Novi milionski gubici u GSP-u zbog korone, problemi sa kadrom i voznim parkom još uvek prisutni

Javno gradsko saobraćajno preduzeće u 2020. godini poslovalo je sa većim gubitkom nego inače, pre svega zbog smanjenog obima posla izazvanog pandemijom korona virusa.
Novi milionski gubici u GSP-u zbog korone, problemi sa kadrom i voznim parkom još uvek prisutni
Foto: 021.rs
Kako se navodi u Izveštaju o realizaciji programa poslovanja koji će se u četvrtak, 22. jula naći pred odbornicima Skupštine Grada Novog Sada, preduzeće je u 2020. godini ostvarilo neto gubitak u iznosu od 91.731.800 dinara.
 
Preduzeće je u 2020. godini prihodovalo ukupno 3.037.480.617 dinara, a utrošilo 3.138.314.405 dinara.
 
Iako ovo preduzeće i inače posluje sa gubitkom, u 2020. godini je isti bio veći nego inače, na šta su uglavnom uticale mere Vlade Srbije za sprečavanje širenja virusa korona. Od 21. marta do 4. maja prošle godine prevoz putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju uopšte nije funkcionisao.
 
Preduzeće je tada ostalo bez celokupnih prihoda, a povećali su se troškovi nabavke neophodne zaštitne opreme za borbu protiv virusa. Takođe, GSP je u tom periodu besplatno prevozio zaposlene Kliničkog centra Vojvodina, Instituta u Sremskoj Kamenici, Gerontološkog centra, Dečije bolnice, Doma zdravlja Novi Sad i drugih. 
 
  
 
Osim što se prodavalo manje dnevnih karata, na smanjene prihode je u mnogome uticalo to što se broj prodatih đačkih markica prepolovio u odnosu na 2019. godinu zbog onlajn nastave, a prodavalo se manje i svih ostalih vrsta markica, naročito penzionerskih. 
 
Uz to, u prvoj polovini godine je promenjen cenovnik i tada su umanjenje cene markica za prigradska naselja i uveden je značajan popust na godišnju kartu za učenike.
 
Iako je ostvareno samo 68 odsto planiranih vožnji, preduzeće je potrošilo 98 odsto planiranog goriva i sav planirani prirodni gas. 
 
Iz budžeta Grada Novog Sada za 2020. godinu GSP-u je uplaćeno ukupno 1.880.691.380 dinara. Od toga je 500 miliona korišćeno za nabavku goriva, dok je još 500 korišćeno u cilju ekonomskog oporavka od štete usled smanjenog prihoda zbog epidemije. Od preostalih 880.691.380 dinara, preduzeće je nabavilo 30 solo i 20 zglobnih autobusa i uložilo u stanicu za tehnički pregled i radionički prostor. Ipak, preduzeće je ostvarilo tek nešto više od polovine planiranih investicija za 2020. godinu, s obzirom na to da nije imalo sredstava.
 
U Izveštaju o realizaciji programa poslovanja navodi se i da sa trenutnim cenama prevoza nije moguće ostvariti prihode kojima bi se pokrili troškovi poslovanja bez pomoći u vidu subvencija. 
 
Tokom prethodne godine se povećalo učešće duga u odnosu na kapital, jer je preduzeće uzelo i kredit za tekuću likvidnost
 
  
 
Još 2019. godine, GSP je uzeo dugoročni kredit banke u iznosu od 400.000.000 dinara, sa periodom otplate od sedam godina, ali je isti izmirio 2020. godine, tako što je uzeo nov krediti kod Banke Poštanske Štedionice u iznosu od 9.300.000 evra (oko 1.093.309.185 dinara). Takođe, prošle godine je preduzeću odobren dugoročni kredit za obrtna sredstva i likvidnost kod Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD). 
 
U izveštaju nezavisnog revizora navodi se da postoje značajne neizvesnosti koje bi mogle dovesti u sumnju sposobnost preduzeća da nastavi poslovanje.
 
U 2020. godini, preduzeće je raspolagalo sa 265 autobusa, a tokom istog perioda GSP je zbog starosti i tehničke neispravnosti rashodovao 44 autobusa.  
 
Kao sopstvenu slabost GSP navodi starosnu strukturu radnika, zastarelost pojedinih delova opreme, prosečnu starost voznog parka, nedovoljnu opremljenost radionica za održavanje autobusa, kao i odlazak vozača i mehaničara iz preduzeća. 
 
Prošle godine je GSP radio sa 13 radnika manje nego što je planirano. Manjak radnika se uglavnom odnosio na mlađi kadar (ispod 40 godina) dok je onih starijih od 50 godina bilo za 44 više nego što je planirano, što dalje upućuje na starosnu strukturu radnika koja može, zbog odlazaka u penziju i bolesti, stvarati probleme sa kadrom u budućnosti. O tome svedoči i to što je čak 30 radnika otišlo u penziju prošle godine, četvoro je preminulo, a 27 je napustilo posao. 
  • Srba Smučić

    22.07.2021 02:21
    Ma da, do korone sve im je funkcionisalo savršeno, Japanci dolazili da uče od njih.
    Eh, prokleta korona, a bili su na korak do savršenstva...
  • neko iz GSP

    21.07.2021 20:06
    @ Nikola
    Odlican predlog ! Sada samo objasni kako to da se izvede, ALI da funkcionise u SRBIJI . Hvala unapred
  • Nikola

    21.07.2021 13:50
    Istina je da se novac zarađen od karata i subvencije troše na mnoge nepotrebne stvari, ali da li ste svesni šta znači privatan gradski prevoz? Znači da kupujem pokaznu za jednog prevoznika i da čekam da naiđe baš njegov autobus. To isto znači da deca, penzioneri i druge povlašćene (uglavnom najsiromašine) kategorije građana plaćaju višestruko skuplje karte, dakle, samo ih teramo u još veću bedu. To znači i uopšte skuplje karte, dakle, još veće gužve u saobraćaju. Dajte primer nekog grada u Evropi koji ima privatan gradski prevoz. Nigde gradski prevoz nije stvar slobodnog tržišta već javna usluga koja treba da olakša prevoz SVIH građana nekog grada (ne samo onih koji koriste taj prevoz).
    Najlakše je pisati nepromišljene komentare. Suština je da se gradski pevoznik dovede u red i oslobodi partijskog rukovođenja.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti