Sindikati nakon razdvajanje Železnice Srbije na četiri dela: Finansijski gubici, "plate su dno dna"

Razdvajanje Železnica Srbije na četiri celine 2015. godine povećalo je probleme u radu celokupnog železničkog sistema, tvrde predstavnici sindikata za Novu ekonomiju.
 Sindikati nakon razdvajanje Železnice Srbije na četiri dela: Finansijski gubici, "plate su dno dna"
Foto: 021.rs
Prema rečima zastupnika zaposlenih, kreiranje izdvojenih preduzeća nije problem samo zbog poslovanja, već i zbog funkcionalnosti pružnog sistema, jer radovi na prugama često nisu u skladu sa standardima ili da su veoma loše izvedeni.
 
Podelu srpske železnice na akcionarska društva - holding Železnice Srbije koji je preuzeo deo dugova i viška radnika, Infrastrukturu koja održava pruge, Srbija voz koji prevozi putnike, i Srbija kargo koji transportuje robu - logično je pratilo i povećanje administracije, navela je Nova ekonomija.
 
"Svaka uprava morala je da oformi svoj menadžment, tako da smo od jednog generalnog direktora dobili četiri, od dva izvršna direktora njih osmoro, računovodstvo se povećalo četiri puta… Plate zaposlenih koji rade na konkretnim poslovima su, s druge strane, sve bliže minimalcu", ukazali su sindikalci.
 
Iako se reforma Železnice Srbije često navodi kao uspešan primer uvođenja reda u javna preduzeća zbog nominalnog povećanja produktivnosti, sindikalci upozoravaju da njihove kolege napuštaju sistem uprkos tome što otpremnine više ne postoje.
 
Odliv radne snage će se tek odraziti na poslovanje, tvrde zaposleni, koji se pitaju i čemu će nam služiti brze pruge ako ne budemo imali inženjere koji će ih održavati.
 
Predsednik Regionalnog granskog sindikata Železnica Srbije Saša Jocić je za Novu ekonomiju ocenio da je razdvajanje preduzeća na više celina sprovedeno "izuzetno loše", a da se u radu krše zakonski propisi i norme "kao nikada pre". Prema njegovim rečima, problemi su mnogostruki, mnogo toga ne funkcioniše, a i finansijski gubici su uvećani, iako je za broj zaposlenih smanjen za 5.000 do 6.000.
 
Ogromno smanjenje broja zaposlenih najviše se odrazilo na izvršne službe, što je prema njegovoj oceni ugrozilo bezbednost železničkog saobraćaja, a u u pojedinim društvima je čak povećana administracija, kao i broj direktora.
 
"Fali nam mnogo mašinovođa, otpravnika, skretničara… Ali zato imamo primljene zaposlene na privremeno-povremenim poslovima sa ogromnim primanjima, za koje se i ne zna šta rade. Upravljanje železničkim društvima treba da se prepusti železničarima, a ne političarima i kadrovima stranaka. Oni rukovode kako hoće, a ne kako treba i mora. Imamo v.d. generalne direktore dugi niz godina, čime su prekršene sve zakonske norme", kazao je Jocić.
 
Predsednik Sindikata Srbija Kargo Zoran Dašić je rekao da više od 40 odsto zaposlenih prima minimalac.
 
"Tražili smo od Vlade Srbije da se poštuje zakon i odluke koje se odnose na zaradu. U železničkim društvima vlada ’uranilovka’, jer nekvalifikovani, kvalifikovani i visokokvalifikovani zaposleni primaju isti minimalac, što je diskriminacija. Tužbe plaćaju sva železnička društva zbog loših kolektivnih ugovora koje potpisuju reprezentativni sindikati radi svojih benefita", kazao je Dašić.
 
U Nezavisnom sindikatu železničara Srbije za Novu ekonomiju su rekli da podela Železnice Srbije jeste uvećala administraciju, ali da nije donela "veće probleme" u poslovanju. Prema rečima predsednika tog sindikata Radomira Popović, znatno veći problem je što je više od polovine svih železničara u Srbiji na minimalnoj zagarantovanoj zaradi.
 
"Otišlo je mnogo ljudi, a plate su dno dna. Poslednjim povećanjem minimalne cene radnog sata ljudi koji regulišu saobraćaj i mašinovođe biće na 500 do 600 dinara preko minimalna osnovne zarade. Radnici su nezadovoljni i sa tim su upoznati i ministarstvo i poslodavac", rekao je Popović.
 
Istakao je da železničari ne zaslušuju da budu na minimalcu, dok se istovremeno rade pruge za brzine od 200 kilometara na sat.

Podrži 021

021 je pokrenuo svoj gift shop - Shopins.rs, a kupovinom nekog od artikala direktno podržavate rad naše redakcije. Svaki vaš doprinos, ma kako bio velik ili mali, dragocen je. Jer pravo novinarstvo vredi.

  • Peđa

    08.10.2021 22:56
    Šta da radi železničar?
    upravni odbor, v.d generalni, izvršni direktori, menadžeri, direktori sektora,zamenici, pomoćnici, sekretarice i kao šlag na torti dolaze članovi sindikata sa plaćenim funkcijama i neograničenim dnevnicama.
    Radnici na kojima funkcioniše ova naša železnica su obični ljudi koji rade jedan nezahvalan posao: gde si malo plaćen, gde radio12 sati ili 2 sata isto ćeš biti plaćen, gde ne možeš da napreduješ na osnovu zalaganja i uspešnog rada, gde napreduješ jedino ako doneseš papir od nekih sumljivih škola, ......
    Sindikat je glavni krivac po mom mišljenju jer je stao u odbranu poslovodstva na uštrb svoje koristi a na štetu radnika.
    Hiljadu puta su najavljivali štrajk, radnici se sakupe a onda to sindikat iskoristi u pregovorima sa poslovodstvom za svoje interese.
    Toliko od mene.
  • Šeki

    08.10.2021 20:56
    Železničar
    Za sve one koji večito pljuju po železničarima reći ću ovo: Radio sam kao diplomirani inženjer elektrotehnike 22 godine na Železnici, časno i pošteno, sticao znanja, učio, otklanjao smetnje, pratio investicione radove i još mnogo toga. Za svo to vreme sam imao nisku zaradu, za znanje koje sam posedovao i fakultet koji sam završio. Recimo, kao današnjih 60000 dinara. Kada sam video da se ništa po tom pitanju neće popraviti, prešao sam kod privatnika i sada sličan posao radim za 220000. Još mi je lakše, ne održavam uređaje, pratim radove. Železnica je puna kvalitetnih kadrova a država sve čini da ih rastera.
  • Sale

    08.10.2021 19:31
    Pa organizujte generalni štrajk. Kada bi svi mi nezadovoljni stali jedan uz drugog, ova vlast bi trajala još dva dana. Od kuknjave nikad nije bilo vajde.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija