Baljak za 021: Kroz film o Žilniku želim da osvetlim opus nepristajanja

Snimanje filma "Planeta Žilnik" reditelja Janka Baljka, o novosadskom filmskom stvaraocu Želimiru Žilniku, počelo je u Beogradu.
Baljak za 021: Kroz film o Žilniku želim da osvetlim opus nepristajanja
Foto: Medija centar Beograd
Žilnik je prošle godine obeležio 50 godina stvaralaštva, tokom kojeg je snimio veliki broj filmova, a mnogi su značajni po njihovoj temi, načinu na koji su snimljeni, jedinstvenom pristupu, stvaranju glumaca od autentičnih likova. Zbog svoje subverzivnosti, jer postavljanja čoveka u središte raznih društvenih zbivanja, Žilnikovi filmovi su nagrađeni brojnim nagradama, a njegov rad se izučava i na umetničkim akademijama. 
 
Počevši od filmova kao što su "Žurnal o omladini na selu zimi" i "Pioniri maleni, mi smo vojska prava", preko "Nezaposlenih ljudi", "Ranih radova", "Crnog filma", "Vere i Eržike", "Tako se kalio čelik", pa do filmova poput "Tito po drugi put među Srbima", "Marble Ass", "Kud plovi ovaj brod", "Tvrđava Evropa", "Stara škola kapitalizma", "Destinacija Serbistan", Žilnik je na filmskoj traci ispisao istoriju svog vremena, a reference iz najranijih filmova aktuelne su i danas.
 
Janko Baljak kaže za 021.rs da je Žilnik jedinstvena ličnost u evropskom filmu, reč je o čoveku čija je energija, iako je gotovo u osmoj deceniji života, na nivou mladog čoveka.
 
"Mene je impresioniralo to da je mlađi od mnogih mojih studenata kojima predajem dokumentarni film. Na njegovom primeru, u jednom dijalogu kako sam zamislio da izgleda ovaj film, prolazeći kroz neke od najznačajnijih njegovih radova i filmova, želim da osvetlim jedan opus nepristajanja, jedan opus pravog, dobrog i iskreno angažovanog filma, što je ono kako ja zamišljam bavljenje ovim poslom i dokumentarnim filmom", poručuje ovaj reditelj.
 
Žilnik je umetnik koji je kroz "običnog čoveka" govorio o onome šta se dešava u društvu, za šta je bila potrebna hrabrost. Zbog svojih ideja, za film "Rani radovi" koji je ovekovečen "Zlatnim medvedom", branio se na sudu - i odbranio se. "Planeta Žilnik" će kroz priču o Žilniku biti i svojevrsan presek najdramatičnijih dešavanja u nekadašnjoj Jugoslaviji kojima je ovaj autor svedočio.
 
  
 
Baljak kaže da je Žilnik uvek bio uz kameru kada su se dramatični događaji dešavali i ne čeka istorijsku distancu da bi se osvrnuo na određena dešavanja. On je, smatra Baljak, jednostavno preticao događaje.
 
"Kada niko nije ni shvatao dramatičnost emigrantske teme, Žilnik se već u svojim filmovima bavio tim ljudima, njihovim sudbinama. 'Marble Ass' je jedan od prvih filmova koji je pristupio marginalizovanoj LGBT grupaciji, pričajući dramatičnu priču o njihovoj ugroženosti, njihovoj sudbini. Da ne govorim o 'crnom talasu'. Gledajući filmove koji su nastajali pre 50 godina, dolazimo do zaključka da su oni u mnogim stvarima, u estetskom smislu, moderniji od većine dokumentarnih filmova koji se stvaraju danas. Iz mnogo različitih uglova želim da ispričam tu priču, i da taj film bude zanimljiv, ne samo u političkom smislu, nego i u estetskom, voleo bih da i on sam liči na Žilnikove filme. To je će biti jedan 'road movie' kroz njegov opus", dodaje Baljak za 021.rs.
 
Navodi i da je ideja da se zabeleži Žilnikov jedinstveni postupak na setu, objašnjavajući da se on, mnogo pre nego što se u teoriji počelo govoriti o doku-drami, već bavio time i bio na neki način rodonačelnik tog postupka, o kom se danas priča kao o inovaciji u svetu filma. 
 
 
Pojedine reference iz Žilnikovih filmova deluju kao da su napisane nedavno, poput one iz "Ranih radova" kako bi "mojoj kevi više značila veš mašina nego biračko pravo". Baljak kaže da je neverovatno da su neke teme kojima se Žilnik bavio u svojim filmove aktuelne i danas.
 
"Priča o nezaposlenim ljudima, ljudima sa margine, ako ćete i priča o mladima na selu. Neverovatna aktuelnost tih filmova bez obzira na to što su nastajali u socijalističkom kontekstu društva u kojem smo živeli. I u ovom kapitalističkom društvu koje Žilnik jako vešto secira u svojim filmovima o radnicima, gubitnicima surove tranzicije, takođe možemo da vidimo sudar između vremena u kojem je počinjao da stvara i vremena koje sada živimo. Međutim, gomila tema i motiva vrlo je prepoznatljiva i aktuelna do dana današnjeg. To je zapravo i dokaz koliko je on veliki reditelj i koliko ga, kao neke od kolega, vreme nije pregazilo. Izdržati taj test vremena, a imati tako velik opus, biti toliko produktivan svih ovih godina je stvar za poštovanje i za velikih respekt", zaključuje Baljak.
 
Premijera filma planirana je za kraj 2019. godine, a intervju sa Želimirom Žilnikom povodom 50 godina njegovog rada možete da pročitate OVDE.
  • m

    19.11.2018 21:47
    zilnik
    da, ali '95. pored toga, ''tema'' se koristi samo zarad osvrta na stanje u zemlji koja se kroz rat tada uveliko raspada, mladi koji su odlazili na ratiste I u kom stanju su se vracali itd.
  • Vlada

    02.11.2018 18:06
    ---
    Želimir je upotrebio filmsku traku kao ogledalo društva, ali tako vešto da samo mogu da konstatujem da je jednostavno genijalno.
  • ??

    02.11.2018 15:10
    Pa zar i on o pomodnoj temi - "marginalizovanoj" LGBT grupaciji? Sta mu to treba...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti