Profesor Građevinskog fakulteta: Pad nadstrešnice najverovatnije izazvala korozija žica

Pad nadstrešnice na stanici u Novom Sadu najverovatnije izazvala velika korozija žica, tvrdi profesor Građevinskog fakulteta Nenad Ivanišević.
Profesor Građevinskog fakulteta: Pad nadstrešnice najverovatnije izazvala korozija žica
Foto: 021.rs
Profesor Ivanišević ističe da inženjeri nisu mogli da uoče da postoje problemi sa konstrukcijom, pa bi i sam postupio isto da je bio na njihovom mestu.
 
"Da sam ja bio na njihovom mestu, pošto nije bilo nikakvih prslina ili drugih signala, niti naznaka da postoje problemi sa konstrukcijom, postupio bih na isti način i potpisao bih da je sve u redu", izjavio je Ivanišević.
Ivanišević je rekao da mu deluje kao da su inženjeri proglašeni za dežurne krivce, čak i za poslove koje nisu ugovorili i nisu u njihovoj nadležnosti.
 
"A ukoliko su i učinili neki propust u proceduri, to je najčešće rezultat velikih pritisaka koji se vrše na njih da urade svoj posao u nerealno kratkim rokovima i želje inženjera da pomognu da gradilišta ne stanu", naveo je Ivanišević, koji smatra da inženjeri i politički funkcioneri nemaju isti tretman.
Na osnovu raspoložive dokumentacije, Ivanišević je ocenio da je pad nadstrešnice izazvala velika korozija žica za prednaprezanje u vešaljkama i da su eksperti Fakulteta tehničkih nauka (FTN) u pravu kada kažu da bi nadstrešnica pala i da nije bilo nikakvih radova.
 
"Moja je pretpostavka da glavni razlog zbog koga je došlo do korozije leži u neodgovarajućoj zaštiti prednapregnutih žica još u toku izgradnje nadstrešnice železničke stanice početkom 60-ih godina prošlog veka", naveo je Ivanišević.
 
Da nije došlo do korozije žica za prednaprezanje u zategama koje su nosile deo opterećenja na nadstrešnici, ne bi došlo do pada nadstrešnice, dodao je on, ukazujući na podatke u izveštaju FTN prema kojima je korozija obuhvatila 40 odsto zatega, što dovodi do smanjenja njihove nosivosti za 40 odsto.
 
Prema njegovim rečima, statički sistem i način na koji je nadstrešnica okačena za krovnu konstrukciju su takvi da se vešaljke ponašaju kao pritisnuti stubovi, a ne kao klasične zatege.
 
Glavni problemi sa korozijom su bili u kratkom delu gde su žice prolazile kroz krovnu konstrukciju, a u tom delu nisu bile vidljive i dostupne za bilo kakvu kontrolu, dodao je profesor.
 
  
 
Povodom otvaranja Železničke stanice bez tehničkog prijema, on je rekao da je tehnički pregled neophodan da bi se odobrila upotreba izvedenih radova za koje je izdata građevinska dozvola. Iz raspoložive dokumentacije sledi da je tehnički pregled izvedenih radova na Železničkoj stanici u Novom Sadu bio u toku, preciznije - u završnoj fazi 1. novembra 2024. kada je došlo do tragedije.
 
Ukazao je da ulazak na gradilište trećim licima - građanima nije dozvoljen bez posebnog odobrenja izvođača radova, koji je zadužen za bezbednost i sigurnost na gradilištu.
 
Povodom svedočenja ljudi da su videli da tokom prepodneva 1. novembra otpada malter sa zgrade i da su to prijavljivali, Ivanišević je rekao da je u tom slučaju bilo neophodno ograditi prostor i onemogućiti prilaz prolaznika zgradi.
 
Ivanišević je rekao da je, kao sudski veštak, pretpostavio da će biti određen pritvor za određena lica, pre svega da bi se izbeglo uticanje na svedoke i druge dokaze, a posebno imajući u vidu veličinu nesreće koja se desila. Ali je očekivao i da će nakon podizanja optužnice svi inženjeri biti pušteni iz pritvora kako bi mogli da se brane sa slobode.
 
Povodom dokumentacije koja je data na uvid javnosti, rekao je da je vrlo obimna, a nije sistematski složena da bi se jednostavno mogla pronaći i analizirati.
Ivanišević očekuje da će sudski postupak potrajati duži vremenski period, verovatno više godina.
 
"Po meni je najbitnije da se kroz sudski postupak tačno utvrde sve relevantne činjenice i da se na osnovu njih donese pravilna presuda, a ne da se žuri sa donošenjem presude, bez dovoljno sagledavanja svih relevantnih činjenica", zaključio je Ivanišević, šef katedre za upravljanje građevinskim projektima na Građevinskom fakultetu u Beogradu.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!

Komentari 151

  • Топлица

    27.04.2025 13:32
    Песимизам
    Наша несрећа много је већа од неког тамо вучића. Наша зла коб смо ми сами ! Милион и пол до два милиона нас вапи за неким вучићем и спремна је да за то гласа док је жива ! Кад то уочимо, а боде нам очи, тад ћемо схватити да имамо тачно оно што заслужујемо ! Али за то није крив ни Вучић ни та таужнс маса што гласа. Криви су Германи, који нам ономад побише млађане пасионарије тако да остаде већина ево оваква.
  • Топлица

    27.04.2025 10:54
    Док је вучића, биће и Иванише
    Шаровићев снимак са дрона, од пресудне је важности за истрагу. А на њему се види да изнад плоче крова нема бетона у коме су вешаљке котвљене !
    На другом снимку палих вешаљки виде се закучени крајеви сајли, који су служили за котвљење, незарћали, свеже ослобођени из бетона. Ово су необириви факти професоре докторе !
  • Posmatrac Mile

    27.04.2025 08:41
    Sve nek se belezi
    Treba ubeleziti mislje je svih strucnjaka a od istine se nece pobeci ovaj put.
    A odgovornost ce tek doci.
    Tu nema plus ili minus.
    Istina i odgovornost svakome prema onom sto govori.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti