Istorija Železničke stanice: Gradili ljudi sa idejom, urušavaju neznalice
Železnička stanica u Novom Sadu ucrtana je u generalni urbanistički plan sredinom 50-ih, a zajedno sa zgradom Medicinskog fakulteta predstavljala je novi koncept Jugoslovenske posleratne arhitekture.
Foto: 021.rs
U obrušavanju nadstrešnice Železničke stanice nastradalo je 14 osoba. U propagandnim tabloidnim glasilima se spinuje da postoji mogućnost da su radovi 1964. godine loše izvedeni.
Međutim, pitanje je kako se nešto što je bilo stabilno 60 godina obrušilo i to nakon radova koji su izmenili strukturu nadstrešnice.
Po svemu sudeći, neko nije uradio posao kako treba.
Niko u aktuelnoj vlasti i nadležnim organima se u ovom trenutku ne smatra odgovornim, te iz tog razloga nije ponudio ni ostavku.
Istorijat
Krupne promene u posleratnoj saobraćajnoj mreži Novog Sada desile su se kada je Generalni urbanistički plan sredinom 50-ih godina prošlog veka podrazumevao izmeštanje industrije sa obale Dunava pretežno na obalu kanala.
Usledilo je prihvatanje predloga o premeštanju železničke linije duž Grada a potom i predlog o izgradnji železničkog mosta.
Ali, to je bio samo početak.
Zadatak da se urbanistički, inženjerski i građevinski osmisli, projektuje i izvede objekat centralne železničke stanice, ali i da se urbanistički osmisli funkcionalan saobraćaj u posleratnom Novom Sadu, poveren je sigurnom inženjerskom proračunu i ideji Imrea Farkaša i njegovim saradnicima koji su projekat izgradnje nove železničke stanice radili pune tri godine.
Pre toga, osnovane su i izgrađene nove ulice, pre svih Bulevar 23. oktobra, danas Bulevar oslobođenja.
Podizanju same stanične zgrade prethodila je velika priprema u koju su bili uključeni brojni konstruktori, arhitekte, drugi stručnjaci. Urbanistički promišljeno i strpljivo, povezivali su i saobraćaj u gradu i dovodili ga u ravan koji gravitira ka budućoj centralnoj zgradi Železničke stanice na kojoj su radili.
Prostor nove železničke stanice potom su povezali sa Dunavom duž celog novoizgrađenog Bulevara 23. oktobra. To je osa koja je građevinski, inženjerski i arhitektonski dovedena do perfekcije, zapravo do same Fruške gore.
Prioritet je bila funkcionalnost, a potom estetika. Ipak, u svom centralnom holu spaja funkciju stanične zgrade, ali i umetnost. Još jedna od specifičnost ove zgrade je i testerast krov.
U trenutku građenja Železnička stanica je umnogome odudarala od svoje okoline, jer su se u blizini nalazile prizemne kuće. Prema jednom tumačenju, testerast krov predstavlja niz krovova u vojvođanskoj ulici, čime je napravljena spona između prošlosti i budućnosti.
Iako je originalna funkcionalna šema same stanične zgrade i dalje slabo dostupna i poznata, poznato je da se ona sastoji iz četiri celine. Krilo A čini objekat na dva sprata i orjentisano je oko dvorišta zgrade.
Glavni hol sa šalterima čini krilo B. Na galerijama se nalaze čekaonice.
U prizemlju krila C nalaze se magacini a na spratu, na kojem je 80-ih godina prošlog veka bio reprezentativni restoran ujedno i jedno od glavnih mesta za izlazak Novosađana. Danas je tu smešten kafe bar.
Železnička stanica u Novom Sadu u prošlosti je bila višefunkcionalna zgrada. Osim magacina, radionionice i policijske stanice, na njoj je nekada radila i ambulanta.
Mlađi Novosađani su tek pre neku godinu saznali i to da Železnička stanica poseduje Kino salu, koja je služila za filmske projekcije, ali i prigodne priredbe tadašnjeg samoupravljačkog društva.
Iako u narodu i stručnoj javnosti posmatrana kao fascinantna građevina, zgrada Železničke stanice, ali i njen projektant Imre Farkaš, bili su izloženi i specifičnoj vrsti profesionalne "sabotaže" od strane nekolicine njegovih kolega.
Oni su iz još uvek nepoznatih razloga išli toliko daleko u difamaciji Farkaša i saradnika "da je kampanja protiv njega dovela do toga da Farkaš ne dobije Okrobarsku nagradu pa se potom i odselio u Kanadu gde je uspešno nastavio karijeru", kako je to primetio novinar Vladimir Bajić u emisiji "Graditelji Novog Sada".
Gradnja Železničke stanice trajala je manje od 18 meseci i kako se navodi u dokumentima koji su dostupni javnosti, predata je na upotrebu 7 dana pre zakonskog roka stupanjem na snagu novog reda vožnje.
Prvi voz je sa Železničke stanice u Novom Sadu krenuo 24. maja 1964. godine.
Arhitekta Imre Farkaš je jedan od prvih arhitekata koji je posle Drugog svetskog rata završio studije na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu.
Rođen je u Bečeju 1924. godine. u porodici građevinskog preduzimača.
Na industrijskoj arhitekturi diplomirao je kod profesora Branislava Kojića koji je između dva svetska rata bio jedan od najpoznatijih srpskih arhitekata.
Farkaš je u Skoplju i Tetovu projektovao nekoliko zgrada kada je u tadašnjoj Makedoniji boravio kao asistent na Arhitektonskom fakultetu na kojem je uspešno izveo četiri generacije studenata.
Iza sebe je ostavio nekoliko kapitalnih dela sa kojima su javnost upoznali makedonski istoričari umetnosti a sredinom 50-ih godina prošlog veka vraća se u Novi Sad gde biva postavljen na rukovodeće mesto novog projektnog biroa Arhitekt.
Osim zdanja Železničke stanice, projektovao je srednju Mašinsku i Građevinsku školu u Novom Sadu, ali i zgradu Medicinskog fakulteta.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Večeras šetnja i odavanje pošte taksisti koji je stradao u saobraćajnoj nesreći
02.12.2025.•
0
Taksisti SOS taksija i studenti organizuju večeras komemorativni skup taksisti koji je nastradao u saobraćajnoj nesreći, koja se sinoć dogodila u Jevrejskoj ulici.
Za rekonstrukciju dvorca Sečen u Temerinu spremljeno 27 miliona dinara
02.12.2025.•
0
Za rekonstrukciju dvorca Sečen u Temerinu izdvojeno je 27 miliona dinara, sa uračunatim porezom.
MUP raspisao konkurs za upis 900 polaznika policijske obuke: Prijave do 20. decembra
02.12.2025.•
1
Ministarstvo unutrašnjih poslova (MUP) objavilo je danas da je konkurs za upis 900 polaznika Centra za osnovnu policijsku obuku u Sremskoj Kamenici otvoren do 20. decembra.
FOTO, VIDEO: Taksisti odali počast kolegi nastradalom u Jevrejskoj
02.12.2025.•
3
Novosadski taksisti odali su počast kolegi koji je nastradao u saobraćajnoj nesreći, koja se dogodila sinoć u Jevrejskoj ulici.
U sredu novi jednočasovni štrajk upozorenja zaposlenih na Institutu Biosens
02.12.2025.•
1
Zaposleni u Institutu BioSens održaće u sredu, 3. decembra novi jednočasovni štrajk upozorenja od 13 do 14 časova ispred te institucije.
VIDEO Godinu dana od blokade Filozofskog fakulteta u Novom Sadu: "Nismo odustali, borba promenila oblik"
02.12.2025.•
3
Pre tačno godinu dana je blokiran prvi fakultet Univerziteta u Novom Sadu - Filozofski fakultet.
Sreda će u Novom Sadu biti vetrovita uz sunčane intervale
02.12.2025.•
0
Sreda će u Novom Sadu biti umereno oblačna, uz sunčane intervale.
Karadžić: Planiram, ali za sada neću raspisati konkurse za direktora programa i urednike RTV-a
02.12.2025.•
3
Generalni direktor RTV-a Goran Karadžić rekao je da će nove konkurse za direktora programa i sedam glavnih i odgovornih urednika raspisati "kada se budu stekli svi uslovi i kada proceni da je to najučinkovitije za kuću".
Ekskluzivni Speed Dating ove srede u Novom Sadu: Poslednja prilika ove godine da upoznate nekog posebnog
02.12.2025.•
1
Meetologija, zajednica mladih koja spaja ljude prema interesovanjima i starosti, organizuje još jedno
posebno Speed Dating veče, u sredu 3. decembra u 19h u Radio kafeu.
Jedan aneks ugovora za prugu Novi Sad - Mađarska mogao da košta i znatno više nego što je potpisano
02.12.2025.•
1
Peti aneks komercijalnog ugovora između Srbije i kineskog konzorcijuma koji je rekonstruisao prugu od Novog Sada do mađarske granice prvobitno je trebalo da košta i više nego što je potpisano.
"Nerešeno" u Betaniji: U Novom Sadu rođeno 11 devojčica i isto toliko dečaka
02.12.2025.•
0
U Novom Sadu su u protekla 24 časa rođene 22 bebe.
U Novom Sadu promenljivo oblačno i najviše sedam stepeni
02.12.2025.•
0
U Novom Sadu će danas biti promenljivo oblačno, ujutro magla i slab mraz.
Novosađani, stiže utorak: Pogledajte šta nam donosi
01.12.2025.•
0
Prvi decembarski utorak stiže i donosi svašta zanimljivo.
Dodeljene nagrade "Srđan Aleksić": "Novosadskoj redakciji" specijalna plaketa
01.12.2025.•
0
"Novosadskoj redakciji" dodeljena je specijalna plaketa za izuzetnu posvećenost novinarskom pozivu, odlučio je petočlani žiri koji je dodeljivao Regionalnu novinarsku nagradu "Srđan Aleksić".
FOTO, VIDEO Obeleženo 13 meseci od pada nadstrešnice: Srce od lampiona na Trgu slobode
01.12.2025.•
2
U Novom Sadu je obeleženo 13 meseci od pada nadstrešnice Železničke stanice i smrti 16 osoba.
Novosadski Zimzolend od petka na Trgu slobode
01.12.2025.•
0
Na Trgu slobode u petak 5. decembra počinje peto po redu izdanje zimskog festivala Novosadski Zimzolend.
Konkurs za subvencije za energetsku sanaciju kuća i stanova u Novom Sadu biće raspisan 12. decembra
01.12.2025.•
1
Novi Sad će 12. decembra raspisati konkurs za sufinansiranje energetske sanacije kuća i stanova na teritoriji grada.
Roditelji i profesori predali tužbu protiv direktora Jovine gimnazije i Školskog odbora
01.12.2025.•
1
Profesori i roditelji učenika Gimnazije "Jovan Jovanović Zmaj" podneli su Upravnom sudu tužbu protiv škole, čiji je zastupnik direktor Radivoje P. Stojković i protiv privremenog Školskog odbora.
Za sanaciju Sajmišta 40 miliona dinara - odabrana firma
01.12.2025.•
0
Radove na sanaciji Sportskog centra Sajmište, vredne 40 miliona bez poreza, izvodiće kompanije "Ada System".
Postavlja se novogodišnja rasveta u centru Novog Sada
01.12.2025.•
0
Radnici JKP "Stan" nastavljaju sa ukrašavanjem grada pred novogodišnje i božićne praznike.
Udruženju građana Patrika Drida 15 miliona dinara od pokrajinskog sekretarijata
01.12.2025.•
13
Udruženju građana "Institut za akademsko delovanje", koje zastupa dekan DIF-a Patrika Drid, dobio je, bez javnog konkursa, 15 miliona dinara od pokrajinske vlasti.
Komentari 22
Јоца киша
Неимар гради. Бетон се не довози из фабрике већ се прави на градилишту. Кровни део "танак" надстрешница претешка, челични носачи- штапови анкерисани под углом. Све то уз зиме, кише, снег, лед, потресе и земљотресе требало је да издржи 50 година, колико су предвиђени рокови употребе оваквих грађевина. Одржавање и прегледи су морали да се врше на 5 год а највише на 15. Узмимо књиге и мало прочитајмо шта пише струка. Не доносимо закључке на основу политичких ставова.
Toni
Ne laprdaj mnogo!
Moja Vojvodina je moja Srbija! Deca su sva nasa u celoj Srbiji! Ne tlace samo Vojvodinu, sta je sa jugom i istokom Srbije!? Nisi nista bolji pd ovih nazadnih sta vise isti si kao oni!
Sabahudin
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar