
Novosađani, ne morate da čekate u redu ispred EPS-a: Evo šta treba da uradite
Građani ne treba da čekaju u redu ispred Elektroprivrede Srbije (EPS), već da pisano upute svoje primedbe kako bi imali sve dokaze o žalbama.

Foto: 021.rs
Ovo kaže za 021.rs Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača "Efektiva" i ističe da se čekanjem u redu kako bi se dala usmena žalba ništa ne postiže.
"Građani prvo potroše pola dana čekajući u redu i razmišljajući da li će doći na red ili ne, a onda i kada dođu obave neki usmeni razgovor o kom nemaju nikakav trag, neko će ih na šalteru odbiti i to je to. Kada napišu pisanu reklamaciju o tome na šta su se žalili, pa onda imaju pisanu informaciju o tome kakav su odgovor dobili - da li je prihvaćeno ili ne, iz kog razloga ne i slično, oni u skladu sa tim mogu da deluju dalje i u slučaju da se desi neki sudski postupak, oni mogu da dokažu ceo sled događaja i reklamacija", kaže on.
Ističe da EPS treba "zatrpavati" pisanim reklamacijama, tražiti pisane odgovore kao dokaz i da, ukoliko ne odgovore na iste u roku od osam dana, odmah ti prijave tržišnoj inspekciji.
Koji su najčešći problemi?
Novosađani već danima čekaju u dugačkim redovima ispred zgrade EPS-a kako bi mogli da ulože žalbe na račune za struju. Ovo je, međutim, višemesečni problem kako Novosađana tako i građana širom Vojvodine i Srbije.
Dejan Gavrilović iz "Efektive" kaže za 021.rs da se građani žale najviše na uvećane račune.
Prvi i najčešći razlog, kako navodi, jeste da građanima stižu znatno uvećani računi.
"Onima koji u proseku plaćaju oko 6.000 dinara mesečni račun za struju, odjednom stigne račun na kome piše da moraju da plate i do 20.000 dinara. Ne znaju kako, nema objašnjenja, ponašali su se isto kao i prethodnih meseci, ali je odjednom stigao uvećan račun. Ono što je jedinstveno za sve te slučajeve jeste da je došlo do promene brojila, odnosno da je skinuto staro i da je stavljeno novo, digitalno brojilo. Tada kreću i problemi", kaže sagovornik 021.rs.
Drugi razlog je da je pogrešno očitano brojilo, što građani uspevaju da reše tako što u reklamaciji EPS-u pošalju slikano brojilo koje jasno pokazuje da na brojilu piše da je potrošeno znatno manje kilovata nego što piše na računu.
Treći razlog je, kako navodi, neočitavanje brojila.
"To je bilo poslednjih nekoliko meseci učestalo u Novom Sadu, da građani nisu dobijali račune, da nisu očitavana brojila i onda recimo za dva meseca ne stigne račun i onda u trećem mesecu stigne sve zbirno za sva tri meseca. Onda ih EPS na taj način ubaci u neku višu tarifu koja je i skuplja", kaže Gavrilović.

Šta uraditi?
Zakon o zaštiti potrošača je krovni propis koji se primenjuje u ovakvim situacijama. U njemu piše da je preduzeće, odnosno pružalac usluge od opšteg i ekonomskog interesa, u ovom slučaju EPS, dužan je da ispostavlja račune za period od mesec dana.
"Dakle, obračunski period može da bude 30 dana. Ne može da bude preko toga, ne može u jedan mesec da se zbije potrošnja za tri meseca. To je osnovno", ističe Dejan Gavrilović.
Dodaje i da račun mora da bude takav da pokazuje stvarnu potrošnju.
"Ono što u skladu sa tim potrošači mogu da urade, ako im EPS zbije tri računa u jedan, treba da se pozovu na taj zakon i da traže da im se sva tri računa razbiju na mesečne kako bi platili za svaki mesec posebno i na taj način bi bili u nižoj tarifi i sve to bi ih koštalo jeftinije nego kada im se zbirno ubaci u jedan račun", kaže on.
Sagovornik 021.rs dodaje da, kada je reč o uvećanim računima, građani treba da napišu svoju reklamaciju i da obaveste EPS da, ukoliko ista bude odbijena, da će platiti nesporni deo računa.
"Ukoliko građani znaju koji je prosečan iznos njihovih računa, taj iznos treba i da uplate, a da sporni deo računa ne plaćaju. Onda je obaveza EPS-a da dokaže da je to zapravo nešto što se treba platiti i što je stvarno potrošeno. Ti računi EPS-a nisu sveto pismo, oni moraju da prate dokaz o potrošnji, a ne da građanima izdaju visok račun i da ne znaju kako je taj račun nastao. EPS ne može da isključi struju zbog toga, ako građanin nastavlja da plaća račune ako budu kao i inače", kaže Gavrilović.

Ističe i da EPS ne može da odbije reklamaciju ukoliko nemaju podatke o potrošnji struje.
"Ukoliko nemaju podatke, oni reklamaciju ne mogu ni da odbiju ni da prihvati. Odnosno, ukoliko nemaju, onda to treba da ide na njihovu štetu, ne mogu zbog toga da izmišljaju račune. A upravo to rade", kaže sagovornik 021.rs.
Građani imaju i pravo da se, kada im EPS odbije reklamaciju, upute tržišnoj inspekciji prijavu.
"Tu je problem što tržišna inspekcija takođe državni organ koji uglavnom štiti nezakonite radnje državnih preduzeća. Tako se desi da inspekcija izda na primer prekršajni nalog zato što EPS nije odgovorio u roku ili nije odgovorio na zahtev, ali ih ne kažnjavaju u smislu da ih teraju da izdaju račune za period od 30 dana, da potrošač prati stanje, da ne lupaju cifre i slično. I onda taj problem ostaje nerešiv i EPS ponavlja taj problem iz meseca u mesec", kaže Gavrilović.
Ističe i ključno, a to je da uvek treba pisati reklamaciju.
"U protivnom, otvoriće se Pandorina kutija i EPS će svima moći da nam lupa iznose na računima i nema potrebe da mi imamo brojila uopšte. Dakle, svima mogu da nam odrede po 10, 15, 20.000 mesečno da plaćamo i čemu brojila", kaže on.
EPS i EDS: Prebacivanje dužnosti sa jednog na drugo
Odgovor Elektroprivrede Srbije, kada se neko požali na neočitana brojila, neretko se svodi na to da je ovaj posao dužnost Elektrodistribucije Srbije (EDS) i da to nije njihov reon obaveza.
Ovakvo prebacivanje dužnosti Gavrilović komentariše kao način da se izvuku iz problema i "svale odgovornost na drugu firmu koja nema nikakve veze sa potrošačem".
"Mi dobijamo račune za struju od EPS-a, na tom računu piše da se reklamacije ulažu na mejl EPS-a. Dakle, mi imamo ugovorni odnos sa EPS-om. Nas ne zanima kome su oni poverili posao očitavanja brojeva", ističe on.
Dodaje da Zakon o zaštiti potrošača prepoznaje isključivo ugovorni odnos između pružaoca usluge i potrošača.
"To bi bilo kao kada bi neko u nekoj prodavnici tehnike kupio televizor, koji se posle nekog vremena vremena pokvari i kada se žali toj prodavnici, oni mu kažu da se obrate proizvođaču. To potrošača ne zanima", upoređuje Gavrilović.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Priprema za četvrtak: Novosađani, pogledajte šta vas očekuje
03.09.2025.•
0
Vreme će u četvrtak biti prijatno, taman da se prošetate po gradu i posetite neki zanimljiv događaj.
Bačulov i Pogačar saslušani u policiji: Krivične prijave protiv njih podnele anonimne osobe
03.09.2025.•
0
Novosadski odbornici Miša Bačulov i Miran Pogačar dali su danas izjave u policiji, gde su pozvani zbog krivičnih prijava koje su protiv njih podnele anonimne osobe.
"Srbijo, da li se čujemo": Novosadski studenti objavili gde će biti protest u petak
03.09.2025.•
7
Studenti u blokadi fakulteta u Novom Sadu objavili su da će se protest koji su najavili za petak održati kod univerzitetskog kampusa.
Ko radi pregled tunela "Iriški venac" i mosta u Novom Sadu: Firme o kojima se već pisalo
03.09.2025.•
4
Tehnički pregled tunela "Iriški venac" i petog novosadskog mosta radiće Gradski zavod za veštačenje iz Beograda i firma "IPK" koja je u stanu zamenika direktora tog zavoda.
Obustavljen tender za izgradnju Centra za posmatranje jelena i bizona na Fruškoj gori
03.09.2025.•
0
Obustavljen je tender za izgradnju Vizitorskog centra za posmatranje evropskog jelena i evropskih bizona, koji je trebalo da se nalazi u Nacionalnom parku "Fruška gora".
Novosadski studenti o policijskoj brutalnosti: "Vadi pendrek i slobodno"
03.09.2025.•
8
"Osećamo se ugroženo, više nismo bezbedni ni u Kampusu", rekli su studenti na konferenciji za novinare povodom niza policijskih akcija u prethodnim danima na Univerzitetu u Novom Sadu.
Policajac oduzeo, pa vratio telefon novosadskom reporteru tokom protesta
03.09.2025.•
0
Reporteru Bete iz Novog Sada Božidaru Milovcu poliacajac je, tokom izveštavanja o intervenciji policije kod DIF-a, 1. septembra, oduzeo telefon. Posle nekog vremena telefon mu je vraćen.
Beočinci do novembra bez pijaće vode, u petak protest
03.09.2025.•
7
Protest meštana Beočina koji su već mesecima bez pijaće vode biće održan u petak, 5. septembra.
Deo zaposlenih Instituta za ratarstvo štrajkuje u petak
03.09.2025.•
7
Deo zaposlenih u Institutu za ratarstvo i povrtarstvo, preko svoje sindikalne organizacije, doneo je odluku o stupanju u štrajk.
Prevoz za đake iz Bačkog Jarka ipak obezbeđen: Nastava od danas u Sirigu i Temerinu
03.09.2025.•
1
Za đake Osnovne škole "Slavko Rodić" u Bačkom Jarku ipak je tokom jučerašnjeg dana obezbeđen prevoz do škola u Sirigu i Temerinu.
Ivana Macak i obijanje stranačkih prostorija: Optužbe Inicijative za Požegu i ZLF-a
03.09.2025.•
5
Inicijativa za Požegu i Zeleno-levi front optužili su Ivanu Macak i Mihaila Milovanovića da su im obili prostorije u nedelju, 31. avgusta.
Novosađani, pogledajte na kakve medije odlaze vaše pare
03.09.2025.•
12
Grad Novi Sad dodelio je sredstva iz budžeta za finansiranje medijskih projekata. Evidentno je da je gradska vlast nagradila poslušne i irelevantne medije.
Javna sednica komisije za planove: Razmatraju se i primedbe na Galensov "park" na Naselju
03.09.2025.•
5
Javna sednica Komisije za planove Novog Sada održaće se u četvrtak, 4. septembra, a na njoj će se razmatrati primedbe, predlozi i sugestije na četiri urbanistička nacrta.
Iz pokrajinske budžetske rezerve 20 miliona dinara za proslavu dva veka Matice srpske
03.09.2025.•
4
Pokrajinska vlada će iz tekuće budžetske rezerve izdvojiti 20 miliona dinara za podršku Matici srpskoj za realizaciju proslave "Dva veka Matice srpske", koja je planirana za 2026. godinu.
"Dan pešačenja" 27. i 28. septembra širom Srbije: Ovo su trase u Novom Sadu i Sremskoj Kamenici
03.09.2025.•
0
Manifestacija "Dan pešačenja", pod sloganom "Korak bliže zdravlju", održaće se 27. i 28. septembra širom Srbije.
U novosadskoj školi Starlight odgovaraju: Koliko vremena je potrebno da se savlada strani jezik?
03.09.2025.•
0
Kada odlučimo da učimo neki strani jezik, obično se pitamo koliko nam je vremena potrebno da ga savladamo.
Smanjene rezerve A i 0 krvnih grupa, a potreban i negativan Rh faktor: Novosađani pozvani da doniraju
03.09.2025.•
0
Zavod za transfuziju krvi Vojvodine pozvao je Novosađane da doniraju krv.
U Novom Sadu za jedan dan rođeno 27 beba: Dečaka dvostruko više od devojčica
03.09.2025.•
0
U Novom Sadu je u protekla 24 sata rođeno 27 beba.
Danas u Novom Sadu mogući pljuskovi
03.09.2025.•
0
Danas će u Novom Sadu biti nestabilno, mogući su pljuskovi s grmljavinom.
Tužilac Ilić: Policijska intervencija u Novom Sadu pokazuje problem zarobljenih institucija
02.09.2025.•
11
Javni tužilac Vrhovnog javnog tužilaštva Goran Ilić izjavio je da intervencija policije u ponedeljak na DIF-u u Novom Sadu pokazuje problem zarobljenih institucija u Srbiji.
Komentari 34
yokozuna
Inače, kad god sam otišao da se "žalim", dobio sam novi račun umanjen za hiljadarku, bez ikakvog objašnjenja i razuma. Tako da je jasno da se tu ništa ne očitava već se račun bazira na proceni EPS-a (čitaj: sepse) prethodne potrošnje i da li je u prethodnom mesecu bilo toplo ili ne.
Računi više nikad neće biti manji, ovaj udar će "sepsa" izdržati i ljudi će se za par meseci pomiriti s tim da im je struja postala još jedna kirija za sopstveni stan, i tu će sve stati.
Opšti bojkot u vidu neplaćanja se naravno ne može sprovesti, tako da možemo samo da se nadamo da će se sami od sebe urušiti ovakvi porodični/partijski konglomerati i da će mooooožda jednog dana našim unucima u ovoj zemlji biti bolje.
pravnik
Kotlokrpa
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar