
"U svetu se u puteve ugrađuju materijali, kod nas političari": Koliko dajemo na gradnju auto-puteva?
Izgradnja auto-puteva u Srbiji poslednjih godina glavni je adut aktuelne vlasti. Dok se ovi projekti promovišu kao dokaz napretka, postavlja se pitanje - po kojoj ceni?

Foto: 021.rs
Stručnjaci, naime, ističu da su cene ovih projekata daleko veće nego u inostranstvu, i to u državama regiona.
Prema dostupnim podacima, država svake godine izdvaja stotine miliona evra za izgradnju novih puteva. Čak i kada se u toj godini ne izgradi ni kilometar.
Kako piše Nova ekonomija, zvanični statistički podaci o ceni novoizgrađenih auto-puteva u Srbiji postoje samo u ukupnom iznosu. To znači da ne postoji cena samo izgrađenih kilometara već, kako objašnajvaju iz Republičkog zavoda za statistiku (RZS), u ukupan iznos ulaze i drugi troškovi.
"Vrednost izvedenih radova uključuje vrednost rada, ugrađenog materijala i gotovih proizvoda za ugradnju nabavljenih od strane izveštajne jedinice, kao i druge troškove koje je izveštajna jedinica imala u vezi sa izvođenjem građevinskih radova. Nisu uključeni PDV, troškovi nabavke zemljišta, projektovanja i nadzora - jer te delatnosti prema Klasifikaciji delatnosti ne pripadaju građevinarstvu", naveo je RZS u odgovoru za Novu ekonomiju.
Koliko kilometara auto-puta je sagrađeno?
Zvanični podaci o broju izgrađenih kilometara u toku jedne godine ne postoje. Međutim, postoje podaci o tome koliko je kilometara auto-puta bilo u državi na kraju svake godine, pa se jednostavnim oduzimanjem može dobiti i broj novoizgrađenih. Tako se vidi da je na kraju 2023. godine, što su najsvežiji podaci, u Srbiji postojalo ukupno 963 kilometra auto-puteva.
Te godine, izgrađena su 22 kilometra. Prema procenama RZS-a, te godine je za gradnju auto-puteva izdvojeno oko 788 miliona evra, s tim što to uključuje i radove koji još nisu završeni.
Godinu dana ranije, 2022, izgrađeno je 13 kilometara auto-puta. Tada je država za gradnju auto-puteva izdvojila oko 612 miliona evra.
Dalje, u 2021. i 2020. godini postojao je zastoj, kada nije izgrađen nijedan kilometar auto-puta. Treba, međutim, imati u vidu da je ovih godina bila pandemija korona virusa, zbog čega je u našoj državi uvedeno i vanredno stanje, te ne čudi što su pojedine građevinske aktivnosti, poput ovih, obustavljene.
To, međutim, ne znači da država nije izdvajala novac za njih. Konkretno, u 2021. izdvojeno je oko 390, a u 2020. godini 119 miliona evra. Dakle, građevinskih aktivnosti je ipak bilo, iako novi kilometri nisu završeni.
S druge strane, godinu dana ranije, 2019, izgrađeno je najviše novih kilometara auto-puta otkako je Srpska napredna stranka došla na vlast. Prema zvaničnim podacima, te godine izgrađeno je 146 novih kilometara auto-puteva.
Godinu dana ranije, 2018, takođe je postojao zastoj, pa nijedan novi kilometar nije izgrađen. Ipak, država je tada potrošila oko 285 miliona evra, može se pretpostaviti - na različite pripremne radove i različite faze nezavršene gradnje.
U godinama koje su prethodile - gradilo se. U 2017. izgrađen je 41 kilometar, u 2016. 48, a u 2015. godini 86 kilometara auto-puteva.
Što se tiče novca koji je za to izdvojen, u 2017, pokazuju podaci RZS-a, država je dala ukupno 339 miliona evra za gradnju auto-puteva. Što se tiče 2016, iznos je bio 283 miliona, a 2015. oko 275 miliona evra.
U 2014. i 2013. godini bile su prve godine u kojima SNS vlast nije izgradila nijedan kilometar auto-puta. Uprkos tome, u 2014. izdvojeno je 175, a u 2013. oko 160 miliona evra.
Konačno, 2012. godine, kada je SNS došao na vlast, izgrađeno je 12 kilometara auto-puta. Ipak, kako su izbori te godine održani u maju, ne može se sa sigurnošću reći šta je izgrađeno pre, a šta posle promene vlasti.
Bez obzira na to, država je te godine izdvojila oko 49,5 miliona evra na auto-puteve.
Zašto su u Srbiji kilometri skupi?
Stručnjaci, kao i političari, često govore o tome kako su kilometri auto-puteva daleko skuplji nego u Evropi. Za Novu ekonomiju to potvrđuje građevinski inženjer Danijel Dašić.
"Jedina razlika, ja moram tako da kažem, jeste što se u puteve u inostranstvu ugrađuju kvalitetni materijali, a kod nas nekvalitetni političari. Cela situacija u infrastrukturnom sektoru je sistemski, već 13 godina, kuvana kao žaba, pa mi nismo ni primetili da, recimo, za ovih 13 godina ne postoji nijedan infrastrukturni projekat koji je završen na vreme, kao što je predviđeno projektom, ali ni koji je koštao onoliko koliko je predviđeno i koji nakon završetka radova nije popravljan barem jednom. Suština je u velikom broju aneksa ugovora i velikom broju podizvođača", kaže Dašić.
On objašnjava da upravo aneksi i podizvođači stvaraju osnovanu sumnju da postoje koruptivne aktivnosti.
Kao primer, on navodi deonicu od Beograda do Kelebije, granice sa Mađarskom - projekat u okviru kog je rekonstruisana Železnička stanica u Novom Sadu, na kojoj se 1. novembra srušila nadstrešnica, koja je usmrtila 16 osoba.
"Tu od ukupno dvestotinak podizvođača, koliko smo dosad uspeli da identifikujemo, što izvođača radova, što isporučilaca materijala, samo jedna trećina su oni koji su odobreni. Tako da, kada se sve to zajedno skupi, onda dolazimo do cene koja je najveća u okruženju i ne samo da je cena najveća, nego je i kvalitet najgori. Najbolji primer je kada se poredi naša čuvena deonica kroz Grdeličku klisuru uporedi sa auto-putem kroz Severnu Makedoniju, blizu granice sa Grčkom", kaže Dašić.
Naime, kako objašnjava naš sagovornik, ove dve deonice veoma su slične, u pogledu terena, mostova, vijadukta, tunela, potpornih zidova...
"Makedonska deonica je koštala bukvalno upola manje od naše", kaže Dašić.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Nova.rs: Vlada stavila van snage Aneks 5 ugovora o rekonstrukciji pruge Beograd-Kelebija
04.09.2025.•
0
Vlada Srbije je na današnjoj sednici navodno usvojila predlog ministarke Aleksandre Sofronijević, da se van snage stavi Zaključak o usvajanju Aneksa 5 rekonstrukcije pruge od Beograda do granice Srbije i Mađarske.
Picula: EU nije jasno osudila prisustvo Vučića i Fica na vojnim paradama autokratskih režima
04.09.2025.•
0
Izvestilac Evropskog parlamenta za Srbiju Tonino Picula izjavio je da Evropska unija nije jasno osudila prisustvo predsednika Srbije Aleksandra Vučića i slovačkog premijera Roberta Fica na vojnoj paradi u Kini.
Bivša službenica OEBS-a na Kosovu optužena za špijunažu: "Poverljiva dokumenta obezbeđivala za BIA"
04.09.2025.•
0
Specijalno tužilaštvo Kosova podiglo je pred Osnovnim sudom u Prištini optužnicu protiv okrivljene Jelene Đukanović, bivše službenice Organizacije za evropsku bezbednost i saradnju, za krivično delo "špijunaža".
Vojni avioni i helikopteri od sutra nadleću širi centar Beograda u sklopu priprema za vojnu paradu
04.09.2025.•
0
Vazduhoplovi Vojske Srbije će od sutra, 5. septembra, nadletati područje Beograda u okviru priprema za vojnu paradu "Snaga jedinstva", koja će biti održana 20. septembra.
Dačić i Fon Bekerat razgovarali u Beogradu o sprovođenju Poglavlja 24
04.09.2025.•
1
Potpredsednik Vlade Republike Srbije i ministar unutrašnjih poslova Ivica Dačić sastao se u Beogradu sa novoimenovanim šefom Delegacije Evropske unije u Srbiji, Andreasom fon Bekeratom.
Studenti se "malo zaglavili": "Sami mogu mnogo, ali ne mogu sve"
04.09.2025.•
9
Svi akteri pobune moraju da rade na zajedničkom frontu, ocenili su kolumnista Peščanika Dejan Ilić i docent na Filozofskom fakultetu u Nišu i poslanik Zeleno-levog fronta Rastislav Dinić.
Lančani sudar četiri vozila u tunelu Laz, jedna osoba lakše povređena
04.09.2025.•
0
Javno preduzeće "Putevi Srbije" saopštilo je da se u tunelu Laz u 10.26 časova dogodila saobraćajna nezgoda u kojoj su učestvovala četiri putnička motorna vozila, a u kojem je jedna osoba lakše povređena.
Niš prvi grad koji je dobio lokalni odbor Vučićevog Pokreta za narod i državu
04.09.2025.•
5
Niš je postao prvi grad u Srbiji u kom je formiran lokalni odbor Pokreta za narod i državu čiji je osnivač Aleksandar Vučić.
Ministarstvo spoljnih poslova Slovenije: Vučić i Macut nisu ni bili pozvani na Bledski forum
04.09.2025.•
9
Predsednik i premijer Srbije Aleksandar Vučić i Đuro Macut nisu ni bili pozvani na Bledski strateški forum, saopštilo je slovenačko Ministarstvo spoljnih i evropskih poslova.
Zaposleni na Vazduhoplovnoj akademiji u Beogradu od petka obustavljaju rad
04.09.2025.•
1
Zaposleni na Vazduhoplovnoj akademiji u Beogradu najavili su da će od petka, 5. septembra obustaviti rad zbog nezakonitih odluka Ministarstva prosvete.
Brnabić tvrdi da su prosvetarima porasle plate 140 odsto: "Da je tako, nastavnici bi živeli na Dedinju"
04.09.2025.•
29
"Da je tako kako predstavlja Ana Brnabić prosvetni radnici bi živeli na Dedinju", kaže Dušan Kokot, predsednik Nezavisnog sindikata prosvetnih radnika Srbije.
Vučić: Moji protivnici ni đuture ne bi mogli da me pobede, pa i da ukradu pola miliona glasova
04.09.2025.•
17
Predsednik države Aleksandar Vučić izjavio je da u ovom trenutku ne vidi kako bi njegovi politički protivnici mogli da pobede na izborima i to "svi đuture, taman da ukradu 500.000 glasova".
Transparentnost: Ustavni sud od početka 2024. ne reaguje na neustavnu odredbu u zakonu o "Expo 2027"
04.09.2025.•
0
Ustavni sud od januara 2024. godine nije razmotrio inicijativu Transparentnosti Srbije da oglasi neustavnom odredbu Zakona o posebnim postupcima radi realizacije "Ekspo Beograd 2027".
Vladimir Đukanović: Ćacilend bio ključan u pobedi nad obojenom revolucijom
04.09.2025.•
40
Član Predsedništva SNS Vladimir Đukanović ocenio je da je formiranje Ćacilenda bio ključ u pobedi nad obojenom revolucijom - "iskra koja je zapalila otpor".
Vučić nakon razgovora sa Si Đinpingom: "Srbija i Kina su čelični prijatelji"
04.09.2025.•
8
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izrazio je zahvalnost predsedniku Kine Si Đinpingu na srdačnoj dobrodošlici u Pekingu i podršci koju Kina kontinuirano pruža Srbiji, uz poruku da su dve zemlje "čelični prijatelji".
Ambasada Srbije: Nemamo podatke da je među stradalima na uspinjači u Lisabonu bilo naših državljana
04.09.2025.•
1
Ambasada Srbije u Portugaliji saopštila je da u ovom trenutku nema podataka da su državljani Srbije među povređenjima ili nastradalima.
EU reagovala na sastanak Vučića i Putina: "Bili smo kristalno jasni"
04.09.2025.•
36
Odnosi sa Putinovim režimom i Rusijom ne mogu biti uobičajeni i to je EU kristalno jasno poručila Srbiji.
Instagram spoljna politika Srbije: "Danas na putu ka EU, sutra u Moskvi, a preksutra kod brata Sija u Kini"
04.09.2025.•
14
Vlast u Srbiji je izgubila strateški kompas kada je reč o ciljevima spoljne politike i članstvu u EU, jer ne može se pozivati na dijalog i istovremeno voditi "pendrek politika".
Maskirani napadači bejzbol palicama i drškom pištolja tukli ratne veterane u kafiću u Beogradu
04.09.2025.•
47
Desetorica maskiranih napadača u kafiću na Savskom vencu pretukla su vlasnika jednog lokala i četvoricu njihovih gostiju, ratnih veterana koji podržavaju studente u blokadi i građane.
Tri medalje učenika iz Srbije na Evropskoj juniorskoj olimpijadi iz informatike
03.09.2025.•
3
Na devetoj Evropskoj juniorskoj informatičkoj olimpijadi (European Junior Olympiad in Informatics – EJOI) učenici iz Srbije osvojili su tri bronzane medalje.
Komentari 3
olja
°C
Nikola
Znaci da je prosecno troseno 9,44 milions EUR za 1 km autoputa. Ovo bi trebalo uporediti sa cenom u regionu ne danas nego na primer 2019 kako bi se napravio neki presek. Na stranu to sto Vucic ne govori istinu da je za vreme njegove "vladavine" izgradjeno vise km autoputeva nego sve ukupno ranije. Izgradjeno je 368 km a ore njega 595 km.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar