Srbiji nedostaju vozači: Predlažu da se sa 18 godina seda za volan kamiona

U Srbiji ima oko 100.000 vozača koji se komercijalno bave prevozom robe ili putnika, od kojih je oko 85.000 za volanom kamiona, dok oko 15.000 vozi autobuse.
Srbiji nedostaju vozači: Predlažu da se sa 18 godina seda za volan kamiona
Foto: Pixabay
Mnoge od onih koji su otišli u evropske zemlje korona je tokom prošle godine vratila u Srbiju, a prevoznici su imali manje posla, pa je pandemija na kratko ublažila jaz kada je u pitanju hroničan nedostatak radnika u ovom sektoru, navodi Euronews Srbija.
 
Privreda se polako oporavlja i potreba za šoferima opet raste, a predstavnici Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja "Srbijatransport" i "Panontrasporta" smatraju da ovo pitanje treba sistemski rešiti – izmenom Zakona o bezbednosti saobraćaja. Dva udruženja su, zajedno sa Auto-moto savezom Srbije, u dopisu ministru Tomislavu Momiroviću tražila snižavanje starosne granice za vozače u skladu sa evropskim propisima.
 
Oni napominju da je, u skladu sa Direktivom EU, uvedena mogućnost snižavanja starosne granice za upravljanje određenim kategorijama vozila, pa je u Evropi dozvoljeno da, ukoliko vozači imaju CPC kvalifikaciju, starosna granica bude 18 godina za vozače kamiona, a 21 godina za vozače autobusa u kategoriji za linijski prevoz putnika do 50 kilometara. Udruženja podsećaju da je, u Evropi ako je reč o domaćem prevozu, starosnu granicu moguće spustiti i na 18 godina za upravljanje vozilima C kategorije i D kategorije bez putnika i 20 godina za upravljanje vozilima D kategorije sa putnicima.
 
"Godišnje iz srednjih škola sa 18 godina izlazi oko 1.000 vozača motornih vozila sa C kategorijom, a nedostaje godišnje bar još 2.000 profesionalnih vozača", rekao je za Euronews Srbija Goran Aleksić, direktor "Srbijatransporta".
 
On napominje da problem raste iz godine u godinu, jer je prosečna starost vozača sada oko 54 godine i ističe da je mnogo penzionera za volanom kamiona ili autobusa.
 
"Mora značajno da se podmladi kadar, da se penzioneri zamene i da se popuni nedostajući broj koji se sada procenjuje na oko 10.000 vozača, koliko je bilo pre korone, a verovatno će ovako biti i od jeseni", upozorava Aleksić.
 
On navodi i primer da, po trenutnim propisima vozači mogu da voze autobus tek sa 24 godine, a moraju imati pre tog dve godine iskustva sa C kategorijom, odnosno kamionom. Oni koji počnu da voze kamion, kako kaže, teško se posle opredeljuju za autobus i tu nastaje jedan od problema za autoprevoznike.
 
Na pitanje kako bi odluka o spuštanju starosne granice za vozače uticala na bezbednost saobraćaja i da li su spremni da sa 18 godina voze autobus, a sa 21 kamion, Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja odgovara da bi uz rigoroznu selekciju i kvalitetnu obuku mogla da se nadomesti razlika u godinama.
 
"Problem manjka vozača je realnost sa kojom se moramo suočiti i kojoj se moramo prilagoditi, naravno tako da ne narušimo bezbednost saobraćaja", izjavio je Okanović.
 
Predsednik Zajednice saobraćajnih škola Srbije Miroslav Macura i direktor Saobraćajno-tehničke škole Zemun navode da je nedostatak vozača sa kojim se suočavaju domaći prevoznici deo globalnog problema koji pogađa i druge zemlje i koji se tiče ekonomskih migracija.
 
"Nama bi odgovaralo snižavanje starosne granice, jer bismo možda mogli da upišemo više odeljenja prvog razreda. Interesovanje za ovaj smer je dobro i sva mesta se popune u junu. Ali, niko ne može da utiče na to šta će đaci posle završene škole. Oni idu tamo gde im je bolje, kao i građani drugih zemalja. Evropa se prazni od juga ka severu, jer stanovništvo iz Hrvatske, Rumunije i Bugarske odlazi u razvijenije zemlje i onda je normalno da moraju da nadomeste taj broj ljudima iz Srbije i drugih država regiona", kaže Macura.
  • Imre

    23.06.2021 09:07
    @ Salas: Potpuno si u pravu,do 1990 god šećerna repa iz daljih sela,vozena je u šećerane vozom i slepovima kanolom,sto je bilo daleko jeftinije nego prevoz kamionima.
  • Салаш

    22.06.2021 00:07
    Возач
    Возача има и више него што треба, чак има и вишка и то доста. Теретни али и цео друмски саобраћај потпуно неуређена област. Нпр. у шећерани у Врбасу сваки дан виси 40 камиона и то је 40 возача само у једној фабрици за утовар шећера, меласе, резанца....Шећерана има индустријски колосек као и многе фабрике који се готово и не користе. Једна локомотива повуче воз колико свих 40 камиона а да не говоримо о загађењу-40 камиона 40 СУС дизел мотора који непотребно загађују околину и + гомилу лоших возача који се на друмовима понашају као каубоји. Да терет иде возом од Врбаса до НС и Бг или Ниша камионом би обављали локални превоз, не би требало толико возача, услови и селекција кандидата би била ригорознија а плата далеко већа. Овако циркус и расуло
  • Kole

    21.06.2021 11:19
    Vozači
    Polaganje za C i E kategorije plus ADR, lekarski pregled, vozačke dozvole bez i jednog ponavljanja koštaju 105000, pa onda licenca oko 150000 plus taksa za agenciju 16000, još 6500 za lokaln AMSS kao i 2000 za dozvolu i oko 70000 za taho karticu. Saberite gospodo koliko je sve to zajedno a da bi sve završio treba ti od 6-10 meseci jer ne mogu da skupe grupu od bar 10 učenika da bi im se isplatilo, ljudi koji ne rade ne mogu to da plate, a kad završe čeka ih posao u Merkatoru Maksiju i manjim firmama gde više fizikališu nego što voze sve za 50000 i nema radnog vremena od 8 h, zbog svega toga nemamo vozače niti ćemo ih imati

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija