"Najnasilnije mesto u svemiru": Otkriveno najsjajnije telo koje "guta" jedno sunce dnevno

Astronomi su otkrili potencijalno najsvetlije telo u svemiru, kvazar sa crnom rupom u sredini koj raste tako brzo da dnevno "proguta" jedno sunce.
Novootkriveni kvazar sija 500 biliona puta jače nego Sunce, a crna rupa koja "napaja" kvazar je 17 milijardi puta veća nego Sunce, saopštio je australijski tim u žurnalu "Nature astronomy".

Rotirajući disk oko crne rupe kvazara - svetlećeg vrtložnog gasa i druge materije iz progutanih zvezda - izgleda poput kosmičkog uragana, navodi AP.
"Ovaj kvazar je najnasilnije mesto za koje znamo u svemiru", rekao je vodeći autor Kristijan Volf iz Nacionalnog univerziteta Australija.

Evropska južna opsevatorija primetila je objekat nazvan J0529-4351 tokom pretrage noćnog neba 1980. godine, ali se tada mislilo da je u pitanju zvezda, a ne kvazar.
"Uzbudljiva stvar o ovom kvazaru je da se 'krio na otvorenom' i da je klasifikovan pogrešno, kao zvezda", rekao je naučnik sa univerziteta Jejl.

Kvazar se nalazi 12 milijardi svetlosnih godina od Zemlje i nastao je u "prvim danima" univerzuma.
  • Сеновић