Menu 021

Kako se pravilno koristi leva traka autoputa

Mreža autoputeva u našoj zemlji od danas je duža za novu deonicu od Obrenovca do Ljiga. Da bi autoput zaista doneo očekivane efekte na polju bezbednosti saobraćaja, potrebno je da poštujemo propise, uključujući i pravilno korišćenje leve (preticajne) trake.
Život 18.08.2019. | 13:09
Kako se pravilno koristi leva traka autoputa
Foto: 021
Sigurno vam često dešava da, vozeći u levoj saobraćajnoj traci autoputa, primetite u retrovizoru automobil koji vam se približava velikom brzinom i "ablenduje" da se sklonite kako biste ga propustili. Sa druge strane, i vi ste se verovatno našli u situaciji da vas usporavaju vozila koja se kreću levom trakom autoputa i ne žele da se sklone i omoguće vam da prođete. 
 
Ko je u navedenim slučajevima pravu, a ko greši?
 
Među nedoumicama koje prema svemu sudeći još uvek muče mnoge vozače, su i pravila kretanja levom trakom autoputa, piše B92.
 
Kada vam vozač u automobilu iza vašeg signalizira da se pomerite, možete biti u nedoumici kako da reagujete. Naročito ako pretičete jedno ili više vozila i ne možete bezbedno da se vratite u desnu traku ili da završite preticanje bez dodatnog ubrzanja.
 
Kako treba postupiti u takvom slučaju? Da li ste u obavezi da se sklonite u desnu traku, i kako reagovati ako se vozilo iza vašeg približilo toliko da ugrožava vašu bezbednost? U slučaju kada vas usporava vozilo koje se nalazi ispred, da li imate pravo da upozorite tog vozača zvučnim ili svetlosnim signalom?
 
Generalno, kada je reč o kretanju vozila levom saobraćajnom trakom na autoputu, pored poštovanja saobraćajnih propisa, važno je i da vozači poštuju vreme i potrebe drugih učesnika u saobraćaju. U zakonu je jasno definisano da leva traka na autoputu služi isključivo za preticanje i da se njome nije dozvoljeno kretati duže nego što je potrebno da biste završili započeto preticanje. Nakon toga, vi ste u obavezi da se vratite u desnu traku autoputa.
 
To praktično znači da, ako se krećete levom trakom autoputa, a niste u preticanju, i neko iza vas vam signalizira (ablenduje) da se sklonite u desnu traku i omogućite mu prolaz, vi ste dužni da to i učinite, bez obzira da li se to vozilo po vašoj proceni kreće nedozvoljenom brzinom.
 
Osim za preticanje, leva saobraćajna traka može se koristiti samo kada je saobraćajna traka sa njene desne strane zauzeta vozilima koja se kreću u koloni.
 
Takođe, u zakonu postoji obaveza da vozač, koji vozi sporo u meri u kojoj ometa normalan saobraćaj, na prvom odgovarajućem mestu omogući da ga drugo vozilo bezbedno pretekne - na autoputu to podrazumeva da se skloni iz leve (preticajne) u desnu traku.
 
Da li se treba pomeriti iz leve trake zbog drugog automobila iza vas, čak i ako vozite maksimalnom dozvoljenom brzinom?
 
Da. Osim što konstantnom vožnjom levom trakom kršite propise, postoji više razloga zbog čega se vozaču iza vas žuri, moguće je da se radi o hitnom medicinskom slučaju ili nečemu sličnom, a da li se on kreće brzinom većom od dozvoljene, to ne utvrđujete vi, već saobraćajna policija, koja takav prekršaj i sankcioniše.
 
Kako ablendovanje prelazi u maltretiranje
 
"Ablendovanje" nije zabranjeno, a njegova zloupotreba više je pitanje saobraćajne nekulture naših vozača. Ono što vozač koji se kreće iza vas nikako ne bi smeo da radi jeste da vam se primakne bliže nego što je bezbedno. Bezbedno rastojanje zavisi od brzine kretanja i iznosi u metrima polovinu te brzine - ako vozite 100 km/h, minimalno bezbedno rastojanje je 50 m.
 
U oba slučaja, i ako je prekoračena dozvoljena brzina i ako vam se vozilo previše približilo, reč je o prekršaju i nebezbednoj vožnji i bahatom ponašanju i saobraćajna policija to treba da sankcioniše. Jedino što vi u tom slučaju možete da uradite jeste da prijavite takvog vozača i vozilo saobraćajnoj policiji.
 
Ne zaboravite da uključite migavac...
 
Još jedan važan detalj koji je u vezi sa bezbednošću, ali i sa kulturom ponašanja u saobraćaju, jeste upotreba pokazivača pravca.
 
Kada sa na autoputu odlučite za preticanje i želite da pređete u levu traku, vi ste dužni da uključite levi pokazivač pravca i da ga ostavite uključenog sve dok ne završite preticanje. Tada će i onaj koji se kreće iza vas dobiti jasan signal da vi obavljate preticanje i da se se zbog toga nalazite u levoj traci (i da nakon preticanja imate nameru da se vratite u desnu traku).
 
Posle svega ostaje nejasno šta je to što vozače u Srbiji tera da se inate na putu umesto da se ponašaju civilizovano i da ne ulaze u sukobe sa drugim učesnicima u saobraćaju. Jedan od razloga je svakako i uverenje da su odlični vozači i da neće izazvati nesreću, kao i da neće odgovarati za nasilničko ponašanje.
Autor: B92
Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.
  • Kenan Dupljak
    24.08.2019 11:29
    Saobraćajna nekutura
    Na autoputevima Srbije vlada velika saobraćajna nekultura, jer lično sam doživeo nan100 puta,da je prazan autoput, a neki pametnjaković vozi levom trakom (80 kmh ) a desna je prazna .
    Nakon nekoliko ablendovanja , na jedvite jade uspem da ga sklonim sa podsticajne trake, pa mu onda namerno pokažem, nakon preticanja odmah se vraćam u voznu desnu traku, a on se ponovo vraća u levu preticajnu traku, pa dalje čeka sledećeg da ga nervira, e takvu stoku od vozača bih kaznio kao za nasilnički vožnju, jer on misli da je to po propisu što radi po autoputu.
    Ali naša saobraćajna policija gleda jeli neko kod 1e0 kmh , prekoračio brzinu za 2 kmh, da ga kazne , a ovakve vozače ostavljaju nekažnjene.
  • Neime
    20.08.2019 08:59
    Siromašan znanjem
    Predrasuda je u naj kraćem sud nekoga o nečemu što ne poznaje. Pročitah nekoliko komentara i u svakom komentaru predrasude. Treba znati da postoje nova pravila saobraćaja za one koji onomad položiše i shvatiše da oni sve znaju. U naselju možete da se krećete i levom trakom ali ste dužni da promenom trake iz leve u desnu omogućite bržem vozilu koje se kreće iza vas da prođe, problem se javlja kada jak intenzitet saobraćaja. Van naselja a to je i auto-put nije dozvoljeno kretanje levom trakom osim ako je desna popunjena vozilima. Ni jedno pravilo nije dozvoljeno koristiti na silu. Na auto-putu nema sporih vozila, njima tamo nije dozvoljen pristup tako da to nije opravdanje za kretanje levom trakom. Poistovećivanje sa vozilom po dimenzijama, snazi i brzini je odraz stanja u društvu. Za vrlo kratko vreme se može dovesti sve u red ukoliko to nadležni reše.
  • mrva
    19.08.2019 13:22
    @@mrva

    zato sam stavio reč "otvoreni" pod navodnike, i oni koji su mi dali pluseve koji te zbunjuju su znali na sta sam mislio. Deo puta koji se nastavlja na Bul Evrope od rumenačkog kružnog do autoputa smatraš običnom gradskom ulicom?!? Jadno je što opravdavaš kontradiktorne i urnebesno glupe pojave u saobraćaju ali očigledno i sam pripadaš onima koji im doprinose pa si se našao prozvan. Ne tiče se tebe da li neko prekoračuje ograničenje, što je i u tekstu navedeno, tvoje je da se skloniš u desnu traku čim imaš priliku za to a ne da svoju zapregu parkiraš u levu.
  • E moji Vojvodjaneri
    19.08.2019 12:03
    Mi se edukujemo a oni autoput
    Dok se mi edukujemo kako bolje da vozimo njihovim autoputevima, koji se grade po ličnom nahodjenju a ne privrednoj razvijenosti, broju stanovnika i kulturno-obrazovnim prioritetima (gde Čačak ima 3 autoputa u blizini a Kragujevac ni jedan - vidite mapu na današnjem Blicu) - u Vojvodini samo jedan autoput. Ne znamo ni asfalt da zanovimo na regionalnim putevima Sombor-N. Sad, N. Sad-Senta i Kikinda itd... Po Fruškoj gori rupe ne zatvaramo ni šljunkom ni asfaltom, N.Sad-Beočin kao šira biciklistička staza a nigde pešačkih staza po selima i prigradskim naseljima... Sramota generacija unazad... I ko nam je kriv? Srbijanci ili mi sami, što smo inertni, glupavi a pod parolom "kulturni i fini". Odlaze nam mladi jer i sa sela udaljenog 25km od radnog mesta provode 3h dnevno u putovanju. Sramota!

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar



Preostalo 1500 Karaktera


* Ova polja su obavezna
Cenovnik Impresum Kontakt Pravila i uslovi korišćenja Pošalji vest