Istorija Železničke stanice: Gradili ljudi sa idejom, urušavaju neznalice
Železnička stanica u Novom Sadu ucrtana je u generalni urbanistički plan sredinom 50-ih, a zajedno sa zgradom Medicinskog fakulteta predstavljala je novi koncept Jugoslovenske posleratne arhitekture.
Foto: 021.rs
U obrušavanju nadstrešnice Železničke stanice nastradalo je 14 osoba. U propagandnim tabloidnim glasilima se spinuje da postoji mogućnost da su radovi 1964. godine loše izvedeni.
Međutim, pitanje je kako se nešto što je bilo stabilno 60 godina obrušilo i to nakon radova koji su izmenili strukturu nadstrešnice.
Po svemu sudeći, neko nije uradio posao kako treba.
Niko u aktuelnoj vlasti i nadležnim organima se u ovom trenutku ne smatra odgovornim, te iz tog razloga nije ponudio ni ostavku.
Istorijat
Krupne promene u posleratnoj saobraćajnoj mreži Novog Sada desile su se kada je Generalni urbanistički plan sredinom 50-ih godina prošlog veka podrazumevao izmeštanje industrije sa obale Dunava pretežno na obalu kanala.
Usledilo je prihvatanje predloga o premeštanju železničke linije duž Grada a potom i predlog o izgradnji železničkog mosta.
Ali, to je bio samo početak.
Zadatak da se urbanistički, inženjerski i građevinski osmisli, projektuje i izvede objekat centralne železničke stanice, ali i da se urbanistički osmisli funkcionalan saobraćaj u posleratnom Novom Sadu, poveren je sigurnom inženjerskom proračunu i ideji Imrea Farkaša i njegovim saradnicima koji su projekat izgradnje nove železničke stanice radili pune tri godine.
Pre toga, osnovane su i izgrađene nove ulice, pre svih Bulevar 23. oktobra, danas Bulevar oslobođenja.
Podizanju same stanične zgrade prethodila je velika priprema u koju su bili uključeni brojni konstruktori, arhitekte, drugi stručnjaci. Urbanistički promišljeno i strpljivo, povezivali su i saobraćaj u gradu i dovodili ga u ravan koji gravitira ka budućoj centralnoj zgradi Železničke stanice na kojoj su radili.
Prostor nove železničke stanice potom su povezali sa Dunavom duž celog novoizgrađenog Bulevara 23. oktobra. To je osa koja je građevinski, inženjerski i arhitektonski dovedena do perfekcije, zapravo do same Fruške gore.
Prioritet je bila funkcionalnost, a potom estetika. Ipak, u svom centralnom holu spaja funkciju stanične zgrade, ali i umetnost. Još jedna od specifičnost ove zgrade je i testerast krov.
U trenutku građenja Železnička stanica je umnogome odudarala od svoje okoline, jer su se u blizini nalazile prizemne kuće. Prema jednom tumačenju, testerast krov predstavlja niz krovova u vojvođanskoj ulici, čime je napravljena spona između prošlosti i budućnosti.
Iako je originalna funkcionalna šema same stanične zgrade i dalje slabo dostupna i poznata, poznato je da se ona sastoji iz četiri celine. Krilo A čini objekat na dva sprata i orjentisano je oko dvorišta zgrade.
Glavni hol sa šalterima čini krilo B. Na galerijama se nalaze čekaonice.
U prizemlju krila C nalaze se magacini a na spratu, na kojem je 80-ih godina prošlog veka bio reprezentativni restoran ujedno i jedno od glavnih mesta za izlazak Novosađana. Danas je tu smešten kafe bar.
Železnička stanica u Novom Sadu u prošlosti je bila višefunkcionalna zgrada. Osim magacina, radionionice i policijske stanice, na njoj je nekada radila i ambulanta.
Mlađi Novosađani su tek pre neku godinu saznali i to da Železnička stanica poseduje Kino salu, koja je služila za filmske projekcije, ali i prigodne priredbe tadašnjeg samoupravljačkog društva.
Iako u narodu i stručnoj javnosti posmatrana kao fascinantna građevina, zgrada Železničke stanice, ali i njen projektant Imre Farkaš, bili su izloženi i specifičnoj vrsti profesionalne "sabotaže" od strane nekolicine njegovih kolega.
Oni su iz još uvek nepoznatih razloga išli toliko daleko u difamaciji Farkaša i saradnika "da je kampanja protiv njega dovela do toga da Farkaš ne dobije Okrobarsku nagradu pa se potom i odselio u Kanadu gde je uspešno nastavio karijeru", kako je to primetio novinar Vladimir Bajić u emisiji "Graditelji Novog Sada".
Gradnja Železničke stanice trajala je manje od 18 meseci i kako se navodi u dokumentima koji su dostupni javnosti, predata je na upotrebu 7 dana pre zakonskog roka stupanjem na snagu novog reda vožnje.
Prvi voz je sa Železničke stanice u Novom Sadu krenuo 24. maja 1964. godine.
Arhitekta Imre Farkaš je jedan od prvih arhitekata koji je posle Drugog svetskog rata završio studije na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu.
Rođen je u Bečeju 1924. godine. u porodici građevinskog preduzimača.
Na industrijskoj arhitekturi diplomirao je kod profesora Branislava Kojića koji je između dva svetska rata bio jedan od najpoznatijih srpskih arhitekata.
Farkaš je u Skoplju i Tetovu projektovao nekoliko zgrada kada je u tadašnjoj Makedoniji boravio kao asistent na Arhitektonskom fakultetu na kojem je uspešno izveo četiri generacije studenata.
Iza sebe je ostavio nekoliko kapitalnih dela sa kojima su javnost upoznali makedonski istoričari umetnosti a sredinom 50-ih godina prošlog veka vraća se u Novi Sad gde biva postavljen na rukovodeće mesto novog projektnog biroa Arhitekt.
Osim zdanja Železničke stanice, projektovao je srednju Mašinsku i Građevinsku školu u Novom Sadu, ali i zgradu Medicinskog fakulteta.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Novi Sad i sutra staje na 15 minuta za 15 stradalih na Železničkoj stanici
05.12.2024.•
6
Novosađani su pozvani da i sutra, 6. decembra, u 11.52 zastanu na 15 minuta.
FOTO Crni flor u centru grada: "Jedina prihvatljiva 'novogodišnja dekoracija' za Novi Sad"
05.12.2024.•
10
Članovi Lige socijaldemokrata Vojvodine okačili su crni flor na više mesta u centru grada.
Razvija li Novi Sad zelene prostore: Koliko se sprovodi Strategija razvoja sistema zelenih prostora?
05.12.2024.•
6
"Strategija razvoja sistema zelenih prostora grada Novog Sada 2015-2030." predstavlja dugoročnu viziju za unapređenje svih urbanih zelenih površina, a u skladu sa urbanističkim planovima grada.
Novosadski PMF podržao studente, podrška i učenicima Jovine gimnazije
05.12.2024.•
14
Nastavnici, saradnici i istraživači Prirodno-matematičkog fakulteta Univerziteta u Novom Sadu saopštili su da podržavaju studente tog fakulteta u njihovim zahtevima.
Preminula poznata novosadska novinarka i građanska aktivistkinja Vera Šoti
05.12.2024.•
13
Poznata novosadska novinarka i građanska aktivistkinja Vera Šoti preminula je danas u 77. godini.
Uprava Jovine gimnazije o "pomenu za svako stradanje našeg naroda" - tražili izjašnjavanje roditelja
05.12.2024.•
37
Uprava Gimnazije "Jovan Jovanović Zmaj" traži od Saveta roditelja da se izjasni o tome na koji način će se odavati počast nastradalima u obrušavanju nadstrešnice na Železničkoj stanici.
Umro Radovan Pankov, jedan od aktera "jogurt revolucije"
05.12.2024.•
13
Posle dugogodišnje bolesti, nekadašnji političar i funkcioner SPS Radovan Pankov preminuo je juče u Novom Sadu u 78. godini.
Otvoren Mega Maxi u Novom Sadu
05.12.2024.•
0
Na mestu nekadašnjeg Tempa u Novom Sadu, u Tekelijinoj bb, nakon tri godine ponovo je otvoren hipermarket trgovinskog lanca Delez Srbija, pod brendom - MEGA MAXI.
Veliki posao Bosketovoj firmi: "Montop" ponovo očitava brojila
05.12.2024.•
54
Firma "Montop" Marka Bosanca Bosketa ponovo je od Elektrodistribucije Srbije dobila posao očitavanja brojila.
Sutra tmurno, moguća kiša, od nedelje košava
05.12.2024.•
0
Petak će u Novom Sadu biti tmuran, a moguća je i kiša.
FOTO Zatvoren spratni deo garaže kod SNP-a: Evo o čemu se radi
05.12.2024.•
11
Zatvoren je gornji deo garaže kod Srpskog narodnog pozorišta. O tome se govorilo i na sednici Skupštine grada, oglasila se opozicija, a za 021.rs i JKP "Parking servis".
Odbornici i poslanici tražili sastanak sa načelnikom novosadske policije: Zbog pritisaka na Kostića
05.12.2024.•
3
Poslanci Marinika Tepić i Nebojša Novaković, pokrajinski poslanik Milan Vasiljević, kao i novosadski odbornik Miran Pogačar, došli su danas u sedište novosadske policije.
Karlovačka gimnazija uz svoje đake: Osuđuju nedolično ponašanje predsednika opštine
05.12.2024.•
40
Karlovačka gimnazija osudila je ponašanje predsednika Opštine Sremski Karlovci Dražena Đurđića i drugih osoba tokom akcije "Zastani, Srbijo", 29. novembra.
U petak sednica Skupštine Vojvodine: Pet tačaka dnevnog reda, ali bez rasprave o budžetu
05.12.2024.•
0
Sednica Skupštine Vojvodine zakazana je za petak, 6. decembar.
Novosadski GSP upozorio na prevaru na Fejsbuku: "Ne stojimo iza tog profila"
05.12.2024.•
7
GSP Novi Sad je saopštio da je na Fejsbuku došlo do zloupotrebe usluge tog preduzeća e-novčanik.
Jovoviću određen kućni pritvor, odbrana će se žaliti
05.12.2024.•
11
Pokrajinskom poslaniku Radivoju Jovoviću određeno je 30 dana kućnog pritvora zbog navodnog napada na policajca na protestu ispred Skupštine Novog Sada, potvrđeno je za 021.rs.
VIDEO: Pogledajte emisiju Insajdera o padu nadstrešnice - važno je
05.12.2024.•
13
Tim Insajdera objavio je emisiju o obrušavanju nadstrešnice Železničke stanice, zbog čega je nastradalo 15 osoba, koja detaljno ukazuje na niz propusta prilikom rekonstrukcije.
FOTO, VIDEO Tačno mesec dana od velikog protesta u Novom Sadu: Počelo čišćenje Gradske kuće
05.12.2024.•
7
Čišćenje fasade demolirane Gradske kuće u Novom Sadu počelo je tačno mesec dana od velikog protesta 5. novembra.
VIDEO: Dačić pokazao snimak na kom se vidi kako Jovović "napada" policajce u Novom Sadu
05.12.2024.•
57
Ministar policije Ivica Dačić pokazao je snimak na kom se vidi, kako je naveo, kako pokrajinski poslanik Radivoje Jovović napada policajce.
Poslanik Radivoje Jovović priveden zbog napada na službeno lice: Predložen pritvor
05.12.2024.•
34
Pokrajinski poslanik Pokreta slobodnih građana Radivoje Jovović uhapšen je tokom noći, dok je rano ujutru izveden pred tužioca koji je predložio pritvor od 30 dana.
Železničkoj stanici u Novom Sadu bio odobren probni rad: Šta stoji u izveštaju o tehničkom pregledu?
05.12.2024.•
23
Železničkoj stanici u Novom Sadu u aprilu ove godine bio je odobren probni rad u trajanju od godinu dana.
Komentari 22
Јоца киша
Неимар гради. Бетон се не довози из фабрике већ се прави на градилишту. Кровни део "танак" надстрешница претешка, челични носачи- штапови анкерисани под углом. Све то уз зиме, кише, снег, лед, потресе и земљотресе требало је да издржи 50 година, колико су предвиђени рокови употребе оваквих грађевина. Одржавање и прегледи су морали да се врше на 5 год а највише на 15. Узмимо књиге и мало прочитајмо шта пише струка. Не доносимо закључке на основу политичких ставова.
Toni
Ne laprdaj mnogo!
Moja Vojvodina je moja Srbija! Deca su sva nasa u celoj Srbiji! Ne tlace samo Vojvodinu, sta je sa jugom i istokom Srbije!? Nisi nista bolji pd ovih nazadnih sta vise isti si kao oni!
Sabahudin
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar