Istorija Železničke stanice: Gradili ljudi sa idejom, urušavaju neznalice
Železnička stanica u Novom Sadu ucrtana je u generalni urbanistički plan sredinom 50-ih, a zajedno sa zgradom Medicinskog fakulteta predstavljala je novi koncept Jugoslovenske posleratne arhitekture.
Foto: 021.rs
U obrušavanju nadstrešnice Železničke stanice nastradalo je 14 osoba. U propagandnim tabloidnim glasilima se spinuje da postoji mogućnost da su radovi 1964. godine loše izvedeni.
Međutim, pitanje je kako se nešto što je bilo stabilno 60 godina obrušilo i to nakon radova koji su izmenili strukturu nadstrešnice.
Po svemu sudeći, neko nije uradio posao kako treba.
Niko u aktuelnoj vlasti i nadležnim organima se u ovom trenutku ne smatra odgovornim, te iz tog razloga nije ponudio ni ostavku.
Istorijat
Krupne promene u posleratnoj saobraćajnoj mreži Novog Sada desile su se kada je Generalni urbanistički plan sredinom 50-ih godina prošlog veka podrazumevao izmeštanje industrije sa obale Dunava pretežno na obalu kanala.
Usledilo je prihvatanje predloga o premeštanju železničke linije duž Grada a potom i predlog o izgradnji železničkog mosta.
Ali, to je bio samo početak.
Zadatak da se urbanistički, inženjerski i građevinski osmisli, projektuje i izvede objekat centralne železničke stanice, ali i da se urbanistički osmisli funkcionalan saobraćaj u posleratnom Novom Sadu, poveren je sigurnom inženjerskom proračunu i ideji Imrea Farkaša i njegovim saradnicima koji su projekat izgradnje nove železničke stanice radili pune tri godine.
Pre toga, osnovane su i izgrađene nove ulice, pre svih Bulevar 23. oktobra, danas Bulevar oslobođenja.
Podizanju same stanične zgrade prethodila je velika priprema u koju su bili uključeni brojni konstruktori, arhitekte, drugi stručnjaci. Urbanistički promišljeno i strpljivo, povezivali su i saobraćaj u gradu i dovodili ga u ravan koji gravitira ka budućoj centralnoj zgradi Železničke stanice na kojoj su radili.
Prostor nove železničke stanice potom su povezali sa Dunavom duž celog novoizgrađenog Bulevara 23. oktobra. To je osa koja je građevinski, inženjerski i arhitektonski dovedena do perfekcije, zapravo do same Fruške gore.
Prioritet je bila funkcionalnost, a potom estetika. Ipak, u svom centralnom holu spaja funkciju stanične zgrade, ali i umetnost. Još jedna od specifičnost ove zgrade je i testerast krov.
U trenutku građenja Železnička stanica je umnogome odudarala od svoje okoline, jer su se u blizini nalazile prizemne kuće. Prema jednom tumačenju, testerast krov predstavlja niz krovova u vojvođanskoj ulici, čime je napravljena spona između prošlosti i budućnosti.
Iako je originalna funkcionalna šema same stanične zgrade i dalje slabo dostupna i poznata, poznato je da se ona sastoji iz četiri celine. Krilo A čini objekat na dva sprata i orjentisano je oko dvorišta zgrade.
Glavni hol sa šalterima čini krilo B. Na galerijama se nalaze čekaonice.
U prizemlju krila C nalaze se magacini a na spratu, na kojem je 80-ih godina prošlog veka bio reprezentativni restoran ujedno i jedno od glavnih mesta za izlazak Novosađana. Danas je tu smešten kafe bar.
Železnička stanica u Novom Sadu u prošlosti je bila višefunkcionalna zgrada. Osim magacina, radionionice i policijske stanice, na njoj je nekada radila i ambulanta.
Mlađi Novosađani su tek pre neku godinu saznali i to da Železnička stanica poseduje Kino salu, koja je služila za filmske projekcije, ali i prigodne priredbe tadašnjeg samoupravljačkog društva.
Iako u narodu i stručnoj javnosti posmatrana kao fascinantna građevina, zgrada Železničke stanice, ali i njen projektant Imre Farkaš, bili su izloženi i specifičnoj vrsti profesionalne "sabotaže" od strane nekolicine njegovih kolega.
Oni su iz još uvek nepoznatih razloga išli toliko daleko u difamaciji Farkaša i saradnika "da je kampanja protiv njega dovela do toga da Farkaš ne dobije Okrobarsku nagradu pa se potom i odselio u Kanadu gde je uspešno nastavio karijeru", kako je to primetio novinar Vladimir Bajić u emisiji "Graditelji Novog Sada".
Gradnja Železničke stanice trajala je manje od 18 meseci i kako se navodi u dokumentima koji su dostupni javnosti, predata je na upotrebu 7 dana pre zakonskog roka stupanjem na snagu novog reda vožnje.
Prvi voz je sa Železničke stanice u Novom Sadu krenuo 24. maja 1964. godine.
Arhitekta Imre Farkaš je jedan od prvih arhitekata koji je posle Drugog svetskog rata završio studije na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu.
Rođen je u Bečeju 1924. godine. u porodici građevinskog preduzimača.
Na industrijskoj arhitekturi diplomirao je kod profesora Branislava Kojića koji je između dva svetska rata bio jedan od najpoznatijih srpskih arhitekata.
Farkaš je u Skoplju i Tetovu projektovao nekoliko zgrada kada je u tadašnjoj Makedoniji boravio kao asistent na Arhitektonskom fakultetu na kojem je uspešno izveo četiri generacije studenata.
Iza sebe je ostavio nekoliko kapitalnih dela sa kojima su javnost upoznali makedonski istoričari umetnosti a sredinom 50-ih godina prošlog veka vraća se u Novi Sad gde biva postavljen na rukovodeće mesto novog projektnog biroa Arhitekt.
Osim zdanja Železničke stanice, projektovao je srednju Mašinsku i Građevinsku školu u Novom Sadu, ali i zgradu Medicinskog fakulteta.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
U Novom Sadu u ponedeljak promenljivo oblačano vreme
14.12.2025.•
0
Ponedeljak u Novom Sadu biće promenljivo oblačan.
U Srpskom narodnom pozorištu obeleženo 150 godina od rođenja Mileve Marić Ajnštajn
14.12.2025.•
4
U Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu sinoć je organizovana Svečana akademija povodom obeležavanja 150. godišnjice rođenja srpske naučnice Mileve Marić Ajnštajn.
Fon Bekerat: BioSens je primer onoga što Srbija može da postigne kada se nauka i evropska saradnja objedine
13.12.2025.•
0
Šef Delegacije Evropske unije u Srbiji Andreas fon Bekerat izjavio je da je Institut BioSens "snažan primer onoga što Srbija može da postigne kada se nauka, inovacije i evropska saradnja objedine".
VIDEO Održan protest studenata u Novom Sadu: "Represija je tu da bi nas ućutkala, ali neće im uspeti"
13.12.2025.•
22
Studenti u blokadi održali su protest u Novom Sadu zbog policijske represije.
Hladna i maglovita nedelja pred Novosađanima: Minimalna temperatura u minusu
13.12.2025.•
0
Nedelja u Novom Sadu biće oblačna i maglovita, sa sipećom kišom.
Lepe vesti iz Betanije: Rođeno 10 beba
13.12.2025.•
0
Deset beba je rođeno u novosadskom porodilištu Betanija, u prethodnom danu.
Novi red vožnje Srbijavoza od 14. decembra: Pogledajte koje su izmene
13.12.2025.•
4
U nedelju, 14. decembra, stupa na snagu novi godišnji red vožnje u železničkom putničkom saobraćaju.
Danas protest studenata u Novom Sadu: Okupljanje u kampusu, a potom šetnja - ovo je ruta
13.12.2025.•
16
Studenti u blokadi fakulteta u Novom Sadu danas, 13. decembra, organizuju protest pod nazivom "Jer je odgovornost put do pravde".
Humanitarni bazar u subotu u Ekumenskoj humanitarnoj organizaciji
12.12.2025.•
0
Novogodišnji humanitarni bazar organizuje se u subotu, 13. decembra, u Ekumenskoj humanitarnoj organizaciji.
VIDEO Protest u Petrovaradinu zbog uvođenja naplate parkiranja: Potpisuje se peticija
12.12.2025.•
29
Stanovnici Bloka 8, u Petrovaradinu, organizovali su večeras protest zbog uvođenja naplate parkiranja u tom delu grada, u blizini železničke stanice.
Poznato ko će sanirati fasadu Hitne pomoći na Telepu: Posao vredan skoro 15 miliona dinara
12.12.2025.•
14
Zavod za urgentnu medicinu grada doneo je odluku o dodeli ugovora za sanaciju dela fasade zgrade na Bulevaru patrijarha Pavla, a posao je poveren grupi koju čine firme Enikos Company, BMC Connect i Neo Inženjering.
Novosadski studenti objavili plan protesta u subotu: "Jer je odgovornost put do pravde"
12.12.2025.•
13
Studenti u blokadi fakulteta objavili su plan protesta najavljenog za subotu, 13. decembar, u Novom Sadu.
Magla i tokom vikenda u Novom Sadu, od ponedeljka vedrije
12.12.2025.•
4
U Novom Sadu će za vikend biti maglovito, a temperatura će se nedelju spustiti i ispod nule.
Gradiće se vrtić na Jugovićevu: "Montopu" i saradnicima 705 miliona
12.12.2025.•
3
Gradska uprava za imovinu i imovinsko-pravne poslove dodelila je tender grupi ponuđača za izgradnju vrtića u naselju Jugovićevo u vrednosti od gotovo 705 miliona dinara sa PDV-om.
Studenti u blokadi FTN-a kritikovali pojedince u zborovima
12.12.2025.•
12
Studenti u blokadi Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu objavili su opširno saopštenje u kojem kritikuju trenutno funkcionisanje lokalnih zborova.
Mićin: Besplatnim udžbenicima za sve osnovce ćemo rasteretiti roditelje
12.12.2025.•
12
Gradonačelnik Žarko Mićin najavio je da će od sledeće školske godine Grad Novi Sad obezbediti besplatne udžbenike za sve osnovce.
Vesti iz Betanije: Rođeno 18 beba
12.12.2025.•
0
Osamnaest beba je rođeno u novosadskom porodilištu Betanija, u prethodnom danu.
Volonteri za prirodu - zeleni razgovori 18. decembra u Radio kafeu
12.12.2025.•
0
Šta će biti sa snabdevanjem vodom u Novom Sadu i da li će se ponavljati višečasovne restrikcije koje smo imali ove godine?
ANKETA: Jeste li kupovali evro prethodnih dana?
12.12.2025.•
50
U Srbiji je povećana tražnja za evrom.
Danas protest u Petrovaradinu zbog uvođenja naplate parkiranja
12.12.2025.•
24
Stanovnici Bloka 8, u Petrovaradinu, organizovaće danas protest zbog uvođenja naplate parkiranja u ovom delu grada, u blizini železničke stanice.
Vozači, pažnja: Magla u Novom Sadu i okolini
12.12.2025.•
0
Putevi Srbije upozorili su ovog jutra na maglu na putevima u Srbiji.
Komentari 22
Јоца киша
Неимар гради. Бетон се не довози из фабрике већ се прави на градилишту. Кровни део "танак" надстрешница претешка, челични носачи- штапови анкерисани под углом. Све то уз зиме, кише, снег, лед, потресе и земљотресе требало је да издржи 50 година, колико су предвиђени рокови употребе оваквих грађевина. Одржавање и прегледи су морали да се врше на 5 год а највише на 15. Узмимо књиге и мало прочитајмо шта пише струка. Не доносимо закључке на основу политичких ставова.
Toni
Ne laprdaj mnogo!
Moja Vojvodina je moja Srbija! Deca su sva nasa u celoj Srbiji! Ne tlace samo Vojvodinu, sta je sa jugom i istokom Srbije!? Nisi nista bolji pd ovih nazadnih sta vise isti si kao oni!
Sabahudin
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar