Ne, ministarka Grujičić ne reklamira "moćan lek protiv hipertenzije", prevare sve uverljivije

Na Fejsbuku se pojavio snimak na kome ministarka zdravlja Danica Grujičić govori o "moćnom prirodnom sredstvu koje garantovano pomaže u slučajevima hipertenzije".
Međutim, snimak je lažan i nastao je uz pomoć takozvane "deepfake" tehnologije, piše Euronews Srbija
 
Na Fejsbuk stranici pod nazivom "Dr. Stefan Lekić" 17. aprila se pojavio snimak koji je zapravo reklama za navodni lek protiv hipertenzije u kome se takođe prenosi navodna izjava ministarke zdravlja Danice Grujičić koja kaže da je Srbija nabavila određenu količinu tog leka i poziva građane da se prijave kako bi taj lek nabavili. 
 
"Ovaj mesec smo odobrili novi lek koji veoma brzo i efektivno čisti krvne sudove, odnosno leči hipertenziju. Trenutno, prednost za nabavku imaju osobe koja imaju 40 plus godina jer se povećao broj smrti od srčanog udara. Nabavili smo određene količine i molimo vas da preuzmete svoj paket što pre", navodi se.
Šta se krije iza lažnog snimka?
 
Kada kliknete na link koji je ponuđen ispod ove reklame, vodi vas na stranicu "priroda.store" na kome postoji tekst o ovom navodnom leku koji je napisala izvesna Milica Stojanović, koja u tekstu takođe prenosi i izjavu ministarke Grujičić za koju kaže da je poznata srpska kardiloškinja, iako je Danica Grujičić neurohirurškinja. 
 
U brojnim komentarima na ovoj objavi najveći broj onih koji su se oglašavali pozdravljaju ovaj gest ministarke zdravlja i raspituju se na koji način bi mogli da nabave ovaj lek u apoteci. 
Grujičić: To nije prvi put
 
Međutim, ovo nije jedini snimak u kom je snimak ministarke Grujičić izmenjen "deepfake" tehnologijom. 
 
Kako javlja Euronews Srbija, na Fejsbuku se takođe može naći snimak u kom Grujičić daje izjavu u svom kabinetu, a u kom poziva građane da kupe lek koji pomaže u čišćenju vena od krvnih ugrušaka. Stranica koja je objavila ovaj snimak se naziva "Sve vrste bilja".
 
Na profilnoj fotografiji ove stranice nalazi se pumpa za vodu, uz opis na portugalskom jeziku gde piše da vrše kućnu dostavu samo u Luandi, glavnom gradu Angole.
 
Inače, Danica Grujičić je, kako piše u istraživanju AFP-a, i ranije bila žrtva ovakvih prevara na društvenim mrežama, te se radi o globalnom problemu. 
 
"Doktori širom sveta suočavaju se sa problemom zloupotrebe njihovog imena u izmenjenim oglasima i lažnim člancima na Internetu i društvenim mrežama radi prodaje navodnih lekova za razne bolesti", navodi se u tekstu.
 
Sama ministarka Grujičić je za Euronews Srbija rekla da se to ne dešava prvi put. 
 
"To nije prvi put. Do sada sam bar desetak puta prijavljivala odeljenjima za visokotehnološki kriminal. Hvala na obaveštenju, prijaviću ponovo", rekla je za Euronews Srbija Grujičić.
 
Slučaj direktora "Dedinja"
 
Direktor Institita za kardiovaskularne bolesti "Dedinje" Milovan Bojić takođe je bio žrtva "deepfake" tehnologije, tako što se na internetu pojavila reklama na kojoj reklamira preparat za potenciju pod nazivom "TestoY".
 
Tom prilikom, oglasio se i sam Bojić koji je rekao da su prikazivanjem njegove slike i generisanjem njegovog glasa grubo zloupotrebljeni njegovo ime i ličnost u cilju reklamiranja izvesnog preparata za bolju cirkulaciju.
 
"Profesor Bojić kategorično ističe da se radi o reklami obmanjujućeg sadržaja i sajber prevari i u potpunosti se ograđuje od ovakvih obmanjujućih postupanja i načina lečenja neispitanim i preparata sumnjivog porekla", navedeno je Instituta Dedinje.
 
Tokom lažnog intervjua, glas koji se emituje i govor su upadljivo različiti u odnosu na glas i način izlaganja Bojića, pa se pažljivijim slušanjem uočava velika razlika.
 
"Već smo preduzeli sve moguće mere da se lica koja su zloupotrebila moje ime, strogo kazne. Nije prvi i jedini put da se koriste svi načini kako bi građani Srbije i regiona bili prevareni. Sve njih molim da ne nasedaju na ovakve laži, a svima kojima je zdravstveno stanje ugroženo, Institit za kardiovaskularne bolesti 'Dedinje' nudi znanje i iskustvo, što je potvrdio svim dosadašnjim rezultatima", izavio je Bojić tom prilikom. 
 
Prevare sve uverljivije
 
Vladimir Radunović iz "Diplo fondacije" kaže za Euronews Srbija su prevare na internetu sve kompleksinije i uverljivije, te da građani na to nasedaju. 
 
On objašnjava da postoje alati koji nam mogu pomoći u otkrivanju da li je sadržaj lažan, ali da na nivou građana "ne postoji mnogo načina za otkrivanje prevare".
 
"Mislim da je ključna stvar kritičko razmišljanje. Sve manje ćemo moći sami da otkrivamo, biće tu možda nekih alata za otkrivanje, biće tu nekih potpisa, veštački kreiranih videa, ali to postaje sve veći problem. Inače, internet prevare su vrlo često globalne, odnosno prekogranične. Mi vidimo i mnoge druge prevare koje idu iz Afrike, iz Azije, sigurno i neke naše prevare odavde idu negde napolje. Strašno je teško boriti se protiv kriminala u tom kontekstu", objašnjava sagovornik Euronews Srbija.
 
On dodaje da se veštačka inteligencija zloupotrebljava na više nivoa, navodeći da se kriminalci brzo adaptiraju i koriste ovu tehnologiju za razne prevare. 
"Vrhunac problema na globalnom nivou jeste taj geopolitički, gde imate već sada državne kampanje, orkestrirane od strane država. Naravno, to nikada nije otvoreno, radi se sa raznim grupama, gde imate uticaj na izbore, uticaj na političku klimu, uticaj na ekonomiju, stabilnost države. Naravno, ne može se desiti da Amerika, Kina ili Amerika i Rusija zarate nuklearno zbog deepfake-a. Ali, dovoljno je da imate jedan ozbiljan deepfake pomešan sa stvarnošću i da izvršite uticaj na javnost u nekoj zemlji da napravi pritisak, recimo sada oko Gaze se to jako često dešava, i vi možete da imate ozbiljan unutrašnji pritisak u zemlji na državu da nešto uradi. I tu već dolazite do eskalacije, dolazite do ozbiljnih političkih problema, tako da su rizici ogromni", objašnjava Radunović. 
 
Govoreći o zaštiti od ovakve vrste prevara na internetu, Radunović zaključuje da je ključ u postavljanju zakonskog okvira, pronalaženju tehnoloških rešenja i edukaciji stanovništva. 
  • beta

    28.04.2024 23:14
    Reklame lekova
    Reklamiraju čak I između igrice na mobilnom telefonu!
    Toliko uverljivo deluxe da čovek mora da poručeni ako he bolestan!?
  • Da pitam

    28.04.2024 21:19
    Što dozvoljavate TV reklame lekova? Znači ne treba da idemo kod doktora. Reklame na internetu su čista prevara. Gde je policija kad ih pušta da godinama obmanjuju i pljačkaju bolesne i naivne ljude. Sve ih pohapsiti i da se to više nikad ne ponovi. Ne možemo biti sami svoji dr. ni lečiti se lažima i prevarom i to debelo plaćati. Sve u zatvor
  • Hitno

    28.04.2024 16:58
    Ukinuti reklame lekova na TVu, a ove što ih prodaju putem društvenih mreža pohapsiti je truju ljude i bogate se a državi ne plaćaju ništa za profit.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija