
Istorija Železničke stanice: Gradili ljudi sa idejom, urušavaju neznalice
Železnička stanica u Novom Sadu ucrtana je u generalni urbanistički plan sredinom 50-ih, a zajedno sa zgradom Medicinskog fakulteta predstavljala je novi koncept Jugoslovenske posleratne arhitekture.

Foto: 021.rs
U obrušavanju nadstrešnice Železničke stanice nastradalo je 14 osoba. U propagandnim tabloidnim glasilima se spinuje da postoji mogućnost da su radovi 1964. godine loše izvedeni.
Međutim, pitanje je kako se nešto što je bilo stabilno 60 godina obrušilo i to nakon radova koji su izmenili strukturu nadstrešnice.
Po svemu sudeći, neko nije uradio posao kako treba.
Niko u aktuelnoj vlasti i nadležnim organima se u ovom trenutku ne smatra odgovornim, te iz tog razloga nije ponudio ni ostavku.
Istorijat
Krupne promene u posleratnoj saobraćajnoj mreži Novog Sada desile su se kada je Generalni urbanistički plan sredinom 50-ih godina prošlog veka podrazumevao izmeštanje industrije sa obale Dunava pretežno na obalu kanala.
Usledilo je prihvatanje predloga o premeštanju železničke linije duž Grada a potom i predlog o izgradnji železničkog mosta.
Ali, to je bio samo početak.
Zadatak da se urbanistički, inženjerski i građevinski osmisli, projektuje i izvede objekat centralne železničke stanice, ali i da se urbanistički osmisli funkcionalan saobraćaj u posleratnom Novom Sadu, poveren je sigurnom inženjerskom proračunu i ideji Imrea Farkaša i njegovim saradnicima koji su projekat izgradnje nove železničke stanice radili pune tri godine.
Pre toga, osnovane su i izgrađene nove ulice, pre svih Bulevar 23. oktobra, danas Bulevar oslobođenja.
Podizanju same stanične zgrade prethodila je velika priprema u koju su bili uključeni brojni konstruktori, arhitekte, drugi stručnjaci. Urbanistički promišljeno i strpljivo, povezivali su i saobraćaj u gradu i dovodili ga u ravan koji gravitira ka budućoj centralnoj zgradi Železničke stanice na kojoj su radili.
Prostor nove železničke stanice potom su povezali sa Dunavom duž celog novoizgrađenog Bulevara 23. oktobra. To je osa koja je građevinski, inženjerski i arhitektonski dovedena do perfekcije, zapravo do same Fruške gore.
Prioritet je bila funkcionalnost, a potom estetika. Ipak, u svom centralnom holu spaja funkciju stanične zgrade, ali i umetnost. Još jedna od specifičnost ove zgrade je i testerast krov.
U trenutku građenja Železnička stanica je umnogome odudarala od svoje okoline, jer su se u blizini nalazile prizemne kuće. Prema jednom tumačenju, testerast krov predstavlja niz krovova u vojvođanskoj ulici, čime je napravljena spona između prošlosti i budućnosti.
Iako je originalna funkcionalna šema same stanične zgrade i dalje slabo dostupna i poznata, poznato je da se ona sastoji iz četiri celine. Krilo A čini objekat na dva sprata i orjentisano je oko dvorišta zgrade.
Glavni hol sa šalterima čini krilo B. Na galerijama se nalaze čekaonice.
U prizemlju krila C nalaze se magacini a na spratu, na kojem je 80-ih godina prošlog veka bio reprezentativni restoran ujedno i jedno od glavnih mesta za izlazak Novosađana. Danas je tu smešten kafe bar.
Železnička stanica u Novom Sadu u prošlosti je bila višefunkcionalna zgrada. Osim magacina, radionionice i policijske stanice, na njoj je nekada radila i ambulanta.
Mlađi Novosađani su tek pre neku godinu saznali i to da Železnička stanica poseduje Kino salu, koja je služila za filmske projekcije, ali i prigodne priredbe tadašnjeg samoupravljačkog društva.
Iako u narodu i stručnoj javnosti posmatrana kao fascinantna građevina, zgrada Železničke stanice, ali i njen projektant Imre Farkaš, bili su izloženi i specifičnoj vrsti profesionalne "sabotaže" od strane nekolicine njegovih kolega.
Oni su iz još uvek nepoznatih razloga išli toliko daleko u difamaciji Farkaša i saradnika "da je kampanja protiv njega dovela do toga da Farkaš ne dobije Okrobarsku nagradu pa se potom i odselio u Kanadu gde je uspešno nastavio karijeru", kako je to primetio novinar Vladimir Bajić u emisiji "Graditelji Novog Sada".
Gradnja Železničke stanice trajala je manje od 18 meseci i kako se navodi u dokumentima koji su dostupni javnosti, predata je na upotrebu 7 dana pre zakonskog roka stupanjem na snagu novog reda vožnje.
Prvi voz je sa Železničke stanice u Novom Sadu krenuo 24. maja 1964. godine.
Arhitekta Imre Farkaš je jedan od prvih arhitekata koji je posle Drugog svetskog rata završio studije na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu.
Rođen je u Bečeju 1924. godine. u porodici građevinskog preduzimača.
Na industrijskoj arhitekturi diplomirao je kod profesora Branislava Kojića koji je između dva svetska rata bio jedan od najpoznatijih srpskih arhitekata.
Farkaš je u Skoplju i Tetovu projektovao nekoliko zgrada kada je u tadašnjoj Makedoniji boravio kao asistent na Arhitektonskom fakultetu na kojem je uspešno izveo četiri generacije studenata.
Iza sebe je ostavio nekoliko kapitalnih dela sa kojima su javnost upoznali makedonski istoričari umetnosti a sredinom 50-ih godina prošlog veka vraća se u Novi Sad gde biva postavljen na rukovodeće mesto novog projektnog biroa Arhitekt.
Osim zdanja Železničke stanice, projektovao je srednju Mašinsku i Građevinsku školu u Novom Sadu, ali i zgradu Medicinskog fakulteta.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Advokat osumnjičenog za napad na Kobre: "Ovde je jednostavno neko morao biti uhapšen"
15.10.2025.•
0
Marko Klipa, branilac Nikole Vujičića, jednog od osumnjičenih za napad na Kobre 13. avgusta kod prostorija SNS na Bulevaru oslobođenja kaže da je njegov klijent pušten iz zatvora u kućni pritvor.
Maturska ekskurzija za osmake iz Vranja biće 1. novembra u Novom Sadu: Uveče planirana diskoteka
15.10.2025.•
7
Učenike osmog razreda OŠ "Dositej Obradović" u Vranju uprava škole na matursku ekskurziju vodi u Novi Sad, a termin putovanja poklapa se sa godišnjicom pada nadstrešnice na Železničkoj stanici kada je poginulo 16 ljudi.
Marija Vasić nakon ukidanja pritvora: "Oni koriste pritvore kao kazne, a ne kao mere"
15.10.2025.•
0
Marija Vasić je posle današnje odluke o ukidanju kućnog pritvora najavila da je sledeći korak spremanje odbrane za suđenje koje joj je zakazano za 24. novembar.
Nestaje novca u vojvođanskoj kasi: Budžet za 1,6 milijardi manji
15.10.2025.•
13
Pokrajinski budžet se novim rebalansom smanjuje za 1,6 milijardi dinara.
Ukinut kućni pritvor za Lazara Dinića, Mariju Vasić i Lada Jovovića
15.10.2025.•
4
Aktivista grupe STAV Lazar Dinić, kao i članovi Pokreta slobodnih građana Marija Vasić i Lado Jovović, koji se terete za navodnu pripremu nasilnog rušenja ustavnog poretka, biće pušteni iz kućnog pritvora.
Sutra malo vedrije i toplije u Novom Sadu, od nedelje jutro skoro na nuli
15.10.2025.•
0
U četvrtak će u Novom Sadu biti malo vedrije i minimalno toplije.
Suđenje "porše" ekipi odloženo po treći put: Tužilac nezadovoljan veštakom
15.10.2025.•
5
Suđenje okrivljenima za napad kod Futoške pijace u decembru tokom odavanja pošte nastradalima u Novom Sadu je po treći put odloženo, ovog puta zbog naloženih veštačenja.
Anketna komisija: Za pad nadstrešnice kriva organizovana kriminalna grupa na čijem čelu je predsednik
15.10.2025.•
50
Anketna komisija za ispitivanje odgovornosti za pad nadstrešnice predstavila je svoj izveštaj pod nazivom "Lom nadstrešnice - slom sistema, godinu dana kasnije".
Određen kućni pritvor četvorici osumnjičenih za napad na Kobre, trojici produžen pritvor za još 30 dana
15.10.2025.•
3
Četvorici osumnjičenih za napad na Kobre tokom protesta 13. avgusta u Novom Sadu ukinut je zatvorski pritvor i određen kućni pritvor do tri meseca. Trojici preostalih pritvor je produžen za još 30 dana.
Novosadski odbornici pišu Ustavnom sudu u vezi sa obustavom Zakona o rodnoj ravnopravnosti
15.10.2025.•
1
Gradski odbornici koji su članovi Komisije za rodnu ravnopravnost Skupštine Novog Sada uputiće pitanja Ustavnom sudu u vezi sa pokretanjem postupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti Zakona o rodnoj ravnopravnosti.
Grad Novi Sad će uspostaviti saradnju sa kiparskom Larnakom: Poznato u kojim oblastima
15.10.2025.•
3
Grad Novi Sad uspostaviće saradnju sa kiparskim gradom Larnakom.
JGSP "Novi Sad" analizira broj putnika: Moguće ukidanje pojedinih noćnih polazaka
15.10.2025.•
40
Pojedini noćni polasci autobusa JGSP "Novi Sad" mogli bi da budu ukinuti. Preduzeće trenutno radi analizu na osnovu koje će biti donete buduće odluke.
Otkazan Blokstok u Novom Sadu: "Festival uvek bio brana svakoj vrsti cenzure i autocenzure"
15.10.2025.•
13
Otkazano je zimsko izdanje festivala Blokstok, koje je trebalo da se održi 6. decembra na sceni Studentskog kulturnog centra.
Šta se desilo u tunelu Mišeluk: "Potpuna konfuzija čoveka koji je napravio paniku"
15.10.2025.•
44
U kasnim večernjim satima u nedelju, 12. oktobra, zbog prijave da se tunel na Mišeluku obrušava, saobraćajna policija privremeno je obustavila saobraćaj kroz tunel, a samim tim i preko Mosta slobode.
U Novom Sadu za jedan dan rođeno 29 beba, među njima i dva para bliznakinja
15.10.2025.•
0
U Novom Sadu je u protekla 24 časa rođeno 29 beba.
Sajam zapošljavanja danas u Master centru: U ponudi 330 radnih mesta
15.10.2025.•
3
Sajam zapošljavanja održaće se u sredu, 15. oktobra u holu Master centra Novosadskog sajma.
Danas u Novom Sadu najviše 16 stepeni
15.10.2025.•
0
Danas će u Novom Sadu biti promenljivo oblačno.
Teorije zavere o padu nadstrešnice: Stručnjaci upozoravaju na manipulacije i pozivaju na odgovornost
14.10.2025.•
18
Vlast u Srbiji ne prestaje sa nedavno skovanom teorijom zavere da je pad nadstrešnice na železničkoj stanici u Novom Sadu posledica sabotaže.
Novosađani, pogledajte šta vas očekuje u sredu
14.10.2025.•
0
Još jedna oktobarska sreda je pred nama, a u šta vas očekuje u gradu pogledajte u vodiču koji smo vam spremili.
Pod sloganom "16 dana za 16 žrtava" studenti iz Novog Pazara pešačiće do Novog Sada na komemorativni skup
14.10.2025.•
9
Studenti Novog Pazara organizuju šestnaestodnevni marš od Novog Pazara do Novog Sada povodom obeležavanja godišnjice od pada nadstrešnice železničke stanice, kada je poginulo 16 osoba, a jedna teško povređena.
Trotoar nesređen mesecima nakon radova, grad kaže da će se problem rešiti u najkraćem roku
14.10.2025.•
8
Redakciji 021.rs obratio se Novosađanin koji se požalio na neuređeni deo trotoara na uglu Novosadskog sajma i Mičurinove ulice.
Komentari 22
Јоца киша
Неимар гради. Бетон се не довози из фабрике већ се прави на градилишту. Кровни део "танак" надстрешница претешка, челични носачи- штапови анкерисани под углом. Све то уз зиме, кише, снег, лед, потресе и земљотресе требало је да издржи 50 година, колико су предвиђени рокови употребе оваквих грађевина. Одржавање и прегледи су морали да се врше на 5 год а највише на 15. Узмимо књиге и мало прочитајмо шта пише струка. Не доносимо закључке на основу политичких ставова.
Toni
Ne laprdaj mnogo!
Moja Vojvodina je moja Srbija! Deca su sva nasa u celoj Srbiji! Ne tlace samo Vojvodinu, sta je sa jugom i istokom Srbije!? Nisi nista bolji pd ovih nazadnih sta vise isti si kao oni!
Sabahudin
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar