Izložbe u Novom Sadu: Umetnost kao neprekidno propitivanje

Poklonici umetnosti u Novom Sadu su u retkoj prilici da ovih dana vide dve sjajne i poprilično neuobičajene izložbe.
U Malom likovnom salonu (MLS) izlažu austrijske umetnice Eva Šlegl i Rina Treml. Teško da su i najbolji poznavaoci evropske likovne scene mogli znati kolika je intrigantnost i, na svoj način, atraktivnost inače obimom malih i sasvim atipičnih radova dve umetnice naslovljenih "Zaista". 
 
Nekoliko stotina metara dalje, u Galeriji "Forma", Igor Kekeljević, profesor animacije na Fakultetu tehničkih nauka, izložio je karikature poznatih ikona pop kulture kao 3D modele.
Na samom ulazu u MLS videćete bele aviončiće kakve deca širom sveta prave od papirića. Međutim, kada se dublje zagledate u predmete, videćete da izloženi avioni Eve Šlegl, sasvim suprotno našoj percepciji dečjih letelica-igračaka, nisu od papira, niti su lagani, niti savitljivi. Od betona su, dakle izrazito tvrdi i potpuno nesavitljivi.
 
Poenta je da smo na osnovu prvih vizuelnih signala, vizura aviona i bele boje, pomislili na svima nama drage igračke iz dečjih vremena. Umetnica iz Beča na bezazlen i gotovo šaljiv način dovodi u pitanje standardnu formu asocijacije. 
Zapravo, Šlegl se bavi temom percepcije shvaćene kao individualnog i kolektivnog isceniranja stvarnosti. Gotovo je neshvatljivo do koje dubine Šleglova i Tremlova propituju takozvanu "konstrukciju stvarnosti", igraju se perspektivama, tačkama gledišta i istražuju mogućnosti drugačijeg gledanja na poznato.
 
Pogled na biografiju autorke otkriva nam da je arhitekturu završila na Tehničkom fakultetu u Beču i Arhitektonskom fakultetu u Rimu, da bi desetak godina kasnije završila animaciju i dizajn na Univerzitetu primenjenih umetnosti. 
 
Očito je da ne samo što vlada "paralelnim znanjima", već poseduje i dragocenu sposobnost različitih načina gledanja na svet. Iskazuje se izlaganjem fotografija, video-radova i instalacija od betona. Povremeno se angažuje u sklopu širih društvenih inicijativa kao što je bila akcija obnove rada muzeja Zemaljska avijatičnica u Sarajevu.
 
Rina Treml nas je podsetila na gotovo traumatično iskustvo švedske, a bogme i svetske, istoriografije. Pre gotovo vek i po pronađen je na novootkrivenom arheološkom nalazištu dobro očuvan skelet iz ranog srednjeg veka. 
 
Prvo švedska, potom i svetska arheologija i istoriografija su utvrdile niz činjenica o skeletu, ali i slavnim Vikinzima, njihovoj vojnoj opremi i naoružanju. Skelet je smatran tipičnim primerom ostatka vikinškog vojnika i decenijama se kao takav štampao u brojnim knjigama i udžbenicima.
 
Nevolje su nastale pre petnaestak godina kada je DNK analizom utvrđeno da je u pitanju skelet ženske osobe. Treml se, naravno, ne ruga niti podsmeva naučnoj zabludi. Svojim radovima samo ističe koliko je istoriografsko znanje uslovljeno tačnošću niza drugih spoznaja, stoga često i ne baš pouzdano. Biće da je istorija, pre svega, interpretacija. 
 
Ova umetnica se u radovima bavi mitovima, neispričanim pričama i zaboravljenim događajima. Pokušava da "ukaže na praznine u društvu i otkriva društvene filtere percepcije". Osim video zapisima, služi se i instalacijama u velikim prostorima, a poput klasičnog vajara, kleše kamen i figure često pravi pomoću cementa. Slično Šleglovoj, prvo je završila arhitekturu u Insbruku, Lundu (Švedska) i Beču, potom je u glavnom gradu Austrije završila i studije grafičkog i komunikacionog dizajna.
U Galeriji "Forma" naići ćemo na niz sa velikih i malih ekrana poznatih nam likova. Dominantni su filmovi iz novijih vremena, ali za starije tu su i junaci iz "Ubice" ili "Društva mrtvih pesnika". Kekeljević uspeva u onome što je izuzetno teško – likovi na fotkama izgledaju toliko uverljivo da posmatrač dolazi u iskušenje dotaći omiljenog favorita. Izuzetno dobro vlada vajarskim znanjem tako da „filmski svet oblikuje dajući mu lični pečat upravo u karikaturalnoj stilizaciji.“
 
Na izloženim karikaturama filmskih junaka su tragovi maštanja i zanesenjaštva. U ovlašnom kataloškom zapisu autor podseća na čuvenu analizu filma "Matriks" slovenačkog filozofa Slavoja Žižeka po kojoj upravo fikcija i iluzija daju strukturu i diskurs stvarnosti i stoga mnogo gubimo kada ih se, pogotovo na filmu, odričemo.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • Anonimus

    22.05.2024 15:59
    Izložba " Zaista" Eve Šlegl i Rite Treml je pun pogodak, odavno u novosadskm galerjama nismo videli tako duboku i snažnu kritiku društvenih mehanizama oblikovanja stvarnosti. Podstaknuu tekstom već sutra ću obići i galeriju " Forma"...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti