
Novosađani, ne morate da čekate u redu ispred EPS-a: Evo šta treba da uradite
Građani ne treba da čekaju u redu ispred Elektroprivrede Srbije (EPS), već da pisano upute svoje primedbe kako bi imali sve dokaze o žalbama.

Foto: 021.rs
Ovo kaže za 021.rs Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača "Efektiva" i ističe da se čekanjem u redu kako bi se dala usmena žalba ništa ne postiže.
"Građani prvo potroše pola dana čekajući u redu i razmišljajući da li će doći na red ili ne, a onda i kada dođu obave neki usmeni razgovor o kom nemaju nikakav trag, neko će ih na šalteru odbiti i to je to. Kada napišu pisanu reklamaciju o tome na šta su se žalili, pa onda imaju pisanu informaciju o tome kakav su odgovor dobili - da li je prihvaćeno ili ne, iz kog razloga ne i slično, oni u skladu sa tim mogu da deluju dalje i u slučaju da se desi neki sudski postupak, oni mogu da dokažu ceo sled događaja i reklamacija", kaže on.
Ističe da EPS treba "zatrpavati" pisanim reklamacijama, tražiti pisane odgovore kao dokaz i da, ukoliko ne odgovore na iste u roku od osam dana, odmah ti prijave tržišnoj inspekciji.
Koji su najčešći problemi?
Novosađani već danima čekaju u dugačkim redovima ispred zgrade EPS-a kako bi mogli da ulože žalbe na račune za struju. Ovo je, međutim, višemesečni problem kako Novosađana tako i građana širom Vojvodine i Srbije.
Dejan Gavrilović iz "Efektive" kaže za 021.rs da se građani žale najviše na uvećane račune.
Prvi i najčešći razlog, kako navodi, jeste da građanima stižu znatno uvećani računi.
"Onima koji u proseku plaćaju oko 6.000 dinara mesečni račun za struju, odjednom stigne račun na kome piše da moraju da plate i do 20.000 dinara. Ne znaju kako, nema objašnjenja, ponašali su se isto kao i prethodnih meseci, ali je odjednom stigao uvećan račun. Ono što je jedinstveno za sve te slučajeve jeste da je došlo do promene brojila, odnosno da je skinuto staro i da je stavljeno novo, digitalno brojilo. Tada kreću i problemi", kaže sagovornik 021.rs.
Drugi razlog je da je pogrešno očitano brojilo, što građani uspevaju da reše tako što u reklamaciji EPS-u pošalju slikano brojilo koje jasno pokazuje da na brojilu piše da je potrošeno znatno manje kilovata nego što piše na računu.
Treći razlog je, kako navodi, neočitavanje brojila.
"To je bilo poslednjih nekoliko meseci učestalo u Novom Sadu, da građani nisu dobijali račune, da nisu očitavana brojila i onda recimo za dva meseca ne stigne račun i onda u trećem mesecu stigne sve zbirno za sva tri meseca. Onda ih EPS na taj način ubaci u neku višu tarifu koja je i skuplja", kaže Gavrilović.

Šta uraditi?
Zakon o zaštiti potrošača je krovni propis koji se primenjuje u ovakvim situacijama. U njemu piše da je preduzeće, odnosno pružalac usluge od opšteg i ekonomskog interesa, u ovom slučaju EPS, dužan je da ispostavlja račune za period od mesec dana.
"Dakle, obračunski period može da bude 30 dana. Ne može da bude preko toga, ne može u jedan mesec da se zbije potrošnja za tri meseca. To je osnovno", ističe Dejan Gavrilović.
Dodaje i da račun mora da bude takav da pokazuje stvarnu potrošnju.
"Ono što u skladu sa tim potrošači mogu da urade, ako im EPS zbije tri računa u jedan, treba da se pozovu na taj zakon i da traže da im se sva tri računa razbiju na mesečne kako bi platili za svaki mesec posebno i na taj način bi bili u nižoj tarifi i sve to bi ih koštalo jeftinije nego kada im se zbirno ubaci u jedan račun", kaže on.
Sagovornik 021.rs dodaje da, kada je reč o uvećanim računima, građani treba da napišu svoju reklamaciju i da obaveste EPS da, ukoliko ista bude odbijena, da će platiti nesporni deo računa.
"Ukoliko građani znaju koji je prosečan iznos njihovih računa, taj iznos treba i da uplate, a da sporni deo računa ne plaćaju. Onda je obaveza EPS-a da dokaže da je to zapravo nešto što se treba platiti i što je stvarno potrošeno. Ti računi EPS-a nisu sveto pismo, oni moraju da prate dokaz o potrošnji, a ne da građanima izdaju visok račun i da ne znaju kako je taj račun nastao. EPS ne može da isključi struju zbog toga, ako građanin nastavlja da plaća račune ako budu kao i inače", kaže Gavrilović.

Ističe i da EPS ne može da odbije reklamaciju ukoliko nemaju podatke o potrošnji struje.
"Ukoliko nemaju podatke, oni reklamaciju ne mogu ni da odbiju ni da prihvati. Odnosno, ukoliko nemaju, onda to treba da ide na njihovu štetu, ne mogu zbog toga da izmišljaju račune. A upravo to rade", kaže sagovornik 021.rs.
Građani imaju i pravo da se, kada im EPS odbije reklamaciju, upute tržišnoj inspekciji prijavu.
"Tu je problem što tržišna inspekcija takođe državni organ koji uglavnom štiti nezakonite radnje državnih preduzeća. Tako se desi da inspekcija izda na primer prekršajni nalog zato što EPS nije odgovorio u roku ili nije odgovorio na zahtev, ali ih ne kažnjavaju u smislu da ih teraju da izdaju račune za period od 30 dana, da potrošač prati stanje, da ne lupaju cifre i slično. I onda taj problem ostaje nerešiv i EPS ponavlja taj problem iz meseca u mesec", kaže Gavrilović.
Ističe i ključno, a to je da uvek treba pisati reklamaciju.
"U protivnom, otvoriće se Pandorina kutija i EPS će svima moći da nam lupa iznose na računima i nema potrebe da mi imamo brojila uopšte. Dakle, svima mogu da nam odrede po 10, 15, 20.000 mesečno da plaćamo i čemu brojila", kaže on.
EPS i EDS: Prebacivanje dužnosti sa jednog na drugo
Odgovor Elektroprivrede Srbije, kada se neko požali na neočitana brojila, neretko se svodi na to da je ovaj posao dužnost Elektrodistribucije Srbije (EDS) i da to nije njihov reon obaveza.
Ovakvo prebacivanje dužnosti Gavrilović komentariše kao način da se izvuku iz problema i "svale odgovornost na drugu firmu koja nema nikakve veze sa potrošačem".
"Mi dobijamo račune za struju od EPS-a, na tom računu piše da se reklamacije ulažu na mejl EPS-a. Dakle, mi imamo ugovorni odnos sa EPS-om. Nas ne zanima kome su oni poverili posao očitavanja brojeva", ističe on.
Dodaje da Zakon o zaštiti potrošača prepoznaje isključivo ugovorni odnos između pružaoca usluge i potrošača.
"To bi bilo kao kada bi neko u nekoj prodavnici tehnike kupio televizor, koji se posle nekog vremena vremena pokvari i kada se žali toj prodavnici, oni mu kažu da se obrate proizvođaču. To potrošača ne zanima", upoređuje Gavrilović.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
FOTO, VIDEO Nevreme ponovo zadesilo Novi Sad: Grad i jak vetar
08.07.2025.•
3
Olujno nevreme pogodilo je Novi Sad i okolinu.
Odleteo deo krova na nadograđenom delu zgrade: Stanari upozoravali na opasnost
08.07.2025.•
2
Deo krova sa nadograđenog dela zgrade na Rumenačkom putu, odleteo je danas prilikom olujnog nevremena koje je pogodilo Novi Sad.
Sutra u Novom Sadu najviša temperatura 20 stepeni
08.07.2025.•
1
Sreda će u Novom Sadu biti prohladna i moguća je kiša.
FOTO "Čisto iz ljubavi": U Novom Sadu tokom vikenda uklonjeno 1.200 kilograma otpada
08.07.2025.•
0
Novosadsko udruženje građana "Foresteducon" sprovelo je akciju uklanjanja otpada iz prirode na Ribarcu, i to u okviru projekta "Čisto iz ljubavi" kompanije Lidl Srbija i organizacije "Čepom do osmeha".
Zbog olujnog nevremena u Novom Sadu: Zasedao Gradski štab za vanredne situacije
08.07.2025.•
2
Sve javne i javne komunalne službe Novog Sada su u punom stanju pripravnosti zbog upozorenja RHMZ o očekivanom snažnom grmljavinskom nevremenu, saopšteno je iz Gradske kuće.
I večeras blokade raskrsnica u Novom Sadu: Zborovi poručuju - priprema za sredu
08.07.2025.•
13
Zborovi Novog Sada pozvali su građane i večeras, deseti put, na blokade.
Sledeće nedelje prvi upisni rok na Univerzitetu u Novom Sadu
08.07.2025.•
10
Sledeće nedelje počinje prvi upisni rok na Univerzitetu u Novom Sadu.
Blokada dve prometne raskrsnice u sredu u Novom Sadu: "Spremite se za kraću vožnju i duže druženje"
08.07.2025.•
49
Studenti u blokadi novosadskih fakulteta najavili su sledeću fazu građanske neposlušnosti i novo okupljanje u sredu, 9. jula.
Manje zelenih površina, više parkinga na Futoškom putu
08.07.2025.•
8
Parking servis počeo je izgradnju parkinga sa pratećom infrastrukturom na Futoškom putu kod broja 38.
Rezerve A+ i B- krvnih grupa na minimumu: Apel na Novosađane da daju krv
08.07.2025.•
3
Zavod za transfuziju krvi Vojvodine pozvao je sve humane Novosađane da se odazovu akcijama dobrovoljnog davanja krvi.
Stigle letnje bebe: U Novom Sadu za jedan dan rođeno 27 mališana
08.07.2025.•
0
U Novom Sadu je u protekla 24 časa rođeno 27 beba.
FOTO, VIDEO Blokada raskrsnica u Novom Sadu: Incident u Maksima Gorkog, priveden vozač "bmw"-a
07.07.2025.•
86
Blokada raskrsnica održava se u Novom Sadu.
Novosađani, pripremite se: Evo šta vas očekuje ovog utorka u gradu
07.07.2025.•
0
Novosađane očekuje nešto hladnije vreme i malo dešavanja u gradu.
EDS nakon olujnog vetra u Vojvodini: Više stabala palo na distributivne mreže, pozvati lokalnu ED
07.07.2025.•
1
Elektrodistribucija Srbije navodi da je u Vojvodini registrovano više pada drveća preko distributivne mreže električne energije.
Mićin: Sve službe Novog Sada na terenu i saniraju posledice oluje, građane molim za strpljenje
07.07.2025.•
13
Sve komunalne službe Novog Sada su na terenu i rade na uklanjanju posledica olujnog nevremena, navode iz Gradske kuće.
Radovi vredni više od 50 miliona: Hoće li konačno biti uređen parking ispod Mosta slobode?
07.07.2025.•
16
JKP "Parking servis" raspisalo je javnu nabavku za izgradnju parkirališta i priključaka za punjače za elektronska vozila ispod Mosta slobode, za šta će biti izdvojeno 52 miliona dinara, bez PDV-a.
Bravo tvrdi da je prase sa uvredljivom parolom na blokadi u Novom Sadu dovezla BIA, Zborovi osudili
07.07.2025.•
42
Građanski pokret Bravo optužio je Bezbednosno-informativnu agenciju (BIA) da je dovezla prase na blokadu u Novom Sadu.
FOTO: Kako izgledaju pripreme za "poslednji Exit u ovakvoj Srbiji"
07.07.2025.•
39
U toku su pripreme za 25. i, kako je najavljeno, poslednji Exit festival "u ovakvoj Srbiji".
Zgrada Poštanske štedionice prazna zbog "nekoliko spornih kvadrata"
07.07.2025.•
10
Zgrada Poštanske štedionice u centru Novog Sada, nakon peripetija sa izgradnjom, sada stoji prazna zbog "legalizacije nekoliko spornih kvadrata.
Lidl neće povećati cenu belog hleba: Ostajemo na 58,99 dinara, potrošači prioritet
07.07.2025.•
0
Kompanija Lidl Srbija donela je odluku da će zadržati cenu belog hleba od brašna T-500, odnosno cena će u svim Lidl prodavnicama ostati kao i do sada 58,99 dinara za 500g.
Uhapšen vozač kamiona koji je usmrtio saobraćajnog policajca: Određeno zadržavanje
07.07.2025.•
12
Vozač kamiona za kog se sumnja da je usmrtio saobraćajnog policajca je uhapšen, saopštio je MUP.
Komentari 34
yokozuna
Inače, kad god sam otišao da se "žalim", dobio sam novi račun umanjen za hiljadarku, bez ikakvog objašnjenja i razuma. Tako da je jasno da se tu ništa ne očitava već se račun bazira na proceni EPS-a (čitaj: sepse) prethodne potrošnje i da li je u prethodnom mesecu bilo toplo ili ne.
Računi više nikad neće biti manji, ovaj udar će "sepsa" izdržati i ljudi će se za par meseci pomiriti s tim da im je struja postala još jedna kirija za sopstveni stan, i tu će sve stati.
Opšti bojkot u vidu neplaćanja se naravno ne može sprovesti, tako da možemo samo da se nadamo da će se sami od sebe urušiti ovakvi porodični/partijski konglomerati i da će mooooožda jednog dana našim unucima u ovoj zemlji biti bolje.
pravnik
Kotlokrpa
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar