
Novosađani, ne morate da čekate u redu ispred EPS-a: Evo šta treba da uradite
Građani ne treba da čekaju u redu ispred Elektroprivrede Srbije (EPS), već da pisano upute svoje primedbe kako bi imali sve dokaze o žalbama.

Foto: 021.rs
Ovo kaže za 021.rs Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača "Efektiva" i ističe da se čekanjem u redu kako bi se dala usmena žalba ništa ne postiže.
"Građani prvo potroše pola dana čekajući u redu i razmišljajući da li će doći na red ili ne, a onda i kada dođu obave neki usmeni razgovor o kom nemaju nikakav trag, neko će ih na šalteru odbiti i to je to. Kada napišu pisanu reklamaciju o tome na šta su se žalili, pa onda imaju pisanu informaciju o tome kakav su odgovor dobili - da li je prihvaćeno ili ne, iz kog razloga ne i slično, oni u skladu sa tim mogu da deluju dalje i u slučaju da se desi neki sudski postupak, oni mogu da dokažu ceo sled događaja i reklamacija", kaže on.
Ističe da EPS treba "zatrpavati" pisanim reklamacijama, tražiti pisane odgovore kao dokaz i da, ukoliko ne odgovore na iste u roku od osam dana, odmah ti prijave tržišnoj inspekciji.
Koji su najčešći problemi?
Novosađani već danima čekaju u dugačkim redovima ispred zgrade EPS-a kako bi mogli da ulože žalbe na račune za struju. Ovo je, međutim, višemesečni problem kako Novosađana tako i građana širom Vojvodine i Srbije.
Dejan Gavrilović iz "Efektive" kaže za 021.rs da se građani žale najviše na uvećane račune.
Prvi i najčešći razlog, kako navodi, jeste da građanima stižu znatno uvećani računi.
"Onima koji u proseku plaćaju oko 6.000 dinara mesečni račun za struju, odjednom stigne račun na kome piše da moraju da plate i do 20.000 dinara. Ne znaju kako, nema objašnjenja, ponašali su se isto kao i prethodnih meseci, ali je odjednom stigao uvećan račun. Ono što je jedinstveno za sve te slučajeve jeste da je došlo do promene brojila, odnosno da je skinuto staro i da je stavljeno novo, digitalno brojilo. Tada kreću i problemi", kaže sagovornik 021.rs.
Drugi razlog je da je pogrešno očitano brojilo, što građani uspevaju da reše tako što u reklamaciji EPS-u pošalju slikano brojilo koje jasno pokazuje da na brojilu piše da je potrošeno znatno manje kilovata nego što piše na računu.
Treći razlog je, kako navodi, neočitavanje brojila.
"To je bilo poslednjih nekoliko meseci učestalo u Novom Sadu, da građani nisu dobijali račune, da nisu očitavana brojila i onda recimo za dva meseca ne stigne račun i onda u trećem mesecu stigne sve zbirno za sva tri meseca. Onda ih EPS na taj način ubaci u neku višu tarifu koja je i skuplja", kaže Gavrilović.

Šta uraditi?
Zakon o zaštiti potrošača je krovni propis koji se primenjuje u ovakvim situacijama. U njemu piše da je preduzeće, odnosno pružalac usluge od opšteg i ekonomskog interesa, u ovom slučaju EPS, dužan je da ispostavlja račune za period od mesec dana.
"Dakle, obračunski period može da bude 30 dana. Ne može da bude preko toga, ne može u jedan mesec da se zbije potrošnja za tri meseca. To je osnovno", ističe Dejan Gavrilović.
Dodaje i da račun mora da bude takav da pokazuje stvarnu potrošnju.
"Ono što u skladu sa tim potrošači mogu da urade, ako im EPS zbije tri računa u jedan, treba da se pozovu na taj zakon i da traže da im se sva tri računa razbiju na mesečne kako bi platili za svaki mesec posebno i na taj način bi bili u nižoj tarifi i sve to bi ih koštalo jeftinije nego kada im se zbirno ubaci u jedan račun", kaže on.
Sagovornik 021.rs dodaje da, kada je reč o uvećanim računima, građani treba da napišu svoju reklamaciju i da obaveste EPS da, ukoliko ista bude odbijena, da će platiti nesporni deo računa.
"Ukoliko građani znaju koji je prosečan iznos njihovih računa, taj iznos treba i da uplate, a da sporni deo računa ne plaćaju. Onda je obaveza EPS-a da dokaže da je to zapravo nešto što se treba platiti i što je stvarno potrošeno. Ti računi EPS-a nisu sveto pismo, oni moraju da prate dokaz o potrošnji, a ne da građanima izdaju visok račun i da ne znaju kako je taj račun nastao. EPS ne može da isključi struju zbog toga, ako građanin nastavlja da plaća račune ako budu kao i inače", kaže Gavrilović.

Ističe i da EPS ne može da odbije reklamaciju ukoliko nemaju podatke o potrošnji struje.
"Ukoliko nemaju podatke, oni reklamaciju ne mogu ni da odbiju ni da prihvati. Odnosno, ukoliko nemaju, onda to treba da ide na njihovu štetu, ne mogu zbog toga da izmišljaju račune. A upravo to rade", kaže sagovornik 021.rs.
Građani imaju i pravo da se, kada im EPS odbije reklamaciju, upute tržišnoj inspekciji prijavu.
"Tu je problem što tržišna inspekcija takođe državni organ koji uglavnom štiti nezakonite radnje državnih preduzeća. Tako se desi da inspekcija izda na primer prekršajni nalog zato što EPS nije odgovorio u roku ili nije odgovorio na zahtev, ali ih ne kažnjavaju u smislu da ih teraju da izdaju račune za period od 30 dana, da potrošač prati stanje, da ne lupaju cifre i slično. I onda taj problem ostaje nerešiv i EPS ponavlja taj problem iz meseca u mesec", kaže Gavrilović.
Ističe i ključno, a to je da uvek treba pisati reklamaciju.
"U protivnom, otvoriće se Pandorina kutija i EPS će svima moći da nam lupa iznose na računima i nema potrebe da mi imamo brojila uopšte. Dakle, svima mogu da nam odrede po 10, 15, 20.000 mesečno da plaćamo i čemu brojila", kaže on.
EPS i EDS: Prebacivanje dužnosti sa jednog na drugo
Odgovor Elektroprivrede Srbije, kada se neko požali na neočitana brojila, neretko se svodi na to da je ovaj posao dužnost Elektrodistribucije Srbije (EDS) i da to nije njihov reon obaveza.
Ovakvo prebacivanje dužnosti Gavrilović komentariše kao način da se izvuku iz problema i "svale odgovornost na drugu firmu koja nema nikakve veze sa potrošačem".
"Mi dobijamo račune za struju od EPS-a, na tom računu piše da se reklamacije ulažu na mejl EPS-a. Dakle, mi imamo ugovorni odnos sa EPS-om. Nas ne zanima kome su oni poverili posao očitavanja brojeva", ističe on.
Dodaje da Zakon o zaštiti potrošača prepoznaje isključivo ugovorni odnos između pružaoca usluge i potrošača.
"To bi bilo kao kada bi neko u nekoj prodavnici tehnike kupio televizor, koji se posle nekog vremena vremena pokvari i kada se žali toj prodavnici, oni mu kažu da se obrate proizvođaču. To potrošača ne zanima", upoređuje Gavrilović.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Lepe vesti iz Betanije: Tokom vikenda u Novom Sadu rođeno 28 beba
07.07.2025.•
0
U Novom Sadu je proteklog vikenda rođeno 28 beba.
Posetioci Štranda danas pomažu lečenje sestara Ines i Helene Kovač
07.07.2025.•
0
Posetioci Štranda će u ponedeljak, 7. jula, u okviru akcije Humanitarni ponedeljak, biti u prilici da pomognu lečenje Ines i Helene Kovač.
FOTO, VIDEO Neposlušni korzo u Novom Sadu: Blokirano više raskrsnica, građani na ulicama
06.07.2025.•
28
Sedmog dana građanske neposlušnosti u Novom Sadu blokirane su raskrsnice kod Futoške pijace i JGSP-a, kod NIS-a, kružni tok na Klisi kod Rode, kao i Reljkovićeve i Preradovićeve u Petrovaradinu.
VIDEO: Biciklisti i bajkeri "pumpali" kroz Temerinsku
06.07.2025.•
3
Više desetina biciklista i bajkera prošlo je u koloni kroz Temerinsku ulicu oko 22 časa, noseći zastave i uzvikujući "pumpaj".
Koje vrednosti je zaštitio predsednik republike pomilovanjem "novosadske četvorke"?
06.07.2025.•
4
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić pomilovao je četvoricu aktivista Srpske napredne stranke koji su optuženi za nasilničko ponašanje i nanošenje teških telesnih povreda studentima u noći između 27. i 28. januara.
Akademski plenum: Sindikati i zaposleni u visokom obrazovanju da reaguju na nasilje i sramno pomilovanje
06.07.2025.•
2
Akademski plenum pozvao je sve sindikate i zaposlene u visokom obrazovanju "da reaguju na nasilje i hapšenja, kao i na sramno pomilovanje".
Neposlušni korzo večeras od 19 časova: Kreće se sa Futoške pijace
06.07.2025.•
19
Zborovi Novog Sada pozvali su večeras od 19 časova na, kako su istakli, "Neposlušni korzo", odnosno, "šetnju dostojanstva i otpora".
Pomilovanje "junaka" koji su polomili vilicu studentkinji "bilo zeleno svetlo za nasilje nad građanima"
06.07.2025.•
8
Odluka predsednika Srbije Aleksandra Vučića da pomiluje četvoricu osumnjičenih za brutalni napad na studentkinju u Novom Sadu, kojoj je tom prilikom polomljena vilica, izazvala je oštre osude javnosti.
Od sutra mogući pljuskovi, osetno svežije od utorka
06.07.2025.•
1
Još će ponedeljak biti veoma topao, a onda sledi nekoliko osetno svežijih dana, a najavljeni su i pljuskovi.
VIDEO: Novosadski sud odbio da autoprevozniku Jaćimoviću odredi pritvor, braniće se sa slobode
06.07.2025.•
24
Novosadski sud odbio je da odredi pritvor autoprevozniku Milomiru Jaćimoviću i on će se dalje braniti sa slobode.
FOTO: Građani nacrtali zebru ispred Arhiva Vojvodine - poruka direktoru te ustanove
06.07.2025.•
11
Građani Novog Sada nacrtali su zebru (životinju) ispred zgrade Arhiva Vojvodine u Ulici Žarka Vasiljevića.
Skup podrške prevozniku Milomiru Jaćimoviću danas kod novosadskog suda
06.07.2025.•
13
Studenti u blokadi pozvali su na skup podrške prevozniku Milomiru Jaćimoviću u nedelju, 6. jula ispred Osnovnog suda u Novom Sadu.
VIDEO: Šesti dan građanske neposlušnosti u Novom Sadu: Blokirano više raskrsnica i Most slobode
05.07.2025.•
18
Od 19 časova blokirano je više raskrsnica u Novom Sadu kao i raskrsnica kod NIS-a, odnosno, Mosta slobode.
Prva godišnjica drugog svečanog otvaranja rekonstruisane Železničke stanice: 16 žrtava i dve optužnice
05.07.2025.•
6
Petog jula 2024. godine po drugi put je svečano otvorena rekontruisana Železnička stanica u Novom Sadu.
Studenti u blokadi pozvali na okupljanje u Petrovaradinu
05.07.2025.•
8
Studenti u blokadi fakulteta Univerziteta u Novom Sadu pozvali su kolege na okupljanje u Petrovaradinu danas u 19 časova.
Blokade najavljene za večeras
05.07.2025.•
40
Zborovi Novog Sada i za večeras su najavili blokade raskrsnica.
U nedelju 36 stepeni
05.07.2025.•
0
U Novom Sadu će u nedelju biti pretežno sunčano i veoma toplo, uz prolaznu umerenu oblačnost kasnije posle podne.
Zbog hapšenja na blokadama studenti FDU otkazali večerašnju predstavu na Šekspir festivalu
05.07.2025.•
13
Studenti Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu otkazali su večerašnje izvođenje predstave "San letnje noći" na Šekspir festivalu.
U Novom Sadu za jedan dan rođene 24 bebe, dečaci ubedljivo brojniji
05.07.2025.•
0
U Novom Sadu su u protekla 24 časa rođene 24 bebe.
FOTO, VIDEO Blokirano više raskrsnica: Propuštaju se Hitna pomoć i porodice sa decom, incident kod JGSP-a
04.07.2025.•
22
Petog dana građanske neposlušnosti blokirane su raskrsnice kod Mosta slobode, Futoške pijace, Merkatora i JGSP-a, Bulevar oslobođenja su preplavili biciklisti, a propuštaju se Hitna pomoć i porodice sa decom.
Građanske inicijative: Pokrenuto više od 250 postupaka zbog farbanja ulice 8. decembra u Novom Sadu
04.07.2025.•
13
Građanske inicijative saopštile su na Instagramu da su im se obratili Novosađani sa tvrdnjom da imaju saznanja da je pokrenuto više od 250 prekršajnih postupaka protiv učesnika protesta 8. decembra 2024. u Novom Sadu.
Komentari 34
yokozuna
Inače, kad god sam otišao da se "žalim", dobio sam novi račun umanjen za hiljadarku, bez ikakvog objašnjenja i razuma. Tako da je jasno da se tu ništa ne očitava već se račun bazira na proceni EPS-a (čitaj: sepse) prethodne potrošnje i da li je u prethodnom mesecu bilo toplo ili ne.
Računi više nikad neće biti manji, ovaj udar će "sepsa" izdržati i ljudi će se za par meseci pomiriti s tim da im je struja postala još jedna kirija za sopstveni stan, i tu će sve stati.
Opšti bojkot u vidu neplaćanja se naravno ne može sprovesti, tako da možemo samo da se nadamo da će se sami od sebe urušiti ovakvi porodični/partijski konglomerati i da će mooooožda jednog dana našim unucima u ovoj zemlji biti bolje.
pravnik
Kotlokrpa
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar