Šest decenija od poslednje vožnje novosadskog tramvaja
Tramvajski saobraćaj u Novom Sadu ugašen je pre 60 godina, a od svih kola koja su prevozila Novosađane, ostala su samo jedna u vlasništvu Muzeja Grada Novog Sada.

Foto: 021.rs
Tramvaj broj 13 marke "ganc", sa tablicom Temerinski put - Futoški put, jedini je preostao od tramvaja koji su nekada saobraćali Novim Sadom.
Na Petrovaradinsku tvrđavu prvi put je stigao 1978. godine, gde je bio izložen kao muzejski eksponat. Međutim, kola su postepeno urušavana, skidani su delovi, pa je doneta odluka da se premeste u Gradsko saobraćajno preduzeće. Tramvaj je tamo bio restauriran, ali je od tad vreme ponovo učinilo svoje.
Istoričarka Agneš Ozer, koja je pisala o tramvajskom prevozu u Novom Sadu, kaže za 021.rs da je postojalo nekoliko ideja kako da se sačuva poslednji novosadski tramvaj.
"Uvek je bilo pitanje da li tramvaj uneti u zgradu ili ne? To bi bilo lepo, ali bi to bilo moguće da se uradi da Muzej Grada ima veliku zgradu sa stalnom postavkom o istoriji Novog Sada. Onda bi imalo smisla napraviti rekonstrukciju novosadske ulice iz 1911. godine kada kreće prvi tramvaj u Novom Sadu", priča naša sagovornica.
Jedna od ideja koja je potekla iz Muzeja bila je i da poslednje novosadsko vozilo koje se kretalo na šinama bude izloženo na početku Dunavske ulice. To bi bilo i prirodno, s obzirom na to da su tuda tramvaji prolazili. Međutim, do toga nije došlo.
Navodno je za obnovu poslednjeg tramvaja u Novom Sadu bilo zainteresovano i jedno privatno preduzeće. Evidentno je da do renoviranja nije došlo, pa i dalje nije poznato kakva sudbina čeka tramvaj sa brojem 13.
Prve vožnje od 1911. godine
Na Đurđevdan, 6. maja, napuniće se tačno šest decenija otkad je odvozana poslednja vožnja tramvajem u Novom Sadu. Istorija ovog prevoza u najvećem gradu Vojvodine je interesantna.
"To je bio veliki bum i veliki iskorak za Novi Sad, jer je 1910. godine bilo razgovora da li uvesti konjski tramvaj ili ne, na koji način regulisati javni gradski prevoz. Došlo se do zaključka da je najbolje da to bude električni tramvaj, ali preduslov uopšte za pokretanje električnog tramvaja bilo je otvaranje 'Električne centrale'. Sam grad Novi Sad nije imao taj novac da pokrene sve to, pa je 'Električni DD' iz Budimpešte napravio koncesiju sa gradom. Grad je dao teritoriju, svoje ulice i nekretninu, a 'Električni DD' postavio šine", objašnjava Ozer za 021.rs.
Dogovorom je bilo sve jasno formulisano, kuda su se kretali tramvaji, kao i brzina kojom su smeli da se kreću u određenim delovima grada. Tako je 30. septembra 1911. godine saobraćaj električnog tramvaja zvanično otpočeo, a u zapisniku je konstatovano da je bilo 11 električnih kola.
Novosađani su tramvajem mogli da idu Temerinskim putem, pored Vladičanskog dvora, pa do Jodne banje. Druga linija protezala se od Dunavske ulice do nekadašnje Železničke stanice.
"Izuzev godina Prvog svetskog rata novosadski tramvaj nije bio rentabilan. Stanovnici Novog Sada ga jednostavno nisu dovoljno koristili. Samo u godinama rata, kada je velika frekvencija i kada je Novi Sad mesto odakle vojske odlaze na front, onda je bilo prihoda od tramvaja", dodaje Ozer.
Pošto je prevozio ranjenike, u Prvom svetskom ratu se pojavila ideja da se povežu dve linije tramvaja, ali se to nije dogodilo. U tom periodu pokreće se i uskotračna železnica, famozna "Trčika", koja ide do Štranda. Posle toga izjalovio se i plan da se uskotračnom železnicom povežu sve pijace u gradu.
U međuratnom periodu, 1931. godine, prvi autobusi stižu u Novi Sad i najavljuju novu eru gradskog prevoza. Tramvaji i dalje krstare gradskim ulicama, a saobraćaj staje u Drugom svetskom ratu, poštu su saveznici bombardovali "Električnu centralu".
Odluka o ponovnom uspostavljanja tramvajskog saobraćaja donosi se 22. maja 1945. Osoblje "Električne centrale" radilo je punom parom kako bi se novosadskim ulicama ponovo začula tramvajska škripa.
Agneš Ozer primećuje da je Novi Sad specifičan kada je u pitanju gradski prevoz, jer ne postoje međufaze karakteristične za brojne gradove. Kako nije bilo konjskog tramvaja, već se odmah prešlo na električni, tako je i preskočena faza sa trolejbusima. Umesto njih, na scenu su odmah stupili autobusi.
Kako se navodi u monografiji povodom obeležavanja 100 godina gradskog prevoza u Novom Sadu, 1954. godine GSP je imao 19 tramvaja. Od toga 13 marke "ganc" (deset iz 1910. i tri iz 1926. godine), 5 marke AEG (tri iz 1933. i dva iz 1936. godine) i jedna kola marke "simens" iz davne 1882. godine.
Ideje o vraćanju tramvaja dolaze pred izbore
Poslednjih godina mogle su se pročitati vesti o tome da će se obnoviti tramvajski saobraćaj u Novom Sadu. Tako su 2011. godine svi novosadski mediji izvestili da je gradska vlast odlučila da "tramvajima reši problem saobraćajnog haosa u gradu". Oni bi, kako se navodilo, na novosadskim ulicama trebalo da se nađu do 2015. godine.
Agneš Ozer smatra da Novosađani ne bi bili sretniji da imaju tramvaj, iako to lepo zvuči.
"Taj žal za tramvajima uvek postoji kod Novosađana i misle da bi to bilo dobra, ali mislim da je ključ čitave priče u isplativosti. To bi možda danas, kada je grad postao velik, i imalo smisla. Tramvajski saobraćaj bi bio veoma komotan za Novosađane, ali kada bi postojale dugačke pruge, recimo, da se tramvaj pokrene od Petrovaradina pa da ide do kraja grada, da prođe Novo naselje i dalje. Možda bi se sve na kraju i isplatilo, ali to treba jako dobro izračunati", zaključuje ova istoričarka za 021.rs.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Pošta stradalima u Srebrenici odata u Novom Sadu i Beogradu
11.07.2025.•
2
Pošta stradalima u Srebrenici 1995. godine odata je danas u Novom Sadu i Beogradu.
VIDEO: Posetioci Exit festivala o utiscima posle prve večeri: "Sloboda, sloboda, sloboda"
11.07.2025.•
6
Većina posetilaca sa kojima smo razgovarali žali zbog toga što je ovo, kako je najavljeno, poslednji Exit u Novom Sadu.
Zbog čega Novosađani tuže grad: Milioni odlaze na ujede, padove i eksproprijaciju
11.07.2025.•
6
Veliki broj tužbi zbog ujeda pasa, prokliznuća na ledu i upadanja u rupe zabeležen je i u 2024. godini. Takvih predmeta bilo je preko 6.000, a u svim slučajevima tužena strana bio je Grad Novi Sad.
Dodeljeni tenderi za Most slobode: Pogledajte šta će se raditi
11.07.2025.•
14
Tenderi za geodetsko snimanje stubova na Mostu slobode, kao i opažanje klizišta na obali Dunava u zoni mosta, dodeljeni su dvema firmama.
Vikend pred Novosađanima sunčan i topliji
11.07.2025.•
0
Subota u Novom Sadu biće pretežno sunčana i toplija.
Planira se novi stambeni kompleks na Alibegovcu: Skoro 20 zgrada, portirnica na ulazu
11.07.2025.•
59
Na području Alibegovca planira se novi stambeni kompleks, veličine 1,56 hektara.
U Betaniji rođeno 26 beba, među njima i blizanci
11.07.2025.•
0
U novosadskoj Betaniji je za 24 časa rođeno 26 beba.
FOTO, VIDEO: Prve večeri Exita poručeno da Novi Sad pamti 1. novembar, pozdravljeni studenti
11.07.2025.•
33
Jubilarni, 25. Exit, počeo je u četvrtak, 10. jula na Petrovaradinskoj tvrđavi.
FOTO, VIDEO: Ateist rep na Exitu i poruka "ruke su vam krvave"
10.07.2025.•
18
Jubilarno, 25. izdanje Exit festivala počelo je večeras na Petrovaradinskoj tvrđavi.
FOTO, VIDEO Ulični korzo otpora: "Da se, dok je ceo svet ovde, prikaže istina o Srbiji"
10.07.2025.•
27
U toku je blokada Varadinskog mosta i dela Bulevara Mihajla Pupina.
Za kraj radne nedelje stiže nam sunčani petak: Šta vas očekuje?
10.07.2025.•
0
Petak će biti suv, topliji i sunčaniji.
Semafori u Novom Sadu dobijaju baterije zbog nestanaka struje - evo na kojim lokacijama
10.07.2025.•
10
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije raspisala je javnu nabavku za baterije za 16 semafora u Novom Sadu.
Izdavanje stanova za bezbednjake u Novom Sadu: Zabranjeno, ali ima oglasa
10.07.2025.•
41
Sajtovi na kojima se objavljuju stanovi za izdavanje puni su stanova koji izuzetno podsećaju na stanove za bezbednjake koji su kupljeni po povlašćenim cenama.
Sutra skup ispred Karlovačke gimnazije i blokada raskrsnice: "Raspišite izbore"
10.07.2025.•
4
Građani koji podržavaju studente traže vanredne parlamentarne izbore i zbog toga se okupljaju u petak, 11. jula, ispred Karlovačke gimnazije.
Akademski plenum kod Varadinskog mosta prikuplja donacije za profesora i potpise za vanredne izbore
10.07.2025.•
0
Akademski plenum danas, 10. jula na štandu kod Varadinskog mosta prikupljaće donacije za operaciju profesora Aleksandra Pavlovića - Caleta kao i potpise za vanredne parlamentarne izbore.
Advokat Lakić: Tužilaštvo da procesuira osobe koje su pretukle i vezale studenta FTN-a
10.07.2025.•
1
Advokat Nikola Lakić izjavio je da tužilaštvo mora da procesuira službenike Ministarstva pravde koji su teško povređenog studenta novosadskog FTN-a Luku M. vezali lisicama za bolnički krevet u KBC Zemun.
Novosađani dobili novu destinaciju za kupovinu - otvoren 42. Univerexport objekat u Novom Sadu
10.07.2025.•
0
Kompanija Univerexport otvorila je novi maloprodajni objekat u Novom Sadu, koji se nalazi na adresi Ćirpanova 14.
Kamerman koji je napadnut ispred prostorija SNS u Novom Sadu podneo prigovor tužilaštvu
10.07.2025.•
1
Kamerman televizije Euronews Mirko Todorović, koji je fizički napadnut 5. novembra ispred prostorija SNS na Bulevaru oslobođenja, podneo je prigovor novosadskom Višem javnom tužilaštvu.
Exit pokreće novi festival ispred egipatskih piramida
10.07.2025.•
6
Exit festival bi sledeće godine trebalo da pokrene novi festival koji će se održavati u Egiptu, u blizini poznatih piramida.
Komentari 21
Solis nekretnine
pametan
Linija 1 - Futog-Petrovaradin. Jevrejska se zatvara za automobilski saobracaj i dozvoljava se prolazak samo tramvajima i autobusima. Preko mosta Duga idu i automobili ali kroz Podgradje samo tramvaji na antivibracionim sinama i antivibracionoj podlozi. Okretnice su u Futogu i u Petrovaradinu
Linija 2 - Telep-Klisa - linija ide preko Telepa i Limana i kroz Strazilovsku koja se isto zatvara za automobile. Pored SNP-a ka Klisi. Okretnice su na Telepu i kod RODA Megamarketa na autoputu
Linija 3 - Rumenka-SNP - okretnice u Rumenci i kod SNP-a. Linija ide preko Detelinare i Bul. Jase Tomica i kroz Bul. Osl. i Jevrejsku.
Ali, pameti nema. Proterati auta iz centra! U centru samo auta stanara i vozila Hitne Pomoci i Vatrogasci.
Pojacati biciklisticke staze.
Na okretnicama tramvaja uvesti "park and ride" sistem sa besplatnim karticama za tramvaje za sve koji tu parkiraju auta.
Sagraditi na obodima centra minimum 4 garaze (ispod Futoske Pijace, prekoputa Futoske pijace gde je Karibik ispod celog tog pojasa koji je sad potpuni Balgrades, u Pavla Papa kod Sokaceta i kod Kvantaske pijace) sa po 1000 mesta i garazu ispod Modene i Trga Slobode i ispod Bul. Mihajla Pupina.
Nastavak radova da NS iz palanke izraste u grad za zivot a ne u grad za prezivljavanje - garaze na Detelinari i Limanima. Nastavak Bul. Evrope preko Dunava, novi most obilaznica iza Petrovaradina sa vezom prema Kacu i veza Bul. Evr. sa Backom Palankom
@
LIBOP - list bosanskih pisaca, broj LXVI
Strana 7
Tekst pod naslovom
"Avlija i prokletstva"
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar