Da vas ne optuže da kradete struju: Inženjer iz Novog Sada o tome ko i kako kontroliše brojilo

Električna brojila, uređaji koji mere utrošak struje u domaćinstvu, moraju da budu obeležena posebnim plombama koje označavaju da su ona ispravna, odnosno pravilno baždarena.
Da vas ne optuže da kradete struju: Inženjer iz Novog Sada o tome ko i kako kontroliše brojilo
Foto: Pixabay
Mnoga od njih to nisu, pa se često dešava da zbog toga Elektrodistribucija potrošače optuži kako su nelegalno koristili struju, kažu za Novu ekonomiju u Udruženju za zaštitu potrošača Prosperitet iz Novog Sada.
 
"Često dobijajamo reklamacije i pritužbe građana na Elektrodistribuciju, iz svih gradova u Srbiji. Jedan zajednički imenitelj svim tim pritužbama je - aljkavost u radu i neodgovornost (nadležnih)", kaže za Novu ekonomiju predstavnik tog udruženja, inženjer, Radomir Ćirilović.
On dodaje kako je to kontinuirana loša praksa, i problem koji se ne otklanja, i pored toga što su domaća udruženja za zaštitu potrošača "mnogo puta intervenisala u vezi sa (ovim) pitanjem".
 
"Skrećemo pažnju na često neosnovane otužbe Elektrodistibucije da pojedini građani koriste električnu energiju mimo mernog uređaja, odnosno optužuju ih da kradu struju, prosto rečeno. Međutim, to ni sa čim ne dokazuju. U praksi imamo puno predmeta gde oni zaista nemaju materijalni dokaz za takvu tvrdnju", kaže sagovornik ovog portala.
Ćirilović kaže i da u Elektrodistribuciji na taj način čine nepoštenu poslovnu praksu tako što potrošača dovode u zabludu.
 
"Dakle, šta se dešava u slučaju da Elektrodistribucija dođe i otvori orman (ili neki njihov inkasant), on zatekne kao bajagi, što bi narod rekao, otkinutu plombu", dodaje Ćirilović.
 
On podseća da plombe na brojilu ne sme niko da dira i koje govore kada je baždaren merni uređaj. Tamo ima utisnuto koja je godina (023, 022, 012…) kada je baždaren uređaj.
 
Sve dokle se tu nalaze plombe, na osnovu kojih se vizuelno može utvrditi da li vam je merni uređaj baždaren, on se tretira kao ispravan.
 
"Mi imamo 3,6 miliona mernih uređaja u Srbiji. Od toga, po nekoj našoj evidenciji i informaciji, negde oko 600.000 se samo uredno održavaju i baždare, shodno Zakonu o metrologiji, Zakonu o energetici, Uredbi o isporuci električne energije i drugim aktima, odnosno podzakonskim aktima", objašnjava Ćirilović.
 
On podseća da je, u vezi sa svim mernim uređajima, krucijalni i esencijalni zakon, osim Zakona o energetici i Zakon o metrologiji. Kako objašnjava, prema zakonu, korisnici mernih uređaja dužni su da podnose na overavanje merila u skladu sa Zakonom o metrologiji i propisima donetim na osnovu ovog zakona. Zatim, dužni su da vode evidenciju o merilima koje sadrži podatke o početku, upotrebi, kao i o održavanju i upotrebi merila, u skladu sa propisima.
 
Vlasnici, odnosno, korisnici merila dužni su da merilo koje više ne upotrebljavaju na vidnom mestu označe oznakom merilo nije u upotrebi.
 
Odredba Člana 26. Zakona o metrologiji, govori nam da je obaveza imaoca, odnosno korisnika merila (ne samo što se tiče brojila, nego i gasomera, vodomera i ostalog) a bliže se reguliše (navedenim) pravilnikom gde se tačno kaže u kom roku merilo mora da se baždari, podseća ovaj sagovornik Nove ekonomije.
 
Kada svakog meseca dođe inkasant da nam očita utrošak električne energije, on ima uvid o stanju merila, odnosno brojila, vizuelno utvrđujući da li je plomba na brojilu oštećena.
 
Međutim, desi se, na primer, da Elektrodistribucija tereti potrošača da je krao struju za godinu unazad, što je "apsolutno nekorektno", kaže Ćirilović.
 
"Prvo, čime on dokazuje ukoliko posumnja da je neko koristio električnu energiju mimo brojila ili je oštetio plombu? Oni su dužni da podnesu krivičnu prijavu protiv tog potrošača, jer je to krivično delo. Pa kad nisi podneo prijavu kao distributer koji su ti argumenti da je neko oštetio plombu da bi nešto uradio protiv zakona", naglašava ovaj sagovornik Nove ekonomije.
 
Prema Ćirilovićevom mišljenju, to je osnova, ali oni idu na (takozvani) "sistem APP - ako prođe, prođe".
 
Prema važećem pravilniku rok za baždarenje brojila je 12 godina.
 
"Onda pozovu potrošača i kažu, evo plomba je otkinuta, postoji osnovana sumnja da ste vi krali struju. I onda, šta će potrošač, kao ekonomski slabija strana, pogotovu ako nije edukovan o svojim pravima, kad vas uplaši, kaže dođite da se dogovorimo", dodaje predstavnik Prosperiteta.
Kako Ćirilović podseća, prema i Zakonu o zaštiti potrošača i Zakonu o obligacionim odnosima potraživanje za utrošak električne energije isto kao i za komunalne račune zastarevaju za godinu dana.
 
Onda nadležni za naplatu utrošene struje, kako naglašava predstavnik Prosperiteta, uzmu godišnji prosek utroška, koliko bi potrošač trebao eventualno da potroši i to mu naplate.
 
"Nateraju vas da potpišete ugovor o reprogramu tog duga od nekih 600.000 ili 700.000 dinara. Vi se ne žalite, nego jednostavno zbunjeno odete kući, besni, pitajući se kako, pa ja nisam krao. Ko garantuje da taj inkasant nije otkinuo plombu sa brojila ili neko lice kojem je bilo pristupačno brojilo, u smislu da nije bio zaključan razvodni ormar, da je dostupan neovlašćenom lica", kaže Ćirilović.
 
Prema njegovom mišljenju, preduzeće koje je monopolista ne može tako da se ponaša, da ad hoc nekog optuži da je krao struju.
 
Ceo tekst Nove ekonomije čitajte OVDE.
  • Vuja struja

    16.01.2024 19:16
    Da se zna
    Ovo da narod zna SVE JE RAZBUCANO.. EPS je proizvodnja i prodaja struje, a prenosni sistem EMS i distr. sistem EDS su posebne firme(spremljene za prodaju), struju *čita*tzv. PROTENT(SNS) koj bi trebalo i da kontroliše merno mesto! E sad evo prostora da se mož "kraduckati" struja A METODA IMA IMA OHOHO!
  • Seka

    16.01.2024 18:42
    EDB PREVARA!!
    U mojoj zgradi na Voždovcu su 06.12.2023.zamenili stara brojila, novim, a kao datum zamene napisali 10.mart 2010g.
    Radnici koji su to radili, potpisali su se samo inicijalima,a potvrde o tome nemarno gurnuli u ugao kutije sa brojilima.
    Nemar i bezobrazluk!!
  • Mile

    16.01.2024 16:05
    @Milka
    U kom selu ima arsena ? Zasto o tome niko ne prica ?
    Molim Vas recite o kom delu Vojvodine se radi ?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti