Kako tvrde i u Koridorima Srbije i u bugarskoj firmi, kupovina automobila vezana je za jedan od poslova na izgradnji deonice Koridora 10. Ne postoji međutim saglasnost oko toga kako se i kada nabavka automobila našla u ugovoru za izgradnju deonice autoputa.
U odgovorima na pitanja novinara Insajdera u kompaniji Trejs navode da je to bio uslov već na tenderu, dok u Koridorima samo kažu da je nabavka automobila predviđena ugovorom.
Naime, kompanija Trejs u odgovoru navodi: Predviđena je kupovina i održavanje od strane izvođača radova do šest automobila, u zavisnosti od potrebe Nadzornog organa i investitora, sa unapred definisanim karakteristikama, predviđenoj još u fazi tendera.
Koridori Srbije ne spominju tender, ali navode za
Insajder da će automobili nakon završetka deonice puta ostati u vlasništvu ove državne firme.
"Prema ugovornoj obavezi, izvođači radova dužni su da obezbede opremu i vozila za potrebe predstavnika investitora i inženjera (nadzornog organa), a u cilju realizacije projekta. Opremu i vozila predstavnici investitora i inženjera koriste tokom cele realizacije projekta, a postaju vlasništvo investitora tek po završetku svih radova i okončanju Ugovora", istakli su u ovom državnom preduzeću.
Ugovor sa bugarskom firmom o izvođenju radova Gornje Polje – Caričina Dolina, kako u odgovoru navode Koridori, potpisan je 29. 4. 2013. godine. Kompanija Trejs za Insajder ističe da su Koridori Srbije zahtev za nabavku automobila ovoj kompaniji uputili u decembru 2017.
Na sajtu Koridora Srbije nisu dostupni podaci o tenderu o izgradnji deonice puta Gornje Polje – Caričina Dolina na Koridoru 10. Dostupna su samo tri dokumenta- poziv za dostavljanje ponuda, produženje roka i obaveštenje o dodeli ugovora. Ni u jednom od njih nisu navedeni detaljni uslovi. U Koridorima Srbije tvrde da je uobičajena praksa u međunarodnim ugovorima u Evropi i svetu da izvođač radova obezbeđuje opremu i vozila za potrebe investitora i inženjere koji vrše nadzor.
Novinari Insajdera su od Koridora Srbije tražili i ugovor na osnovu kog je utvrđena obaveza izvođača da obezbedi opremu i vozila. Prema informacijama dostupnim na sajtu Koridora Srbije, deonica puta za koju su Koridori Srbije angažovali Trejs, tako što je ugovorom predviđena i nabavka automobila, finansira se iz kredita Evropske investicione banke, a ugovorena vrednost posla je 3, 8 milijardi dinara odnosno 34,5 miliona evra.
Postavlja se ne samo pitanje kako je uopšte moguće da izvođač radova na izgradnji puta nabavlja automobile, već i da li je cena automobila ugrađena u cenu izgradnje puta. To bi značilo da su ih, zajedno sa putem, platili građani.
U ovom slučaju sporno je ne samo to što državna firma dobija automobile od privatne firme koju je angažovala, već i to što su Koridori i nadzorni organ, koji je dužan da nadgleda kvalitet i brzinu radova koje ova firma izvodi. Novinari Insajdera uputili su pitanje i Agenciji za borbu protiv korupcije da li je u skladu sa zakonom da se u ugovor o izgradnji putne deonice unosi obaveza izvođača radova da investitoru kupuje automobile.
Državna firma "ozakonila" korupciju ugovorom?
Nakon što je tragedija na auto-putu otvorila pitanje porekla automobila u kome se vozio javni funkcioner, građevinski inženjer
Danijel Dašić kaže za
Južne vesti da je u ovom slučaju, po slovu zakona, reč o korupciji. "Nedozvoljenu povezanost" između investitora i nadzora sa izvođačem, iz Koridora su ozvaničili ugovorom još 2013. godine.
Ovakvu ugovornu stavku, smatra Dašić, treba da ispita Komisija za zaštitu konkurencije, a onda i posebno odeljenje Tužilaštva za korupciju. "Ne može izvođač radova da daje bilo kakvu uslugu ili bilo šta svom nadzornom organu, jer ovde Koridori su definitivno zaduženi - oni su investitori i nadzor. Postoji sveto trojstvo u građevini koje se zove izvođač-projektant-nadzor. Ta tri se ne mešaju, a iznad svih njih je investitor. Generalno po našem zakonu to jeste jedna vrsta mita - koruptivne radnje. Radi se o tome da je izvođač radova činio uslugu investitoru, to nije dozvoljeno", objašnjava Dašić.
Osim toga, Dašić dodaje da je problematično i ukoliko je auto privatne firme koja je posao dobila na tenderu, bio pod blinkerima, kako su kazali pojedini očevici. Ipak, iz Koridora demantuju da je auto imaju rotaciju i blinkere i naglašavaju da je ovakva nabavka vozila "uobičajena praksa u međunarodnim ugovorima u Evropi i svetu".
Dosadašnji direktor Koridora Srbije Zoran Babić saopštio je u petak da
podnosi neopozivu ostavku na to mesto na koje je imenovan u maju 2017. godine. U nesreći je jedna osoba poginula, a pet je povređeno, među njima i Zoran Babić. Vozaču automobila u kojem je bio Zoran Babić određeno je zadržavanje do 48 časova uz krivičnu prijavu za teško delo protiv bezbednosti javnog saobraćaja.
Komentari 13
Stojkovic
Mitar
Majka
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar