Snaga motora biće ograničena za vozače do 25 godina: Dobra mera ili način da se proda više vozila
Ministar saobraćaja Goran Vesić najavio je da je u toku priprema novih mera za vozače, prema kojima bi ograničenje snage motora za vozače sa probnom vozačkom bilo prošireno na sve do 25 godina.
Foto: 021.rs
Razlog za takvo pooštravanje Zakona o bezbednosti saobraćaja Vesić pronalazi u želji da se smanji broj udesa i stradalih u saobraćaju, objašnjavajući kako smo "svedoci, nažalost, situacije da veliki broj mladih gine upravo iz razloga jer koriste automobile koje ne umeju da voze sa svojim vozačkim iskustvom".
Međutim, da li nužno širenje ograničenja na "jače automobile" znači i manje brzine pri vožnji i koliko je delotvorna ovakva mera?
Razlog za delovanje postoji. Kako je objasnio načelnik Uprave saobraćajne policije Slaviša Lakićević za RTS, može se govoriti o crnoj statistici na našim putevima. Ono što je poznato je da je za sedam meseci ove godine u saobraćaju život izgubilo 63 mladih ljudi, što je 18 osoba više nego u istom periodu prošle godine. U 2023. godini u saobraćaju je stradalo 90 mladih. U koliko tih nesreća su mlađi od 25 godina učestvovali, kao vozači, u trenutku pisanja ovog teksta je nepoznato, jer MUP nije odgovorio na pitanja NIN-a.
Trenutno Zakon o bezbednosti saobraćaja nalaže da je zabranjeno da vozači sa probnom dozvolom upravljaju vozilom snage motora koja je veća od 80 kilovata, što je oko 107 konjskih snaga, osim ako se u vozilu ne nalazi član porodice koji ima vozačku dozvolu duže od pet godina. Ova mera važi za sve koji imaju probnu vozačku dozvolu, odnosno dve godine nakon položenog vozačkog ispita, ili do 21 godine života.
Sagovornici NIN-a se slažu da bi ovakva mera mogla da smanji broj saobraćajnih nezgoda, ali veruju i da se radi o rešenju kojim se zapravo maskiraju pravi problemi u saobraćaju.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić kaže za NIN da se ovom merom suštinski ograničava brzina, a ne jačina motora. Manja snaga znači i manja brzina, a to automatski znači i više vremena za reagovanje, pa samim tim i manje saobraćajnih nesreća.
Međutim, on veruje da kada je Vesić predložio ovakvu meru, da on ne priča o realnim parametrima, odnosno o brzini automobila. On napominje da nema nikakvog objašnjenja zašto neko do 25 godina ne bi smeo da vozi "jača kola", osim da se provuče mera koja će naterati vozače da sporije voze, kao i da bi se prodalo više automobila.
"To je odluka kojom bi trebalo da se ograniči brzina po starosnoj kategoriji ljudi, koju je predložio ministar Vesić i ujedno da se više prodaju automobili. Sigurno je da bi se smanjio broj nezgoda. Kada znamo da manja brzina donosi manje nezgoda, što ne smanjimo brzinu na auto-putu na 60 kilometara na sat? Niko se ne bi sudarao. Znači jedini parametar koji mi merimo je broj nezgoda i broj poginulih. Godišnje u svetu umre preko milion ljudi zbog nezgoda", kaže Vujanić i ironično primećuje da bi mogli da se zabrane i automobili, jer preko milion ljudi svake godine u svetu pogine u udesima.
"Mora da se uzme šta se dobija, a šta se gubi takvim merama. Sigurno je da se profitira na bezbednosti u saobraćaju, na manjim štetama u saobraćaju, ali i na većoj prodaji automobila. Ja, recimo, imam kola od 200 konjskih snaga i sada moje dete mlađe od 25 godina sa položenim vozačkim ne bi mogao da vozi ta kola, već bi morali da mu uzmemo nova. Onda kada napuni 25 godina treba da dobije malo veći auto. Ako položi sa 16 godina trebalo bi mu devet godina dok ne pređe na malo veći auto", kaže Vujanić za NIN.
Iako Vujanić podržava povećanje bezbednosti u saobraćaju, u ovakvom potencijalnom novom sistemu on uviđa problem druge vrste.
"Zamislite jednu porodicu gde ima dvoje-troje dece i oni se razlikuju po godinama. Ako kupi jači auto, ne može da ga vozi mlađi, a ako kupi slabiji auto, onda se ovaj stariji nervira što ima malo konjskih snaga, pa ne može da ostvari brzinu", kaže Vujanić.
Sa Vujanićem se slaže master inženjer saobraćaja Igor Velić koji kaže da stradanje ljudi u bilo kojoj situaciji, a posebno one koje je moguće sprečiti, predstavlja dužnost svih učesnika u saobraćaju. On napominje da kroz svoj rad promoviše savremen koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja, odnosno da umesto isključivo pravne odgovornosti učesnika u saobraćaju, neophodno je pričati i o stručnoj, moralnoj i političkoj odgovornosti.
Velić tvrdi da se kod nas ne primenjuje savremen model saobraćajnog planiranja i tehničkog regulisanja saobraćaja, te da su sve ostale mere samo "estetitika i iluzija da se nešto radi".
"Ključ stradanja u Srbiji jeste što u političkim i stručnim krugovima odbija da se podrži savremen koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja. Pored toga u našim političkim i stručnim krugovima se ne podržava model održive urbane mobilnosti koji je dao najbolje rezultate u pogledu bezbednosti saobraćaja. Svakako nam je neophodan drugačiji pristup u oblikovanju saobraćajnog prostora, posebno za ranjive učesnike u saobraćaju, imajući u vidu sve infrastrukturne i bezbednosne probleme sa kojima se susreću svakodnevno. Mišljenja sam da nam je potrebna primena 'Humanog inženjeringa', koncepta koji se u osnovi fokusira na čoveka i okreće stvarnim zahtevima i potrebama koje imaju ranjivi učesnici u saobraćaju", objašnjava Velić za NIN.
On napominje da se već decenijama unazad promoviše saobraćajni sistem koji isključivo zadovoljava potrebe motornog saobraćaja. Odnosno, kako on kaže, "dovoljno je samo da prošetate svojim gradom i videćete da su trotoari okupirani parkiranim vozilima, da zone 30, zone usporenog saobraćaja, biciklistička infrastruktura, taktilne staze za slepe i slabovide, praktično ne postoje".
Pored toga, kako objašnjava, nedostaje i sistemski kontinuiran pristup obrazovanju i vaspitanju novih učesnika u saobraćaju. Velić kaže da je neophodno stvoriti svest kod učesnika u saobraćaju zašto je važno ponašati se odgovorno.
Ceo tekst NIN-a čitajte OVDE.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Paradoks: "Mrdićevim predlozima jača položaj vrhovnog tužioca, a on vodi kampanju protiv Dolovac"
22.12.2025.•
1
Predsednik Odbora za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu Uglješa Mrdić predao je u skupštinsku proceduru predloge pet pravosudnih zakona.
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - iz ciklusa u ciklus
22.12.2025.•
15
Novi 021.rs dnevni kviz je pred vama.
Transparentnost: Vlada Srbije nastavila po starom, tek svaki peti v.d. postavljen u skladu sa zakonom
22.12.2025.•
1
Vlada Srbije, ni u drugom postavljenom roku, koji ističe za deset dana, neće ispuniti preporuke za sprečavanje korupcije u izvršnoj vlasti i policiji, koje je dobila od GRECO 2022. godine.
Četiri radnika povređena u Platičevu, otkačio se deo armature sa krana
22.12.2025.•
1
Na platou građevinske firme u Platičevu kod Šapca povređena su četiri radnika.
Fond za mlade talente raspisao konkurs za stipendije
22.12.2025.•
0
Fond za mlade talente raspisao je konkurs za stipendiranje do 1.111 najboljih studenata završne godine osnovnih studija i do 500 studenata završne godine master studija na fakultetima čiji je osnivač Srbija.
Advokat: Rukovodstvo KCS promenilo naziv klinike da se dr Dugalić ne bi vratio na mesto načelnika
22.12.2025.•
2
Rukovodstvo Kliničkog centra Srbije (KCS) nije postupilo po izvršnoj odluci suda kojom je poništena smena profesora Vladimira Dugalića sa mesta načelnika Drugog odeljenja Prve hirurške klinike.
Zaustavljen 75-godišnji vozač sa 4,4 promila alkohola u krvi
22.12.2025.•
15
Policija je u Surdulici zaustavila 75-godišnjeg vozača automobila sa 4,38 promila alkohola u krvi, saopštila je danas policijska uprava.
Država ukida pretpostavku nevinosti - i pre presude trajno oduzimanje imovine za koju misli da je od kriminala
22.12.2025.•
18
Pretpostavka nevinosti, princip po kojem je svako nevin dok sud ne utvrdi suprotno, nalazi se u temelju domaćeg krivičnog zakonodavstva.
Ulazak Zapadnog Balkana u EU bi svakog stanovnika koštao pet evra
22.12.2025.•
6
Svaki stanovnik Evropske unije za integraciju Zapadnog Balkana u EU morao bi u proseku da plati pet evra i 29 evrocenti godišnje tokom sedam godina.
Javna preduzeća postala d.o.o: Pošta, Putevi Srbije, Srbijavode...
22.12.2025.•
12
Vlada Srbije donela je odluku o promeni pravne forme niza javnih preduzeća, među kojima su Pošta Srbije, Putevi Srbije i Srbijavode.
Firmi Vučićevog kuma Nikole Petrovića milionski poslovi za godinu dana
22.12.2025.•
8
Firma GBG snabdevanje, čiji je jedan od vlasnika Nikola Petrović, od prošle godine do danas kroz javne nabavke ugovorila je poslove sa državnim institucijama u vrednosti od oko 6,3 miliona evra.
Luksemburški dnevnik: Nadureni Vučić zbog povređene sujete gura Srbiju u samoizolaciju
22.12.2025.•
12
Srbija sebi ne čini nikakvu uslugu politikom samoizolacije, a odsustvo napretka u pregovorima sa EU, koje je sama skrivila, pored poličkih posledica već utiče i na privredu Srbije i njen ugled kod investitora.
Za nedelju dana iz saobraćaja isključeno 2.000 pijanih i drogiranih vozača
22.12.2025.•
1
Policija je tokom pojačane kontrole saobraćaja od 15. do 21. decembra iz saobraćaja isključila 1.884 vozača jer su vozili pijani i 125 vozača jer su bili drogirani.
Piloti i druga posada aviona u Srbiji od 1. janaura 2026. biće testirani na alkohol
22.12.2025.•
2
Od 1. januara 2026. godine u Srbiji će započeti sistematsko testiranje letačkih i kabinskih posada na prisustvo alkohola.
Đilas: Gospodin Putin zaboravio jednu sitnicu - i mi možemo da se pozivamo na višu silu u slučaju NIS-a
22.12.2025.•
9
Predsednik Stranke slobode i pravde Dragan Đilas izjavio je da predsednik Srbije Aleksandar Vučić, u vezi sa NIS-om, ne sme da uradi ono što mora da se uradi.
Klimaju li se Srbiji sve četiri stolice na kojima zasniva spoljnu politiku: "Ta igra više ne pomaže"
22.12.2025.•
5
Srbija je dugo u spoljnoj politici nastojala da sarađuje i sa Istokom i sa Zapadom. Međutim, u vremenu sve veće polarizacije u međunarodnim odnosima, ta politika Beograda nailazi na velike izazove.
Slovačka želi da gradi nuklearnu elektranu u Srbiji, edukovaće ljude iz naše zemlje
22.12.2025.•
60
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je, nakon sastanka sa predsednikom Slovačke Peterom Pelegrinijem, da će Srbija slati ljude u tu zemlju kako bi se edukovali za primenu nuklearne energije.
Pravosuđe pod nezabeleženim pritiskom vlasti, Vučić prednjači: "Malo je reći da su to uvrede"
21.12.2025.•
6
Pravosuđe je pod nezabeleženim, kako otvorenim, tako i skrivenim pritiskom vlasti, a u tome prednjači predsednik države Aleksandar Vučić.
Održan skup podrške Prvoj niškoj gimnaziji
21.12.2025.•
0
Profesori, učenici, studenti i građani koji su danas u Nišu učestvovali u protestu "Svi ispred Sremca" zatražili su hitnu smenu v.d. direktorke Prve niške gimnazije "Stevan Sremac" Radmile Stojiljković.
FOTO, VIDEO Održan protest u Novom Pazaru: "Studenti DUNP-a postali simbol hrabrosti, tolerancije i razuma"
21.12.2025.•
18
Studenti u blokadi organizovali su danas protest u Novom Pazaru, jer je više od 200 studenata univerziteta u tom gradu izgubilo status studenta, a oko 30 profesora ostalo bez posla.
Komentari 49
TOMISLAV
Jakobsfield
predrag
A ove aktuelne postepeno da menja za takve, drzavne olaksice.
Danas sa jos manje kubikaze moze da se izvuce solidna snaga.
Razultat:
Uticaj auta na glob.zagrevanje tj ove klimatske extreme koje vidimo, smanjen 5X.
Uticaj na divljanje na putu, zebrama ..100X manji (besnilo bi vozaci trebalo da lece oskudnijom ishranom ili 'drustveno-korisnim' radom.
Napunio bi rudnike i zelezare.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar