Snaga motora biće ograničena za vozače do 25 godina: Dobra mera ili način da se proda više vozila
Ministar saobraćaja Goran Vesić najavio je da je u toku priprema novih mera za vozače, prema kojima bi ograničenje snage motora za vozače sa probnom vozačkom bilo prošireno na sve do 25 godina.
Foto: 021.rs
Razlog za takvo pooštravanje Zakona o bezbednosti saobraćaja Vesić pronalazi u želji da se smanji broj udesa i stradalih u saobraćaju, objašnjavajući kako smo "svedoci, nažalost, situacije da veliki broj mladih gine upravo iz razloga jer koriste automobile koje ne umeju da voze sa svojim vozačkim iskustvom".
Međutim, da li nužno širenje ograničenja na "jače automobile" znači i manje brzine pri vožnji i koliko je delotvorna ovakva mera?
Razlog za delovanje postoji. Kako je objasnio načelnik Uprave saobraćajne policije Slaviša Lakićević za RTS, može se govoriti o crnoj statistici na našim putevima. Ono što je poznato je da je za sedam meseci ove godine u saobraćaju život izgubilo 63 mladih ljudi, što je 18 osoba više nego u istom periodu prošle godine. U 2023. godini u saobraćaju je stradalo 90 mladih. U koliko tih nesreća su mlađi od 25 godina učestvovali, kao vozači, u trenutku pisanja ovog teksta je nepoznato, jer MUP nije odgovorio na pitanja NIN-a.
Trenutno Zakon o bezbednosti saobraćaja nalaže da je zabranjeno da vozači sa probnom dozvolom upravljaju vozilom snage motora koja je veća od 80 kilovata, što je oko 107 konjskih snaga, osim ako se u vozilu ne nalazi član porodice koji ima vozačku dozvolu duže od pet godina. Ova mera važi za sve koji imaju probnu vozačku dozvolu, odnosno dve godine nakon položenog vozačkog ispita, ili do 21 godine života.
Sagovornici NIN-a se slažu da bi ovakva mera mogla da smanji broj saobraćajnih nezgoda, ali veruju i da se radi o rešenju kojim se zapravo maskiraju pravi problemi u saobraćaju.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić kaže za NIN da se ovom merom suštinski ograničava brzina, a ne jačina motora. Manja snaga znači i manja brzina, a to automatski znači i više vremena za reagovanje, pa samim tim i manje saobraćajnih nesreća.
Međutim, on veruje da kada je Vesić predložio ovakvu meru, da on ne priča o realnim parametrima, odnosno o brzini automobila. On napominje da nema nikakvog objašnjenja zašto neko do 25 godina ne bi smeo da vozi "jača kola", osim da se provuče mera koja će naterati vozače da sporije voze, kao i da bi se prodalo više automobila.
"To je odluka kojom bi trebalo da se ograniči brzina po starosnoj kategoriji ljudi, koju je predložio ministar Vesić i ujedno da se više prodaju automobili. Sigurno je da bi se smanjio broj nezgoda. Kada znamo da manja brzina donosi manje nezgoda, što ne smanjimo brzinu na auto-putu na 60 kilometara na sat? Niko se ne bi sudarao. Znači jedini parametar koji mi merimo je broj nezgoda i broj poginulih. Godišnje u svetu umre preko milion ljudi zbog nezgoda", kaže Vujanić i ironično primećuje da bi mogli da se zabrane i automobili, jer preko milion ljudi svake godine u svetu pogine u udesima.
"Mora da se uzme šta se dobija, a šta se gubi takvim merama. Sigurno je da se profitira na bezbednosti u saobraćaju, na manjim štetama u saobraćaju, ali i na većoj prodaji automobila. Ja, recimo, imam kola od 200 konjskih snaga i sada moje dete mlađe od 25 godina sa položenim vozačkim ne bi mogao da vozi ta kola, već bi morali da mu uzmemo nova. Onda kada napuni 25 godina treba da dobije malo veći auto. Ako položi sa 16 godina trebalo bi mu devet godina dok ne pređe na malo veći auto", kaže Vujanić za NIN.
Iako Vujanić podržava povećanje bezbednosti u saobraćaju, u ovakvom potencijalnom novom sistemu on uviđa problem druge vrste.
"Zamislite jednu porodicu gde ima dvoje-troje dece i oni se razlikuju po godinama. Ako kupi jači auto, ne može da ga vozi mlađi, a ako kupi slabiji auto, onda se ovaj stariji nervira što ima malo konjskih snaga, pa ne može da ostvari brzinu", kaže Vujanić.
Sa Vujanićem se slaže master inženjer saobraćaja Igor Velić koji kaže da stradanje ljudi u bilo kojoj situaciji, a posebno one koje je moguće sprečiti, predstavlja dužnost svih učesnika u saobraćaju. On napominje da kroz svoj rad promoviše savremen koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja, odnosno da umesto isključivo pravne odgovornosti učesnika u saobraćaju, neophodno je pričati i o stručnoj, moralnoj i političkoj odgovornosti.
Velić tvrdi da se kod nas ne primenjuje savremen model saobraćajnog planiranja i tehničkog regulisanja saobraćaja, te da su sve ostale mere samo "estetitika i iluzija da se nešto radi".
"Ključ stradanja u Srbiji jeste što u političkim i stručnim krugovima odbija da se podrži savremen koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja. Pored toga u našim političkim i stručnim krugovima se ne podržava model održive urbane mobilnosti koji je dao najbolje rezultate u pogledu bezbednosti saobraćaja. Svakako nam je neophodan drugačiji pristup u oblikovanju saobraćajnog prostora, posebno za ranjive učesnike u saobraćaju, imajući u vidu sve infrastrukturne i bezbednosne probleme sa kojima se susreću svakodnevno. Mišljenja sam da nam je potrebna primena 'Humanog inženjeringa', koncepta koji se u osnovi fokusira na čoveka i okreće stvarnim zahtevima i potrebama koje imaju ranjivi učesnici u saobraćaju", objašnjava Velić za NIN.
On napominje da se već decenijama unazad promoviše saobraćajni sistem koji isključivo zadovoljava potrebe motornog saobraćaja. Odnosno, kako on kaže, "dovoljno je samo da prošetate svojim gradom i videćete da su trotoari okupirani parkiranim vozilima, da zone 30, zone usporenog saobraćaja, biciklistička infrastruktura, taktilne staze za slepe i slabovide, praktično ne postoje".
Pored toga, kako objašnjava, nedostaje i sistemski kontinuiran pristup obrazovanju i vaspitanju novih učesnika u saobraćaju. Velić kaže da je neophodno stvoriti svest kod učesnika u saobraćaju zašto je važno ponašati se odgovorno.
Ceo tekst NIN-a čitajte OVDE.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Vučić: MOL nam je najveći uvoznik goriva, ali izgorela je njihova najveća rafinerija
23.10.2025.•
0
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je večeras da neće biti nestašice naftnih derovata zbog uvođenja američkih sankcija Naftnoj industriji Srbije (NIS).
Pretučen učenik u Medicinskoj školi u Beogradu
23.10.2025.•
0
Danas su nepoznate osobe utrčale u Medicinsku školu na Zvezdari i napale učenika koji je povređen i prevezen u Urgentni centar, saopštilo je ministarstvo prosvete.
Tužilaštvo nema informacije o istrazi zbog informacija o zvučnom topu koju je najavio Vučić
23.10.2025.•
1
Prvo osnovno tužilaštvo u Beogradu ne poseduje nikakve informacije o istrazi protiv policajca koji je davao lažne informacije o zvučnom topu koju je najavio predsednik Srbije Aleksandar Vučić.
Radna grupa ProGlasa priprema mere za oporavak poljoprivrede
23.10.2025.•
0
Radna grupa ProGlasa priprema mere za oporavak poljoprivrede koje bi trebalo da podstaknu dalju diskusiju i da pomognu političkim akterima da pripreme svoje platforme za naredne izbore, rečeno je na tribini te incijative
VIDEO: Policija zaustavila studente iz Novog Pazara koji pešače ka Novom Sadu, nakon pretresa nastavili put
23.10.2025.•
7
Policija je u blizini Kosjerića zaustavila studente koji pešače od Novog Pazara do Novog Sada. Nakon što su pretresli vozilo, studenti su nastavili put.
FOTO MUP: Policija sprečila ubistvo, članovi kriminalne grupe kopali raku, imali sonu kiselinu i kreč
23.10.2025.•
2
MUP je saopštio da je policija sprečila ubistvo i uhapsila dve osobe.
Ministarstvo: Inspekcija otkrila oko 70 slučajeva spaljivanja strnjike
23.10.2025.•
1
Inspekcija koja sprovodi kontrolu spaljivanja organskih ostataka nakon žetve otkrila je spaljivanje na oko 70 lokacija u 19 opština, saopštilo je Ministarstvo poljoprivrede.
Za gradnju hotela u "Beogradu na vodi" dozvola izdata nakon što je gradnja već počela
23.10.2025.•
2
Preduzeće "Beograd na vodi" dobilo je građevinsku dozvolu i podnelo prijavu radova za hotel od četiri zvezdice u oktobru, iako su radovi uveliko u toku, piše Nova ekonomija.
Koluvija ponovo na suđenju posle sedam meseci: Odložio odbranu - treba mu vremena da se spremi
23.10.2025.•
2
Nakon više od pola godine, Predrag Koluvija pojavio se na suđenju u objedinjenom postupku "Jovanjica", jer se zbog zdravstvenih problema nije pojavljivao na ročištima.
U Beogradu zaplenjeno oko 5,5 kilograma heroina
23.10.2025.•
0
Beogradska policija zaplenila je oko 5,5 kilograma heroina.
Goci: Vučićeve uvrede evroparlamentaraca zapravo vređaju zdrav razum, demokratiju i srpski narod
23.10.2025.•
3
Generalni sekretar Evropske demokratske partije Sandro Goci ocenio je da su uvrede koje je predsednik Srbije Aleksandar Vučić uputio evroparlamentarcima uvreda za razum, demokratiju i sam srpski narod.
U Stelantisovoj fabrici u Kragujevcu angažovano oko 300 stranih radnika
23.10.2025.•
5
U Stelantisovoj fabrici u Kragujevcu angažovano je oko 300 stranih radnika od ukupno oko 2.800 zaposlenih.
Za Nacionalni stadion: Država prodala zemljište Arapima, pa ga od njih otkupila po 13 puta većoj ceni
23.10.2025.•
42
Za potrebe izgradnje Nacionalnog stadiona u Surčinu država je od arapske kompanije Al Dahra otkupila 26 parcela, površine od skoro 11 hektara.
Muškarac upucan kod Ćacilenda nakon operacije u stabilnom stanju
23.10.2025.•
3
M. B, koji je juče ranjen ispred Skupštine Srbije, operisan je juče u Urgentnom centru ambulantne hirurgije.
Šabić: Sve oko pucnjave i požara u "Ćacilendu" sporno sem da je počinjeno veoma teško krivično delo
23.10.2025.•
8
Advokat i pravni konsultant Rodoljub Šabić ocenio je da je sve oko pucnjave i požara u takozvanom "Ćacilendu" sporno sem da je počinjeno veoma teško krivično delo.
Rektor Đokić: Studentska lista će imati sve veću podršku, jer je sve veće nezadovoljstvo vlašću
23.10.2025.•
8
Rektor Univerziteta u Beogradu Vladan Đokić ocenio je da će studentska lista imati sve veću i veću podršku, i mada neki misle da će podrška da opadne vremenom, on misli suprotno.
Dačić o napadu kod Ćacilenda: Napadač nije bio učesnik skupa, došao ciljano da zapali i upuca
23.10.2025.•
26
Ministar unutrašnjih poslova Ivica Dačić izjavio je da V. A, koji je u sredu pucao, nije bio učesnik skupa ispred Skupštine Srbije, kako to tvrdi deo opozicije, već je došao namerno i ciljano da zapali šatore i puca.
Ministarka trgovine: Neće biti masovnog zatvaranja prodavnica, niti ćemo točiti gorivo u flaše
23.10.2025.•
6
Ministarka trgovine Jagoda Lazarević izjavila je da inspekcijske kontrole pokazuju da se trgovci sve odgovornije ponašaju i da poštuju Uredbu o ograničavanju trgovinskih marži.
UNICEF u Srbiji upozorava na pokušaj prevare preko njihovog imena i logotipa
23.10.2025.•
0
Fond UN za decu (UNICEF) u Srbiji upozorio je na pokušaj zloupotrebe njihovog imena i logotipa na internetu i društvenim mrežama.
Pravnici: Napad kod Ćacilenda razotkrio bezbednosne propuste
23.10.2025.•
13
Napad u šatorskom naselju ispred Skupštine Srbije, u kom je došlo do pucnjave, razotkriva ozbiljne propuste u radu policije i bezbednosnih službi.
Komentari 49
TOMISLAV
Jakobsfield
predrag
A ove aktuelne postepeno da menja za takve, drzavne olaksice.
Danas sa jos manje kubikaze moze da se izvuce solidna snaga.
Razultat:
Uticaj auta na glob.zagrevanje tj ove klimatske extreme koje vidimo, smanjen 5X.
Uticaj na divljanje na putu, zebrama ..100X manji (besnilo bi vozaci trebalo da lece oskudnijom ishranom ili 'drustveno-korisnim' radom.
Napunio bi rudnike i zelezare.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar