Novi pooštreni pravilnik o tehničkom pregledu vozila stupio je na snagu pre dve godine, s tim što je tada data mogućnost i linijama tehničkog pregleda i vlasnicima vozila da se u naredne tri godine prilagode jednoj od najstrožih mera - kontroli emisije izduvnih gasova.
Kako stvari stoje, retko ko se u Srbiji priprema za ovu kontrolu pa tako, prema poslednjim istraživanjima, i dalje bar 100.000 vozila emituje nepropisnu količinu izduvnih gasova. Ako pravilnik ostane važeći, to znači da vlasnik svakog 20. automobila neće moći od 5. jula 2021. da registruje svog četvorotočkaša ako ne otkloni taj problem, piše
Blic.
Predsednik Asocijacije tehničkih pregleda Vladimir Marinković ističe za "Blic" da će najveći problem imati vlasnici uvezenih vozila.
"Mnoga od tih vozila nemaju katalizator. S druge strane, starija vozila moraće da ispune pravila o emisiji izduvnih gasova kada su ta vozila bila nova. Primera radi, to znači da "jugo" mora imati emisiju do 3,5 ugljen-monoksida (CO). A kada bi "jugo" imao emisiju gasova 4,5 CO ne bi više mogao da se vozi", objašnjava Marinković.
Pored katalizatora, poseban problem kod dizela su DPF ili filteri partikularnih čestica koji takođe služe za prečišćavanje izduvnih gasova. Međutim, mnogi vlasnici zbog visokih cena zamene skidaju DPF, a nije neuobičajeno da automobili iz uvoza stignu bez njega. Razlog nije samo kvar, već i to što ga pojedinci skidaju da bi zaradili prodajući keramiku i vredne metale iz njega.
Ipak, Marinković smatra da vlasnici dizelaša zbog toga neće imati velikih prepreka na tehničkom.
"Ti DPF filteri se ionako testiraju u mirnoj fazi ili modu, pa gotovo svako testiranje izduvnih gasova pokazuje nulu. Problem predstavlja i činjenica da je tek 250 od ukupno 1.150 linija tehničkih pregleda prešlo na rad po novom pravilniku. Tako da retko koja linija tehničkog pregleda može da upozori vlasnike automobile na eventualni problem sa izduvnim gasovima", objašnjava Marinković.
Kako kaže, određen broj linija tehničkih pregleda prestaće sa radom do 5. jula sledeće godine.
Novi predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Milan Belin nije iznenađen velikim brojem vozila koji nepropisno zagađuju vazduh u Srbiji.
"Meni je to jasno ako se ima u vidu da je u prvih šest meseci ove godine registrovano 70.461 vozilo, od kojih su čak 31.483 automobila starija od 14 godina, a 22.344 vozila imaju između 10 i 13 godina. To znači da skoro polovina registrovanih automobila nemaju ni upotrebnu ni komercijalnu vrednost. Zato je veliko pitanje da li ta vozila imaju ispravan katalizator i kako će ga vlasnici zameniti. Pogotovo ako se ima u vidu da katalizator košta gotovo kao njihov automobil od 1.500 do 2.000 evra", ističe za "Blic" Belin i dodaje da kada se ubroje i uvezena vozila taj broj starijih automobila još veći.
U saobraćajnoj policiji ne razmišljaju o promenama u pravilniku o tehničkom pregledu vozila prema kojem bi od 5. jula sledeće godine vozila ne mogu biti registrovana ukoliko emituju nepropisnu količinu izduvnih gasova. Kako su rekli, pre donošenja pravilnika imali su razumenjavanja za vlasnike vozila.
Mnogi vlasnici linija tehničkih pregleda u Srbiji nadaju se da će zbog pandemije i ekonomske krize dobiti produženi rok da se prilagode novom pravilniku rada.
"Zasad nema najava, ali bilo bi dobro kada bi se taj rok produžio do početka 2022, jer ove godine ekonomija nije normalno funkcionisala. Mislim da bi svako duže odlaganje bilo kontraproduktivno jer ako želimo da uđemo u Evropsku uniju do 2026, nas očekuje još jedna promena pravilnika o tehničkom pregledu", naglašava Vladimir Marinković, predsednik Asocijacije tehničkih pregleda.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 59
Nenad
Hoćemo čistiji vazduh i reke ali da možemo da vozimo auto star 20 god kome smo skinuli DPF filter zato što nas nervirala lampica što svetli,to ne može.
Ne postoji način da se krševi voze u nedogled tako da to nekad mora na dnevni red,što ranije to bolje.
Ako neko nema para za auto,alternative postoje,nisu baš sjajne ali postoje.
Bilo koji auto da posedujete star ili mlad kad saberete gorivo i registracije i servise u 5 godina i 100 000km ispadne da vas taj auto košta između 25-32 000 din mesečno tako da to nije priča u kojoj ljudi nemaju leba da jedu i jadni grdni jedva sastavljaju kraj sa krajem u svojoj krntiji.
Svaki čovek koji ima oči vidi unazad deset godina da se broj auta utrostručio tako da i taj problem če u neku ruku da se reši.
Vlast da je tako pokvarena kao što vi svi pišete ovde,oni nikad ne bi povukli ovako nepopularan potez gde se unapred zna da će ogroman broj ljudi da negoduje ali je neophodan potez i to im pozdravljam.
Toliko od mene
Aleksej
Ah Srbine...
- opet udar na sirotinju koja nema para za normalno auto, nego mora posto-poto da bude motorizovana
Pa jel Srbinu pada kruna s glave ako na posao ide javnim prevozom? Ako se vozi biciklom, mopedom, prema mogucnostima? Ako nemas para za normalno auto, novije, ne samo zbog izduvnih gasova, vec i zbog tehnicke ispravnosti, odakle nasem coveku to opravdanje "nemam para da vozim bolje"? Pa zasto moras da vozis? Nemam para za Audi A6, pa cu uzeti go*** iz uvoza, staro 24 godine, sa 3000cc, da stavim u njega gas jer opet - nemam para ni za benzin... pa koliko moramo biti iskompleksirani i neizleceni u glavu, to je strasno!
Brate Srbine - jel nemas para? Izvoli menjaj posao!!! Ne zbog automobila, nego zbog mesecnih troskova, hrane, racuna, pa tek onda zbog luksuza. Niko se ne sekira sto radi na crno, sto nema zdravstvenu knjizicu, sto nema penziju, sto ne moze da sastavi kraj s krajem, niko da izadje na ulicu da se bori za svoje bolje sutra, ali zato "sirotinje" da se izjada sto ne moze registrovat' dobro njemacko auto sto je vozila baba do pijace sa kracom nogom - evo... puni komentari.
Nema Srbiji pomoci, dovidjenja, gasite svetlo, skupljajte kablove i da se napusta ova scenografija. Los je film svakako
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar