
Novosađani, ne morate da čekate u redu ispred EPS-a: Evo šta treba da uradite
Građani ne treba da čekaju u redu ispred Elektroprivrede Srbije (EPS), već da pisano upute svoje primedbe kako bi imali sve dokaze o žalbama.

Foto: 021.rs
Ovo kaže za 021.rs Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača "Efektiva" i ističe da se čekanjem u redu kako bi se dala usmena žalba ništa ne postiže.
"Građani prvo potroše pola dana čekajući u redu i razmišljajući da li će doći na red ili ne, a onda i kada dođu obave neki usmeni razgovor o kom nemaju nikakav trag, neko će ih na šalteru odbiti i to je to. Kada napišu pisanu reklamaciju o tome na šta su se žalili, pa onda imaju pisanu informaciju o tome kakav su odgovor dobili - da li je prihvaćeno ili ne, iz kog razloga ne i slično, oni u skladu sa tim mogu da deluju dalje i u slučaju da se desi neki sudski postupak, oni mogu da dokažu ceo sled događaja i reklamacija", kaže on.
Ističe da EPS treba "zatrpavati" pisanim reklamacijama, tražiti pisane odgovore kao dokaz i da, ukoliko ne odgovore na iste u roku od osam dana, odmah ti prijave tržišnoj inspekciji.
Koji su najčešći problemi?
Novosađani već danima čekaju u dugačkim redovima ispred zgrade EPS-a kako bi mogli da ulože žalbe na račune za struju. Ovo je, međutim, višemesečni problem kako Novosađana tako i građana širom Vojvodine i Srbije.
Dejan Gavrilović iz "Efektive" kaže za 021.rs da se građani žale najviše na uvećane račune.
Prvi i najčešći razlog, kako navodi, jeste da građanima stižu znatno uvećani računi.
"Onima koji u proseku plaćaju oko 6.000 dinara mesečni račun za struju, odjednom stigne račun na kome piše da moraju da plate i do 20.000 dinara. Ne znaju kako, nema objašnjenja, ponašali su se isto kao i prethodnih meseci, ali je odjednom stigao uvećan račun. Ono što je jedinstveno za sve te slučajeve jeste da je došlo do promene brojila, odnosno da je skinuto staro i da je stavljeno novo, digitalno brojilo. Tada kreću i problemi", kaže sagovornik 021.rs.
Drugi razlog je da je pogrešno očitano brojilo, što građani uspevaju da reše tako što u reklamaciji EPS-u pošalju slikano brojilo koje jasno pokazuje da na brojilu piše da je potrošeno znatno manje kilovata nego što piše na računu.
Treći razlog je, kako navodi, neočitavanje brojila.
"To je bilo poslednjih nekoliko meseci učestalo u Novom Sadu, da građani nisu dobijali račune, da nisu očitavana brojila i onda recimo za dva meseca ne stigne račun i onda u trećem mesecu stigne sve zbirno za sva tri meseca. Onda ih EPS na taj način ubaci u neku višu tarifu koja je i skuplja", kaže Gavrilović.

Šta uraditi?
Zakon o zaštiti potrošača je krovni propis koji se primenjuje u ovakvim situacijama. U njemu piše da je preduzeće, odnosno pružalac usluge od opšteg i ekonomskog interesa, u ovom slučaju EPS, dužan je da ispostavlja račune za period od mesec dana.
"Dakle, obračunski period može da bude 30 dana. Ne može da bude preko toga, ne može u jedan mesec da se zbije potrošnja za tri meseca. To je osnovno", ističe Dejan Gavrilović.
Dodaje i da račun mora da bude takav da pokazuje stvarnu potrošnju.
"Ono što u skladu sa tim potrošači mogu da urade, ako im EPS zbije tri računa u jedan, treba da se pozovu na taj zakon i da traže da im se sva tri računa razbiju na mesečne kako bi platili za svaki mesec posebno i na taj način bi bili u nižoj tarifi i sve to bi ih koštalo jeftinije nego kada im se zbirno ubaci u jedan račun", kaže on.
Sagovornik 021.rs dodaje da, kada je reč o uvećanim računima, građani treba da napišu svoju reklamaciju i da obaveste EPS da, ukoliko ista bude odbijena, da će platiti nesporni deo računa.
"Ukoliko građani znaju koji je prosečan iznos njihovih računa, taj iznos treba i da uplate, a da sporni deo računa ne plaćaju. Onda je obaveza EPS-a da dokaže da je to zapravo nešto što se treba platiti i što je stvarno potrošeno. Ti računi EPS-a nisu sveto pismo, oni moraju da prate dokaz o potrošnji, a ne da građanima izdaju visok račun i da ne znaju kako je taj račun nastao. EPS ne može da isključi struju zbog toga, ako građanin nastavlja da plaća račune ako budu kao i inače", kaže Gavrilović.

Ističe i da EPS ne može da odbije reklamaciju ukoliko nemaju podatke o potrošnji struje.
"Ukoliko nemaju podatke, oni reklamaciju ne mogu ni da odbiju ni da prihvati. Odnosno, ukoliko nemaju, onda to treba da ide na njihovu štetu, ne mogu zbog toga da izmišljaju račune. A upravo to rade", kaže sagovornik 021.rs.
Građani imaju i pravo da se, kada im EPS odbije reklamaciju, upute tržišnoj inspekciji prijavu.
"Tu je problem što tržišna inspekcija takođe državni organ koji uglavnom štiti nezakonite radnje državnih preduzeća. Tako se desi da inspekcija izda na primer prekršajni nalog zato što EPS nije odgovorio u roku ili nije odgovorio na zahtev, ali ih ne kažnjavaju u smislu da ih teraju da izdaju račune za period od 30 dana, da potrošač prati stanje, da ne lupaju cifre i slično. I onda taj problem ostaje nerešiv i EPS ponavlja taj problem iz meseca u mesec", kaže Gavrilović.
Ističe i ključno, a to je da uvek treba pisati reklamaciju.
"U protivnom, otvoriće se Pandorina kutija i EPS će svima moći da nam lupa iznose na računima i nema potrebe da mi imamo brojila uopšte. Dakle, svima mogu da nam odrede po 10, 15, 20.000 mesečno da plaćamo i čemu brojila", kaže on.
EPS i EDS: Prebacivanje dužnosti sa jednog na drugo
Odgovor Elektroprivrede Srbije, kada se neko požali na neočitana brojila, neretko se svodi na to da je ovaj posao dužnost Elektrodistribucije Srbije (EDS) i da to nije njihov reon obaveza.
Ovakvo prebacivanje dužnosti Gavrilović komentariše kao način da se izvuku iz problema i "svale odgovornost na drugu firmu koja nema nikakve veze sa potrošačem".
"Mi dobijamo račune za struju od EPS-a, na tom računu piše da se reklamacije ulažu na mejl EPS-a. Dakle, mi imamo ugovorni odnos sa EPS-om. Nas ne zanima kome su oni poverili posao očitavanja brojeva", ističe on.
Dodaje da Zakon o zaštiti potrošača prepoznaje isključivo ugovorni odnos između pružaoca usluge i potrošača.
"To bi bilo kao kada bi neko u nekoj prodavnici tehnike kupio televizor, koji se posle nekog vremena vremena pokvari i kada se žali toj prodavnici, oni mu kažu da se obrate proizvođaču. To potrošača ne zanima", upoređuje Gavrilović.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Zborovi nakon šetnje Bulevarom ponovo na blokadi kod Futoške: "Tražimo odgovore na sva naša pitanja"
18.07.2025.•
10
Zborovi građana Novog Sada okupili su se na protestnom skupu na raskrsnici kod Futoške pijace, nakon toga su krenuli u protestnu šetnju Bulevarom oslobođenja, a sad su se ponovo vratili na Futošku - koja je blokirana.
Kome Novi Sad daje pare za kulturu: Centru za društvenu stabilnost, Aji Jung, predsednicima MZ...
18.07.2025.•
22
Novac iz budžeta Grada Novog Sada namenjen za kulturu opet odlazi ka poznatim adresama - beogradskim organizacijama i udruženjima povezanim sa lokalnim funkcionerima.
"Parking servis" kupio novog "pauka": Više od 30 miliona dinara
18.07.2025.•
1
JKP "Parking servis" je preko javne nabavke kupio novog "pauka".
Slučaj novosadskih aktivista PSG i STAV: Određeno suđenje u odsustvu za šestoro okrivljenih
18.07.2025.•
3
Viši sud u Novom Sadu doneo je odluku o suđenju u odsustvu za šestoro novosadskih aktivista, nakon čega će odlučivati i o žalbi branilaca aktivista koji su u kućnom pritvoru.
VIDEO: Bik na autoputu u blizini Novog Sada
18.07.2025.•
6
Na autoputu kod isključenja za Novi Sad nalazi se odbegli bik.
Presuđena naknada štete porodicama nastradalih u padu nadstršnice Železničke stanice
18.07.2025.•
28
Viši sud u Novom Sadu doneo je presudu kojom su obavezani tuženi Infrastruktura "Železnice Srbije" i Republika Srbija da nadoknade štetu porodicama nastradalih prilikom pada nadstrešnice Železničke stanice.
Dodeljen tender za izgradnju saobraćajnice kod Gradskog groblja: "Put - invest" dobija preko 400 miliona
18.07.2025.•
0
Za projektovanje i izgradnju saobraćajnica za lokalitet jugozapadno od Gradskog groblja u Novom Sadu, na području Veternika, Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije dodelila je tender firmi "Put - invest".
Studenti Ekonomskog pozivaju u subotu na skup: Ispiti u školi čiji je učenik žrtva pada nadstrešnice
18.07.2025.•
7
Studenti u blokadi Ekonomskog fakulteta u Novom Sadu pozivaju u subotu, 19. jula, na skup ispred Srednje ekonomske škole "Svetozar Miletić".
Protestni skup večeras kod Futoške pijace: "Tražimo odgovore na sva naša pitanja"
18.07.2025.•
4
Zborovi građana Novog Sada najavili su za večeras skup na raskrsnici kod Futoške pijace.
Zborovi Novog Sada: U ovoj borbi smo svi zajedno od dana kada je režim u trenu ubio 16 ljudi u našem gradu
18.07.2025.•
12
Nakon što je gradonačelnik Novog Sada Žarko Mićin podneo krivičnu prijavu za ugrožavanje sigurnosti, Zborovi Novog Sada su saopštili da se sada očekuje hapšenje advokata Srđana Kovačevića.
Mićin podneo krivičnu prijavu zbog pretnji: U budućnosti neću tolerisati takve stvari
18.07.2025.•
68
Gradonačelnik Novog Sada Žarko Mićin potvrdio je za 021.rs da je podneo krivičnu prijavu protiv nepoznatog lica zbog objavljivanja njegove adrese prebivališta.
JGSP o liniji 14: Razmatramo promenu trase kako bi autobus ponovo stajao ispred Gradskog groblja
18.07.2025.•
29
Javno gradsko saobraćajno preduzeće "Novi Sad", povodom žalbi Novosađana na izmenu linije 14, razmatra mogućnost delimične promene trase, čime bi se i uvažili navodi sugrađana.
Novosađani u problemu jer autobus više ne staje kod Gradskog groblja: "Da li treba da letim do tamo?"
18.07.2025.•
51
Izmenama od jula, autobus na liniji 14 više ne staje kod Gradskog groblja. Građani koji ovu trasu upravo koriste za ovu namenu pobunili su se i poslali zajedničku peticiju JGSP "Novi Sad" i gradskoj upravi.
Stare navike uz nove nevolje, vodu i dalje je nemilosrdno trošimo
18.07.2025.•
17
Pre neki dan posetioci "Svilare" uživali su u fantastičnom koncertu folklorne grupe sa juga Italije, sve je finalizovano masovnim plesom kao završnicom nastupa koji se pamti.
U Novom Sadu za jedan dan rođeno 15 beba
18.07.2025.•
0
U Novom Sadu je u protekla 24 časa rođeno 15 beba.
FOTO Protestno okupljanje zborova i studenata: Najavljena "Zona slobode" od 25. jula u Kampusu
18.07.2025.•
50
Sinoć je održano protestno okupljanje na poziv zborova građana Novog Sada, studenata u blokadi i biciklista u pojedinim novosadskim ulicama.
Stiže petak, stiže vikend u Novi Sad: Šta vas očekuje?
17.07.2025.•
0
Ovaj petak Novom Sadu donosi nešto vedrije vreme i nekoliko zanimljivih događaja.
Ministar pravde o slučaju "nadstrešnica": Odbrani se mora omogućiti pristup dokazima u najkraćem mogućem roku
17.07.2025.•
16
Ministar pravde Nenad Vujić smatra da bi javnost trebalo da zna na koji način su prikupljeni dokazi u slučaju pada nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Šabić: Ministar Vujić da kaže javnosti čime se rukovodio pokrećući postupak za pomilovanje nasilnika
17.07.2025.•
6
Advokat Rodoljub Šabić pozvao je ministra pravde Nenada Vujića da javnosti predstavi sadržinu akta kojim je pokrenuo postupak pomilovanja od krivičnog gonjenja, osobama koje su tukli studente krajem januara u Novom Sadu.
NVO "Svet i Dunav": Izvorište vode za 500.000 ljudi u Novom Sadu pod pretnjom infrastrukturne sabotaže
17.07.2025.•
30
"Bez Studije o uticaju na životnu sredinu, Novi Sad gradi peti most", saopštila je nevladina organizacija "Svet i Dunav".
Komentari 34
yokozuna
Inače, kad god sam otišao da se "žalim", dobio sam novi račun umanjen za hiljadarku, bez ikakvog objašnjenja i razuma. Tako da je jasno da se tu ništa ne očitava već se račun bazira na proceni EPS-a (čitaj: sepse) prethodne potrošnje i da li je u prethodnom mesecu bilo toplo ili ne.
Računi više nikad neće biti manji, ovaj udar će "sepsa" izdržati i ljudi će se za par meseci pomiriti s tim da im je struja postala još jedna kirija za sopstveni stan, i tu će sve stati.
Opšti bojkot u vidu neplaćanja se naravno ne može sprovesti, tako da možemo samo da se nadamo da će se sami od sebe urušiti ovakvi porodični/partijski konglomerati i da će mooooožda jednog dana našim unucima u ovoj zemlji biti bolje.
pravnik
Kotlokrpa
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar