
FOTO Tehnologija koju razvijaju i Novosađani: Kako je izgledao Continental TechShow u Frankfurtu
Novosadski stručnjaci deo su tima koji razvija najsavremenije tehnološke sisteme u automobilskoj industriji, koja stremi održivosti i smanjenju zagađenja.

Foto: 021.rs
Osim toga, teži većoj sigurnosti, bilo da je reč o svakodnevnoj vožnji automobila ili, recimo, vožnji kamiona na izuzetno duge staze.
Deo tehnološke revolucije predvodi kompanija Continental, koja posluje i u Novom Sadu i gde se, osim istraživačko-razvojnog centra, nalazi jedna od ukupno tri svetske megafabrike ove kompanije.
Tehnološke inovacije stručnjaka Continentala upravo su predstavljene na ekskluzivnom sajmu Continental TechShow 2023 u Frankfurtu, koji je posetila i ekipa 021.rs na poziv kompanije.

Između ostalog, predstavljeni su prototipovi prvih "Curved ultrawide" 129 cm displeja koji se protežu od ivice do ivice unutrašnjosti vozila i služe vozaču i suvozaču, nalik ekranima koji će se proizvoditi upravo u megafabrici u Novom Sadu. Ovi interaktivni ekrani premijum dizajna sadrže kontrolni "touch" panel i pružaju udobnost i veću sigurnost tokom vožnje.

Delovi ovih displeja već su u proizvodnji i prodaju se automobilskim gigantima koji su klijenti Continentala. Iako su deo serijske automobilske proizvodnje, displeji ovakve veličine za sada su implementirani u premijum automobile.

Održiva i autonomna vožnja je "plan B"
Automobili koji se kreću na putu bez aktivnog vozača izazivaju veliku zabrinutost dela građana. Ova strepnja nije bezrazložna, ali stručnjaci su stava da će autonomni sistemi biti stvar sadašnjosti kada se budu dovoljno usavršili - što je višedecenijski cilj. Stručnjaci Continentala fokusirani su na takozvani "plan B" u autonomnoj vožnji, što se odnosi na aktivaciju sistema u slučaju kada je vozač onemogućen da vozi i kada je neophodno automobil samo bezbedno zaustaviti negde na putu.
Kako je predstavljeno na Continental TechShow-u u Frankfurtu, do ovog "plana B" upravo se dolazi zahvaljujući saradnji ove kompanije i kompanije "Ambarella", koji rade na "full stack" rešenju za bezbednu vožnju uz pomoć unapređenih senzora, kamera i radara na i u vozilu.

Cilj je razvoj level 4 sistema, autonomne vožnje bez vozača u slučaju sistemskog otkazivanja funkcija automobila. Ukoliko se pojavi sistemski problem, aktivira se "plan B" koji će u roku od najviše 30 minuta automobil dovesti do najbezbednijeg i najbližeg mesta za zaustavljanje. Tome služi ukupno 11 kamera i prateće opreme koja u obzir uzima celokupnu okolinu vozila, dok sistem pronalazi bezbednu rutu.

"Ambarella" je zadužena za proizvodnju čipa koji će omogućiti manje napora prilikom hlađenja motora, energetsku efikasnost i sve što nije deo sistemskog posla, za koji su zaduženi inženjeri Continentala.
Inženjeri sa kojima smo razgovarali na TechShow-u stava su da će ovakvi sistemi jednog dana biti standardni u vožnji. Štaviše, današnji radarski sistemi razvijani su u periodu od oko 15 godina, kao i sadašnja ručna kočnica - koja je postala zakonski obavezan deo svakog automobila.
Proizvodnja level 4 sistema počinje 2027. godine. Procena je da će prosečan potrošač ovakav sistem moći da priušti za pomenutih 10-15 godina, kada bi čak mogao da postane i standardan.

Sličan sistem će 2027. godine početi da se implementira i u kamione. Zahvaljujući partnerstvu Continentala i kompanije "Aurora", razvija se automatski sistem odnosno "plan B" za kamione, koji bi trebalo da reši i problem nedostatka kadra u ovom izuzetno popularnom sektoru. Čak i Nemačka ima problem sa vozačima kamiona - što je jedan od motiva da se stvori sistem koji će omogućiti da kamioni budu na putu 24/7 bez vozača, odnosno u slučaju kada vozač odmara.
Kompleksan sistem obuhvata više od 30 senzora na različitim delovima kamiona, koji omogućavaju uvid u stanje na putu iz svih uglova. "Aurora" je zadužena za hardverski deo vožnje, dok je Continental preuzeo sigurnosni sistem koji se aktivira u slučaju nužde i dovodi kamion na sigurnu stop poziciju.

Jasan cilj saradnje dve kompanije je otklanjanje problema u ovoj industriji, uz povećanje bezbednosti na putu.
Održivi materijali za gume, ali i za naše domove
Continental je na TechShow-u imao i svetsku premijeru - predstavio je svoju novu UltraContact NXT gumu za serijsku proizvodnju, izrađenu od 65 odsto recikliranih i održivih materijala, u čak 19 dimenzija.
Bezbednost, odživost i efikasnost vodili su stručnjake na putu ka razvoju nove održive A klase gume, uz dugoročni cilj da gume jednog dana budu od 100 odsto recikliranog materijala.

Ovi materijali podrazumevaju smolu kao nusprodukt obrade drveta, koja omogućava fleksibilnost. Tu su i silikati porekla iz pirinčanih ljuski, nusprodukta agroproizvodnje koji produžavaju život gumi. Za sada nezamenjiv deo svake gume visokog kvaliteta i performansa je kaučuk, ali je bitno naglasiti da se ova Continental guma proizvodi i od poliestera koji se dobija recikliranjem plastičnih flaša. Ove flaše, u slučaju da nisu iskorišćene, završavaju kao veliki zagađivači životne sredine.
UltraContact NXT guma već od jula će biti dostupna distributerima širom Evrope. Inače, dugoročni planovi Continentala obuhvataju potpunu održivu proizvodnju guma do najkasnije 2050. godine.

Inženjeri ove kompanije razvijaju materijale koji se koriste i u delovima naših kuhinja, kupatila i dnevnih soba. Tako je na TechShow-u predstavljena urbana mobilna kuća na točkovima koja je izrađena od 3D print materijala, izuzetne izdržljivosti. Ovi 3D materijali mogu da se preoblikuju i postanu delovi nekih drugih elemenata (na primer, mogu da popune prostor, oblikuju nameštaj), mogu da izdrže različite uticaje iz sredine i da traju koliko god je to čoveku potrebno.
Od ovih materijala izrađuju se, na primer, česme, radni delovi, lavaboi, praktično bilo koji deo vašeg doma. Nije jeftino rešenje, ali jeste najdugoročnije.

Na pitanje 021.rs koji su najveći izazovi kad je reč o razvijaju ideje o održivosti u automobilskoj industriji, generalni direktor Continentala Nikolai Setzer kaže da je to definitivno sam materijal.
"U nekim aspektima je lakše razviti održivi materijal, ali ima i mnogo izazova. Već smo dostigli tih 65 odsto upotrebe održivih i recikliranih materijala u novoj gumi, ali nam je ostalo da popunimo i tih 35 odsto i to bi trebalo da nam predstavlja najveću prepreku. Automobilske gume, na primer, i dalje sadrže određeni procenat plastike i tu nažalost i dalje govorimo o fosilnim gorivima i zagađenju životne sredine, a nemamo alternativu. Potrebno je mnogo vremena da razvijete novi održivi materijal, ali imamo ideju za svaki proizvod kog ćemo se dotaći i idemo tim putem", kaže Setzer.

Kompanija Continental razvija pionirske tehnologije i usluge za održivu i povezanu mobilnost ljudi i njihovih dobara. Osnovana 1871. godine, ova tehnološka kompanija nudi bezbedna, pametna i dostupna rešenja za vozila, mašine, saobraćaj i transport.
U 2022. godini, Continental je ostvario prihod od prodaje u iznosu od 39.4 milijarde evra i trenutno zapošljava oko 200.000 ljudi u 57 zemalja i tržišta. Continental posluje u Srbiji od 2009. godine i ima ukupno 3.000 zaposlenih (Veliki Crljeni, Subotica, Novi Sad) od čega je 1.500 zaposlenih u kompaniji Continental Automotive Serbia u Novom Sadu (Istraživačko razvojni centar i fabrika).
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Austrijska ministarka pozdravila studente, Đurić je optužio za mešanje u unutrašnje odnose u Srbiji
30.04.2025.•
0
Ministarka spoljnih i evropskih poslova Austrije Beate Majnl-Rajzinger večeras je u Beču poželela dobrodošlicu studentima maratoncima iz Srbije koji štafetno trče do Brisela.
FOTO, VIDEO: Dočekani studenti koji su peške iz Pomoravlja došli u Novi Sad na sutrašnji protest
30.04.2025.•
0
Studenti i građani koji su pešačili iz Pomoravlja stigli su u Novi Sad pred veliki protest 1. maja.
FOTO, VIDEO: Studenti maratonci stigli u Beč
30.04.2025.•
1
Studenti koji trče štafetni maraton do Brisela stigli su u Beč.
"Zelenilo" pred 1. maj: Koristite isključivo pripremljena ložišta u Kameničkom parku
30.04.2025.•
2
Kamenički park je pripremljen za sutrašnji piknik, kažu u "Gradskom zelenilu".
Studenti u blokadi DIF-a: Tražimo ostavku dekana Patrika Drida
30.04.2025.•
5
Studenti u blokadi Fakulteta sporta i fizičkog vaspitanja zatražili su ostavku dekana Patrika Drida.
Slobodan univerzitet: Zabrinuti smo zbog zloupotrebe ličnih podataka građana
30.04.2025.•
0
Akademska mreža "Slobodan univerzitet" izrazila je zabrinutost zbog objavljivanja ličnih podataka građana u tabloidima nakon nasilnog postupanja policije u ponedeljak ispred DIF-a.
EU komesarka poručila studentima u Novom Sadu: Čujem vas, iskoristite mogućnosti EU
30.04.2025.•
12
Evropska komesarka za proširenje Marta Kos poručila je studentima u Novom Sadu da ih čuje, a da je najvažnije da iskoriste mogućnosti koje nudi EU.
Kupališna sezona na Štrandu počinje 1. maja, ulaz besplatan prve dve nedelje
30.04.2025.•
1
Kupališna sezona na Štrandu počinje u četvrtak, 1. maja, a trajaće do 30. septembra.
JKP "Čistoća" izdvaja 80 miliona dinara za rezervne delove podzemnih kontejnera
30.04.2025.•
3
Javno komunalno preduzeće "Čistoća" nabavlja rezervne delove za podzemne kontejnere u vrednosti od 80 miliona dinara bez PDV-a.
Protestni plan za Prvi maj: Šest meseci od tragedije i dan rada u Novom Sadu
30.04.2025.•
6
Studenti, profesori i građani koji učestvuju na zborovima objavili su svoje planove protesta za Prvi maj, šest meseci nakon tragedije na Železničkoj stanici.
"Porše" ekipi ukinut pritvor i zabranjeno napuštanje stana: Vozaču mera bez elektronskog nadzora
30.04.2025.•
8
Okrivljenima za napad kod Futoške pijace tokom akcije "Zastani, Srbijo" sredinom decembra prošle godine ukinut je pritvor.
Oglasio se SNP povodom zahteva za smenu Aje Jung
30.04.2025.•
1
Uprava Srpskog narodnog pozorišta oglasila se povodom zahteva ansambla Baleta da se smeni direktorka Aja Jung.
FOTO, VIDEO Završen protest ispred suda: "Solidarno stojimo za 12 aktivista, zatvorenika režima"
30.04.2025.•
6
Protest "Politički pritvor zbog reči - ko je sledeći" održavan je ispred suda u Novom Sadu.
U Novom Sadu za 1. maj sunčano i toplo, u subotu čak 30 stepeni
30.04.2025.•
0
Narednih dana nas očekuje i 30 stepeni, ali i pad temperature.
Slučaj "nadstrešnica": Optuženi inženjeri počeli da se ispisuju iz Inženjerske komore
30.04.2025.•
4
S. N, petooptuženi u slučaju pada nadstrešnice u Novom Sadu, a prvi među projektantima i inženjerima, ispisao se iz članstva Inženjerske komore Srbije.
Uđeš kao povređeni, izađeš kao ekstremista u Informeru
30.04.2025.•
24
Više od 30 osoba požalilo se na povrede nakon intervencije policije ispred novosadskog DIF-a. Imena pojedinih osoba koje su povređene su objavljena u Informeru, gde su označeni kao ekstremisti.
Šabić: Od objavljivanja podataka novosadskih studenata u Informeru još gore nereagovanje nadležnih
30.04.2025.•
1
Advokat Rodoljub Šabić ocenio je da je od pojavljivanje spiska imena povređenih studenata novosadskog Fakulteta tehničkih nauka u listu Informer "još gori izostanak reakcije" nadležnih institucija.
FOTO: Evropska komesarka Marta Kos u Novom Sadu odala poštu poginulima u padu nadstrešnice
30.04.2025.•
2
Evropska komesarka za proširenje Marta Kos danas je u Novom Sadu odala poštu 16 poginulih u padu nadstrešnice Železničke stanice 1. novembra.
Park kod Spensa: Dokle se stiglo sa radovima
30.04.2025.•
14
Veći građevinski radovi na parku kod Spensa, na prostoru nekadašnjeg "Dino parka", privode se kraju, kažu iz Gradske uprave za zaštitu životne sredine Grada Novog Sada.
Počelo suđenje aktivistima SNS koji su polomili vilicu studentkinji
30.04.2025.•
6
Suđenje četvorici aktivista Srpske napredne stranke koji su napali novosadske studente krajem januara počelo je u Osnovnom sudu u Novom Sadu.
Prolećni piknik u vinariji Verkat u petak - spremljeno mnogo toga lepog
30.04.2025.•
0
Prolećni piknik vinarije Verkat održaće se u petak, 2. maja, u Čereviću, u Jovana Grčića Milenka 13.
Komentari 2
Inozemac
Dule
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar