Naučnici klonirali majmuna

Kineski naučnici klonirali su prvog rezus majmuna, vrstu koja se često koristi u medicinskim istraživanjima jer u telesnom smislu jako liči ljudima.
Naučnici klonirali majmuna
Smatraju da bi ovim postupkom mogli da ubrzaju testiranje lekova, budući da genetski identične životinje imaju iste reakcije, omogućujući time preciznija i sigurnija ispitivanja.

Prilikom prethodnih pokušaja kloniranja rezus majmuna, ženka nije iznela trudnoću do kraja ili je mladunčad uginula nekoliko sati nakon rođenja. Kada se sisari razmnožavaju, nastaju potomci koji imaju mešavinu gena oca i majke. Tokom kloniranja se pomoću posebnih metoda dobija jedinka koja je identična kopija druge.
Najpoznatija klonirana životinja je ovca Doli, rođena 1996. Naučnici su reprogramirali ćelije kože ovce i pretvorili ih u embrionalne - gradivne ćelije koje se mogu razviti u bilo koji deo organizma. Ti embrioni su zatim usađeni u Dolinu surogat majku.

Kineski naučnici navode da su u suštini sada uradili isto, ali sa rezus majmunom i da je životinja bila zdrava više od dve godine, što znači da je proces kloniranja bio uspešan, piše BBC.
Prvi makaki majmuni klonirani su 2018, ali ali naučnici tokom medicinskih ispitivanja preferiraju rezus majmune zbog njihove genetske sličnosti s ljudima. Problem s reprogramiranjem odraslih ćelija u embrionalne je taj što u većini pokušaja dolazi do greške. Zbog toga se rađa jako mali broj kloniranih jedinki, a još manji broj njih bude zdravo.

Naučnici iz Kine su otkrili da se u neuspelim pokušajima kloniranja s rezus majmunima nisu pravilno razvile placente, koje fetus snabdevaju kiseonikom i hranjivim materijama, zbog greške prilikom procesa reprogramiranja i da zato plod nije mogao da se razvije.

Stručnjaci zato nisu upotrebili deo kloniranog embriona koji se dalje razvija u posteljicu. Koristili su 113 embriona, od kojih su uspeli da implantiraju 11. Postigli su dve trudnoće, od kojih je jedno mladunče preživelo. Kloniranog majmuna su nazvali "ReTro", prema naučnoj metodi koju su koristili tokom postupka.

Međutim, portparol britanskog Kraljevskog društva za sprečavanje okrutnosti prema životinjama (RSPCA) je rekao da je patnja kroz koje su prolazile životinje premašivala bilo kakvu neposrednu korist za ljudske pacijente. Rezus majmuni inače žive u divljinama Azije, u Avganistanu, Indiji, Tajlandu, Vijetnamu i Kini.

"Nema neposredne primene ovog istraživanja. Od toga bi trebalo da imaju koristi pacijenti, ali prava primena je godinama daleko i verovatno će morati da bude proizvedeno više takvih životinjskih 'modela'. RSPCA je jako zabrinut zbog vrlo velikog broja životinja koje pate tokom ovakvih eksperimenata s niskom stopom uspeha. Primati su inteligentne i osećajne životinje, a ne alati za istraživanje", rekao je portparol RSPCA.
Kao odgovor na ove primedbe, genetičar Falong Lu s Kineske akademije nauka je za BBC rekao da je naučnicima cilj da koriste što manji broj embriona i da su za istraživanje dobijena sva etička odobrenja.

"Svi postupci na životinjama u našem istraživanju pridržavali su se smernica koje su postavili Odbori za korišćenje i brigu o životinjama pri Šangajskom institutu za biološke nauke, Kineske akademije nauka (CAS) i Institutu za neuronauku. Protokol je odobrio Odbor za korišćenje i brigu o životinjama CAS-ovog Centra za izvrsnost u nauci o mozgu", kazao je naučnik.

Istraživanje pod nazivom "Reprogramming mechanism dissection and trophoblast replacement application in monkey somatic cell nuclear transfer" objavljeno je u časopisu "Nature communications".
  • 9

17.01.2024 10:01
    Nije to ništa
    Naši su mu dali poslaničko mesto i sedi u parlamentu u sastavu vladajuće većine i hvali se kako ima i tri potomka.
  • Profesor Baltazar

17.01.2024 07:16
    Ovca je Dolly, a ovaj će verovatno biti Aleksandar!