
Novosađani, ne morate da čekate u redu ispred EPS-a: Evo šta treba da uradite
Građani ne treba da čekaju u redu ispred Elektroprivrede Srbije (EPS), već da pisano upute svoje primedbe kako bi imali sve dokaze o žalbama.

Foto: 021.rs
Ovo kaže za 021.rs Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača "Efektiva" i ističe da se čekanjem u redu kako bi se dala usmena žalba ništa ne postiže.
"Građani prvo potroše pola dana čekajući u redu i razmišljajući da li će doći na red ili ne, a onda i kada dođu obave neki usmeni razgovor o kom nemaju nikakav trag, neko će ih na šalteru odbiti i to je to. Kada napišu pisanu reklamaciju o tome na šta su se žalili, pa onda imaju pisanu informaciju o tome kakav su odgovor dobili - da li je prihvaćeno ili ne, iz kog razloga ne i slično, oni u skladu sa tim mogu da deluju dalje i u slučaju da se desi neki sudski postupak, oni mogu da dokažu ceo sled događaja i reklamacija", kaže on.
Ističe da EPS treba "zatrpavati" pisanim reklamacijama, tražiti pisane odgovore kao dokaz i da, ukoliko ne odgovore na iste u roku od osam dana, odmah ti prijave tržišnoj inspekciji.
Koji su najčešći problemi?
Novosađani već danima čekaju u dugačkim redovima ispred zgrade EPS-a kako bi mogli da ulože žalbe na račune za struju. Ovo je, međutim, višemesečni problem kako Novosađana tako i građana širom Vojvodine i Srbije.
Dejan Gavrilović iz "Efektive" kaže za 021.rs da se građani žale najviše na uvećane račune.
Prvi i najčešći razlog, kako navodi, jeste da građanima stižu znatno uvećani računi.
"Onima koji u proseku plaćaju oko 6.000 dinara mesečni račun za struju, odjednom stigne račun na kome piše da moraju da plate i do 20.000 dinara. Ne znaju kako, nema objašnjenja, ponašali su se isto kao i prethodnih meseci, ali je odjednom stigao uvećan račun. Ono što je jedinstveno za sve te slučajeve jeste da je došlo do promene brojila, odnosno da je skinuto staro i da je stavljeno novo, digitalno brojilo. Tada kreću i problemi", kaže sagovornik 021.rs.
Drugi razlog je da je pogrešno očitano brojilo, što građani uspevaju da reše tako što u reklamaciji EPS-u pošalju slikano brojilo koje jasno pokazuje da na brojilu piše da je potrošeno znatno manje kilovata nego što piše na računu.
Treći razlog je, kako navodi, neočitavanje brojila.
"To je bilo poslednjih nekoliko meseci učestalo u Novom Sadu, da građani nisu dobijali račune, da nisu očitavana brojila i onda recimo za dva meseca ne stigne račun i onda u trećem mesecu stigne sve zbirno za sva tri meseca. Onda ih EPS na taj način ubaci u neku višu tarifu koja je i skuplja", kaže Gavrilović.

Šta uraditi?
Zakon o zaštiti potrošača je krovni propis koji se primenjuje u ovakvim situacijama. U njemu piše da je preduzeće, odnosno pružalac usluge od opšteg i ekonomskog interesa, u ovom slučaju EPS, dužan je da ispostavlja račune za period od mesec dana.
"Dakle, obračunski period može da bude 30 dana. Ne može da bude preko toga, ne može u jedan mesec da se zbije potrošnja za tri meseca. To je osnovno", ističe Dejan Gavrilović.
Dodaje i da račun mora da bude takav da pokazuje stvarnu potrošnju.
"Ono što u skladu sa tim potrošači mogu da urade, ako im EPS zbije tri računa u jedan, treba da se pozovu na taj zakon i da traže da im se sva tri računa razbiju na mesečne kako bi platili za svaki mesec posebno i na taj način bi bili u nižoj tarifi i sve to bi ih koštalo jeftinije nego kada im se zbirno ubaci u jedan račun", kaže on.
Sagovornik 021.rs dodaje da, kada je reč o uvećanim računima, građani treba da napišu svoju reklamaciju i da obaveste EPS da, ukoliko ista bude odbijena, da će platiti nesporni deo računa.
"Ukoliko građani znaju koji je prosečan iznos njihovih računa, taj iznos treba i da uplate, a da sporni deo računa ne plaćaju. Onda je obaveza EPS-a da dokaže da je to zapravo nešto što se treba platiti i što je stvarno potrošeno. Ti računi EPS-a nisu sveto pismo, oni moraju da prate dokaz o potrošnji, a ne da građanima izdaju visok račun i da ne znaju kako je taj račun nastao. EPS ne može da isključi struju zbog toga, ako građanin nastavlja da plaća račune ako budu kao i inače", kaže Gavrilović.

Ističe i da EPS ne može da odbije reklamaciju ukoliko nemaju podatke o potrošnji struje.
"Ukoliko nemaju podatke, oni reklamaciju ne mogu ni da odbiju ni da prihvati. Odnosno, ukoliko nemaju, onda to treba da ide na njihovu štetu, ne mogu zbog toga da izmišljaju račune. A upravo to rade", kaže sagovornik 021.rs.
Građani imaju i pravo da se, kada im EPS odbije reklamaciju, upute tržišnoj inspekciji prijavu.
"Tu je problem što tržišna inspekcija takođe državni organ koji uglavnom štiti nezakonite radnje državnih preduzeća. Tako se desi da inspekcija izda na primer prekršajni nalog zato što EPS nije odgovorio u roku ili nije odgovorio na zahtev, ali ih ne kažnjavaju u smislu da ih teraju da izdaju račune za period od 30 dana, da potrošač prati stanje, da ne lupaju cifre i slično. I onda taj problem ostaje nerešiv i EPS ponavlja taj problem iz meseca u mesec", kaže Gavrilović.
Ističe i ključno, a to je da uvek treba pisati reklamaciju.
"U protivnom, otvoriće se Pandorina kutija i EPS će svima moći da nam lupa iznose na računima i nema potrebe da mi imamo brojila uopšte. Dakle, svima mogu da nam odrede po 10, 15, 20.000 mesečno da plaćamo i čemu brojila", kaže on.
EPS i EDS: Prebacivanje dužnosti sa jednog na drugo
Odgovor Elektroprivrede Srbije, kada se neko požali na neočitana brojila, neretko se svodi na to da je ovaj posao dužnost Elektrodistribucije Srbije (EDS) i da to nije njihov reon obaveza.
Ovakvo prebacivanje dužnosti Gavrilović komentariše kao način da se izvuku iz problema i "svale odgovornost na drugu firmu koja nema nikakve veze sa potrošačem".
"Mi dobijamo račune za struju od EPS-a, na tom računu piše da se reklamacije ulažu na mejl EPS-a. Dakle, mi imamo ugovorni odnos sa EPS-om. Nas ne zanima kome su oni poverili posao očitavanja brojeva", ističe on.
Dodaje da Zakon o zaštiti potrošača prepoznaje isključivo ugovorni odnos između pružaoca usluge i potrošača.
"To bi bilo kao kada bi neko u nekoj prodavnici tehnike kupio televizor, koji se posle nekog vremena vremena pokvari i kada se žali toj prodavnici, oni mu kažu da se obrate proizvođaču. To potrošača ne zanima", upoređuje Gavrilović.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
UŽIVO Počela "Finalna blokada raskrsnice": Građani 30 zborova poručuju da nisu umorni
16.06.2025.•
0
Finalna blokada raskrsnice u Novom Sadu u organizaciji Zborova građana počela je nešto pre 20 časova.
FOTO, VIDEO: Veći broj vatrogasaca gasi požar u Omladinskog pokreta, seče se krov zgrade
16.06.2025.•
0
Veći broj vatrogasnih ekipa gasi požar u ulici Omladinskog pokreta, krov zgrade se seče, a na mestu požara trenutno nije primećeno vozilo Hitne pomoći.
Privremeno finansiranje Novog Sada: Zavirite u kase javnih preduzeća
16.06.2025.•
1
Dok "Parking servis" pliva u profitu, "SPENS", GSP i "Urbanizam" beleže milionske gubitke, otkriva izveštaj o poslovanju javnih i javno-komunalnih preduzeća Grada Novog Sada za prvi kvartal 2025.
Akademski plenum pozvao Vučića da odustane od kontramitinga na Vidovdan
16.06.2025.•
3
Akademski plenum ocenio je da najava kontramitinga SNS-a, na Vidovdan u Beogradu, predstavlja "pokušaj izazivanja sukoba sa nesagledivim posledicama" i pozvao je Vučića da odustane od tog skupa.
VIDEO: Požar u potkrovlju zgrade u Novom Sadu, vatrogasci na terenu
16.06.2025.•
0
Dim izbija iz potkrovlja zgrade u Omladinskog pokreta, u ulici u blizini Železničke stanice.
Novosađani, odlučuje se u vaše ime (i za vaše pare): 140 stavki pred odbornicima
16.06.2025.•
2
Sednica Skupštine Grada Novog Sada održaće se u utorak, 17. juna.
Direktor JKP "Put" postaje v. d. direktora: Na čelu preduzeća devet godina
16.06.2025.•
1
Dosadašnji direktor Javnog preduzeća "Put" od sada će biti na funkciji vršioca dužnosti direktora istog preduzeća.
Novosadska policija očekuje okupljanje i ispred Skupštine: Postaraće se da sve bude bezbedno
16.06.2025.•
0
Novosadska policija saopštila je da će poduzeti "sve zakonske mere" da planirani skupovi u gradu, u ponedeljak i utorak, proteknu bezbedno.
Kako posluje najmlađe novosadsko preduzeće: Plata za jednu osobu i čekanje investicija
16.06.2025.•
2
JKP "Regionalni centar za upravljanje otpadom" potrošio je za investicije prošle godine svega 127.500 dinara.
"Robin Hud" na Fruškoj gori - zaustavljen saobraćaj
16.06.2025.•
13
Televizijska serija "Robin Hud" snima se danas na prostoru Nacionalnog parka "Fruška gora", zbog čega je na jednom delu saobraćaj privremeno zatvoren.
Još jedna Vučićeva najava: Vozom do Subotice do kraja avgusta
16.06.2025.•
36
Saobraćaj na pruzi do Subotice mogao bi da bude uspostavljen do kraja avgusta, najavio je Aleksandar Vučić. To je još jedna u nizu najava predsednika države u vezi sa brzom prugom.
Odloženo suđenje SNS "junacima": Okrivljeni na dan ročišta u KCV, sud traži izveštaj
16.06.2025.•
11
Suđenje četvorici aktivista Srpske napredne stranke zbog napada na studente krajem januara odloženo je za 30. jun.
Javni čas u Lazinoj gimnaziji u utorak: Govori i Tihomir Stanić
16.06.2025.•
4
Učenici novosadske gimnazije "Laza Kostić" organizuju još jedan javni čas u utorak, 17.juna.
Novosadski biciklisti voze i predaju dopis gradonačelniku: Godišnje da se izdvaja milijardu dinara
16.06.2025.•
4
Biciklistička vožnja Kritične mase održaće se u subotu, 21. juna u Novom Sadu.
"Mazda otvoreni dani" u Grand Motorsu do 21. juna
16.06.2025.•
0
U svom velikom, novootvorenom objektu u Novom Sadu, Grand Motors organizuje "Mazda otvorene dane" od 14. do 21. juna.
"Finalna blokada raskrsnice" večeras kod Banovine: Dolaze i studenti, poznat i program
16.06.2025.•
36
Finalna blokada raskrsnice u Novom Sadu u organizaciji Zborova građana održaće se danas, 16. juna.
Vikend doneo lepe vesti: U Novom Sadu za jedan dan rođeno 12 beba
16.06.2025.•
0
U Novom Sadu je proteklog vikenda rođeno 12 beba.
Posetioci Štranda danas pomažu lečenje Ivana Davidovića
16.06.2025.•
0
Posetioci Štranda danas će, u okviru akcije Humanitarni ponedeljak, biti u prilici da pomognu lečenje Ivana Davidovića.
Lekari opšte prakse se sele iz ambulante u Veterniku: Radovi naredna dva meseca
16.06.2025.•
0
Lekari opšte medicine ambulante u Veterniku od ponedeljka, 16. juna raspoređeni su na drugu lokaciju.
Studenti u blokadi DIF-a: Dvojica maskiranih muškaraca fizički napali našeg kolegu
15.06.2025.•
2
Studenti u blokadi Fakulteta sporta i fizičkog vaspitanja u Novom Sadu saopštili su da je još jedan njihov kolega sinoć fizički napadnut na Keju.
Komentari 34
yokozuna
Inače, kad god sam otišao da se "žalim", dobio sam novi račun umanjen za hiljadarku, bez ikakvog objašnjenja i razuma. Tako da je jasno da se tu ništa ne očitava već se račun bazira na proceni EPS-a (čitaj: sepse) prethodne potrošnje i da li je u prethodnom mesecu bilo toplo ili ne.
Računi više nikad neće biti manji, ovaj udar će "sepsa" izdržati i ljudi će se za par meseci pomiriti s tim da im je struja postala još jedna kirija za sopstveni stan, i tu će sve stati.
Opšti bojkot u vidu neplaćanja se naravno ne može sprovesti, tako da možemo samo da se nadamo da će se sami od sebe urušiti ovakvi porodični/partijski konglomerati i da će mooooožda jednog dana našim unucima u ovoj zemlji biti bolje.
pravnik
Kotlokrpa
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar