EU menja pravila o vozačkim dozvolama: Nova direktiva donosi brojne novine

Evropski parlament i Evropski savet usvojili su privremeni sporazum kojim bi trebalo da se modernizuju pravila o vozačkim dozvolama, a u sklopu reformi najavljeni su i brojni noviteti.
EU menja pravila o vozačkim dozvolama: Nova direktiva donosi brojne novine
Foto: Pixabay
Nova Direktiva o vozačkim dozvolama ima za cilj smanjenje broja nesreća na putevima EU kao i smanjenje administrativnih postupaka pre izdavanja dokumenata.
 
Prvo pravilo u sklopu reformi jeste ono koje se odnosi na uvođenje digitalne vozačke dozvole. Digitalna vozačka dozvola biće dostupna na mobilnom telefonu ili drugom digitalnom uređaju i biće deo digitalnog identiteta EU.
 
"Nakon kratkog prelaznog perioda, digitalne vozačke dozvole će se standardno izdavati u svim državama članicama. Međutim, fizičke vozačke dozvole ostaju dostupne na zahtev, posebno za one koji ne poseduju pametni telefon ili preferiraju ili im je potreban fizički dokument (npr. kada putuju u treće zemlje koje ne priznaju digitalne dozvole)", navode iz Evropske komisije.
Pravila se menjaju i za vozače koji imaju 17 godina uvođenjem tzv. šeme vožnje u pratnji širom Evrope.
 
"Države članice imaće mogućnost da pod određenim uslovima uvedu takvu šemu i za 17-godišnje vozače kamiona (kategorije C1, C1E i C), uz obostrano priznavanje takvih shema među državama članicama koje ga primenjuju", pojašnjavaju, a prenosi Klix.ba.
Novim pravilima biće uveden i probni period od dve godine za vozače početnike.
 
"Tokom ovog perioda, vozači će biti podvrgnuti strožim pravilima i sankcijama u celoj EU", ističe se.
 
Uvode se i sistematičnije provere sposobnosti za vožnju.
 
"Ubuduće će se sistematičnije proveravati sposobnost vozača za vožnju. Nova Direktiva sadrži nekoliko odredbi koje za cilj imaju utvrđivanje da li je vozač još (fizički i psihički) sposoban za vožnju. Kao minimum, od vozača će biti zatraženo da popune samoprocenu pre nego što im se izda dozvola i pri svakom obnavljanju dozvole ili da se pridržavaju drugih sistema ocenjivanja osmišljenih na nacionalnom nivou", ističe se u saopštenju Evropske komisije.
 
Kako bi bolje zaštitili ranjive učesnike u saobraćaju kao što su pešaci, biciklisti i korisnici električnih trotineta i drugih sredstava za mikromobilnost, nova pravila prilagođavaju zahteve za obuku i testiranje kako bi se stavio veći naglasak na sigurnost ovih grupa. 
 
"Kako bi se pravila o izdavanju vozačkih dozvola uskladila sa tehničkim napretkom vozila i prelaskom na vozila sa nultom emisijom štetnih gasova, novi zahtevi za testiranje će, na primer, proceniti znanje i veštine povezane s naprednim sistemima pomoći u vožnji i drugim automatizovanim tehnologijama", pojašnjava se.
 
Deo novih direktiva odnosi se i na priznavanje vozačkih dozvola EU izdatih u zamenu za dozvole iz određenih trećih zemalja.
 
"Nova Direktiva predviđa priznavanje licenci EU koje se izdaju na nivou cele EU u zamenu za licence određenih trećih zemalja koje imaju okvir sigurnosti na putevima sličan EU. Zajedno sa državama članicama, Komisija će proceniti i odlučiti od zemlje do zemlje koje treće zemlje imaju koristi od takvog tretmana", objašnjavaju.
 
Nova pravila odnosiće se i na važenje vozačkih dozvola.
 
"Pregovarači su se složili da vozačke dozvole treba da važe 15 godina za motocikle i automobile. Zemlje EU mogu taj period da smanje na 10 godina ako se dozvola može koristiti kao nacionalna lična karta, dok će dozvole za kamione i autobuse morati da se obnavljaju svakih pet godina. Zemlje EU mogu skratiti važenje vozačkih dozvola starijim vozačima (65 i više godina). Pre nego što im se izda prva dozvola, vozač mora da prođe lekarski pregled, uključujući vid i kardiovaskularno stanje. Međutim, za vozače automobila ili motocikle zemlje EU mogu se odlučiti da zdravstveni pregled zamene obrascima za samoprocenu ili, u slučaju obnavljanja vozačke dozvole, drugim alternativnim merama", pojašnjava se.
Na kraju, objašnjeno je kako se novom Direktivom menjaju i pravila za profesionalne vozače.
 
"Kako bi se smanjio nedostatak profesionalnih vozača, minimalno starosno doba za dobijanje dozvole za kamion biće smanjena sa 21 na 18 godina, a za vozačku dozvolu autobusa sa 24 na 21 godinu, pod uslovom da podnosilac zahteva poseduje uverenje o stručnoj osposobljenosti. Zemlje EU mogu dozvoliti 17-godišnjacima da voze kamion ili kombi na svojoj teritoriji samo u pratnji iskusnog vozača", saopšteno je.
 
Evropski parlament i savet sada će formalno usvojiti novu Direktivu, koja će stupiti na snagu 20 dana nakon objavljivanja u Službenom listu EU. Države članice će imati četiri godine da prenesu Direktivu u nacionalno zakonodavstvo.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Miodrag

    28.03.2025 10:03
    Gluposti
    Kakvim se sve glupostima bave razna tela EU. posle plastičnih poklopaca vezanih za flašu, i sl. dokazuje nezaposlena birokratija da je neophodna.
  • /

    27.03.2025 11:55
    /
    ko vam je kriv kada necete u eu
  • Map

    27.03.2025 09:19
    I sad ovi nasi mudraci jednostavno da to prepisu i primene kod nas, a NE oni ce opet da izmisljaju toplu vodu

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Region i svet

Tramp uveo Brazilu carine od 50 odsto

Američki predsednik Donald Tramp potpisao je izvršnu naredbu kojom se uvode dodatne carine od 40 odsto na uvoz iz Brazila, što znači da ukupne carine iznose 50 odsto, saopšteno je iz Bele kuće.