Kvadovi sve češće na putevima Srbije, a njihova upotreba u sivoj zoni: Ovo su problemi
Kvadovi, mala terenska vozila na četiri točka, sve su popularnija kod mladih, ali su sve češće i učesnici u saobraćajnim nezgodama koje mogu da budu tragične po mlade koji ih voze.
Foto: Pixabay
Prošle nedelje je maloletnik teže povređen u saobraćajnoj nezgodi koja se dogodila u Sremčici kada su se sudarili kvad i automobil. Tako se ponovo u javnosti otvorila tema o problemima koji se javljaju korišćenjem ovog četvorocikla u saobraćaju, piše N1.
Ukoliko su registrovani kao četvorocikli, za vožnju kvada je dovoljna B1 vozačka dozvola. Međutim, većina kvadova ima zelene tablice, kao traktori ili teške mašine, pa je potrebna vozačka dozvola F kategorije.
Oni koji se zalažu za njih poručuju da ova vozila imaju i veoma praktičnu stranu. Naročito u brdsko-planinskim predelima gde često nema uređenih puteva ili gde tokom godine dolazi do uništavanja kolovoza usled loših vremenskih uslova.
Ukazuje se da kvadove u takvim predelima koriste razne medicinske ekipe, spasilačke službe, zatim ih u civilstvu koriste lovočuvari, lovci, zaposleni na seči ili čuvanju šuma... Sve češće se koriste, ali se malo zna o tome koja pravila važe za ova vozila. Ko sme da ih vozi, koja je starosna granica, kao i koja zakonska pravila važe za njih?
Stručnjaci ističu da je kod vožnje kvadova prvi problem vrlo nizak nivo svesti prilikom upravljanja, a drugi - nepostojanje veština upravljanja kvadom, jer u Srbiji ne postoji nijedna auto-škola koja obučava za upravljanje kvadom na asfaltiranim putevima i u terenskim uslovima.
Stručnjak za bezbednost saobraćaja dr Vladimir Jevtić objašnjava za N1 da je najveći problem kod kvadova činjenica da država nije uredila njihovo korišćenje i da se njihova upotreba odvija u "sivoj zoni".
"O kvadovima se ne priča puno, jer je dosta nepokrivena tema. Postoji problem i kod njihove registracije i kod obuke. Iako se u javnosti nazivaju kvadovi, to su u stvari laki i teški četvorocikli i tricikli. I to je poprilično nedefinisana zona, jer ulazimo u deo koji se odnosi na radne mašine. Oni polažu za kategoriju u kojoj se nalazi traktor (F kategorija), a u stvari jako je teško da se nađe specijalizovana auto-škola za tako nešto. Gotovo da ne postoji obrazovanje koje je u vezi sa osposobljavanjem za vožnju takvih vozila. Kad postavite traktor i četvorocikl, to apsolutno veze nema jedno sa drugim što se tiče bezbednog upravljanja", kaže Jevtić.
Dodaje da je kvadova u našoj zemlji sve više, a da je suština da zakonodavac mora da donese brzu odluku o specijalizaciji obuke za tu vrstu vozila.
"Ja nemam najavu da će se nešto tako desiti. Znam neke auto-škole koje drže ljudi iz auto-moto sveta, pa shvataju problematiku i bave se time. Međutim, nemamo od državnih organa jasnu strategiju koja se odnosi na laki i teški četvorocikl. Još veći je problem laki i teški tricikl. Postoji 'MP3 Piaggo' koji se može voziti sa položenom B kategorijom. Kakve veze ima B kategorija sa tim vozilom? Nema nikakve veze. Tako da postoji problem sa ovom vrstom vozila i njihovo svrstavanje u Zakon o bezbednosti saobraćaja", ukazuje Jevtić.
Napominje da se zbog toga dešava da ljudi koji voze automobil sednu na teški tricikl, i da vozaču u toj prilici rutinski refleksi nemaju nikakve veze sa onima dok vozi automobil.
"Kada se desi problem, ne odreaguju dobro, i dešava se saobraćajna nezgoda. I šta je onda epilog? Oni dođu u Urgentni centar, i takav vozač spada u budžet Republike Srbije. Slično je i sa kvadom. Kada se vozi u 'off-road' vožnji, odnosno van zvaničnih puteva nemamo nikakvu kontrolu od strane saobraćajne policije. Oni nose zelene tablice, odnosno one namenjene traktorima, i često se dešava da vozači završavaju u bolnici nakon nezgode. Nemamo uviđaj, zato što policija ne radi uviđaj van kategorisanih puteva, i ponovo se dešava da vozač završi ili u mrtvačnici ili u Urgentnom centru", ukazuje sagovornik N1.
Podvlači da je kod kvadova poenta u kontroli, tehničkom pregledu i na odgovoru na ključno pitanje: "na koji način se ta vozila nađu u saobraćaju?"
Nema uviđaja, nema statistike, ko plaća osiguranje?
"Da li su ti vozači obučeni za vožnju kvadova, a ja odgovorno tvrdim da nisu. I onda imamo problem, kao što je i prodaja električnih bicikala ili trotineta u Srbiji, čiji pojedini modeli idu i do 100 kilometara na čas. Zakon je napravio skok u definisanju svega toga, ali i dalje imamo problem u mreži odgovornosti. Ko plaća osiguranje kada se sudariš sa takvim vozilom? Ko će da plati povrede koje su ekstremno teške i visok je rizik da se sa kvadom sudari sa nekim u šumi. Ko će da plati povrede tog vozača, ili lečenje? To je potpuno nedefinisana oblast i svi peru ruke od toga", podvlači Jevtić.
Naglašava da vozači ne koriste zaštitu, a da su prevrtanja vozila veoma česta, gotovo svakodnevna. Ali, pošto nema uviđaja saobraćajne policije, uopšte ne postoji tačna evidencija o broju ovakvih nezgoda i o broju lakih i teških povreda koje su prouzrokovane sudarima u situacijama vožnje kvadova.
"Sudari se definišu kao 'događaj', a ne 'saobraćajna nezgoda' i nemamo jasnu statistiku koliko toga se desi i kakve su posledice. Znam sa sigurnošću samo da je preopterećen zdravstveni sistem zbog svega toga", ističe on i konstatuje da se na tržištu nalaze kvadovi koji imaju veoma veliku snagu, koji se smatraju za igračke, a mogu da nanesu mladim osobama veoma ozbiljne posledice ili da uzrokuju gubitak života veoma lako, "u nekoliko sekundi".
Konstatuje da postoji veliki problem u ovoj oblasti i navodi primer: "Hajde da mi neko kaže koja je procedura kada neko padne sa kvada u šumi? Kakva je naplata materijalnih i nematerijalnih troškova? Ko će da leči tog vozača? A znam da su veoma često veoma teške posledice, ili smrtni ishod. Završava se tako što država zataškava to, leči tog čoveka, a ljudi su na početku svega vrlo neupoznati sa količinom rizika i prihvataju to veoma olako. I tek kada se desi problem - onda su svi krivi."
Poručuje roditeljima da dobro razmisle pre nego što se odluče da kupe detetu kvad kao poklon i apeluje da se svi oni koji su zainteresovani za ovakvu vrstu vožnje dobro raspitaju o svemu što je u vezi sa ovim vozilom.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Upucan muškarac na Novom Beogradu, policija traga za napadačem
06.12.2025.•
0
Jedan muškarac večeras je ranjen kada je na njega pucano na Novom Beogradu, nakon čega je napadač pobegao.
Uhapšena dva člana škaljarskog klana po poternici Interpola
06.12.2025.•
0
U Beogradu su večeras uhapšena dvojica muškaraca za kojima su bile raspisane Interpolove međunarodne poternice.
Vučić možda uskoro ide u Brisel: Šta nosi Ursuli fon der Lajen?
06.12.2025.•
3
Vučić bi konačno mogao da otputuje u Brisel – ima li šta konkretno da pokaže Ursuli fon der Lajen? Nakon meseci neispunjenih obećanja i zaustavljenih reformi, Srbija se suočava s rastućim pritiskom EU.
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - daje se na znanje
06.12.2025.•
11
Novi 021.rs dnevni kviz je tu za vas.
Studenti obeležili godinu dana od početka blokade Filozofskog fakulteta u Nišu
06.12.2025.•
0
Okupljanjem ispred zgrade niškog Filozofskog fakulteta studenti i građani obeležili su godinu dana od početka blokade te ustanove.
Sindikat: Četvrti incident u Krušiku ove godine, nebriga za bezbedenost radnika
06.12.2025.•
0
Asocijacija slobodnih i nezavisnih sindikata "Krušik" kritikovala je rukovodstvo te valjevske fabrike za proizvodnju odbrambene i civilne opreme zbog četvrtog ozbiljnog incidenta koji se dogodio u toj firmi ove godine.
