FOTO: Novi Sad korak bliže izgradnji pešačko-biciklističkog mosta, pogledajte šta će sve imati

Novosadska uprava je raspisala tender za izradu tehničke dokumentacije za gradnju pešačko-biciklističkog mosta na stubovima nekadašnjeg Mosta Franca Jozefa, saznaje 021.rs.
FOTO: Novi Sad korak bliže izgradnji pešačko-biciklističkog mosta, pogledajte šta će sve imati
Foto: 021.rs

Grad traži od ponuđača da uradi geodetske radove i geomehanička istraživanja i napravi idejno rešenje, kao i studiju opravdanosti sa idejnim projektom. 

Most će biti dug 450 metara, a u odnosu na nekadašnji železnički most biće širi i imaće 12 metara. Za postavljanje konstrukcije iskoristiće se postojeća tri stuba nekadašnjeg mosta i neće se praviti ponovo četvrti stub, koji je uklonjen šezdesetih godina kako bi plovidba Dunavom bila bezbednija. Najduži raspon mostovske konstrukcije će biti 188 metara. 

Most će biti čelični sa aluminijumskim delovima i u osnovi montažno-demontažni, jer se u tenderskoj dokumentaciji, koja se poziva na arhitektonsko rešenje, kaže sledeće:
 
"Istorija date lokacije ukazuje na konstantno građenje i rušenje mostova i u skladu sa datom temom predloženo rešenje predstavlja konstruktivni sistem koji je u potpunosti montažno-demontažni i ponovo uptrebljiv uz mogućnost reciklaže.
 
Kako se navodi u dokumentaciji u koju je 021.rs imao uvid, saobraćaj na mostu biće pešački i biciklistički, a fizički odvojen trakom sa posebnim sadržajima. Širina pešačkog dela biće šest metara, staza sa sadržajima u sredini zauzimaće jedan i po metar, a traka za bicikliste biće široka tri metra.
 
S obzirom na to da se zbog dužine mosta mogu razviti i veće brzine kretanja biciklista, na tri mesta biće blaga skretanja pod uglom od 15 stepeni kako bi se usporilo kretanje, a ta mesta su iskorišćena i kao vidikovci za pešake
 
Dok su pešačka i biciklistička traka predviđene za kretanje, staza između njih će služiti za okupljanje, odmor, sport na otvorenom, izlaganje radova iz ateljea i slično, a planiran je i zeleni pojas. Rasveta na mostu je uglavnom predviđena u parteru, kao led osvetljenje, a pratiće je i dekorativno osvetljenje. 
 
Most će sa petrovaradinske strane imati nastavak u starom železničkom tunelu od 355 metara koji će se rekonstruisati i dobiće staklena vrata. Unutar tunela će biti i pristup ka dva lifta i stepeništa za gornji plato Petrovaradinske tvrđave, kao i dva evakuaciona izlaza. Arhitekte su predvidele da tunel služi i kao galerija, osim toga što će biti namenjen biciklistima i pešacima. Na samom kraju izlaza iz tunela, kod Lovotursa, previđeno je proširenje pešačkih staza i uklopiće se sa planiranom Botaničkom baštom.
 
Sa novosadske strane na most bi se penjalo preko rampi koje bi se uklopile u kej, a okolo bi bili sportski tereni i parkiralište.  
 
Na mostu, kao i u tunelu, nije predviđen automobilski, autobuski ili kamionski saobraćaj, ali će se ostaviti mogućnost da ga u slučaju porebe koriste tehničke službe za održavanje ili službe za vanredne situacije.  
 
 
Tehnička dokumentacija se radi na osnovu arhitektonskog rešenja iz 2019. godine koje je dobijeno na idejnom konkursu, a koje možete pogledati na OVOM LINKU
 
Rok za dostavljanje ponuda je 17. januar 2022. do kada se šalju Upravi za građevinsko zemljište i investicije. U javnoj nabavci se navodi da je predviđen rok za izradu dokumentacije maksimalno 180 dana (šest meseci) i da je procenjena vrednost 50 miliona dinara, što je više nego proletos kada je u programu za ovu namenu bilo predviđeno 20 miliona dinara.
 
Ipak, Novi Sad trenutno ima dovoljno novca za ovaj projekat. Grad u budžetu za sledeću godinu planira da utroši 67 miliona dinara, potom 2023. godine još 495 miliona dinara, i konačno u 2024. godini još dva miliona dinara. 
 
Gradnja mosta bi se finansirala iz kredita i gradonačelnik Miloš Vučević je ranije najavio da su za to zainteresovani evropski partneri, ali još nije ništa dogovoreno i potpisano. Takođe, on je najavio i da su za gradnju interesovanje pokazali kineski partneri. 
 
Podsetimo da je nekadašnji železnički most sagrađen 1883. godine, srušen je aprila 1941. godine od strane vojske Kraljevine Jugoslavije. Okupatorske vojske Mađarske i Nemačke su ga popravile 1943. godine i koristile do oktobra 1944. godine, kada su ga srušile neposredno pre oslobođenja Novog Sada i ulaska partizanskih jedinica u grad.
 
Svih ovih decenija je postojalo više ideja i planova o gradnji novog mosta na sačuvanim stubovima. Poslednja je bila pre 10 godina kada je Novi Sad dao 121,7 miliona za idejno rešenje uz sporenje oko ideje da se buši još jedan tunel, ali se na kraju odustalo od svega i došlo je do promene vladajuće strukture. 
  • Горан

    23.12.2021 13:23
    Име
    Назив моста је био Краљевића Томислава? ..а и да није, то су "стубови старог моста", какав бре Јозеф? Можда да се зове мост "мимохода жртвам рације" и слично..
  • Dragoljub

    22.12.2021 07:37
    Most treba da se nazove po Đorđu Balaševiću
  • Marko, Liman

    22.12.2021 01:27
    Jovanjičan
    Ja se prosto otkidam na ove predizborne SNS halucinacije!
    Brod malo već pušta vodu, ali bar je veselo i zezamo se, kao i do sada...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti