Banka upozorava na SMS prevaru: Šta su smišing i višing?

Unikredit banka u Srbiji je upozorila da je u toku SMS prevara (smišing) u kojoj se spominje ime banke, a kojom se primaoci poruke pozivaju da kliknu na link i unesu lične podatke.
Banka upozorava na SMS prevaru: Šta su smišing i višing?
Foto: Pixabay
Banka je ukazala da ne stoji iza takvih SMS poruka i da je to prevara radi zloupotrebe podataka građana.
 
Preporuka građanima je da ne postupaju po instrukcijama koje se navode u lažnim SMS porukama i da nikako ne ostavljaju svoje lične podatke.
 
Banka navodi da je preduzela sve korake u cilju sprečavanja takvih aktivnosti.
Fišing, smišing i višing
 
"Smishing (smišing) i vishing (višing) predstavljaju uobičajene vrste fišing napada, koji napadaju žrtvu putem glasovnih poziva i slanjem poruka. Obe vrste koriste tradicionalnu metodu fišing prevara koja od žrtve zahteva hitnu reakciju. Cilj je sličan, dok su načini isporuke različiti", navodi Nacionalni centar za prevenciju bezbednosnih rizika u IKT sistemima – CERT.
 
Kako se objašnjava, smišing je poznat i kao SMS fišing i predstavlja uobičajenu vrstu fišing napada koji se prenosi putem SMS poruka na mobilnim telefonima.
"Tipična smišing poruka može stići sa informacijom da je bankovni račun suspendovan i da je za otključavanje potrebno otvoriti link ili prilog, nakon čega se instalira zlonamerni softver na sistem žrtve", upozorava CERT.
 
Višing je glasovni fišing i predstavlja vrstu fišing napada koja se prenosi putem telefonskih poziva i Skajpa, a kao ciljnu grupu ima korisnike Voice Over Internet Protocol- VoIP usluge.
 
Onaj koji zove tvrdi da predstavlja neku agenciju, banku, poresku službu i slično, i traži lične ili finansijske podatke. Ako osoba nije zatražila kontakt, nijedna od ovih institucija neće uspostaviti kontakt putem e-pošte, tekstualnih poruka ili kanala na društvenim mrežama.
 
"Dakle, korisnik bi trebalo da bude skeptičan prema svima koji pozovu sa ovakvim ponudama. Takođe, postoji osećaj izuzetne hitnosti. Napadači će pokušati da iskoriste osećaj straha kod potencijalne žrtve, koristeći pretnje hapšenjem i probleme sa nalogom žrtve…", objašnjavaju u CERT-u.
 
Signal je i kad pozivatelj traži podatke od žrtve.
 
"Od potencijalne žrtve se traži da potvrdi svoje ime, prezime, adresu, datum rođenja, JMBG, informacije o bankovnom računu i druge podatke za identifikaciju. Neretko se dešava da napadači već poseduju neke od ličnih podataka potencijalne žrtve, kako bi žrtva poverovala da je osoba koja je poziva zaista ona za koju se predstavlja i na taj način napadaču otkriju i druge informacije. Otkriveni podaci se mogu iskoristiti za druge zlonamerne aktivnosti ili ih napadači mogu prodati na dark vebu", upozorava CERT.
  • Aleksej

    13.05.2024 06:55
    Xexe
    Banka upozorava na prevaru :)
  • NS

    12.05.2024 21:15
    @NS
    Ne razumem kako da nasednem ako kažu da je Unikredit banka a ja nisam u toj banci. Ako se ne predstave samo budala može baš baš da nasedne. Mislim da ipak imaju podatke o korisnicima.
  • NS

    12.05.2024 20:04
    @ns
    Pa ne znaju. Oni imaju bazu podataka brojeva telefona, i salju svima poruku u nadi da će neko da nasedne.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija