakako da su dobri (politički) odnosi dve države bitno, pa i odlučujuće, uticali da se "Čeri" opredeli da svoju drugu evropsku fabriku smesti u srcu Balkana. Krajem prošle godine uloživši 400 miliona evra započeo je proizvodnju u Španiji, ali, kako računa da već u startu Evropi ponudi tri modela iz svog portfolija, moraće da otvori još pogona. Reč je o kompaniji koja je lane prodala čak 2,6 miliona automobila, 30 odsto više nego prethodne sezone. 
 
Dobar deo vozila završio je u rukama kupaca izvan Kine, čak 1,1 milion automobila, a što je deset puta više nego samo pet sezona ranije. Rast je toliki da se vidi brzo osvajanje novog tržišta i logično je da proizvođači iz Kine čine sve kako bi se još dublje užljebili na tržištu na kome je tako snažno startovao.   
 
Zaustavljeno šest fabrika 
 
Čini se da je i sasvim solidno poslovanje srpske filijale svetskog autogiganta Fijat-Krajsler (FCA) bilo mamac za kinesku kompaniju da svoju drugu evropsku fabriku locira baš u Srbiji. Globalno, FCA ima izvesnih poteškoća, najviše u Evropi gde je privremeno zaustavio proizvodnju u šest pogona, ali rad fabrike u Kragujevcu je sasvim solidan. 
 
Trenutno sa trase izlazi oko 400 vozila dnevno i plan je da do Nove godine započne rad treće smene, čime bi se dnevna produkcija uvećala na 500 do 600 primeraka, što je optimalan broj. 
 
Inače, izvoz vozila je za prvih devet meseci dostigao 300 miliona evra, a kupci najviše traže hibridne modele. Očekuje se da će uvođenjem treće smene biti povećana i produkcija potpuno električnih vozila, kao i "dizelaša". U kragujevačkoj firmi već je zaposleno oko 2.900 radnika i neprekidno se traže majstori. Oko 300 je iz inostranstva, većinom iz Bengala, ali je tu i preko 100 radnika iz Maroka, gde je FCA privremeno stao sa proizvodnjom. Očekuje se da uskoro pristigne još najmanje 150 radnika iz Francuske, gde je FCA takođe zaustavio rad jednog od pogona. 
 
Ispada, pak, da FCA-u poslovanje u Srbiji ide mnogo lakše i uspešnije nego u većini drugih evropskih zemalja i takav signal nije ostao nezapažen ni od strane menadžera kineskog "Čerija".   
 
Dolazak kao nada 
 
Dolazak još jednog automobilskog giganta bio bi pun pogodak za srpsku privredu i društvo u celini. Ne samo da bi uvećao BDP, izvoz, prihod državnog i lokalnog budžeta, već bi to bila prilika i za brojne srpske proizvođače autodelova da delove izrađuju, osim za nemačke, i za kineskog autodiva. 
 
Dolazak fabrike iz Kine bi uticao na povećanje zaposlenosti, ali, za razliku od FCA, kineski proizvođač za buduću evropsku produkciju nema uhodanu dobavljačku ekipu. Bila bi to, zapravo, šansa da se srpska proizvodnja autodelova još više intenzivira, ali i proširi na nove autodelove. 
 
Malo toga lepog se može čuti ovih dana. Loše i sve gore vesti pretiču jedna drugu. Najava mogućeg dolaska "Čerija" u Srbiju je izuzetak kakvih će, nadajmo se, ubuduće biti više.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

Dvojica srpskih preduzetnika preuzimaju Imlek

Kompanija "Imlek" saopštila je da su investicioni holding preduzetnika Andreja Jovanovića, "AJFH", i aktuelni generalni direktor "Imleka" Bojan Radun potpisali sporazum o zajedničkoj kupovini "Imleka".