Povodom navoda koji su se pojavili u medijima o obradi podataka o ličnosti građana od agencija za naplatu potraživanja, poverenik je saopštio da je u konkretnom slučaju, u kojem je postupao, utvrdio da ne postoji pravni osnov za obradu podataka o ličnosti od agencije, jer je u tom pojedinačnom slučaju kredit već bio isplaćen.
Povodom pitanja da li banke, operateri i kompanije koje pružaju usluge od opšteg ekonomskog interesa imaju pravo da lične podatke građana tek tako ustupaju agencijama za naplatu potraživanja, u udruženju "Efektiva" kažu da je reč o nezakonitom postupanju i da bi svi oni koje, umesto banke ili operatera, pozove firma za naplatu dugovanja, odmah reaguju i zaštite svoja prava.
Jovan Ristić, pravni savetnik "Efektive", kaže za Politiku da se u Zakonu o zaštiti korisnika finansijskih usluga navodi da banke ne smeju da prodaju dug građana ovim agencijama, ali da one to ipak rade.
"Ovakav aranžman banke i agencije je nezakonit. Obaveza banke je da, za bilo kakvo ustupanje podataka o ličnosti, od dužnika prethodno pribavi saglasnost, ali joj je, u svakom slučaju, zakonom zabranjeno da potraživanje ustupi drugom pravnom licu koje nije banka. Ukoliko to uradi bez znanja klijenta, on ima pravo da traži od banke da podatke izbriše, a potom i da se žali povereniku ili da pokrene sudski postupak protiv banke", objašnjava Ristić.
U Narodnoj banci Srbije za Politiku navode da je, u skladu sa odlukom o upravljanju rizic ima banke, angažovanje agencija za naplatu potraživanja građana, bez ustupanja nenaplaćenih kredita, dozvoljeno.
"Banka sa trećim licem zaključuje ugovor o zaštiti, odnosno obradi podataka o ličnosti, a oni su dužni da te podatke obrađuju samo na osnovu pisanih upustava banke i samo u svrhu za koju su im povereni", kažu u NBS.
Kako objašnjavaju, banka odgovara za poslove koje je poverila drugome, a NBS je zadužena da kontroliše te poverene aktivnosti.
U "Efektivi" navode da postoji nekoliko agencija za naplatu potraživanja koje se često pominju u primedbama građana i da one uglavnom zastupaju banke i mobilne operatere.
Na sajtovima tih agencija, u objašnjenjima njihovih aktivnosti, navodi se da su tu "da bi rešili problem i pomogli dužniku da se reši duga i da pregovaraju u ime poverioca".
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 3
Moki
wv
Miloš
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar