
Istorija Železničke stanice: Gradili ljudi sa idejom, urušavaju neznalice
Železnička stanica u Novom Sadu ucrtana je u generalni urbanistički plan sredinom 50-ih, a zajedno sa zgradom Medicinskog fakulteta predstavljala je novi koncept Jugoslovenske posleratne arhitekture.

Foto: 021.rs
U obrušavanju nadstrešnice Železničke stanice nastradalo je 14 osoba. U propagandnim tabloidnim glasilima se spinuje da postoji mogućnost da su radovi 1964. godine loše izvedeni.
Međutim, pitanje je kako se nešto što je bilo stabilno 60 godina obrušilo i to nakon radova koji su izmenili strukturu nadstrešnice.
Po svemu sudeći, neko nije uradio posao kako treba.
Niko u aktuelnoj vlasti i nadležnim organima se u ovom trenutku ne smatra odgovornim, te iz tog razloga nije ponudio ni ostavku.
Istorijat
Krupne promene u posleratnoj saobraćajnoj mreži Novog Sada desile su se kada je Generalni urbanistički plan sredinom 50-ih godina prošlog veka podrazumevao izmeštanje industrije sa obale Dunava pretežno na obalu kanala.
Usledilo je prihvatanje predloga o premeštanju železničke linije duž Grada a potom i predlog o izgradnji železničkog mosta.
Ali, to je bio samo početak.
Zadatak da se urbanistički, inženjerski i građevinski osmisli, projektuje i izvede objekat centralne železničke stanice, ali i da se urbanistički osmisli funkcionalan saobraćaj u posleratnom Novom Sadu, poveren je sigurnom inženjerskom proračunu i ideji Imrea Farkaša i njegovim saradnicima koji su projekat izgradnje nove železničke stanice radili pune tri godine.
Pre toga, osnovane su i izgrađene nove ulice, pre svih Bulevar 23. oktobra, danas Bulevar oslobođenja.
Podizanju same stanične zgrade prethodila je velika priprema u koju su bili uključeni brojni konstruktori, arhitekte, drugi stručnjaci. Urbanistički promišljeno i strpljivo, povezivali su i saobraćaj u gradu i dovodili ga u ravan koji gravitira ka budućoj centralnoj zgradi Železničke stanice na kojoj su radili.
Prostor nove železničke stanice potom su povezali sa Dunavom duž celog novoizgrađenog Bulevara 23. oktobra. To je osa koja je građevinski, inženjerski i arhitektonski dovedena do perfekcije, zapravo do same Fruške gore.
Prioritet je bila funkcionalnost, a potom estetika. Ipak, u svom centralnom holu spaja funkciju stanične zgrade, ali i umetnost. Još jedna od specifičnost ove zgrade je i testerast krov.
U trenutku građenja Železnička stanica je umnogome odudarala od svoje okoline, jer su se u blizini nalazile prizemne kuće. Prema jednom tumačenju, testerast krov predstavlja niz krovova u vojvođanskoj ulici, čime je napravljena spona između prošlosti i budućnosti.
Iako je originalna funkcionalna šema same stanične zgrade i dalje slabo dostupna i poznata, poznato je da se ona sastoji iz četiri celine. Krilo A čini objekat na dva sprata i orjentisano je oko dvorišta zgrade.
Glavni hol sa šalterima čini krilo B. Na galerijama se nalaze čekaonice.
U prizemlju krila C nalaze se magacini a na spratu, na kojem je 80-ih godina prošlog veka bio reprezentativni restoran ujedno i jedno od glavnih mesta za izlazak Novosađana. Danas je tu smešten kafe bar.
Železnička stanica u Novom Sadu u prošlosti je bila višefunkcionalna zgrada. Osim magacina, radionionice i policijske stanice, na njoj je nekada radila i ambulanta.
Mlađi Novosađani su tek pre neku godinu saznali i to da Železnička stanica poseduje Kino salu, koja je služila za filmske projekcije, ali i prigodne priredbe tadašnjeg samoupravljačkog društva.
Iako u narodu i stručnoj javnosti posmatrana kao fascinantna građevina, zgrada Železničke stanice, ali i njen projektant Imre Farkaš, bili su izloženi i specifičnoj vrsti profesionalne "sabotaže" od strane nekolicine njegovih kolega.
Oni su iz još uvek nepoznatih razloga išli toliko daleko u difamaciji Farkaša i saradnika "da je kampanja protiv njega dovela do toga da Farkaš ne dobije Okrobarsku nagradu pa se potom i odselio u Kanadu gde je uspešno nastavio karijeru", kako je to primetio novinar Vladimir Bajić u emisiji "Graditelji Novog Sada".
Gradnja Železničke stanice trajala je manje od 18 meseci i kako se navodi u dokumentima koji su dostupni javnosti, predata je na upotrebu 7 dana pre zakonskog roka stupanjem na snagu novog reda vožnje.
Prvi voz je sa Železničke stanice u Novom Sadu krenuo 24. maja 1964. godine.
Arhitekta Imre Farkaš je jedan od prvih arhitekata koji je posle Drugog svetskog rata završio studije na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu.
Rođen je u Bečeju 1924. godine. u porodici građevinskog preduzimača.
Na industrijskoj arhitekturi diplomirao je kod profesora Branislava Kojića koji je između dva svetska rata bio jedan od najpoznatijih srpskih arhitekata.
Farkaš je u Skoplju i Tetovu projektovao nekoliko zgrada kada je u tadašnjoj Makedoniji boravio kao asistent na Arhitektonskom fakultetu na kojem je uspešno izveo četiri generacije studenata.
Iza sebe je ostavio nekoliko kapitalnih dela sa kojima su javnost upoznali makedonski istoričari umetnosti a sredinom 50-ih godina prošlog veka vraća se u Novi Sad gde biva postavljen na rukovodeće mesto novog projektnog biroa Arhitekt.
Osim zdanja Železničke stanice, projektovao je srednju Mašinsku i Građevinsku školu u Novom Sadu, ali i zgradu Medicinskog fakulteta.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Čuveni džudista Slavko Obadov preminuo u Novom Sadu
15.09.2025.•
0
Jedan od najuspešnijih jugoslovenskih džudista Slavko Obradov preminuo je u Novom Sadu, u 77. godini.
VIDEO: Paori stigli u Novi Sad, blokiran saobraćaj kod Banovine
15.09.2025.•
9
Paori iz Vojvodine stigli su u Novi Sad, ispred zgrade Banovine na Bulevaru Mihajla Pupina.
Vučić ponovo najavljuje svoj dolazak u Novi Sad: "Odlazim tamo neretko, imam rodbinu"
15.09.2025.•
18
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da "uskoro dolazi u Novi Sad na veliki skup", navodeći da je u tom gradu neretko, jer u njemu ima rođake.
Sutra u Novom Sadu mogući pljuskovi sa grmljavinom
15.09.2025.•
0
Utorak će u Novom Sadu biti nestabilan, uz moguće pljuskove sa grmljavinom.
Novosađani, u petak počinju prijave za subvencije za bicikle: Do 12.000 dinara za nabavku dvotočkaša
15.09.2025.•
1
Do 1.500 Novosađana ove godine imaće priliku da dobije subvenciju u iznosu od 12.000 dinara za kupovinu novog bicikla u okviru akcije "Biciklom za zeleni Novi Sad".
Brnabić o CN suzavcu na protestima u Novom Sadu: Pripremljena laž, kao i kod nepostojećeg zvučnog topa
15.09.2025.•
8
Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić izjavila je da su tvrdnje o upotrebi CN gasa tokom protesta u Novom Sadu unapred pripremljena laž, slično kao i kod "nepostojećeg zvučnog topa".
VIDEO Poljoprivrednici iz cele Vojvodine krenuli na veliki protest u Novom Sadu: "Traktor stiže, huljo moja"
15.09.2025.•
27
Traktori iz Srema, Banata i Bačke krenuli su put Novog Sada pred veliki protest poljoprivrednika ispred zgrade Banovine u Novom Sadu.
Stršljeni napadali ljude na Fruškoj gori, intervenisala i Hitna pomoć
15.09.2025.•
11
Stršljeni su napali više osoba u subotu, dok su učestvovale na Bukovačkom maratonu ili se šetale po Fruškoj gori.
FOTO, VIDEO: Završen skup roditelja đaka Jovine gimnazije - zatraženo da sva deca imaju nastavu na istom mestu
15.09.2025.•
17
Roditelji đaka Gimnazije "Jovan Jovanović Zmaj" i drugi građani organizovali su jutros ispred te škole u znak protesta zbog raseljavanja učenika. Potom je usledila protestna šetnja.
Saveti stručnjaka iz Neokinetike nakon porođaja: Kako prepoznati i rešiti dijastazu i urinarnu inkontinenciju?
15.09.2025.•
0
Porođaj je čudesan i transformativan događaj u životu žene, ali često sa sobom nosi i fizičke promene koje mogu biti izazovne.
FOTO: Zastava Srbije istaknuta na novosadskim pijacama povodom državnog praznika
15.09.2025.•
4
JKP "Tržnica" je, povodom obeležavanja Dana srpskog jedinstva, slobode i nacionalne zastave, istaklo zastavu Srbije na svim pijacama kojima upravlja.
Vučić o tome da je MUP koristio CN suzavac na protestu u Novom Sadu: Još jedna izmišljotina
15.09.2025.•
23
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je danas da će skupovi protiv blokada biti sve brojniji i da je građanima postalo jasno kako se stvari u Srbiji odvijaju i kuda idu.
"Humanitarni ponedeljak" za pomoć Marku Kovačeviću
15.09.2025.•
0
Posetioci Štranda danas, 15. septembra će u okviru akcije "Humanitarni ponedeljak" biti u prilici da pomognu sugrađaninu Marku Kovačeviću.
Vikend doneo lepe vesti iz Betanije: U Novom Sadu rođeno 20 beba
15.09.2025.•
0
U Novom Sadu je proteklog vikenda rođeno 20 beba.
Pravnik Ilić nakon analize suzavaca korišćenih u Novom Sadu: MUP nema obavezu da atestira sredstva prinude
15.09.2025.•
14
Pravnik Vladica Ilić reagovao je na objavu studenata u blokadi Prirodno-matematičkog fakulteta o tome da je MUP na protestu u Novom Sadu 5. septembra koristilo CN suzavac čije je dejstvo jače i opasnije po ljude.
Pred Novosađanima topao dan uz dosta sunca
15.09.2025.•
0
U Novom Sadu će danas biti umereno oblačno, uz dosta sunčanih intervala.
Protestni ponedeljak u Novom Sadu: Ko, kada i zašto?
14.09.2025.•
8
Više protesta i okupljanja biće održano u ponedeljak, 15. septembra, u Novom Sadu.
Protest poljoprivrednika sutra u Novom Sadu
14.09.2025.•
2
Poljoprivrednici šest udruženja u Srbiji najvili su da će započeti protest u ponedeljak, 15. septembra u podne, traktorima ispred zgrade Vlade i Skupštine Vojvodine.
FOTO, VIDEO Protest "Slobodo, tu smo": Građani traže izbore, studenti poručuju da kampus ostaje slobodan
14.09.2025.•
26
Protest Zborova Novog Sada pod nazivom "Slobodo, tu smo", koji je počeo na Trgu slobode, završen je u kampusu, gde su im se pridružili studenti. Oni su zatražili raspisivanje izbora i poručili da kampus ostaje slobodan.
MUP o suzavcima u Novom Sadu: Ne posedujemo CN gas
14.09.2025.•
61
Ministarstvo unutrašnjih poslova demantuje tvrdnje studenata u blokadi da je policija u Novom Sadu, na protestu 5. septembra, koristila CN gas.
Gruhonjić: Novi Sad je epicentar građanskog otpora i borbe za slobodu
14.09.2025.•
4
Profesor Filozofskog fakulteta i novinar Dinko Gruhonjić izjavio je da je Novi Sad "epicentar građanskog otpora i borbe za slobodu".
Komentari 22
Јоца киша
Неимар гради. Бетон се не довози из фабрике већ се прави на градилишту. Кровни део "танак" надстрешница претешка, челични носачи- штапови анкерисани под углом. Све то уз зиме, кише, снег, лед, потресе и земљотресе требало је да издржи 50 година, колико су предвиђени рокови употребе оваквих грађевина. Одржавање и прегледи су морали да се врше на 5 год а највише на 15. Узмимо књиге и мало прочитајмо шта пише струка. Не доносимо закључке на основу политичких ставова.
Toni
Ne laprdaj mnogo!
Moja Vojvodina je moja Srbija! Deca su sva nasa u celoj Srbiji! Ne tlace samo Vojvodinu, sta je sa jugom i istokom Srbije!? Nisi nista bolji pd ovih nazadnih sta vise isti si kao oni!
Sabahudin
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar