Snaga motora biće ograničena za vozače do 25 godina: Dobra mera ili način da se proda više vozila
Ministar saobraćaja Goran Vesić najavio je da je u toku priprema novih mera za vozače, prema kojima bi ograničenje snage motora za vozače sa probnom vozačkom bilo prošireno na sve do 25 godina.
Foto: 021.rs
Razlog za takvo pooštravanje Zakona o bezbednosti saobraćaja Vesić pronalazi u želji da se smanji broj udesa i stradalih u saobraćaju, objašnjavajući kako smo "svedoci, nažalost, situacije da veliki broj mladih gine upravo iz razloga jer koriste automobile koje ne umeju da voze sa svojim vozačkim iskustvom".
Međutim, da li nužno širenje ograničenja na "jače automobile" znači i manje brzine pri vožnji i koliko je delotvorna ovakva mera?
Razlog za delovanje postoji. Kako je objasnio načelnik Uprave saobraćajne policije Slaviša Lakićević za RTS, može se govoriti o crnoj statistici na našim putevima. Ono što je poznato je da je za sedam meseci ove godine u saobraćaju život izgubilo 63 mladih ljudi, što je 18 osoba više nego u istom periodu prošle godine. U 2023. godini u saobraćaju je stradalo 90 mladih. U koliko tih nesreća su mlađi od 25 godina učestvovali, kao vozači, u trenutku pisanja ovog teksta je nepoznato, jer MUP nije odgovorio na pitanja NIN-a.
Trenutno Zakon o bezbednosti saobraćaja nalaže da je zabranjeno da vozači sa probnom dozvolom upravljaju vozilom snage motora koja je veća od 80 kilovata, što je oko 107 konjskih snaga, osim ako se u vozilu ne nalazi član porodice koji ima vozačku dozvolu duže od pet godina. Ova mera važi za sve koji imaju probnu vozačku dozvolu, odnosno dve godine nakon položenog vozačkog ispita, ili do 21 godine života.
Sagovornici NIN-a se slažu da bi ovakva mera mogla da smanji broj saobraćajnih nezgoda, ali veruju i da se radi o rešenju kojim se zapravo maskiraju pravi problemi u saobraćaju.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić kaže za NIN da se ovom merom suštinski ograničava brzina, a ne jačina motora. Manja snaga znači i manja brzina, a to automatski znači i više vremena za reagovanje, pa samim tim i manje saobraćajnih nesreća.
Međutim, on veruje da kada je Vesić predložio ovakvu meru, da on ne priča o realnim parametrima, odnosno o brzini automobila. On napominje da nema nikakvog objašnjenja zašto neko do 25 godina ne bi smeo da vozi "jača kola", osim da se provuče mera koja će naterati vozače da sporije voze, kao i da bi se prodalo više automobila.
"To je odluka kojom bi trebalo da se ograniči brzina po starosnoj kategoriji ljudi, koju je predložio ministar Vesić i ujedno da se više prodaju automobili. Sigurno je da bi se smanjio broj nezgoda. Kada znamo da manja brzina donosi manje nezgoda, što ne smanjimo brzinu na auto-putu na 60 kilometara na sat? Niko se ne bi sudarao. Znači jedini parametar koji mi merimo je broj nezgoda i broj poginulih. Godišnje u svetu umre preko milion ljudi zbog nezgoda", kaže Vujanić i ironično primećuje da bi mogli da se zabrane i automobili, jer preko milion ljudi svake godine u svetu pogine u udesima.
"Mora da se uzme šta se dobija, a šta se gubi takvim merama. Sigurno je da se profitira na bezbednosti u saobraćaju, na manjim štetama u saobraćaju, ali i na većoj prodaji automobila. Ja, recimo, imam kola od 200 konjskih snaga i sada moje dete mlađe od 25 godina sa položenim vozačkim ne bi mogao da vozi ta kola, već bi morali da mu uzmemo nova. Onda kada napuni 25 godina treba da dobije malo veći auto. Ako položi sa 16 godina trebalo bi mu devet godina dok ne pređe na malo veći auto", kaže Vujanić za NIN.
Iako Vujanić podržava povećanje bezbednosti u saobraćaju, u ovakvom potencijalnom novom sistemu on uviđa problem druge vrste.
"Zamislite jednu porodicu gde ima dvoje-troje dece i oni se razlikuju po godinama. Ako kupi jači auto, ne može da ga vozi mlađi, a ako kupi slabiji auto, onda se ovaj stariji nervira što ima malo konjskih snaga, pa ne može da ostvari brzinu", kaže Vujanić.
Sa Vujanićem se slaže master inženjer saobraćaja Igor Velić koji kaže da stradanje ljudi u bilo kojoj situaciji, a posebno one koje je moguće sprečiti, predstavlja dužnost svih učesnika u saobraćaju. On napominje da kroz svoj rad promoviše savremen koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja, odnosno da umesto isključivo pravne odgovornosti učesnika u saobraćaju, neophodno je pričati i o stručnoj, moralnoj i političkoj odgovornosti.
Velić tvrdi da se kod nas ne primenjuje savremen model saobraćajnog planiranja i tehničkog regulisanja saobraćaja, te da su sve ostale mere samo "estetitika i iluzija da se nešto radi".
"Ključ stradanja u Srbiji jeste što u političkim i stručnim krugovima odbija da se podrži savremen koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja. Pored toga u našim političkim i stručnim krugovima se ne podržava model održive urbane mobilnosti koji je dao najbolje rezultate u pogledu bezbednosti saobraćaja. Svakako nam je neophodan drugačiji pristup u oblikovanju saobraćajnog prostora, posebno za ranjive učesnike u saobraćaju, imajući u vidu sve infrastrukturne i bezbednosne probleme sa kojima se susreću svakodnevno. Mišljenja sam da nam je potrebna primena 'Humanog inženjeringa', koncepta koji se u osnovi fokusira na čoveka i okreće stvarnim zahtevima i potrebama koje imaju ranjivi učesnici u saobraćaju", objašnjava Velić za NIN.
On napominje da se već decenijama unazad promoviše saobraćajni sistem koji isključivo zadovoljava potrebe motornog saobraćaja. Odnosno, kako on kaže, "dovoljno je samo da prošetate svojim gradom i videćete da su trotoari okupirani parkiranim vozilima, da zone 30, zone usporenog saobraćaja, biciklistička infrastruktura, taktilne staze za slepe i slabovide, praktično ne postoje".
Pored toga, kako objašnjava, nedostaje i sistemski kontinuiran pristup obrazovanju i vaspitanju novih učesnika u saobraćaju. Velić kaže da je neophodno stvoriti svest kod učesnika u saobraćaju zašto je važno ponašati se odgovorno.
Ceo tekst NIN-a čitajte OVDE.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Šest osoba uhapšeno, osumnjičeni za prevaru u privredi
08.12.2025.•
0
Policija je uhapsila šest osoba osumnjičenih za prevaru u obavljanju privredne delatnosti.
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - idemo opet
08.12.2025.•
13
Novi 021.rs dnevni kviz je i danas pred vama.
Do sada stiglo 14.000 prijava za legalizaciju objekata po novom zakonu
08.12.2025.•
2
Ministarka građevinarstva Aleksandra Sofronijević rekla je danas popodne da je prvog dana bilo više od 14.000 prijava za legalizovanje objekata na teritoriji Srbije.
FOTO: MUP rukovodio međunarodnom akcijom, zaplenjeno 81 kg kokaina i 110 kg marihune
08.12.2025.•
2
Ministar unutrašnjih poslova Ivica Dačić izjavio je da je MUP rukovodio međunarodnom akcijom u kojoj je zaplenjeno 81,2 kilograma kokaina i 110 kilograma marihune i uhapšene četiri osobe.
Ministar pravde kaže da ne zna kojoj tužiteljki nije dozvoljen pristup Ćacilendu
08.12.2025.•
5
Ministar pravde Nenad Vujić izjavio je da mu ne bi bilo prihvatljivo da tužilac ne može da obavi uviđaj u šatorskom naselju ispred Skupštine Srbije i pitao kome i kada to nije dozvoljeno.
Smena u BIA: "Više nije dovoljno da budete lojalni, traže se superlojalisti"
08.12.2025.•
5
Vest da je Marko Parezanović smenjen sa mesta načelnika operative u Bezbednosno-informativnoj agenciji mnoge je iznenadila, iako su se prve informacije o tome pojavile još u septembru.
Iz Alimentacionog fonda do sada isplaćeno 5,5 miliona dinara
08.12.2025.•
0
Ministarka za brigu o porodici i demografiju Jelena Žarić Kovačević izjavila je da je do sada iz Alimentacionog fonda isplaćeno oko 5,5 miliona dinara.
Ministarstvo: Škola u koju je stigla preteća poruka reagovala u skladu sa protokolom
08.12.2025.•
0
Ministarstvo prosvete navodi da uprava OŠ "Nadežda Petrović" u Beogradu postupa u skladu sa Protokolom za postupanje u kriznim situacijama, nakon što su učenici pronašli papir na kome je ispisan uznemirujući sadržaj.
Fondacija "Slavko Ćuruvija": U novembru 154 verbalna napada na novinare, prednjače Bakarec i Vučić
08.12.2025.•
1
U Srbiji su u novembru zabeležena 154 verbalna napada političara na kritičke novinare i medije, saopštila je Fondacija "Slavko Ćuruvija".
Srbija se nije uskladila sa tri nove odluke EU povodom Rusije
08.12.2025.•
8
Srbija je jedina zemlja kandidat za članstvo u EU sa Zapadnog Balkana koja se nije uskladila sa dve nove spoljnopolitičke odluke EU o sankcijama Rusiji.
Rezultat pojačane kontrole saobraćaja: Više od 1.250 pijanih vozača, pojas nije koristilo njih skoro 4.000
08.12.2025.•
2
Saobraćajna policija kontrolisala je više od 64.000 vozila i otkrila gotovo 32.950 prekršaja tokom pojačane kontrole saobraćaja koja je sprovedena od 2. do 7. decembra.
Okrugli sto o podzakonskom aktu koji se definiše korišćenja parking mesta za osobe sa invaliditetom
08.12.2025.•
0
Okrugli sto posvećen izradi podzakonskog akta koji bi precizno definisao korišćenje žuto obeleženih parking mesta namenjenih osobama sa invaliditetom održan je u Somboru.
Za mart odloženo suđenje studentima uhapšenim nakon Vidovdanskog protesta
08.12.2025.•
1
Suđenje grupi od devetoro studenata, optuženih za pripremanje dela protiv ustavnog uređenja, odloženo je za 2. mart 2026. pošto se na ročištu pred Višim sudom dvoje optuženih nije pojavilo iz zdravstvenih razloga.
Đedović Handanović: 51 naselje nema alternativu NIS-ovim pumpama, učinili smo sve što su Rusi tražili
08.12.2025.•
16
Ministarka energetike Dubravka Đedović Handanović poručila je, posle sastanka timova za energetsku stabilnost sa predsednikom Aleksandrom Vučićem, da će država učiniti sve da obezbedi snabdevenost naftnim derivatima.
Vučić nakon sastanka sa timom za energetsku stabilnost: "Građani da ne brinu, preduzeti svi nužni koraci"
08.12.2025.•
14
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić sastao se sa timovima zaduženim za energetsku stabilnost i bezbednost zemlje, a posle sastanka je naveo da je razgovarano o svim ključnim pitanjima u vezi sa energetskom stabilnošću.
Tri firme EPS-a imaju fiktivno sedište na Kosovu i milionske dugove: Šta zapravo rade?
08.12.2025.•
17
Tri preduzeća u vlasništvu Elektroprivrede Srbije (EPS), čije je sedište upisano na Kosovu - Termoelektrane Kosovo, Površinski kopovi Kosovo i Elektrokosmet - dužna su više od pola milijarde evra.
Službeni glasnik menja status: Iz javnog preduzeća prelazi u DOO
08.12.2025.•
3
Vlada Srbije donela je Odluku o promeni pravne forme Javnog preduzeća Službeni glasnik po kojoj ono postaje društvo s ograničenom odgovornošću (d.o.o).
Ispunjena kvota za zapošljavanje u Nemačkoj radnika iz Srbije i drugih država Zapadnog Balkana
08.12.2025.•
0
Kvota za izdavanje nemačkih radnih dozvola na osnovu posebne, preferencijalne Zapadnobalkanske regulative za 2025. godinu je ispunjena i do kraja godine više se neće odobravati novi zahtevi.
Izmenjena uredba o energetski ugroženom kupcu: Prag povećan na 31.000 dinara
08.12.2025.•
0
Vlada Srbije izmenila je Uredbu o energetski ugroženom kupcu pa sada pravo na taj status stiču penzioneri sa penzijama do visine do 31.092,11 dinara.
Advokat Tešić: Vlast želi da ugasi TOK da se ministrima ne bi sudilo za nadstrešnicu i Generalštab
08.12.2025.•
3
Vlast pokušava da prenese zakonitu nadležnost sa Tužilaštva za organizovani kriminal na Više javno tužilaštvo u Beogradu, koj je "ne samo partijsko, nego lično tužilaštvo predsednika Republike".
Dragan Đilas izgubio tužbu protiv Pištaljke: Tražio od portala da ukloni delove teksta i njegovu sliku
08.12.2025.•
3
Predsednik Stranke slobode i pravde Dragan Đilas izgubio je spor po tužbi protiv Pištaljke i njenog glavnog i odgovornog urednika Vladimira Radomirovića.
Komentari 49
TOMISLAV
Jakobsfield
predrag
A ove aktuelne postepeno da menja za takve, drzavne olaksice.
Danas sa jos manje kubikaze moze da se izvuce solidna snaga.
Razultat:
Uticaj auta na glob.zagrevanje tj ove klimatske extreme koje vidimo, smanjen 5X.
Uticaj na divljanje na putu, zebrama ..100X manji (besnilo bi vozaci trebalo da lece oskudnijom ishranom ili 'drustveno-korisnim' radom.
Napunio bi rudnike i zelezare.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar