Naučnici pronašli supercrve koji mogu da jedu stiropor - ali im ne bude baš dobro posle toga

Polistiren je jedan od najčešćih oblika plastike. Koristi se u materijalima za pakovanje, jednokratnom priboru za jelo, kutijama za CD-ove...
Često ga vidimo u vidu stiropora.
Problem je što ga nije lako reciklirati i većina polistirena završava na deponijama ili u okeanima, gde predstavlja opasnost za morski život.
Međutim, sada su naučnici sa australijskog Univerziteta Kvinslend otkrili da supercrvi, odnosno larve crva Zophobas morio, vole da jedu taj materijal, a njihovi crevni enzimi mogli bi biti rešenje za veći nivo reciklaže polistirena, piše Science Alert.

Zoolog Kris Rinke rekao je za AFP kako su ranija istraživanja pokazala da sićušni voštani crvi i brašnari (koji su takođe larve insekata) pokazuju sklonost konzumiranju plastike i da su zato pretpostavili da bi još veći crvi mogli biti dodatno efikasniji.

Naime, supercrvi narastu do pet centimetara i uzgajaju se kao hrana za gmizavce i ptice ili čak za ljude u zemljama kao što su Tajland i Meksiko. Rinke i njegove kolege držali su supercrve tokom tri nedelje na različitim režimima ishrane. Nekima su davali stiropor, nekima mekinje, a drugima ništa.

"Uočili smo da supercrvi mogu da prežive i ako se samo hrane stiroporom, čak i dobijaju na težini u poređenju s kontrolnom grupom koja je gladovala, što ukazuje na to da ovi crvi mogu dobiti energiju jedući polistiren", rekao je.

Iako su supercrvi uzgojeni na polistirenu završili svoj životni ciklus pretvarajući se u čaure, a zatim u tvrdokrilce, testiranja su pokazala da je u njihovim crevima došlo do gubitka mikrobne raznolikosti i pojave potencijalnih patogena. To znači da iako ovi insekti mogu preživeti na polistirenu, to zapravo nije njihova prirodna hrana i polistiren loše utiče na njihovo zdravlje.

Naučnici su zbog toga napravili analizu mikroba u njihovim crevima kako bi otkrili koji su enzimi u genima uključeni u razgradnju plastike.

Rezultati ovog istraživanja mogli bi biti primenjivi na dva načina. Jedan je da se supercrvima, uz polistiren, doda i biootpad, što bi pozitivno uticalo na njihovo zdravlje. Drugi način je da se naprave postrojenja za reciklažu koja oponašaju varenje larvi, odnosno da prvo usitnjavaju plastiku, a zatim je "vare" uz pomoć bakterijskih enzima.

"Na kraju, želeli bismo da izbacimo supercrve iz tog procesa", rekao je Rinke.

Teme

crvi
  • Stiropol

12.06.2022 00:24
    Moze i Era Ojdanic, ali njemu bude isto kao i pre jedenja.
  • malo

12.06.2022 00:18
    sam zbunjen?
    Pa zar mišovi ne jedu stiropor/ izolaciju kad su raspoloženi-samo da je načnu? Posle nema problema, mislim ne boli ih glava...

Ostalo iz kategorije Život - Svet životinja

VIDEO: Medved upao na sahranu u Rumuniji

U rumunskom mestu Bordosiju u okrugu Mureš, na sahrani se pojavio medved koji je izazvao veliku paniku među sedamdesetak ljudi koji su došli da isprate preminulog.