Menu 021

Na odvikavanju od igrica i do 30 dece godišnje

Godišnje se na Institutu za mentalne bolesti u Beogradu zbog video-igrica hospitalizuje od 20 do 30 dece, a u 90 odsto slučajeva reč je o dečacima.
Info 20.02.2020. | 09:15 > 09:51
Na odvikavanju od igrica i do 30 dece godišnje
Foto: Pixabay

Problem zavisnosti od video-igrica javlja se već od malih nogu, kaže za Blic dr Ivica Mladenović, načelnik Klinike za bolesti zavisnosti Instituta za mentalne bolesti u Beogradu i šef dnevne bolnice u koju, između ostalog, dolaze i oni nesposobni da samostalno kontrolišu svoje porive kada su u pitanju video-igre.

- Deca već sa dve, tri godine odlično barataju mobilnim telefonima, kompjuterima. Kreće se od toga da najpre samo gledaju, a potom sa sedam, osam godina ili čak ranije uključuju se u interaktivne video-igrice koje podrazumevaju više igrača i popularne su od dečjeg uzrasta do osoba srednjih godina. Interaktivne igrice su po definiciji bliže dečacima u tim godinama. Oba pola su pod jako velikim rizikom, ali smatram da su dečaci nezreliji i brže se navuku na video-igre. Sve više će ovaj problem biti prisutan u društvu. Od ove godine na Institutu smo pokrenuli specijalizovani program za lečenje zavisnosti od video-igara i interneta i to je jedinstven program za lečenje starijih od 18 godina. Bojim se da će za nekoliko godina oni postati dominantna populacija kod nas na klinici - upozorava Mladenović.

Problemi sa vidom, atrofija mišića, gojaznost, kao i preskakanje obroka, povlačenje u sebe, epinapadi - samo su neke od posledica zavisnosti od video-igara.

- Sati i sati na internetu, zapostavljanje druženja sa vršnjacima i izmenjen odnos sa roditeljima alarm su da se s detetom nešto dešava. Tu je i povećanje tolerancije, odnosno vreme koje je potrebno da se provede uz neku aktivnost ili supstancu, u ovom slučaju video-igre. Kreće se sa pola sata, sat, dva, tri i dođe se do toga da nekoliko dana provede baveći se samo time. S druge strane, kad pokušate da im oduzmete video-igricu, oni postaju agresivni prema sebi i dugima. Zatim, postojanje jake žudnje za igranjem kompjuterskih igara postaje toliko izraženo da se javlja biološka potreba za njima i jedino ih to smiruje - objašnjava psihijatar Mladenović za Blic.

Deca tada, dodaje, gube pojam o vremenu, o značaju drugih aktivnosti.

- Oni žive u svom virtuelnom svetu do nivoa da je to drugi život. Zapostavljaju sve vidove realnog sveta, njihovi prijatelji postaju samo oni iz virtuelnog sveta. Čak zanemaruju nešto što su nagonske potrebe, a to je potreba za hranom i vodom. Dete koje nekoliko sati ili čak nekoliko dana ne unosi hranu i vodu dovodi do metaboličkog disbalansa gde trpe mnogi organi, a jedan od glavnih je mozak. S druge strane, mozak je preko oka izložen velikom zračenju koje dovodi do iscrpljena u smislu konvulzivnog napada ili gubitka svesti - kaže Mladenović i dodaje da deca najpre zbog telesnog problema dospevaju u bolnicu, da bi se kasnije utvrdilo da su u potpunosti zavisni od video-igrica.

To je period kada se deca kao ličnost još nisu oformila, kaže dr Mladenović, i ne znaju kako bi izgledali da nije bilo tog virtuelnog sveta.

- Kod nas u dnevnu bolnicu dolaze deca od 13, 14, 15 godina, koja su gotovi zavisnici. To je poražavajuće u smislu razvoja ličnosti i ostvarivanja potencijala. S druge strane, nemaju mogućnost da upoređuju šta je realno i jako teško ih je pomeriti iz njihovog virtuelnog sveta. Opiru se, lome po kući, postaju agresivni prema sebi, ali i roditeljima - ističe ovaj psihijatar.

On je zaključio i da se roditelji ne bave dovoljno decom, jer neretko smatraju da je dete sigurnije kod kuće nego na ulici, što je opravdano, ali se s druge strane stvara idealna predispozicija za ove vrste zavisnosti.

Autor: Blic
Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.
  • Nana
    20.02.2020 17:10
    @Adrian
    Baš suprotno, stvaranje zavisnosti zarad veštačkog zadovoljstva i virtualne sreće je i bežanje od relanosti koja vas svakako čeka u ovom surovom vremenu, čini vas budućim robovima. Dok porastete i to shvatite, biće kasno.
    Napisane su mnoge knjige o vremenu koje dolazi ili već jeste, šteta što ne čitate. Počni recimi od 1984, mi već živimo tako.
  • Adrian
    20.02.2020 16:33
    Evo moje perspektive
    Imam 14 i dosta igram igrice na kompjuteru, mozda sam cak i zavistan, ali to sto kazete da se zapostavlja hrana na par dana, to nije istina. Mozda da se preskoci uzina ili vecera, ali ne vise od toga. I jos sam procitao ovde jedan komentar sa kojim se potpuno slazem. Svet u kojem danas zivimo je samo uzas i katasrofa, igrice su napravljene da nas zabave i skrenu paznju sa surove realnosti. A VI koji hocete da nas odviknete samo zelite radnu snagu koja ce vam zaradjivati pare.
  • Nemanja
    20.02.2020 16:13
    Resenje
    Resenja za prekovremeno koriscenje racunara i ostalih sprava imaginarne realnosti (TV, telefoni) od strane dece, naravno, postoje i mnogobrojna su. Problem je u tome sto je gro roditelja takve dece tehnicki i tehnoloski potpuno nepismeno da ista primeni. Drugi problem je mentalitet, jer se takvi servisi obicno nesto naplacuju (ne preterano skupo) i/ili zahtevaju posedovanje odredjene, malo skuplje opreme. A nas covek bi uvek i sve za dzabe - cak i kada ima para.
    Obrazovanje, gospodo roditelji, stalno obrazovanje a ne RTS/Pink/Sport klubovi...
  • Pavle
    20.02.2020 12:25
    Samo hoće se igra
    Rešenje ne vidim, jer ko ne zna da spreči, kako će znati da leči, što je milion puta teže - da ne kažem nemoguće. Hajde bar da definišemo probleme. Jedan je to što nema "alternative". Život van virtuelnog sveta je u granicama između neprijatnog i užasnog. Radosne ispunjene porodice imamo samo na reklamama za kredit.
    Ako je neki uspeh dangubiti sa vršnjacima bez elektronike, onda Indijci kojima standard ne dopušta ništa na baterije imaju više sreće u stvari?
    Kao lik kojem savest mnogo priča, pitam se da li bih u svojstvu programera uopšte razmišljao o proizvodnji igrica. Pare su izuzetne, posao stvaralački, krajnji korisnici se samo igraju.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar



Preostalo 1500 Karaktera


* Ova polja su obavezna
Cenovnik Impresum Kontakt Pravila i uslovi korišćenja Pošalji vest