Ko i kada je uveo prve tablice na automobilima

Prve registarske oznake za automobile uveli su Francuzi 1893. a tek se 1957. godine dogovorila standardizacija izgleda registracijskih oznaka u svetu.
Tri su osnovne veličine, a u Evropi se najviše koriste dimenzija 52 x 11 cm.
 
Samo sedam godina je prošlo od izuma automobila do prve pojave registracijskih oznaka. Karl Benc je 1886. predstavio svoj Patent-Motorwagen, a 1893, tačnije 14. avgusta, Francuzi su počeli da koriste automobilsku tablicu. Tri godine kasnije isto su učinili i Nemci, dok su 1898. Nizozemci (Holanđani) prvi predstavili automobilske oznake na nacionalnom nivou, a nazvali su ih "vozačka dozvola".
 
Kada su Nizozemci 1906. odlučili da promene način numerisanja tablica, u državi je bio registrovan 2.001 automobil. Španci su s pričom krenuli 1900, ali u sledećih pet godina u celoj državi registrovano je samo 256 vozila.
 
To samo pokazuje kako su u to vreme automobili bili retki i da su ih mogli imati samo bogataši. Amerikanci su kasnili za Evropom, tek 1901. uveli su tablice. U početku registaracijske oznake nisu izdavale države, nego su vlasnici sami morali da ih izrade. Masačusets je 1903. bila prva savezna država koja je izdavala tablice. Malo tih oznaka danas je ostalo sačuvano.
 
Danas se one izrađuju od aluminijuma, ali one s kraja 19. veka koristile su manje izdržljive materijale poput kartona. Soja, koža, porcelan koji se pekao na gvozdenoj pločici ili keramika bili su prvi materijali od kojih su se izrađivale tablice. Bile su krhke i nepraktične pa su se često lomile. 
 
Evropska unija propisuje žute ili bele tablice, ali Belgijcima je dozvoljeno da koriste stare, koje su i manjeg formata i imaju i crvena slova.
 
Tehnološki genijalac Stiv Džobs, osnivač Apple-a, imao je milijarde na računu, ali bio je u životu prilično skroman čovek. Imao je ne preterano raskošnu kuću u rezidencijalnom delu Palo Alta te se nikad nije razbacivao novcem.
 
Osim kad su u pitanju automobili. Zapravo, jedan automobil - Mercedes SL55 AMG. U životu ih je kupio 10. Imao je neobičnu naviku parkiranja na mestima za osobe sa invaliditetom, a druga zanimljiva stvar je ta da na svom automobilu nikad nije imao registarske oznake.
 
Džobs je, naime, pronašao rupu u zakonu države Kalifornije prema kojem svako ko je kupio novi auto ima šest meseci fore da na svoje vozilo postavi tablice. Stiv je to svesrdno iskorištavao. Šef Apple-a kupio je na lizing Mercedes SL55 AMG, a nakon šest meseci bi ga vratio i uzeo novi. Jednak prethodnom. I tako godinama.
 
Džobs je voleo svoju privatnost pa nije želeo da neko može da prepozna njegov automobil po tablicama. Motocikl BMW R60/2 iz 1966. bio je Džobsovo najdraže prevozno sredstvo pre nego što je postao zaluđen Mercedesom. Nikad ga nije prodao.
  • Godo

    08.01.2020 08:18
    Opet je bio prepoznatljiv
    Pa tek su ga tako prepoznavali, bio je jedini koji uopšte nema tablice. :)

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Zabava - Zanimljivosti

Egiptu vraćena ukradena statua Ramzesa II

Statua stara 3.400 godina koja prikazuje glavu Ramzesa II, vraćena je iz Švajcarske u Egipat, nakon što je ukradena i prokrijumčarena iz zemlje pre više od tri decenije.

Mesec će dobiti svoju vremensku zonu

Bela kuća objavila je memorandum u kojem traži od američke svemirske agencije NASA da uspostavi novi standard za lunarne vremenske prilike do 2026. godine.