Dačić: Karikatura u "Hrvatskom tjedniku" ismeva žrtve Jasenovca
06.12.2025.•
0
Potpredsednik Vlade Srbije Ivica Dačić saopštio je da je karikatura objavljena na naslovnoj strani "Hrvatskog tjednika" uvredljiva i da ismeva stradanje i istorijske činjenice o genocidu nad Srbima u NDH.
Srbatom: Nema povećane radijacije u Srbiji zbog oštećenja zaštitne strukture Černobila
06.12.2025.•
5
Direktorat za radijacionu i nuklearnu sigurnost i bezbednost Srbije (Srbatom) saopštio je danas da nema povećanja nivoa radioaktivnosti na teritoriji Srbije.
Smena policajaca iz stanice Palilula odbila da obezbeđuje "Ćacilend"
06.12.2025.•
19
Smena policajaca u stanici Palilula nedavno je odbila da obezbeđuje "Ćacilend", saznaje nova.rs od izvora u MUP-u Srbije.
Glumci Narodnog pozorišta najavili štrajk na dan otvaranja
06.12.2025.•
1
Glumci Narodnog pozorišta u Beogradu održaće u nedelju, od 21 čas, štrajk upozorenja ispred zgrade tog teatra na Trgu republike.
Vučić ponovo najavio izbore: Hoće li studentski pritisak promeniti datum vanrednih izbora?
06.12.2025.•
10
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je ponovo da će vanredni izbori biti održani u maju, ili u decembru sledeće godine. "Nadležni će odlučiti", rekao je.
Dijana Hrka napustila prostor kod Doma Narodne skupštine
06.12.2025.•
2
Dijana Hrka, majka jedne od 16 žrtava pada novosadske nadstrešnice, napustila je prostor kod Doma Narodne skupštine, gde je protestovala od 2. novembra, javlja N1.
Teška saobraćajna nezgoda kod Loznice: Povređeno pet osoba
06.12.2025.•
0
Petoro ljudi povređeno je u teškoj saobraćajnoj nezgodi koja se danas dogodila na obilaznom putu kod Loznice, potvrđeno je agenciji Beta iz tamošnjeg zdravstvenog centra.
Vozač "Poršea" divljao na auto-putu Beograd - Novi Sad: Vozio 233 kilometara na sat
06.12.2025.•
11
Pripadnici Uprave saobraćajne policije presretačem su jutros oko 2 časa zaustavili M. V. (26), koji je na auto-putu Beograd - Novi Sad, kod Surčina, vozio "Porše" brzinom od 233,2 kilometara na čas.
Oštećene ikone i nestala imovina: Gradonačelnik Severne Mitrovice o stanju u opštinskim zgradama
06.12.2025.•
1
Gradonačelnik Severne Mitrovice Milan Radojević izjavio je danas da su novi gradonačelnici u opštinama sa većinskim srpskim stanovništvom zatekli "tužno, razočaravajuće i katastrofalno" stanje u opštinskim zgradama.
Tri beživotna tela pronađena u Čačku: Uviđaj u toku
06.12.2025.•
1
U kući u Čačku jutros su pronađena tri beživotna tela, a prijava je stigla policiji oko 10 sati, potvrđeno je u Policijskoj upravi Čačak.
BK televizija se vraća: Bogoljub Karić najavio ponovni početak emitovanja
06.12.2025.•
6
Preduzetnik Bogoljub Karić saopštio je na svom nalogu na mreži X da će BK televizija, koju je osnovao 1994. godine, ponovo početi sa radom u Srbiji.
Macura: Samo zajedničkim radom možemo smanjiti femicid
06.12.2025.•
0
Danas se neformalno obeležava Dan borbe protiv femicida.
Novo lice Srbije pozvalo predsednika omladine SNS na televizijski duel kako bi se razobličile neistine vlasti
06.12.2025.•
2
Novo lice Srbije (NLS) pozvalo je predsednika omladine Srpske napredne stranke (SNS) na televizijski duel kako bi se "razobličila neistina" vlasti da mladi nikada nisu bili u boljem položaju.
U jedinom ženskom zatvoru u Srbiji trenutno 338 osuđenica: Među njima i trudnice i porodilja
06.12.2025.•
1
U jedinom ženskom zatvoru u Srbiji trenutno se na izdržavanju kazne zatvora nalazi 338 osuđenica, od kojih je jedna porodilja, a tri trudnice.
Ukrajina: Srbija nije glasala o rezoluciji UN, zbog ruskog energetskog pritiska
06.12.2025.•
5
Ukrajina je izrazila nadu da će joj Srbija pomoći da iz Rusije vrati prisilno deportovanu ukrajinsku decu.
Komentari 20
Dragan
mg
Maxa
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar