Kućni aparati, čak i kada ih proizvode poznate svetske kompanije, sve više zadaju probleme potrošačima. Brže se kvare, a kod mnogih i pre isteka roka ima mnogo propusta. Dešava se da motor na frižideru "ode" za sedam dana, mašina za sušenje veša varniči, programator na veš-mašini nije dobro podešen, softveri na laptopu i mobilnom telefonu ne reaguju posle samo dva meseca korišćenja.
Problemi nastaju čak i kada potrošači kupe aparate za domaćinstvo od poznatih proizvođača, nove generacije. Kod mnogih izađu na videlo slabije karakteristike. To potvrđuje i nedavni potez italijanskog "Indesita", koji je najavio servisnu kampanju za rešavanje bezbednosnih problema na određenim modelima mašina za sušenje veša, koji su već prodati.
Prema podacima Ministarstva trgovine, tokom 2015. godine ukupno su bila 14.504 prigovora, od kojih se na belu tehniku - frižidere, šporete, veš-mašine - odnosilo 790 prigovora, a na kućne aparate - usisivače, fenove, pegle - 345 prigovora.
- Najčešće predmet pritužbi je loš kvalitet aparata i to naročito usisivača, pegli i fenova. Potrošači se takođe žale da se u postupku reklamacije roba dugo zadržava kod servisera, kao i da serviser ne dolazi na kućnu adresu u zakazano vreme kada je reč o utvrđivanju kvara bele tehnike - kažu u Sektoru za zaštitu potrošača Ministarstva trgovine.
Kvalitet kućnih aparata u svetu, uključujući i poznate svetske proizvođače, znatno je niži od kvaliteta kućnih aparata pre finansijske, ekonomske i potrošačke krize, ocenjuju u potrošačkim organizacijama.
Proizvode u jednoj, sklapaju u drugoj, a prodaju u trećoj zemlji
- Razočaranja nastaju kada se potrošač suoči sa neočekivanim češćim kvarovima, većom bukom, slabijim tehničkim karakteristikama, znatno kraćim rokom trajanja, neobezbeđenošću rezervnih delova po isteku garantnog roka - ocenjuje za Novosti Petar Bogosavljević, iz Pokreta za zaštitu potrošača. - Ponašanje "Indesita", kada je u pitanju fabrička greška na serijama mašina za sušenje veša, primer je dobre poslovne prakse i fer odnosa prema potrošačima i konkurenciji. Podsećam da je to obaveza koja proizlazi iz evropske regulative o zaštiti potrošača.
Bogosavljević dodaje da su učestali kvarovi aparata za domaćinstvo u garantnom roku i još više neposredno po njegovom isteku dokaz pada kvaliteta tih uređaja, uslovljenih i padom kupovne moći potrošača. I u Centru potrošača Srbije CEPS ističu da je kvalitet kućnih aparata u Srbiji lošeg kvaliteta i da bukvalno traju onoliko koliko im je garancija koju daje proizvođač.
- Zarad ostvarivanja što veće zarade, pojedini proizvođači, čak i svetski poznati, delove proizvode u jednoj, sklapaju u drugoj, a prodaju u trećoj zemlji - kaže Vera Vida iz CEPS-a i dodaje da to ne može da ispadne dobro. - Ono što u Srbiji dodatno zadaje probleme potrošačima je i bahatost pojedinih trgovaca u smislu da je aparat fizički oštećen. Uz loš kvalitet, potrošač je bespomoćan u takvim situacijama. Trgovci često ne uvažavaju ni udruženja potrošača. Posebnu bahatost imali smo ovih dana kada je jednom kupcu, koji je pre dva meseca kupio laptop i čak pristao na popravku, to jest zamenu "pokvarenog", ipak ugrađen polovan deo.
Neophodno je mnogo veće učešće države u ovoj oblasti, pre svega prilikom uvoza, tržišnog nadzora kao i jačanje tržišne inspekcije.
Kvalitet kućnih aparata u Srbiji je, po pravilu, niži od kvaliteta istih u zemljama EU. Poznato je da se zbog slabosti u zakonskoj regulativi, neefikasne primene dela dobrih zakonskih rešenja i smanjenih mogućnosti za efikasno ostvarivanje prava potrošača na pravično obeštećenje, u Srbiji i siromašnijim zemljama prodaju kućni aparati nižeg nivoa kvaliteta.
Autor: Novosti
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 7
Aleksandar
Milan
Лука Лабан
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar