Kako naplatiti štetu na kolima zbog rupe na putu?

Neobeležene rupe na kolovozu, nepostojeća ili pogrešno postavljena saobraćajna signalizacija, led ili poledica na kolovozu na koje vozač nije upozoren, čak i sudar sa većom životinjom na auto-putu, kao uzrok saobraćajke - dovoljan su razlog za tužbu.

Vlasnici oštećenih automobila imaju pravo da presaviju tabak i naknadu štete potražuju od upravljača puta na kojem im se nezgoda dogodila, bez obzira na to što većina nadležnih ne prihvata odgovornost.

U slučajevima kada vozač ošteti vozilo prilikom nailaska na oštećenje ili rupu na putu, postupak za naknadu štete je potpuno isti kao i u slučajevima kada je do saobraćajne nezgode došlo na neki drugi način. Dakle, policija obavlja uviđaj i pravi zapisnik o saobraćajnoj nezgodi. Sledeći korak u proceduri je da vozač utvrdi ko je odgovoran za deonicu puta na kojoj je došlo do nezgode.

Za magistralne, regionalne i auto-puteve nadležno je javno preduzeće "Putevi Srbije", dok su za lokalne puteve i ulice nadležne opštine ili uprave gradova. Međutim, opština ili grad mogu nadležnost da prenesu na preduzeće za održavanje puteva, kao što je to, na primer, u prestonici firma "Beograd put".

- Zahtev za naknadu štete iz delatnosti JKP "Beograd put" podnosi isključivo vlasnik vozila u pismenom obliku. Uz svu relevantnu dokumentacju, prilaže se i fotokopija zapisnika uviđaja saobraćajne nezgode MUP - objašnjavaju za Novosti u ovom beogradskom javnom preduzeću. Prema podacima "Beograd puta", od početka godine do 1. septembra podneto im je ukupno 213 zahteva za naknadu štete, a kao osnovane prihvatili su ukupno 114.

- Najčešće nastaju oštećenja pneumatika i felni na vozilima i u skladu sa tim obeštećenja se kreću u iznosu od 3.000 dinara pa naviše. Ove godine do sada smo na osnovu podnetih zahteva za naknadu štete na vozilima isplatili ukupno 5.734.096 dinara - objašnjavaju u ovom preduzeću.

Ne odustajte

Za razliku od kolega zaduženih za ulice glavnog grada, preduzeće JP "Putevi Srbije", koje je upravljač na državnim putevima prvog i dugog reda u Srbiji, ne priznaje odgovornost.

- Ukoliko dođe do oštećenja automobila prouzrokovanog stanjem samog puta, odnosno njegovim neadekvatnim održavanjem, troškove štete snose nadležna preduzeća za puteve. Shodno tome, oštećene stranke upućuju se po teritorijalnom principu, na preduzeća za puteve radi naplate štete i drugih potraživanja. Ukoliko dođe do situacije da se eventualno postupa po sudskoj presudi, da "Putevi Srbije" isplati nadoknadu oštećenima, a u praksi je broj takvih slučajeva veoma mali, za isti iznos se regresira odnosno zadužuje nadležno preduzeće za puteve - objašnjavaju u "Putevima Srbije".

Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Srbije Damir Okanović, međutim, kaže da je zakon po tom pitanju jasan.

- Nije tačno da JP "Putevi Srbije" nisu nadležni za nadoknadu štete vozačima nastale usled oštećenja na putu. Njihova odgovornost je regulisana Zakonom o putevima koji kaže da je upravljač javnog puta dužan je da obezbedi trajno, neprekidno i kvalitetno održavanje i zaštitu javnog puta i da obezbedi nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja na njemu - objašnjava Okanović. On ističe da se u Srbiji trenutno vodi veliki broj parnica protiv upravljača puteva, upravo zbog saobraćajnih nezgoda izazvanih raznim oštećenjima na putu.

- Savetujem vozačima da istraju do kraja i da se ne obaziru na poricanje odgovornosti putarskih firmi - jasan je Okanović, koji dodaje da je izveštaj policije poželjan, ali da nije nužan, te da se i na drugi način može dokazivati odgovornost pred sudom.

Ponekad vozači upadnu u rupu koju su za sobom ostavile "vodovodžije", elekričari ili radnici nekog drugog komunalnog preduzeća. Ipak, retko je za nadoknadu štete odgovorno komunalno preduzeće, a češći je slučaj da je oštećenje nastalo zbog neadekvatnog održavanja ili obeležavanja kolovoza.

Podrži 021

021 je pokrenuo svoj gift shop - Shopins.rs, a kupovinom nekog od artikala direktno podržavate rad naše redakcije. Svaki vaš doprinos, ma kako bio velik ili mali, dragocen je. Jer pravo novinarstvo vredi.

  • Mile

    05.09.2016 14:57
    krivicna
    Zasto policija ne pise prijavu onom ko odrzava deonicu puta i kazni ga za izazivanje nezgode !
    Jel to POLITIKA yabranila ili zakon zabranjuje, ne to je obaveza policije.
  • evgenije

    05.09.2016 13:49
    @ srbistan
    Plaća se 5.000 dinara. Po novom zakonu onaj ko zove saobraćajnu policiju mora da im plati za izveštaj koji napišu. Izveštaj se dobija tek posle uplate tih 5.000 dinara. Meni su odmah u startu objasnili da će izveštaj da me košta pa su odmah pitali da razmislim dali želim ili ne želim da pišu izveštaj. Ako odbiješ da pišu izveštaj onda im se taj izlazak ne plaća. Samo se spakuju i produže dalje. Inače, kada sam ih zvao za isečenu gumu nisu odbili da izađu, samo su napomenuli da im to nije prioritet i da mogu da se načekam jer imaju prečih intervencija. Ipak su došli za manje od 5 minuta jer se u gradu u tom trenutku nije ništa dešavalo što bi ih negde zadržalo na nekoj intervenciji.
  • srbistan

    05.09.2016 12:48
    Jel se jos placa izlazak pandura na uvidjaj za tu vrstu udesa (gde nema vise ucesnika, povredjenih i sl.)? Ako se i to placa, onda se definitivno ne isplati tuzba (to + pisanje i podnosenje izadje par stotina evra)

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Dve bebe na respiratoru u Beogradu

Doktorka Snežana Rsovac, načelnica intenzivne nege na Univerzitetskoj dečjoj klinici u Tiršovoj rekla je da su na respiratoru dve bebe, koje su stabilno, ali su vitalno ugrožene.