Menu 021

Ovo su minimalni iznosi koje će svaki stan u Novom Sadu mesečno morati da izdvaja za održavanje

Svaki stan u Novom Sadu uskoro će imati utvrđeni minimalni iznos koji će stanari svakog meseca morati da izdvajaju za tekuće i investiciono održavanje zgrada.
Novi Sad 26.04.2019. | 17:18 > 07:48
Ovo su minimalni iznosi koje će svaki stan u Novom Sadu mesečno morati da izdvaja za održavanje
Foto: 021.rs
Ove iznose stambene zajednice mahom već imaju definisane dogovorom sa upravnicima stambenih zajednica. Međutim, ti iznosi su do sada bili između 100 i 250 dinara, te će sada morati da budu viši.
 
Odbornici Skupštine grada na sednici 10. maja razmatraće i (verovatno) usvojiti predlog odluke o minimalnoj visini iznosa o tekućem održavanju zgrada i minimalnoj visini iznosa izdvajanja na ime troškova investicionog održavanja zajedničkih delova zgrade. Reč je o dva troška koji se obračunavaju po formuli koju je definisalo Ministarstvo građevinarstva, a potreba je koju propisuje Zakon o stanovanju i održavanju zgrada.
 
Prema ovoj odluci, svaki stan u zgradi bez lifta biće dužan da mesečno za tekuće održavanje izdvaja minimum 324 dinara, dok će stan u zgradi sa liftom tekuće održavanje plaćati 422 dinara
 
Vlasnici garaža plaćaće dodatno i to još 195 dinara mesečno na već pomenute troškove, navodi se u predlogu odluke.
 
Vlasnici zajedničke garaže ili garažnog bloka izdvajaće mesečno najmanje 130 dinara, a za samostalne delove zgrade poput prostorija u kojima su tehnički uređaji, trafo-stanice, skloništa i slično izdvaja se 195 dinara. 
 
Troškovi svakog stana za investiciono održavanje se obračunavaju malo drugačije - utvrđuju se po kvadratnom metru površine stana. Ako je zgrada stara do 10 godina i nema lift, mesečno se izdvaja 2,80 dinara po kvadratu stana. Za zgrade bez lifta stare od 10 do 20 godina ovaj trošak je 4,20 dinara po kvadratu, za zgrade bez lifta stare 20 do 30 godina iznos je 5,60 dinara po kvadratu, a za zgrade bez lifta starije od 30 godina izdvajaće se sedam dinara po kvadratu. 
 
Ako zgrada ima lift i stara je do 10 godina, svaki stan za investicije izdvaja 3,60 dinara mesečno - po kvadratu. Za zgrade sa liftom stare od 10 do 20 godina obračunato je 5,50 dinara po kvadratu, za zgrade sa liftom stare od 20 do 30 godina izdvajaće se 7,30 dinara do kvadratu, a za zgrade sa liftom starije od 30 godina svaki vlasnik stana moraće mesečno da izdvaja najmanje 9,10 dinara po kvadratu. 
 
Ovo su iznosi koji će izdvajati vlasnici garaža i boksova, kao i za samostalne delove zgrade.
 
 
Skupština stambene zajednice ne može da propiše niži iznos od iznosa navedenog u odluci, a ovi troškovi usklađivaće se godišnje sa prosečnom neto zaradom u Novom Sadu za prethodnu godinu. 
 
Skupštine stambenih zajednica imaće 90 dana od stupanja na snagu ove odluke da donesu akt o visini iznosa o tekućem i investicionom održavanju zajedničkih delova zgrade, kao i akt o visini iznosa troškova iz svih drugih nadležnosti stambenih zajednica. Odluka će stupiti na snagu osmog dana od dana objavljivanja u Službenom listu, a tokom maja.
 
Kad je reč o plaćanju ove obaveze, svaki stanar mora na tekući račun stambene zajednice da uplati dogovoreni iznos najkasnije od poslednjeg dana u mesecu za tekući mesec. Takođe, ako stanari imaju dogovor sa upravnikom zgrade o drugačijem načinu plaćanja - recimo, putem Informatike, uplatom na račun upravnika i slično, ovi načini plaćanja takođe mogu da se uspostave. 
 
Inače, prema Zakonu o stanovanju i održavanju zgrada, svaki stanar ima pravo da traži od upravnika elektronski ili drugi uvid u stanje i promene na tekućem računu stambene zajednice. Ako se naplata ovih troškova ne vrši preko Informatike, upravnik mora stanarima da dostavi fakturu. Hitne intervencije se, kao i uvek, finansiraju iz novca stambene zajednice na računu, bez obzira na namenu tih sredstava.
 
Prednosti i mane odluke
 
Pomenuti predlozi predstavljaju napredak u oblasti održavanja zgrada i podizanju svesti o zajedničkoj svojini, smatra diplomirani pravnik i licencirani profesionalni upravnik Srđan Popović, inače član udruženja organizatora profesionalnog upravljanja "Inicijativa za kvalitetnije stanovanje". On napominje da je, ipak, potrebno bolje precizirati delove koji se odnose na tekuće održavanje, a zato što različite zgrade imaju različite potrebe.
 
"Prednosti se, pre svega, odnose na činjenicu da će po navedenom predlogu odluke, u slučaju investicionog održavanja, prosečni stan u prosečnoj zgradi u Novom Sadu (50 kvadrata, oko 20 godina starosti) biti obavezan da izdvaja oko 250 dinara mesečno na račun stambene zajednice, a na ime investicionog održavanja. To znači da će prosečna zgrada u Novom Sadu (oko 25 stanova) mesečno 'štedeti' oko 6.500 dinara. Praksa do sada je bila takva da se izdvajalo oko 100 dinara po posebnom delu, što je iznos koji, kad pokrije bankarsku proviziju, kao i proviziju JKP 'Informatika', ostavlja tek negde oko 1.000 - 1.500 dinara na računu zgrade mesečno i to pod uslovom da svi plate", naglašava Popović.
 
Kako dodaje, mana se nalazi u sferi redovnog održavanja - Novi Sad je faktički prepisao odluku koja je usvojena u Beogradu.
 
"Kao kriterijum za diferencijaciju uzeta je samo činjenica da li zgrada poseduje ili ne poseduje lift. Što je nedovoljno, obzirom da u Novom Sadu postoji velik broj zgrada sa pumpom za toplu i pumpom za hladnu vodu koje takođe zahtevaju mesečno održavanje (oko 2.500 dinara za celu zgradu po pumpi), kao i održavanje gasnog kotla (ukoliko postoji - zakonska je obaveza oko 6.000 dinara za zgradu), zatim održavanje video nadzora (novouvedena zakonska obaveza) i ostalo. Pretpostavljamo da je intencija predlagača da pod 'redovno održavanje' ne ubroji održavanje higijene, to jest da je cena održavanja higijene još dodatna na predložene iznose, ali to nije jasno navedeno", kaže Popović i dodaje da su iznosi realni, a naročito kad se uzme u obzir da, recimo, u Zagrebu, troškovi samo investicionog održavanja za prosečan stan iznose oko 12 evra na mesečnom nivou. "Naš standard je niži, a ovakva obaveza nam se tek sada nameće. U Hrvatskoj postoji već više od 20 godina", dodaje naš sagovornik.
 
Podsetimo, prinudna uprava, iako postoji kao opcija u Novom Sadu, i dalje nije popularna mera uvođenja reda u zgrade koje nemaju, shodno zakonu, upravnike. Više o problemima ovih zgrada čitajte u našem tekstu OVDE.
Autor: Gorica Nikolin - gorica@021.rs
Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.
  • Vladimir
    24.05.2019 14:07
    Upravnik
    Upravo sam procitao na oglasnoj tabli da od sada treba da placam za stan od 54m2 998.00 dinara za tekuce odrzavanje.Zgrada je izdala lokale i krov za razne antene i po finansijskom izvestaju godisnji prihod od rentiranja je 2600000.00 din. recima dva miliona sesto hiljada i nesto sitno dinara.,na tu cifru treba 130 stanova da izdvajaju u proseku 900.00 din mesecno.Upravnik je izabran iz zgrade ,ali je iskoristio mogucnost da zgrada ako nema profesionalnog upravnika moze i ne mora da placa upravnika,nas je sebi dodelio platu i usput je bivsi predsednik sebi dodelio radno mesto domara pa njih dvojica kostaju zgradu preko 1600000.00 din.Moje pitanje je :da li zgrade koje imaju stabilno finansiranje podlezu ovoj uredbi?
  • Shin Sekai
    29.04.2019 13:15
    Kakvo redovno odrzavanje? Nisam radnika iz grada video od devedesetih godina u zgradi! Crkne sijalica, mi menajmo, pukne plafonjera u hodniku mi menjamo, treba da se kreci, mi krecimo, pukne zid, mi krpimo, treba da se sredi prilaz zgradi, mi sredjujemo. I jos hoce da uzmu vise novaca za to NISTA. Dovidjenja, gospodo.
  • tepsijasi
    28.04.2019 19:15
    i tepsijasice
    ako si STANAR i placas kiriju, onda sve te dazbine/vrazvine NISU TVOJ problem!
    JASNO???
    odrzavanje zgrade, stana, stepenista, kojekakva odsiguranja, zajednicka briga oko lifta, zajednicke potrosnje vode, struje, gasa, ciscenje prilaza zgradi, ciscenje stepenista, ciscenje snega, odzacarina usw. su OBAVEZE VLASNIKA!!!
    bando komunisticko-grebatorska, VLASNISTVO OBAVEZUJE i sigurno troskove odrzavanja zgrade/stana, nece placati glupavi "komsija"...NEMA NISTA DZABE!
    (vlasnik ima obaveze, a stanar ima pravo... ( kad placa kiriju ) !
    w.
  • akeksandar
    28.04.2019 12:06
    otimačina
    e ne mogu da verujem naplaćuju dimničarinu u zgradam koje i nemaju odžake i sad još i ovo. Redovno održavanje je samo u ceni informatike a sve ostalo plaćate mimo toga . izračunajte da ta stavka na računu iznosi minimum 300 din puta 100000 platiša i gde ide taj novac? I ako niste znali grejanje koje plaćate cele godine nije grejanje već topla voda koju drugi koriste

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar



Preostalo 1500 Karaktera


* Ova polja su obavezna
Cenovnik Impresum Kontakt Pravila i uslovi korišćenja Pošalji vest