"U svetu se u puteve ugrađuju materijali, kod nas političari": Koliko dajemo na gradnju auto-puteva?
Izgradnja auto-puteva u Srbiji poslednjih godina glavni je adut aktuelne vlasti. Dok se ovi projekti promovišu kao dokaz napretka, postavlja se pitanje - po kojoj ceni?
Foto: 021.rs
Stručnjaci, naime, ističu da su cene ovih projekata daleko veće nego u inostranstvu, i to u državama regiona.
Prema dostupnim podacima, država svake godine izdvaja stotine miliona evra za izgradnju novih puteva. Čak i kada se u toj godini ne izgradi ni kilometar.
Kako piše Nova ekonomija, zvanični statistički podaci o ceni novoizgrađenih auto-puteva u Srbiji postoje samo u ukupnom iznosu. To znači da ne postoji cena samo izgrađenih kilometara već, kako objašnajvaju iz Republičkog zavoda za statistiku (RZS), u ukupan iznos ulaze i drugi troškovi.
"Vrednost izvedenih radova uključuje vrednost rada, ugrađenog materijala i gotovih proizvoda za ugradnju nabavljenih od strane izveštajne jedinice, kao i druge troškove koje je izveštajna jedinica imala u vezi sa izvođenjem građevinskih radova. Nisu uključeni PDV, troškovi nabavke zemljišta, projektovanja i nadzora - jer te delatnosti prema Klasifikaciji delatnosti ne pripadaju građevinarstvu", naveo je RZS u odgovoru za Novu ekonomiju.
Koliko kilometara auto-puta je sagrađeno?
Zvanični podaci o broju izgrađenih kilometara u toku jedne godine ne postoje. Međutim, postoje podaci o tome koliko je kilometara auto-puta bilo u državi na kraju svake godine, pa se jednostavnim oduzimanjem može dobiti i broj novoizgrađenih. Tako se vidi da je na kraju 2023. godine, što su najsvežiji podaci, u Srbiji postojalo ukupno 963 kilometra auto-puteva.
Te godine, izgrađena su 22 kilometra. Prema procenama RZS-a, te godine je za gradnju auto-puteva izdvojeno oko 788 miliona evra, s tim što to uključuje i radove koji još nisu završeni.
Godinu dana ranije, 2022, izgrađeno je 13 kilometara auto-puta. Tada je država za gradnju auto-puteva izdvojila oko 612 miliona evra.
Dalje, u 2021. i 2020. godini postojao je zastoj, kada nije izgrađen nijedan kilometar auto-puta. Treba, međutim, imati u vidu da je ovih godina bila pandemija korona virusa, zbog čega je u našoj državi uvedeno i vanredno stanje, te ne čudi što su pojedine građevinske aktivnosti, poput ovih, obustavljene.
To, međutim, ne znači da država nije izdvajala novac za njih. Konkretno, u 2021. izdvojeno je oko 390, a u 2020. godini 119 miliona evra. Dakle, građevinskih aktivnosti je ipak bilo, iako novi kilometri nisu završeni.
S druge strane, godinu dana ranije, 2019, izgrađeno je najviše novih kilometara auto-puta otkako je Srpska napredna stranka došla na vlast. Prema zvaničnim podacima, te godine izgrađeno je 146 novih kilometara auto-puteva.
Godinu dana ranije, 2018, takođe je postojao zastoj, pa nijedan novi kilometar nije izgrađen. Ipak, država je tada potrošila oko 285 miliona evra, može se pretpostaviti - na različite pripremne radove i različite faze nezavršene gradnje.
U godinama koje su prethodile - gradilo se. U 2017. izgrađen je 41 kilometar, u 2016. 48, a u 2015. godini 86 kilometara auto-puteva.
Što se tiče novca koji je za to izdvojen, u 2017, pokazuju podaci RZS-a, država je dala ukupno 339 miliona evra za gradnju auto-puteva. Što se tiče 2016, iznos je bio 283 miliona, a 2015. oko 275 miliona evra.
U 2014. i 2013. godini bile su prve godine u kojima SNS vlast nije izgradila nijedan kilometar auto-puta. Uprkos tome, u 2014. izdvojeno je 175, a u 2013. oko 160 miliona evra.
Konačno, 2012. godine, kada je SNS došao na vlast, izgrađeno je 12 kilometara auto-puta. Ipak, kako su izbori te godine održani u maju, ne može se sa sigurnošću reći šta je izgrađeno pre, a šta posle promene vlasti.
Bez obzira na to, država je te godine izdvojila oko 49,5 miliona evra na auto-puteve.
Zašto su u Srbiji kilometri skupi?
Stručnjaci, kao i političari, često govore o tome kako su kilometri auto-puteva daleko skuplji nego u Evropi. Za Novu ekonomiju to potvrđuje građevinski inženjer Danijel Dašić.
"Jedina razlika, ja moram tako da kažem, jeste što se u puteve u inostranstvu ugrađuju kvalitetni materijali, a kod nas nekvalitetni političari. Cela situacija u infrastrukturnom sektoru je sistemski, već 13 godina, kuvana kao žaba, pa mi nismo ni primetili da, recimo, za ovih 13 godina ne postoji nijedan infrastrukturni projekat koji je završen na vreme, kao što je predviđeno projektom, ali ni koji je koštao onoliko koliko je predviđeno i koji nakon završetka radova nije popravljan barem jednom. Suština je u velikom broju aneksa ugovora i velikom broju podizvođača", kaže Dašić.
On objašnjava da upravo aneksi i podizvođači stvaraju osnovanu sumnju da postoje koruptivne aktivnosti.
Kao primer, on navodi deonicu od Beograda do Kelebije, granice sa Mađarskom - projekat u okviru kog je rekonstruisana Železnička stanica u Novom Sadu, na kojoj se 1. novembra srušila nadstrešnica, koja je usmrtila 16 osoba.
"Tu od ukupno dvestotinak podizvođača, koliko smo dosad uspeli da identifikujemo, što izvođača radova, što isporučilaca materijala, samo jedna trećina su oni koji su odobreni. Tako da, kada se sve to zajedno skupi, onda dolazimo do cene koja je najveća u okruženju i ne samo da je cena najveća, nego je i kvalitet najgori. Najbolji primer je kada se poredi naša čuvena deonica kroz Grdeličku klisuru uporedi sa auto-putem kroz Severnu Makedoniju, blizu granice sa Grčkom", kaže Dašić.
Naime, kako objašnjava naš sagovornik, ove dve deonice veoma su slične, u pogledu terena, mostova, vijadukta, tunela, potpornih zidova...
"Makedonska deonica je koštala bukvalno upola manje od naše", kaže Dašić.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
MUP malo detaljnije o tome zašto je uhapšen carinik sa Batrovaca
28.10.2025.•
0
Ministarstvo unutrašnjih poslova oglasilo se u vezi sa hapšenjem carinika sa Batrovaca.
Šapić nakon nesreće na Novom Beogradu: "Svuda gde je moguće ukinućemo skretanje ulevo"
28.10.2025.•
0
Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić najavio je da će u Beogradu biti ukinuta leva skretanja gde god je to moguće, kako bi se povećala protočnost i bezbednost saobraćaja.
Uhapšen bivši pomoćnik gradonačelnika Bora zbog nameštanja tendera za nabavku kontejnera
28.10.2025.•
0
Uhapšeni su bivši pomoćnik gradonačelnika Bora N. M. (33), vlasnik privrednog društva "Eastern Office" M. B. (31) i bivši direktor privrednog društva "Resor" iz Gadžinog Hana D. M. (32).
Poljoprivrednici: Zbog pretnje ministarstva se uspaničili oni koji nisu palili njive, šta rade poljočuvari?
28.10.2025.•
0
Ministarstvo poljoprivrede zatražilo je od seoskih domaćinstava, preko sistema eAgrar, da prijave njive na kojima je zapaljen biljni otpad kako bi te parcele za kaznu bile stavljene u pasivan status.
Novi sistem kontrole od danas i na granici sa Mađarskom: Prvo jedan prelaz, pa postepeno i ostali
28.10.2025.•
7
Primena novog ulazno-izlaznog sistema EES počinje danas u 8 časova na graničnom prelazu Tompa - Kelebija.
Najskuplji stan prodat u Beogradu na vodi za 1,8 miliona evra, najskuplje garažno mesto 56.000 evra
28.10.2025.•
12
Najskuplji stan u drugom kvartalu prodat je u Beogradu na vodi za 1,8 miliona evra, kao i najskuplji kvadrat po ceni od 9.056 evra.
FOTO: Na Gradini zaplenjeno više od 55 kilograma marihuane
27.10.2025.•
1
Policija je na graničnom prelazu Gradina zaplenila više od 55,5 kilograma marihuane.
Međak: Politika vlasti u Srbiji, spoljna i unutrašnja, raspala se za poslednjih godinu dana
27.10.2025.•
9
Pravnik i ekspert evropskih integracija Vladimir Međak izjavio je da Evropska komisija neće moći da ignoriše Rezoluciju Evropskog parlamenta o polarizaciji i represiji u Srbiji.
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - prilika za rekord
27.10.2025.•
11
Novi 021.rs dnevni kviz je pred vama.
Građani odaju poštu porodici stradaloj u saobraćajnoj nesreći na Novom Beogradu
27.10.2025.•
0
Građani Beograda odali su večeras poštu tročlanoj porodici koja je stradala u saobraćajnoj nesreći na Novom Beogradu, u noći između subote i nedelje.
Kamioni na Batrovcima čekaju četiri sata
27.10.2025.•
2
Teretna vozila na graničnom prelazu Batrovci ka Hrvatskoj čekaju na izlazu iz Srbije oko četiri sata.
Pritvor osumnjičenom za saobraćajnu nesreću na Novom Beogradu u kojoj je poginula porodica
27.10.2025.•
0
Viši sud u Beogradu odredio je pritvor do 30 dana državljaninu Bosne i Hercegovine N.Đ. (24), osumnjičenom da je na Novom Beogradu izazvao saobraćajnu nesreću u kojoj su poginule tri osobe, a jedna teško povređena.
Vučić: Studentska lista prvi put beleži pad podrške
27.10.2025.•
106
Predsednik Srbije i član Predsedništva SNS Aleksandar Vučić izjavio je danas da novo "omnibus istraživanje" pokazuje da je studentska lista po prvi put u padu.
Dačić o udesu u kom je stradala porodica: Zbog ovakvih zločina žalim što je ukinuta smrtna kazna
27.10.2025.•
8
Ministar unutrašnjih poslova Ivica Dačić izjavio je, povodom udesa na Novom Beogradu u kom je stradala tročlana porodica, da mu je zbog takvih "zločina" žao što je smrtna kazna ukinuta.
Vučić: Nadam se da ćemo ove ili naredne sedmice imati odgovore u vezi sa NIS-om
27.10.2025.•
6
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je kako očekuje da će krajem ove ili tokom naredne sedmice imati odgovore u vezi sa situacijom sa Naftnom industrijom Srbije (NIS).
Srbija 2024. imala najnebezbedniji saobraćaj u Evropi: Profesor o tome ko je odgovoran za to
27.10.2025.•
24
Srbija je najnebezbednija zemlja u Evropi po broju stradalih u saobraćajnim nesrećama, pokazuju podaci Evropske agencije za bezbednost u saobraćaju za 2024. godinu.
Trebalo da voze decu na ekskurzije, a bili pijani: 11 vozača autobusa isključeno iz saobraćaja
27.10.2025.•
2
Trideset i tri vozača autobusa, od kojih je 11 bilo pijano, a koji je trebalo da voze decu na ekskurzije, isključeno je iz saobraćaja od početka godine.
Više javno tužilaštvo zatražilo procenu da li je napad kod "Ćaćilenda" terorizam
27.10.2025.•
7
Više javno tužilaštvo (VJT) u Beogradu dostavilo je Javnom tužilaštvu za organizovani kriminal na ocenu nadležnosti slučaj protiv V. A. (70) koji je osumnjičen za napad kod Ćaćilenda.
Krivična prijava protiv vozača "audija" koji je totalno pijan izazvao udes kod Knjaževca
27.10.2025.•
4
Policija će podneti krivičnu prijavu protiv 31-godišnjaka koji je sa 2,17 promila alkohola u krvi izazvao udes u okolini Knjaževca.
Oko 300 radnika fabrike u Vranju ostalo bez posla: To saznali preko ceduljice na zakatančenoj kapiji
27.10.2025.•
17
Radnici danske kompanije "Kentaur Balkans" u Vranju ostali su bez posla, jer se ta fabrika zatvara.
Komentari 3
olja
°C
Nikola
Znaci da je prosecno troseno 9,44 milions EUR za 1 km autoputa. Ovo bi trebalo uporediti sa cenom u regionu ne danas nego na primer 2019 kako bi se napravio neki presek. Na stranu to sto Vucic ne govori istinu da je za vreme njegove "vladavine" izgradjeno vise km autoputeva nego sve ukupno ranije. Izgradjeno je 368 km a ore njega 595 km.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar