CEP: Ministarstvo saobraćaja kao zarobljeni regulator

Centar za evropske politike (CEP) ocenio je danas da nedavne izmene Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju u Srbiji stvaraju gotovo nepremostive prepreke za određene oblike organizovanog prevoza putnika nove generacije.
CEP: Ministarstvo saobraćaja kao zarobljeni regulator
Foto: Pixabay
"To je klasičan primer takozvanog zarobljavanja regulatora (regulatory capture)", ocenio je programski menadžer za unutrašnje tržište i konkurentnost u CEP-u Dušan Protić.
 
On je u saopštenju naveo da je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture sprovedenim zakonskim izmenama potpuno isključilo mogućnost organizovanja prevoza putnika putem platformi baziranih na konceptu ekonomije deljenja.
 
"Ekonomija deljenja je savremeni trend u svim razvijenim ekonomijama koji podrazumeva razmenu usluga ili dobara preko platformi koje koriste internet ili drugu elektronsku tehnologiju, između jednakih subjekata koji neko svoje dobro ili uslugu, u konkretnom slučaju prevoz, obezbeđuju ili ustupaju drugim korisnicima, prema raspoloživom vremenu i mogućnostima", objasnio je Protić.
 
Kako je naveo, Uber i Airbnb su samo najpoznatije platforme te vrste, ali svakog dana se javljaju nove, u različitim sferama života, kojima se olakšava pristup uslugama i one čine jeftinijim za potrošače.
 
"U Srbiji od nedavno uspešno funkcioniše servis CarGo, savremena digitalna platforma koja je na zadovoljstvo potrošača obezbedila kvalitetnu uslugu prevoza putnika po konkurentnoj ceni u odnosu na usluge taksi prevoza", kazao je Protić.
 
Po njegovoj oceni, zakonske izmene su, pored ostalog, predvidele usluge prevoza putničkim vozilom isključivo u tradicionalnom obliku taksi usluge, zasnovane na konceptu taksi udruženja, obračuna cene putem taksimetra i tarife koja se utvrđuje odlukom javnih vlasti i tzv. limo servisa koji se vezuje samo za old-tajmere i luksuzne automobile.
 
"Zarobljeni regulator je u ekonomskoj teoriji poznata situacija kada se državni organ, nadležan da reguliše određeno tržište, nalazi pod dominantnim uticajem interesa učesnika na tom tržištu i njihovih interesa, umesto javnog interesa i interesa građana. Ministarstvo pokazuje da je 'zarobljeno' od strane interesne grupe koju čine taksi udruženja, kao jedan od aktera na tržištu usluga prevoza putnika, koji želi da zadrži svoj postojeći položaj i spreči ulazak i rad konkurencije", kazala je izvršna direktorka CEP-a Ranka Miljenović.
 
Dodala je da "problem koji se javlja kao posledica ove prakse je višeslojan i prevazilazi slučaj CarGo"

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija