Naučnik: Sunđer može da sadrži veći broj bakterija nego što ima ljudi na Zemlji

Kuhinjski sunđeri sadrže više bakterija nego kuhinjske četke, koje bi mogle biti higijenskiji način čišćenja i pranja posuđa, tvrde istraživači iz Norveške.
Naučnik: Sunđer može da sadrži veći broj bakterija nego što ima ljudi na Zemlji
"Salmonela i druge bakterije bolje rastu i preživljavaju u sunđerima nego u četkicama, a razlog je što se sunđeri u svakodnevnoj upotrebi nikada ne suše", rekao je za CNN Trond Møretrø, naučnik u Nofimi, norveškom institutu za istraživanje hrane.
"Jedan sunđer može da sadrži veći broj bakterija nego što ima ljudi na Zemlji", rekao je Møretrø, autor nove studije, objavljene u časopisu "Journal of Applied Microbiology".
Iako mnoge bakterije nisu štetne, one koje jesu, poput salmonele, mogu se širiti sa sunđeru na ruke, kuhinjske površine i opremu i potencijalno izazvati bolesti.

"Sunđer je vlažna i nakuplja ostatke hrane koji su takođe hrana za bakterije, što dovodi do brzog rasta bakterija", objasnio je Møretrø.

Sunđere bi trebalo menjati svaki dan?

Istraživače je najviše iznenadilo da zapravo nije bilo važno kako ili koliko često ljudi čiste svoj sunđer.

"Način na koji su potrošači koristili svoje sunđere nije bio previše važan za rast bakterija. Potrošačima je vrlo teško da izbegnu rast bakterija u sunđeru sve dok se ne menjaju svakodnevno", rekao je Møretrø.

Istraživanje o korišćenim sunđerima i četkama temelji se na laboratorijskoj studiji koju je prošle godine objavila ista istraživačka ekipa, a koja je otkrila da su štetne bakterije bolje preživele u sunđerima nego na četkama.

Američko Ministarstvo poljoprivrede objavilo je kako tretman mikrotalasnom rernom ili prokuvavanje sunđera mogu smanjiti bakterijsko opterećenje, ali ove mere same po sebi nisu prikladne za smanjivanje unakrsne kontaminacije. Savetuje se što češće menjanje sunđera.

Norvežani i Danci češće koriste četke

Istraživanje je bilo deo projekta o sigurnosti hrane koji podržava Evropska unija. Istraživači su prikupili kuhinjske sunđere od 20 ljudi koji žive u Portugaliji i 35 četki i 14 sunđera od ljudi koji žive u Norveškoj.

Prethodno istraživanje na 9.966 ljudi pokazalo je da se sunđeri obično koriste za čišćenje u kuhinjama u većini od 10 evropskih zemalja, a četke su dominantno sredstvo za pranje u samo dve zemlje - Norveškoj i Danskoj.

Svi sunđeri korišćeni su za pranje suđa, ribanje lonaca i tava, a 19 od 20 sunđera iz Portugalije korišćeno je pet do šest puta nedeljno ili češće. Od četki prikupljenih u Norveškoj, 32 od 35 korišćeno je pet do šest puta nedeljno ili više. Sunđeri prikupljeni u Norveškoj korišćeni su ređe.

U četkama ili sunđerima nisu pronađene patogene bakterije (koje uzrokuju bolest). Međutim, ukupna količina bakterija bila je niža u četkama nego u sunđerima. Slične vrste nepatogenih bakterija pronađene su u oba pribora za čišćenje.

Kada su istraživači dodali bakterije salmonele u četke i sunđere, otkrili su značajno smanjenje broja salmonele u četkama koje su ostavljene da se osuše preko noći. Međutim, nije bilo smanjenja u četkama koje su držane u kesi ili u sunđerima bez obzira na uslove skladištenja.

Vlasnici sunđera i četki su otkrili koliko dugo obično koriste sunđer ili četku i kako održavaju čistoću svog pribora za čišćenje: ispiranjem vodom, pranjem sapunom i vodom, stavljanjem u mašinu za sudove ili izbeljivanjem.

"Četke umesto sunđera"

Međutim, ništa od ovih stvari nije napravilo opipljivu razliku, što je iznenadilo istraživače. Ključni zaključak studije bio je da četke koje se osuše između korišćenja imaju manji broj bakterija.

"Budući da se četka vrlo brzo suši, štetne bakterije će umreti. Takođe, većina četki ima ručku koja sprečava direktan kontakt ruku s potencijalno štetnim bakterijama, za razliku od sunđera. Podstičem potrošače da isprobaju četku sledeći put kada budu menjali sunđer", rekao je Møretrø za CNN.

Dok su autori studije preporučivali četku pre nego sunđer, Kat Ris, profesorka mikrobiologije na Univerzitetu u Notingemu koja nije bila uključena u istraživanje, rekla je da će nastaviti da koristi sunđer za pranje suđa. Za nju je ključna ideja bila da je dobro sušiti sunđere i krpe za posuđe između upotrebe.

"Glavna poruka je da nisu pronašli nikakve dokaze o patogenim bakterijama na sunđerima ili četkama uzetim iz domaćeg okruženja i zbog toga nema dokaza da su ti predmeti značajan izvor kontaminacije u normalnim kućnim uslovima", rekla je Ris i dodala:

"Ako je na vašoj tkanini ostao nizak nivo patogena, on će rasti prilično sporo (optimalno raste na telesnim temperaturama), što odgovara rezultatima istraživanja. U vlažnom stanju je rast bio ograničen, u uslovima sušenja brojevi su ili ostali isti ili su opali".

Markus Egert, mikrobiolog sa Univerziteta Furtvangen u Nemačkoj koji je sproveo slična istraživanja, rekao je da već koristi četke za pranje suđa, koje je oprao u mašini za sudove. Ako ljudi više vole sunđer, Egert, koji nije bio uključen u ovu studiju, preporučio je korišćenje novog sunđera svake dve do tri nedelje.

"Četke su bolji izbor za čišćenje posuđa, s higijenske tačke gledišta. To se moglo i očekivati, ali autori to dokazuju nekim lepim eksperimentima. Međutim, na temelju mog iskustva ljudi vole da koriste sunđere", zaključio je Egert.

Ostalo iz kategorije Život - Zdravlje

Batut: Ne držite dijetu na svoju ruku

Institut za javno zdravlje Srbije "Dr Milan Jovanović Batut" apelovao je danas da se prolećne dijete ne sprovode "na svoju ruku", već pod nadzorom stručnjaka.