Inženjeri: Neprihvatljivo da se deonica Pakovraće-Požega otvara bez upotrebne dozvole

Zajednica "Zahtevi inženjera", koja okuplja više od 7.000 inženjera svih profila, duboko je zabrinuta zbog otvaranja deonice auto-puta Pakovraće-Požega bez završenih funkcionalnih ispitivanja i upotrebne dozvole.
Kako inženjeri ističu u saopštenju, to predstavlja grubo kršenje Zakona o planiranju i izgradnji.
 
"Neprihvatljivo je da predsednik Republike Srbije, javno i uz podsmeh, minimalizuje ozbiljnost tehničkih i pravnih nedostataka izjavom da 'nedostaje samo jedan papir', i da istovremeno insistira na otvaranju objekta koji nije prošao sva funkcionalna testiranja. Takva izjava nije samo neprimerena i ustavno neutemeljena, već direktno podriva temelje pravne države i ugrožava bezbednost građana", navode oni.
Dodaju da zabrinjava i to što direktor javnog preduzeća "Putevi Srbije" Zoran Drobnjak izjavljuje da "pravilnik nije bitan", uz tvrdnju da je tunel "bezbedan".
 
"Takav stav predstavlja ne samo otvoreno nepoštovanje zakona, već i grubo nipodaštavanje profesije i svih inženjera koji svoj potpis stavljaju isključivo na tehnički proverene i bezbedne objekte", navode u saopštenju.
Dodatno ih zabrinjava i jučerašnja izjava ministarke građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Aleksandre Sofronijević u kojoj se oni koji javno izražavaju zabrinutost i upozoravaju na nedovršenost i potencijalnu opasnost nove deonice, označavaju kao "širitelji panike" i potencijalni počinioci krivičnog dela.
 
"Njena tvrdnja da se radi o 'potpuno bezbednoj deonici' i da 'oni koji upozoravaju nisu ni videli tehničku dokumentaciju', predstavlja nedopustivo omalovažavanje stručne zajednice. Izjave ove vrste ne samo da narušavaju dostojanstvo profesije, već stvaraju atmosferu pritiska, straha i cenzure među inženjerima, obeshrabrujući ih da profesionalno i etički obavljaju svoj posao. U demokratskom društvu, pozivanje na zakon ne može i ne sme biti proglašeno za krivično delo", ukazuju inženjeri.
Naglašavaju da je nedopustivo da Inženjerska komora Srbije ostaje nema na sva ova dešavanja.
 
"Podsećamo javnost da je 5. jula prošle godine, uz političku ceremoniju, otvorena rekonstruisana Železnička stanica u Novom Sadu, i to pre završetka svih bezbednosnih provera i dok je još bila gradilište. Samo nekoliko meseci kasnije, usled urušavanja nadstrešnice, život je izgubilo šesnaest ljudi. Cena ignorisanja struke tada je bila - ljudski život", podsećaju.
 
Zbog svega navedenog, od nadležnih zahtevaju: 
 
1. Puštanje u saobraćaj deonice Pakovraće-Požega, uključujući tunel "Munjino brdo", kada se ispune svi zakonom propisani tehnički uslovi i pribavi važeća upotrebna dozvola.
 
2. Potpuni prekid političkog uticaja na rad projektanata, izvođača i stručnog nadzora.
 
3. Izdavanje objektivnog, potpunog i nezavisnog izveštaja o stepenu završenosti i bezbednosnoj opremljenosti ove deonice, uključujući tehničke izveštaje o ispitivanju funkcionalnosti automatskih sistema kao i objavljivanje Izveštaja Komisije za tehički pregled objekta.
 
4. Jasan i nedvosmislen odgovor Inženjerske komore Srbije na dešavanja prethodnih dana i zaštitu struke, inženjerske etike i zakonskih procedura.
 
5. Pokretanje od strane Inženjerske komore Srbije inicijative za ocenu ustavnosti Uredbe kojom se uvodi tzv. "probni rad" na saobraćajnicama kao i korišćenje objekta dok je u probnom radu, što nije predviđeno važećim Zakonom o planiranju i izgradnji.
 
"Na kraju, jasno ističemo: Bezbednost nije stvar slobodne procene - ona je rezultat stroge i dokumentovane provere. Zakon nije prepreka - on je garancija kvaliteta, odgovornosti i zaštite. Struka nije tišina - struka je glas razuma", zaključili su u saopštenju.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Mićo

    08.07.2025 15:18
    Građ
    Građevinska knjiga je ključni dokument na svakom gradilištu.
    Ona se vodi svaki dan i njom se prati da li je objekat u skladu sa projektom.Nju vodi šef gradilišta u saradnji sa nadzornim organom.
    Zlatno pravilo u građevini je : Što nije napisano nije ni rečeno.
  • Kalimeto

    08.07.2025 01:00
    Ubice
    To sto Vucuc radi me ne cudi. Mnogo ljudi je izgubilo zivote njegovom krivicom. Zabrinjavaju me ovi koji ga podrzavaju. Mozda sutra i njihova deca mogu da se nadju u tom tunelu
  • Žika

    07.07.2025 20:51
    Upptrebna dozvola
    Koliko znam, ni jedan most u Beogradu nema upotrebnu dozvolu! Neće niko da podpiše. Pa ipak svakodnevno hiljade vozila dnevno predje pteko njij!

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija