Vredni eksponati zamalo prodati kao staro gvožđe

Agencija za licenciranje stečajnih upravnika objavila je prošlog vikenda oglas o prodaji pokretne imovine nekadašnjeg jugoslovenskog giganta "Industrije motora Rakovica" neposrednom pogodbom.
U oglasu su kao jedna od stavki označeni "eksponati proizvoda i učila", što je u stvari industrijsko nasleđe Srbije. Poznavaoci ovog dela nacionalne baštine i imovine IMR javili su se listu "Politika", u kojem je oglas i objavljen, i ukazali da se među eksponatima koji bi trebalo da odu na doboš nalaze i dragoceni avionski motori, proizvedeni u ovoj fabrici između dva svetska rata - čuvena "sedmica", "dupla sedmica" i "devetka".
 
Ovaj deo industrijskog nasleđa naše zemlje, kako "Politika" saznaje, ipak neće doživeti sudbinu sličnih eksponata iz drugih srpskih fabrika koji su završili u starom gvožđu.
 
Kako je ovom listu potvrđeno u Agenciji za licenciranje stečajnih upravnika, ali i u Muzeju nauke i tehnike, koji je izrazio interesovanje za preuzimanje eksponata iz kompleksa IMR-a, deo njih izuzet je iz stečajne mase i nisu bili predmet procene. Reč je upravo o tri najstarija avionska zvezdasta motora iz perioda pre Drugog svetskog rata i strugu "hernault".
 
"Stečlajni upravnik je u nekoliko navrata bio u kontaktu sa predstavnicima Muzeja nauke i tehnike, pa su na osnovu zahteva muzeja tri zvezdasta motora i strug izostavljeni iz prodaje i biće predati muzeju", navode u Agenciji.
 
Direktor Muzeja nauke i tehnike Rifat Kulenović za "Politiku" kaže da su motori "gnom ron", koji bi narednih dana trebalo zvanično da budu predati ovoj ustanovi kulture, važni jer predstavljaju svedočanstvo o avio-industriji u Srbiji između dva svetska rata.
 
"Naša zemlja između tih ratova nije imala automobilsku industriju, ali je imala razvijenu avio-industriju, a razvijenost te vrste industrije bila je, a i danas je, pokazatelj razvoja jedne zemlje. U to doba imali smo zaokruženu proizvodnju aviona i avionskih delova. Motore 'gnom ron' pravili smo prema licenci dobijenoj od Francuza. Strug koji takođe treba da dobijemo iz IMR-a značajan je jer potiče iz prve faze rada rakovičke fabrike", navodi Kulenović.
 
O koliko je važnim primercima reč ukazuje Aleksandar Kolo, dokumentalista u Muzeju vazduhoplovstva i jedan od poznavalaca industrijskog nasleđa naše zemlje.
 
"Rakovička fabrika počela je kao fabrika avionskih motora. Prvo su po licenci izrađivali 'valter', koji se ugrađivao u naše školske avione. Posle toga se naša industrija okreće ka Francuskoj, jer je u Kraljevini Jugoslaviji između dva rata bio jak frankofoni uticaj. Kad je kupljena licenca za 'gnom ron' motore počela je njihova serijska proizvodnja. Reč je o 'gnom ron' motorima K7, K9 i K14", kaže Kolo.
 
Motori 14, odnosno "dupla sedmica", kao i ostali pomenuti, kako dodaje, ugrađivani su u naše avione. K14 ili "dupla zvezda" posebno je značajan, jer je ugrađivan u naše bombardere "dornije 17".
 
Kako dalje piše "Politika", na doboš će ipak otići 34 eksponata i učila IMR-a, odnosno motori koji su decenijama čuvani i izlagani u upravnoj zgradi, servisnoj školi i pogonu ove fabrike. Njihova ukupna procenjena vrednost je pet miliona dinara. Da li ima zainteresovanih za njihovu kupovinu, biće poznato 23. novembra.
 
Kako ističe Kolo, svi predmeti koji su decenijama bili izloženi u kompleksu IMR-a su sređeni, tako da na njima ne mora ništa da se radi.
 
"Mogu direktno da se pošalju na neku postavku, a da je se ne postidi nijedan muzej na svetu. Ranije je bilo toliko svesti da je svaki od tih eksponata ponaosob pripremljen za izlaganje, svaki je imao originalno postolje. Impresivno je izgledalo kada se uđe u prostor gde su ti predmeti bili izloženi. Decenijama su čuvani u idealnim uslovima i bili su lična karta fabrike", ističe Kolo.
 
On naglašava da bi bilo mnogo jednostavnije da su svi eksponati IMR-a na vreme proglašeni za kulturno dobro, da je država naložila da se svi oni izuzmu iz stečajne mase i da se predaju muzeju, ili da ih je otkupila pravom preče kupovine.
 
"Zaboravljamo da je svaki taj motor deo tradicije, spomenik naše industrijske kulture. U inostranstvu ima mnogo ljudi kojima to nisu velike pare i koji su zainteresovani, pa se lako može desiti da ti predmeti napuste zemlju", kaže Kolo.
  • Servia

    21.11.2018 14:33
    Nama je nije bitno istorijsko i kulturno nasledje bitnije su nam tetovaze ikona po ledjima i dolce gabana..

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija