Registrovano tek 13.500 električnih trotineta: Ne ide brzinom kojom se država nadala

Iako je prošlo više od godinu dana od kada je na snagu stupila obaveza registracije električnih trotineta, do sada, prema podacima Agencije za bezbednost saobraćaja, nalepnicu ima 13.520.
Registrovano tek 13.500 električnih trotineta: Ne ide brzinom kojom se država nadala
Foto: Pixabay
Izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima donet je Pravilnik kojim je bilo predviđeno da od 15. juna 2024. u saobraćaju neće moći da učestvuju laka električna vozila koja ne budu prijavljena na ovaj način. Međutim, kao i mnogo puta do sada viđeno i u drugim oblastima, teško sprovodivi nadzor nad ispunjavanjem neke obaveze direktno utiče i na njenu primenu. Prema dostupnim podacima, do isteka roka izdato je oko 3.500 nalepnica, a do polovine maja ove godine - oko 11.500, piše Forbes Srbija.
 
I novi podatak pokazuje da registracija napreduje, ali ovim tempom daleko je od onoga što su verovatno zamislili nadležni.
Ograničenja
 
Prema važećem pravilniku, trajna nominalna snaga elektromotora koji pokreće električni trotinet ne bi trebalo da je veća od 0,6 kW. Najveća konstruktivna brzina ne sme da prelazi 25 km/h, a masa praznog vozila 35 kg. Pod terminom laka električna vozila podrazumevaju se isključivo trotineti sa po jednim točkom napred i nazad, bez mesta za sedenje. U njih ne spadaju monocikli, bicikli, mopedi, samobalansirajuća sredstva i skejtovi.
Predstavnici pojedinih udruženja procenjuju da u Srbiji ima između 250.000 i 400.000 električnih trotineta. Stručnjaci za bezbednost saobraćaja ukazuju da ta brojka nije realna. Ali ih sigurno ima znatno više od broja koji je do sada obezbedio nalepnicu.
 
Od početka primene novih zakonskih propisa u septembru 2023. do kraja 2024. godine dogodile su se 144 saobraćajne nezgode sa učešćem trotineta, u kojima je jedna osoba stradala i 131 lice povređeno (među njima i 27 dece). Osnovna dilema jeste da li saobraćajna policija ima kapacitete da se posveti i kontroli vozača trotineta. I da li je dovoljno apelovati na svest vozača i razumevanje da registracija nije samo još jedan namet.
Odgovore na pitanja od predstavnika MUP-a Srbije po pitanju kažnjavanja Forbes Srbija nije dobio. U Agenciji za bezbednost saobraćaja (ABS) kažu da ne raspolažu podacima o kaznama i kontrolama budući da je to u nadležnosti saobraćajne policije.
 
Početkom godine list Danas je preneo podatke Uprave saobraćajne policije o tome da se kontrola obavlja svakodnevno. U 2024. evidentiran je 941 saobraćajni prekršaj. Najviše kazni je napisano zbog nenošenja svetloodbojnog prsluka - 489, dok je zbog neposedovanja identifikacione nalepnice sankcionisano 423 vozača.
 
"Značajan broj građana uzeo nalepnicu"
 
U Agenciji za bezbednost saobraćaja u odgovoru za Forbes Srbija ističu da je od uvođenja novih propisa, "značajan broj građana preuzeo evidencione nalepnice za svoje električne trotinete". Dodaju ipak da istraživanje koje je sprovela ABS pokazuje da samo 2,2 odsto vozača električnih trotineta poštuje sva propisana pravila.
 
S druge strane, i distributeri i dalje prodaju trotinete jače snage koji ne mogu da budu registrovani. Primera radi, na sajtu jedne od firmi koja uvozi trotinete naznačeno je koji mogu biti registrovani, a koji ne.
 
Uz to, dodaju da svi njihovi električni trotineti imaju podešeno ograničenje brzine na 25 km/h. Stoji i napomena da ne ohrabruju uklanjanje tog limita i preporučuju opreznu vožnju uz obaveznu upotrebu zaštitne opreme. Modeli jesu limitirani na 25 km/h, ali korisnik kasnije preko aplikacije može menjati ograničenje brzine.
 
Zaobilaženje propisa
 
Profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić kaže za Forbes da "imamo ogroman broj električnih trotineta, a vrlo malo sa nalepnicama". 
 
"To znači da ljudi kupuju trotinete koji ne ispunjavaju uslove. Drugi deo njih neće da izdvoji i te sitne pare, oko 2.000 dinara, kako bi je dobili", dodaje Vujanić.
 
Ističe da je viđao ljude koji voze trotinete brzinama većim od propisanih 25 kilometara na sat.
 
Profesor kaže da je moguće ograničiti brzinu prepravkom u servisu. Međutim, ne i jačinu motora, tako da svejedno takav trotinet ne bi smeo da dobije nalepnicu.
 
S druge strane, Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost sabraćaja kaže da je to veliki problem. Država ne može da zabrani kupovinu snažnijih modela jer možda ga neko kupuje da bi vozio na svom posedu i slično. Svakako ne bi smeli da se nađu u javnom saobraćaju. Problem je, kaže, oglašavanje takvih proizvoda. U tome su zakazali nadležno Ministarstvo i inspekcije jer bi to trebalo da se spreči.
 
Ceo tekst Forbes Srbija o e-trotinetima čitajte OVDE.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Labud

    17.08.2025 08:06
    Pa kad ovaj propis nema veze sa bezbednosti saobraćaja nego sa uzimanjem para od naroda
  • C18

    17.08.2025 07:55
    Регистрација
    без осигурања је чисто отимање новца. Чак и ситних 2000 помножите са 400.000. Коме иду те паре?
  • Марко

    17.08.2025 07:52
    Испали тротинети најгора ствар за државу. Нема везе што на хиљаде оних електричних скутера не подлежу регистрацији, а возе их сви, од деце до пензионера. Наравно нико нема кацигу. Господо како то није електрично возило, а тротинет јесте?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Preminuo Den Tana

Nekadašnji biznismen, fudbaler, glumac i predsednik fudbalskog kluba Crvena zvezda Dobrivoje Tanasijević - Den Tana, preminuo je u 90. godini.