
Kada oštetite vozilo zbog rupe na putu: Ko treba da nadoknadi štetu?
Opasnosti koje vrebaju na putevima su brojne, a vozači najčešće strepe od drugih učesnika u saobraćaju. Međutim, postoje i one prepreke koje ne zavise od ljudskog faktora, a mogu biti i fatalne.

Foto: Pixabay (ilustracija)
Bilo da liče na bezazlene "potočiće" ili na ozbiljne "kratere", rupe na putevima su svakodnevna pojava u domaćem saobraćaju. Njihova prisutnost ne samo da primorava vozače da ih izbegavaju, već se nameće kao tema koju ne bi smela da zaobilazi ni šira javnost.
Ko je odgovoran ukoliko dođe do oštećenja vozila zbog naletanja na rupu na putu?
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže - odgovoran je onaj ko je zadužen za održavanje puta, pod uslovom da vozaču prepreka na putu nije na propisan način signalizovana.
"Ako su u pitanju državni putevi - auto-putevi, moto-putevi, kao i državni putevi prvog i drugog reda (ranije poznati kao magistralni i regionalni putevi) - a njihovim održavanjem upravlja JP 'Putevi Srbije', pravo na naknadu štete se, po pravilu, ostvaruje putem suda. Ovo preduzeće gotovo nikada ne isplaćuje štetu u takozvanim mirnim postupcima. Kada je reč o lokalnim putevima, nadležnost se razlikuje od grada do grada. Na primer, u Beogradu je situacija jednostavnija jer JP 'Putevi Beograda' ima zaključen ugovor sa osiguravajućim društvom koje u tim slučajevima pokriva štetu", izjavio je Okanović za Euronews Srbija.
Šta kažu u Putevima Srbije?
"Putevi Srbije" su Euronews Srbija dali slične informacije:
"Ukoliko dođe do oštećenja vozila tokom vožnje državnim putem, prouzrokovanog prelaskom preko udarne rupe, potrebno je obratiti se preduzeću nadležnom za održavanje deonice puta na kojoj se oštećenje dogodilo."
U slučaju oštećenja iz ovog preduzeća savetuju da se odmah pozove policija, koja mora izaći na lice mesta i sačiniti uviđaj. Na osnovu zapisnika vozač se zatim može obratiti nadležnom preduzeću.
"Moguće je obratiti se i JP 'Putevi Srbije', kao upravljaču državnih puteva I i II reda, koje će u okviru svojih nadležnosti sprovesti proceduru", navodi se u njihovom odgovoru.
Okanović: Nadležni obeshrabruju vozače kako bi nadoknadili štetu
Međutim, kako to često biva - jedno su propisi, a drugo je praksa. Prema rečima Okanovića, stanje na terenu znatno odstupa od teorije.
Iako ne postoje precizni podaci o broju vozača koji prijavljuju ovakve incidente, a još manje o onima koji uspešno naplate štetu, sagovornik beogradskog medija ukazuje na zajednički problem sa kojim se susreću svi koji se upuste u ovu pravnu bitku.
"Ono što mogu sa sigurnošću da kažem jeste da JP 'Putevi Srbije', kada je nadležno za održavanje, čini sve što može da obeshrabri vlasnika vozila da ostvari naknadu štete. Prebacuju odgovornost na treće lice, odbacuju odgovornost u sudskim procesima, pozivaju se na neprilagođenu brzinu vozača i maksimalno odugovlače postupak - uključujući žalbe na prvostepene presude. U praksi, naplata štete zbog rupe na državnom putu retko se ostvaruje za manje od dve godine", tvrdi Okanović.
On navodi i druge primere prebacivanja odgovornosti.
"Ukoliko vozilo naleti na životinju na autoputu, odgovornost se prebacuje na lokalnu samoupravu. Ako je reč o psu lutalici, odgovorna je opština. Ako je u pitanju divljač, odgovornost se prebacuje na lovačko društvo. Uvek se, po pravilu, insistira na tome da je vozač vozio neprilagođenom brzinom, kao da je morao da očekuje pojavu bilo koje životinje na putu. Ukratko - koriste se svi mogući argumenti kako bi se skinula odgovornost sa sebe", kaže Okanović.
Ipak, prema njegovim rečima, u poslednje vreme sudska praksa sve češće ide u korist savesnih vozača, što daje nadu da stvari mogu da se pomere u pravom smeru.
Okanović ukazuje na aspekt problema koji se često zanemaruje - različite vrste vozila ne trpe posledice rupa na putu na isti način.
"Za vozače autobusa i kamiona to možda i ne predstavlja veliki problem. Ali za bicikliste, mopediste i motocikliste itekako je ozbiljna opasnost. Kada govorimo o električnim trotinetima, situacija je još gora. Ti trotineti imaju znatno manje točkove, pa čak i najmanje oštećenje kolovoza, koje za vozača automobila deluje bezazleno, može za njih biti smrtonosno. Upravljači puteva moraju da shvate da putevi nisu namenjeni samo automobilima, kamionima i autobusima. Ravnopravni učesnici su i svi dvotočkaši, kao i električni trotineti, naročito u urbanim sredinama", zaključuje Okanović.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Sporna deonica od Pakovraća do Požege i zvanično otvorena za saobraćaj
06.07.2025.•
0
"Putevi Srbije" saopštili su da je u podne za saobraćaj otvorena deonica auto-puta "Miloš Veliki" od Pakovraća do Požege.
Doskorašnja ambasadorka u Severnoj Makedoniji imenovana za državnu sekretarku Ministarstva spoljnih poslova
06.07.2025.•
0
Doskorašnja ambasadorka u Severnoj Makedoniji Nevena Jovanović nova je državna sekretarka u Ministarstvu spoljnih poslova (MSP), objavio je srpski šef diplomatije Marko Đurić.
Pomoćnik direktora policije: Ne koristimo silu, već sredstva prinude - i to minimalno
06.07.2025.•
0
Pomoćnik direktora policije Dejan Luković izjavio je da je u toku jučerašneg dana i tokom noći bilo ukupno 89 neprijavljenih javnih okupljanja na području Srbije, od čega je 15 okupljanja bilo na području Beograda.
Danas skup podrške lekaru koji je uhapšen dok je pružao pomoć na protestu u Beogradu
06.07.2025.•
0
Zbor zdravstvenih radnika Srbije najavio je za večeras skup podrške anesteziologu Vladimiru Stefanoviću, koji je uhapšen tokom vidovdanskog protesta u Beogradu dok je pružao medicinsku pomoć.
Trojica uhapšena zbog sumnje da su napala policajce tokom protesta ispred prostorija SNS u Čačku
06.07.2025.•
0
Trojica demonstranata iz Čačka uhapšena su zbog sumnje da su napala policajce na protestu koji je pre tri dana održan ispred prostorija Srpske napredne stranke u tom gradu.
Paunović: Branko Ružić sigurno nikada ne bi bio toliko glup da bude na listi blokadera
06.07.2025.•
0
Potpredsednica Glavnog odbora SPS-a Snežana Paunović izjavila je da je uverena da Branko Ružić nikada ne bi ispao toliko politički nepismen da pristane da bude na listi blokadera.
Policija protekle noći legitimisala skoro 400 ljudi, a privela njih 13
06.07.2025.•
0
Policija je tokom prethodne noći legitimisala ukupno 386 osoba, saopštio je MUP.
Sme li policija da odbije naređenje starešina: Šta kažu propisi postupanja službenika MUP-a
06.07.2025.•
8
Svaki službenik Ministarstva unutrašnjih poslova ima pravo, čak i obavezu, da odbije naređenje svog prepostavljenog, ukoliko je ono nezakonito, iako se u praksi to retko događa.
Ministar pravde Vujić: Ne mogu da se dozvole blokiranja sudova, to podseća na dešavanja iz 1945.
06.07.2025.•
10
Ministar pravde Nenad Vujić izjavio je da "ulica ne može da sudi i presuđuje", napomenuvši da ne mogu da se dozvole nikakva blokiranja sudova, kao i da to podseća na dešavanja iz 1945. godine.
I ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture uverava: "Put Pakovraće-Požega je bezbedan"
06.07.2025.•
9
Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Aleksandra Sofronijević izjavila je je nova deonica auto-puta "Miloš Veliki" od Pakovraće do Požege bezbedna.
Stanković: Ne dam ni pedalj prosvetnog sistema blokaderima
06.07.2025.•
58
Ministar prosvete Dejan Vuk Stanković izjavio je da je nadoknada nastave počela na svakom fakultetu, prema dinamici koju definiše pojedinačna akademska ustanova.
Put Požega-Pakovraće od podne će biti otvoren za sva vozila: Vučić tvrdi da je bezbedan
06.07.2025.•
23
Deonica auto-puta "Miloš Veliki" od Pakovraće do Požege biće potpuno otvorena za saobraćaj danas u 12 časova.
Spasioci iz Niša spasili povređenu turistkinju
06.07.2025.•
0
Spasioci Gorske službe spasavanja iz stanice Niš spasili su turistikinju koja se povredila na stazi za hajking.
EDS omogućio i korisnicima ajfona da sami očitaju i prijave stanje na strujomeru
06.07.2025.•
15
Aplikacija Elektrodistribucije Srbije dostupna je i za IOS operativni sistem tako da i vlasnici ajfona mogu da prijave stanje brojila od 1. do 6. dana u mesecu.
Ćosić: Suše će biti do kraja septembra - cene će biti visoke
06.07.2025.•
3
Profesorka Poljoprivrednog fakulteta u Beogradu Marija Ćosić ocenila je da će suše ove godine morati da se proglase elementarnim nepogodama, jer će se period suša i visokih temperatura zadržati do kraja septembra.
Akademik Saičić: Policija je od zaštitnika građana postala neprijatelj naroda
06.07.2025.•
7
Redovni član Srpske akademije nauke i umetnosti (SANU) Radomir Saičić izjavio je da brutalni napadi policije na studente ukazuju da je ta služba od zaštitnika građana postala neprijatelj naroda.
Da li je sad pravo vreme da studenti naprave svoju partiju?
06.07.2025.•
23
Iako studentski pokret već ima unutrašnju strukturu, kao i procedure za donošenje odluka, diskusiju i slično, moguće je govoriti o reorganizaciji te strukture u budućnosti.
Pokušavaju od 15. aprila: Propao i 42. pokušaj konstituisanja Skupštine Kosova
05.07.2025.•
1
Poslanici Skupštine Kosova ni u 42. pokušaju nisu večeras izabrali predsednika tog tela, pošto je za formiranje izborne komisije glasao samo 31 poslanik, od ukupno 120.
VIDEO: Priveden profesor Filozofskog fakulteta u Beogradu
05.07.2025.•
0
Profesor sa odeljenja klasičnih nauka Boris Pendelj, priveden je na Savskom vencu, saopštili su studenti u blokadi Filozofskog fakulteta u Beogradu.
VIDEO Blokade u Srbiji: Zaustavljen saobraćaj u Zemunu, jake policijske snage na Autokomandi
05.07.2025.•
0
Protestima i građanskom neposlušnošću studenti i građani traže oslobađanje nezakonito uhapšenih na protestu 28. juna, raspisivanje vanrednih izbora i uklanjanje šatora kod Skupštine i u Pionirskom parku.
Komentari 7
Fotinija
Nd
719
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar